Paard nogsteeds koud onder 500 gram?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Livito

Re: Paard nogsteeds koud onder 500 gram?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 12:43

allemaal bedankt voor jullie reactie's .
het leek mij zowiezo al wat overdreven om er nog een deken onder te doen , hij moet ook zelf een beetje leren warmblijven.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:41

Die van mij is net geschoren en staat onder een 150 grams staldeken met een 300 gram buitendeken buiten. Ik denk dat ik zometeen de 150 gram eraf haal zonnetje schijnt nu ook. Gister nacht heeft hij binnen gestaan met een fleecedeken en de 150 gram deken erover. Toen ik vanmorgen bij hem kwam was hij warm genoeg.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:09

_Lott schreef:
3 dekens, belachelijk. het is je baby niet Rolleyes Nagelbijten / Gniffelen

waar maak jij je druk om? mijn paard staat ook onder 2 dekens hoor. Ik vind het neit nodig dat hij het koud heeft.
@ ts, ik zou als hij kkoud voelt er gewoon een zweetdeken bij doen hoor

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:22

PintoNatal schreef:
_Lott schreef:
3 dekens, belachelijk. het is je baby niet Rolleyes Nagelbijten / Gniffelen

waar maak jij je druk om? mijn paard staat ook onder 2 dekens hoor. Ik vind het neit nodig dat hij het koud heeft.
@ ts, ik zou als hij kkoud voelt er gewoon een zweetdeken bij doen hoor

En hoe voel je dan of hij het koud heeft? Want de buitenkant van z'n vacht zegt helemaal niks, dat is immers de buitenkant van de jas die hij al aan heeft. Als ik buiten loop is de buitenkant van mijn winterjas ook koud, moet ik dan nóg een winterjas erover heen aantrekken?

Aan de meeste mensen hier zou ik willen zeggen: lees eens een boek. Cool (over paarden ja Knipoog )

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 19:26

Hoi,
hij staat nog gewoon onder 2 dekens .
krijgt er geen bij . veel te veel lagen ..
(hij red het hier prima mee , als hij koud blijft koop ik volgend jaar de hh highliner van 550 gram heeft een ander paardje op stal van ons ook ,) .@ sflj , niet alles wat in een boek staat klopt ! niet elk paard is het zelfde.. hij staat overdag buiten . hij stond al een tijdje weer binnen toen ik voelde . en zn deken voelde niet koud aan hoor Knipoog ik voel niet aan zn deken maar aan zn lichaam en hoe die er by staat toch bedankt voor je reactie .

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:46

paarden voelen zich over het algmeen het prettigst bij tempraturen tussen de +5 en -15.

Eerst maar eens die dekens eraf en een uurtje aankijken hoe hij zich houdt. Het lijkt m sterk dat hij met jou beschrijving van zijn toestand dan gaat lopen rillen, dan is er wel iets heel goed mis en zou ik er met spoed een dierenarts bijhalen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 20:09

@ heiditjj , zoals in mn begin post al staat dierenarts is al geweest om een andere reden en er is niks met hem aan de hand , er staat nergens dat hij gaat draaien en lopen rillen ,(ja draaien omdat het oud en nieuw was door de knallen) ,
niet elk paard is het zelfde , als het ene paard het warm heeft hoeft niet te zeggen dat het andere paard dat ook heeft ( niet bot bedoelt maar als voorbeeld) .
in vervolg eerst even begin post lezen en dan pas reactie .
(ik wil hier niemand mee aanvallen , en wil ook niet bot reageren ,)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:37

Dat bedoel ik ook
hij staat droog en uit de tocht
krijgt voldoende te eten
heeft een teddy vacht
rilt niet en draait niet

en toch heeft ie 't koud. Dan moet er wel iets goed mis zijn.

