Kleur en aftekening paard/pony: gevoeligheid voor jury's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Kleur en aftekening paard/pony: gevoeligheid voor jury's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:21

nú weet ik waarom dat Pret en ik altijd maar gemiddeld beoordeeld worden :j

Pret heeft een onregelmatige bles en 1 wit voetje :j Ligt helemaal niet aan het feit dat Pret af en toe de benen neemt, de Jury ziet haar gewoon niet graag... Had ik misschien toch beter een mooie zwarte fries gekocht, kennelijk gaat dat beter :j

:roll:

Je kan ook alles op de jury af schuiven. Op een nationale wedstrijd liep een pony, misschien een grote A was dat, een soort van schimmel (had een hele gekke kleur, was geen roan, maar ook geen schimmel) een hoofd dat veel te groot was voor zijn lichaam maar voor de rest wel redelijke bouw. Ding was echt lélijk. Maar dat beest werd zo fantastisch goed gereden, dat die zodanig mooi en apart liep.. Tja ik heb het nog nooit gezien, een pony die zo liep als die pony. En dat lelijke kleine ding met het grote hoofd en de kleur waarvan je niet wist welke kleur het was, stond steevast op nr 1 en liet elke sportgefokte D pony achter zich... Ongelooflijk. Heb altijd onwijs veel respect gehad voor dat meiske. Was nog maar een jaar of 12/13. Als je op die leeftijd al zodanig veel feeling hebt voor zo'n dier..

Dus nee, als je slechte punten krijgt, steek het dan niet op de jury, maar op je eigen gebrek aan rijkunst. :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:53

Het is gewoon waarheid dat sommige juryleden hun voorkeur laten gelden in de punten. Voorbeeld een oud stage-begeleidster van mij had een hele goede dressuurmatige bloedmooie arabische volbloed hengst tevens had ze een lelijke slechte dressuurmatige KWPN-merrie ze reedt beide paarden in Z2. Het betreffende jurylid hield niet van arabieren de hengst kreeg min punten de kwpn'er(ondaks steigeren en in de staak gaan) kreeg 3 winstpunten in die proef.
Wat betreft aftekeningen, een paard met een bles die scheef loopt z.n. bles in linker/rechter neusgat indringend vertekent ook het hele plaatje en lijkt het of het paard hoofd scheef houdt

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:02

Ik heb dit ook wel eens meegemaakt omdat mijn vorige pony een plaatje was, 4 witte benen tot de knie, een rechte bles, en een schattig hoofdje en ook nog goed in de beweging. ik had altijd hoge punten, of ik nou goed of slecht reed.
ik heb nu een nieuwe pony en die heeft een aardig groot hoofd om het zo maar te zeggen, en hij heeft een korte nek waardoor hij moeilijk lekker in het front of lekker rond kan lopen, vaak word ik hier op afgereageerd omdat ik er zelf niks aan kan doen en mijn pony ook niet, dat zou een jurylid toch wel moeten zien en er niet op afrekenen. ook heeft mijn nieuwe 3 witte beentjes en 1 zwarte, op dat zwarte beentje heeft hij witte vlekjes omdat er bij de vorige eigenaar vergeten is de peesbeschermers af te doen voor de nacht. vaak staat dat dan ook op mijn coupon.

Zelf ben ik het er niet mee eens dat juryleden naar het uiterlijk van een pony/paard kijken. je zou moeten beoordelen op het rijden en niet op het uiterlijk!!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:38

HIhi ik heb dan dus een voordeel en een nadeel, 4 witte benen en een rechte kleine bles, maar een gelders paard :D

Nog nooit iets van gemerkt. Zolang ik maar blij met hem ben toch :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:02

ik ben het er ook mee eens dat de jury's bevooroordeeld zijn,
ik heb een zwarte met kruislings (rv en la) witte voetjes mooi hoofdje iets wat fors gebouwd (gelders van moeders kant en een duitse vader) en een mooi koppie,ik heb veel in de b en de L 'mee gelift' en gewoon om het plaatje hoge punten gekregen dat ik dacht heb jij wel naar die proef gekeken ?? het blijft een jury sport zeg ik altijd en als het je niet aanstaat ken je beter gaan springen een balk is een balk (dit is niet negatief bedoeld hoor)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:45

Ik denk dat het gemiddeld gezien niet zo heel veel uitmaakt op wat voor een paard je start. Iedere jury heeft zo zijn eigen voorkeur dus iedere ruiter komt wel een keer aan zijn trekken.

Mijn paard is helemaal zwart met een flinke kol midden op zijn hoofd. Nooit bij stil gestaan, maar vorige wedstrijd zei iemand dat je aan zijn kol heel duidelijk kan zijn dat zijn aanleuning nog te onrustig is :o Daar had hij helemaal gelijk in, daar zijn we mee aan het werk. Maar wel jammer dat die kol dat zo benadrukt, op en neer schuddende vlek :P

mmarrijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:42

Hoi.

Ik heb 3 jaar lang een schimmelmerrie gehad, zonder papieren en ze was in de zomer soms wat aan de dikke kant. Ze had niet de mooiste bouw maar we trainden erg veel, ik kreeg 1 x per week privè les en reed regelmatig wedstrijden.

Vaak haalde ik geen winstpunten.. Terwijl ik bijvoorbeeld naar andere proeven keek met een prachtpony, en een meisje er op die grote fouten maakte, en ja zij kreeg dan echt hoge punten!

Mijn laatste wedstrijd met mijn pony wou ik extra mijn best doen.. want ja mn laatste wedstrijd. Mijn proef ging echt heel netjes! mijn instructrice was er ook bij en zelfs zij was super tevreden! Wat waren mijn punten?? 163! Ik was (wéér) laatste geworden.. ;(

Nu rijdt ik sinds kort op een bruin paard. Ik heb nu 2 proeven gereden terwijl ik nog maar een paar x met hem getraind heb, en echt niet mijn beste proeven neer had gezet, en ik haal gelijk 175 en 177! Dus ja.. er zit zeker verschil in wat voor paard je rijdt! Echt waar, ik heb er helaas maar al te veel ervaringen mee..

Groetjes, Marije

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:13

Naar mijn ervaringen kijken jury's meer naar afstamming dan naar aftekeningen :+

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:24

Ik kijk niet naar afstamming (heb vaak niet eens de tijd om de startcoupon te bekijken, dan is de volgende al in de ring) en ook niet naar aftekeningen.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:35

ik zelf denk ook dat het een beetje invloed heeft hoor. maar niet alleen het paard zelf, ik had een vriendin die rijd echt wel netjes maar haar figuur is wat minder en dan zit ze ook op een wat slanker paardje, dus je zag ze al kijken. niet dat ze wat aan kan doen hoor maar toch kreeg ze altijd lage punten. terwijl een ander die echt niet beter reed wel winst had. ik denk dat het echt wel zo kan wezen, dat de het een of andere jurylid hier wel naar kijkt, al vind ik het niet eerlijk maar toch. stiekem heeft iedereen toch wel een voorkeur, of het nu een vos is of een paard met witte voeten, ik denk dat dit (on)bewust toch invloed op heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:31

mmarrijee schreef:
Hoi.

Ik heb 3 jaar lang een schimmelmerrie gehad, zonder papieren en ze was in de zomer soms wat aan de dikke kant. Ze had niet de mooiste bouw maar we trainden erg veel, ik kreeg 1 x per week privè les en reed regelmatig wedstrijden.

Vaak haalde ik geen winstpunten.. Terwijl ik bijvoorbeeld naar andere proeven keek met een prachtpony, en een meisje er op die grote fouten maakte, en ja zij kreeg dan echt hoge punten!

Mijn laatste wedstrijd met mijn pony wou ik extra mijn best doen.. want ja mn laatste wedstrijd. Mijn proef ging echt heel netjes! mijn instructrice was er ook bij en zelfs zij was super tevreden! Wat waren mijn punten?? 163! Ik was (wéér) laatste geworden.. ;(

Nu rijdt ik sinds kort op een bruin paard. Ik heb nu 2 proeven gereden terwijl ik nog maar een paar x met hem getraind heb, en echt niet mijn beste proeven neer had gezet, en ik haal gelijk 175 en 177! Dus ja.. er zit zeker verschil in wat voor paard je rijdt! Echt waar, ik heb er helaas maar al te veel ervaringen mee..

Groetjes, Marije

Een paard dat een "beetje te dik" is word ook minder soepel gezien dat gewicht dusdanig in de weg zit. Ik heb ook met een (voor mij) pracht van een schimmel gereden die echter wel een heel stukkie afweek van de andere mooie sportpony's die er rond liepen. Als je goed genoeg rijd dat ze niet om je heen kunnen heb je er geen last van. 1x per week prive les zegt helemaal niets. ;)

Met mijn bruine KWPN'er kan ik dan weer nooit een beker halen, wel een WP maar geen beker. Haat die rot jury dan ook bruine KWPN'ers? :') Of wacht, misschien heb ik haar gewoon nog niet degelijk voor elkaar?