Als je die dekens eraf haalt krijgt je paard de kans om een luchtlaagje tussen de haren te maken zodat het isoleert n als het goed is heeft hij het dan niet koud meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:44

Ik vraag me nog steeds af waar jeslivito het op baseert dat haar paard het zo koud zou hebben. Hij rilt niet en is gezond.
Lijkt mij meer duiden op projectie en onwetendheid van jeslivito.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:57

Dat denk ik ook JoviBan, of juist overbezorgdheid. Maar volgens mij maak je het je paard er niet prettiger op door hem een halve kilo aan dekens om z'n lijf te hangen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:04

Pardon?,
ik weet heus wel wat ik doe .
en hij heeft ECHT geen halve kilo aan dekens op .
een hele lichte waterdichte winterdeken , nog lichter dan een pak suiker ,en nog een dunne 200 grams staldeken ,ook lichter dan een pak suiker .
hij staat dus ook echt niet hele dagen met zn dekens om ,
staat minstens een uur zonder deken om te poetsen en luchten.
er is echt NIETS maar dan ook echt NIETS met hem aan de hand.
zoals ik al een aantal keren heb gezegt dat hij net weer een beetje de oude is na zn blessure & in augustes voortekenen van koliek .

Sorry maar mensen die alleen maar iets te zeuren hebben over de hoeveelheid dekens , dat ie ziek is en al dat soort dingen reageer ik niet meer op ! ( ik bedoel t niet bod en wil erniemand mee aanvallen ,)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:11

Citaat:
1 staldeken van 200 gram en een waterdichte winterdeken van 300 gram .
hij staat nu dus intotaal onder 500 gram

en 500gram is toch echt een halve kilo

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:16

Ja zo kan ik 500 gram ook wel opvatten ja!
ik heb het over dr vulling niet hoe zwaar de deken weegt oid .
als mensen het zo opvatten ....

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:28

Genoeg informatie ,
hier kan een slotje op!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:32

Mijn paard staat onder een 300 grams, hij is niet geschoren. Hij heeft het nog best wel warm.
Volgens mij moet dat wel kunnen mer 500 gram;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:09

Whahahaa, 500gram ís een halve kilo, jeslivito! Haha!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 00:28

Ja dat 500 gram een halve kilo is weet ik zelf ook nog wel .
maar niet de manier die heiditjj bedoelt!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:34

Weeg ze maar eens dan Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:07

hmm Ts, ik snap wel dat mensen hier doordrammen over het feit dat je veel dekens op hebt. Ik bedoel, jij wil informatie.. toch? Ik vind persoonlijk zelf dat je per paard moet bekijken wat voor deken je op doet. Vergelijkingen met andere paarden vind ik daarom ook niet echt gepast. Wel vraag ik me af waarom je er 2 dekens op hebt liggen, was dat noodzakelijk van de dierenarts? Dekens afdoen zou ik idd ook niet doen. Ik zou het even aanzien, maar vraag me af wat nu echt de symptonen zijn van je paard. Als ie gewoon een beetje fris aanvoelt, betekend niet dat ie t koud heeft.. Jammer dat je zo geirriteerd raakt, en een slotje wil.. want hier staan ook wel goede tips tussen. Als ik jou was zou ik rondvragen bij je op stal, of de dierenarts bellen.. als je hier geen info wilt, dan daar maar:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:12

De dierenarts heeft volgens TS het paard gezond verklaard, dus tja. Knipoog
En geen dierenarts zal bij een gezond paard een laag dekens van 500 gram adviseren, lijkt mij.

Het paard draagt trouwens veel meer dan een halve kilo/500 gram op z'n lijf. Die 500 gram is slechts de vulling; de deken zelf is vaak nog veel zwaarder.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:16

dan belt ze de dierenarts toch nog een keer op?? In plaats van nog een deken op te gooien..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:19

Een paard went na een aantal dagen aan de temperatuur, dus ook aan een dikkere laag dekens.
Hij zal het dus in het begin erg warm hebben gehad en is er nu dus aan gewend en heeft zich aangepast Pling

Mijn merrie staat met een 200grams waterdichte deken op gewoon overdag in de wei en 's avonds in een vrij open stal en ze heeft het echt niet koud maar voelt nu ook nietmeer zo warm aan onder de deken.

Dus het lijkt mij een gewoon iets en niet een paard wat het koud heeft Knipoog

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:37

Tsja, ik ben het ook wel eens met de meeste mensen hier. Een ongeschoren paard 500 gram opleggen als hij niet ziek is, is al behoorlijk aan de hoge kant (ik ken mensen met geschoren paarden die dat er nog niet op hebben liggen), en een zweetdeken erbij leggen is echt heftig. Hij schijnt het verder nu ook niet koud te hebben, want hij toont dat niet aan.

Heb je het topic gezien toevallig van ijs op de rug van een shetlander? De vacht zou zo goed moeten isoleren dat de buitenkant van de vacht praktisch gezien dezelfde temperatuur heeft als de buitenlucht. Op die manier houdt het paard/ de pony alle warmte daar waar het nodig is, bij het lichaam. De meeste sportpaarden kunnen dat niet zo goed als de soberdere pony rassen (shetlanders, haflingers, fjorden etc) maar kunnen het nog voldoende hoor. Zelfs bij de sportpaarden met minder vacht dan een shet ontsnapt er relatief maar weinig.
Overigens zou ik het nu niet adviseren om de dekens af te halen (nu ze er eenmaal opliggen bedoel ik) maar ik zou me ook niet zulke grote zorgen maken. Dat is nergens voor nodig. Je paard heeft het volgens jouw eigen beschrijving niet koud. En voor wat betreft de vergelijking dat jij ook een deken om je heen doet als je het koud hebt... ik neem aan dat jij niet niet zo behaard bent als je paard? Mocht dat wel zo zijn, dan heb ook jij geen deken nodig Knipoog

Even een correctie op een eerder genoemd iets: een mensen hand is geen 37,5 graden celcius. Je kern temperatuur is 37,5 graad. De extremiteiten zijn dat zeker niet. Net mijn (computer)handen getemperatuurd met de tempgun en die van mij zijn 31 graden. Maar door het computeren wat koud. Gemiddeld zal een mensenhand zo rond de 34 graden liggen, vermoed ik. Zo warm hoeft je paard inderdaad niet aan te voelen, dus ik was het wel met je eens verder hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:06

djinnie schreef:
Heb je het topic gezien toevallig van ijs op de rug van een shetlander? De vacht zou zo goed moeten isoleren dat de buitenkant van de vacht praktisch gezien dezelfde temperatuur heeft als de buitenlucht. Op die manier houdt het paard/ de pony alle warmte daar waar het nodig is, bij het lichaam.

Dat topic ken ik niet, maar je bedoelt vast zoiets?: http://www.mijnalbum.nl/Foto-7UPKSD3I.jpg
Dit is rijp op de vacht van mijn kwpn merrie. Het ligt inderdaad op de buitenste haarpuntjes; daar onder zie je gewoon die isolerende laag en is het droog en warm.
Perfect systeem, de paardenvacht. Knipoog

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:41

rondvragen op stal heeft geen zin , t paard naast me heeft 550 gram op , t paard daarnaast 300 of 400 ,
en die aan de andere kant ook een dikke en de andere 2 hebben ook 2 dekens op ,
ik heb echt 2 hele lichte dekens ,
ik heb zelf nog een winterdeken van 300 gram die zwaarder is dan de 2 dekens zelf , .
de dierenarts bellen heeft geen nut , ik heb het gevraagt toen ze er was , en gezegt dat ie onder 500 gram stond .
ze zei dat ie het iig zeker niet koud zou krijgen de komende nachten,
ik heb geen slotje aangevraagt vanwege het commentaar, maar omdat er genoeg reacties zijn waar ik wat aan heb . bedankt hiervoor .
idd elk paard is verschillend en je kan geen 1 paard met elkaar vergelijken .
bedankt voor jullie reacties .