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:39

Mijn zusje had eerst een schimmel pony. Ze merkte wel dat ze daarop soms wat benadeeld werd. Een keer zette ze een perfecte proef neer en toch kreeg ze geen winstpunten. Nu delen we samen een paard (een mooi bruin paard met een kolletje) en de winstpunten komen binnen. Nu kan het natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Ook waren bij de schimmelpony de ouders onbekend. Vaak denken juryleden dan misschien van, och weer zo'n afvalbakkenras.
En mijn instructrice jureerde eerst ook. Ze moest een keer samen met een andere jury jureren. Toen kwam er een fries de bak in en zei die jury: ach een fries, daar heb ik nou helemaal niks mee! En ze gaf dus ook lagere punten.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:50

Al dan niet onbewust zal het wel meespelen, zelf heb je dat toch ook als je toekijkt in de inrijring. Dat je denkt oh dat ding is wel mooi en kan nog lopen ook... Lijkt me alleen maar menselijk, en een scheve bles of ongelijk getekende benen spelen niet in je voordeel, maar je zult je niveau dat je verdient wel halen, "ondanks" de aftekening.

Verder ben ik ook blij dat het Belgische systeem geen startcoupons hanteert met afstamming er op. Na een tijdje horen ze vast wel dat paard X van Jazz/Gribaldi/Ferro whatever is, maar daarom is het niet per definitie een leuk goed paard? Lang leve de "blinde coupons".

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:32

In Belgie heb je dan weer erg het ons-kent-ons gedoe, met de naam van de ruiter kun je vooraf de plaatsing ook al vrij goed bepalen zonder de proef te gaan kijken ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:59

Mwa, vind ik niet zo Urielle... Ze zeggen nu nog steeds (ja de jury's) "he hoe is het met Explosion!" en dan komt er een heel verhaal met zodanig veel opschepperij dat ik denk "gut dat had ik niet eens durven zeggen en het is mijn pony :')" en dan tegen elkaar "he ken je haar nog, da's die van Explosion" en dan "oooh die mooie pony! Jullie waren echt zo'n super combinatie!" en daar gaan we weer.
En als diezelfde jury me dan met Pret moet beoordelen, dan krijg ik evenzeer de punten die ik verdien :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 00:13

Laat ik dan zeggen dat ik het anders ervaren heb en met name in de hogere klasses nog steeds zo zie gebeuren als publiek zijnde :D Wil het best toelichten via PB maar ik strooi niet graag met namen op het openbaar internet natuurlijk :P

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 00:22

Ik heb een paar keer geschreven, zowel bij B, M als Z, en het valt me elke keer weer op dat de jury dingen ziet die ik pas zie als hij het zegt. Vooral mensen die zelf nooit gejureerd hebben, of ze nu nou wel of niet iets met paarden te maken hebben, zullen bepaalde dingen gewoon niet zien waar een jury op let. Als ze iets op de proef hebben aan te merken, zie je dat aan de punten. Soms gebeurt er iets stoms waardoor een deel van de proef slechte punten heeft en de rest gewoon goede punten. Als je die naast een ruiter zet met gemiddelde cijfers, kan het zo zijn dat degene bij wie de proef slecht ging toch hogere punten heeft gehad (wat vaak tot fustratie leid bij de omstanders). Dingen die ik vaak heb gezien bij puntverlaging zijn scheef en slingerend. Zelfs een keer een proef gezien waarbij 2 van de ruim 10 paarden een bepaalde volte niet goed konden maken (kleine volte in galop, was iig erg moeilijk). Dat is dan ook weer iets wat je vanuit de juryauto mooi kan zien. Je hebt het beste zicht op de ring.
Nu heb ik wel het geluk gehad dat ik bij jury's geschreven heb die naar mijn mening niet partijdig zijn geweest, maar heb idd wel van een jury gehoord die hield van bruine paarden (en raad maar welke paarden hoge punten hadden). De ergste jury die ik ben tegengekomen liet een meisje een keer terug komen na dr proef en zie dat ze te dik was voor haar paard. Even voor de duidelijkheid: meisje was idd wat aan de forse kant, maar dat viel niet op omdat ze niet erg groot was en een paard had die wel behoorlijk aan de maat was (in de hoogte dan).
Zag trouwens ergens in het topic staan dat iemand blij was dat er nu officiele jury's zijn bij FRNS proeven: op 'mijn manege' (ben er net 2 maandjes weg) is de manege eigenaar nog steeds jury. Hij is dan wel een officiele jury, maar kan nog steeds tot bepaalde bedenkingen leiden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:30

Oud topic.