Lesgeven aan kleintjes: wat ervoor vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Re: Lesgeven aan kleintjes: wat ervoor vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:09

Superwoman, mijn les kindje heeft ook les op een manege Lachen. en daar zijn ze zeer positief Lachen. ik ga ook een aantal keren mee kijken of ze daar ook haar best doet Lachen.

Esther, ik heb ook een contract op gesteld, ik wil niet aanspakelijk zijn voor eventuele schade aan het lichaam. Dat staat er netjes in en als er dan toch iets gebeurd (wat mij niet lijkt want ik zie aan de oren van mijn pony en aan haar doen, of ze iets gaat doen) maar een ongelukje zit in een klein hoekje en daarom zit ze nog steeds aan de longe Lachen.

Als ik mee ga naar de manege neem ik altijd een boekje mee, daar schrijf ik dingen in op, die ze niet helemaal goed doet. ik maak foto's van veel lessen bij mij en maak filmpjes, die kijk ik terug en zie verbeteringen, of dingen die minder zijn en daar gaan we dan aan werken Lachen

ik zou zeggen kijk en vergelijk Lachen.

Afbeelding

ik denk dat de houding van Amy al genoeg zegt Lachen en als je goed kijkt die je ook dat Killy beter loopt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:18

Diploma's zegt ook niet alles, maar ervaring des te meer.
En verzekering technisch zou ik het even goed uitzoeken... vooral als je les geeft op je eigen paard. (hoe het zit met lesgeven op paardje van leskind weet ik zo niet)

Maar er komt meer bij kijken dan alleen lesgeven.
De didactiek, dus hoe je iets over brengt is erg van belang en kijk vooral naar het geheel van ruiter en paard.
Soms loop ik zelf nog tegen best pittige dingen aan.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:23

@ Marlies: het gaat hierbij niet om jou persoonlijk Knipoog Het gaat om 15jarigen in het algemeen. De meeste 15jarigen zijn niet in staat om alle dingen te zien en aan te geven aan kinderen wat zij moeten leren.
Hoe jij het vertelt ben je er serieus mee bezig, heb je 1 lesklantje en verdiep je je hier verder in.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:35

xmarliez, mooi dat ze op de manege nog les krijgt en dat ze daar positief zijn. Ja
De foto's om te vergelijken zijn een beetje moeilijk te beoordelen, omdat het tuig heel anders is én omdat ik niet weet hoeveel lessen er tussen zitten. (pas op dat het ruiterje niet naar een holle rug toe gaat)
De pony vind ik nou niet echt beter lopen hoor Bloos

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:24

opzich zitten er niet heeeel erg veel lessen tussen laten we zeggen 7 ofzo.. aan die rug zijn we aan het werken Lachen, op de foto lijkt Killy inderdaad niet echt beter te lopen maar op foto 1 valt ze meer op de voorhand als bij foto 2. we zijn daar steeds meer mee aan het werken Lachen. het tuig is inderdaad anders, ik wilde graag weten hoe ze reed met bit en tuigel en met stijgbeugels. met die info kan ik weer verder, ik zie dat ze het bit gebruikt als rem, nou dan halen we die weg en dan gaan we een andere rem zoeken en toen kwamen we bij haar zit Lachen, naar veel uitleggen en vragen of zij het mij nog 1x uit wilde leggen (wat ik had verteld dus weer vragen om een bevestiging te krijgen of ze het nog snapte). en als ze het snapte gaan we weer een stapje verder, beugels eraf en wat oefeningen in het zadel doen om een beter balans te krijgen. en zo ga ik steeds een stapje verder, in de les nog even op een leuke manier alles herhalen en kijken of ze het nog allemaal door heeft.

Wel merk ik nu we verder zijn dat Killy steeds ontspannender loopt, ze gebruikt haar rug beter en ze plaatst haar achterhand er steeds meer onder (moet ik wel zeggen dat deze foto al wat lager geleden is).
Telkens zie je weer iets wat niet goed is maar bij een kind van 10 kun je niet met 10 dingen te gelijk bezig zijn, dus we behalndelen zowiezo per les 1 ding dat is ons doel, en als ze dat snel geoeg snapt heb ik altijd nog een ander doel achter de hand die net weer een stapje moeilijker is, en als dat te hoog gegrepen is gaan we wat stapjes terug en doen we het rustig is stapjes uitleggen Lachen.

Esther ik voel me ook niet aangevallen, maar ik wilde even duidelijk maken dat er wel degelijk 15 jarige zijn die zich echt verdiepen in het lesgeven en die het niet om het geld doen of voor de fun, ja ik doe het wel voor de fun erbij maar het is veel meer als alleen fun, het is hartstikke zwaar en je moet heel goed met je kind communiceren en het kind jou vertrouwen geven dat als je vraagt snap je het, dat ze het dan ook eerlijk zeggen als ze het niet snappen, wat ik vaak zie.... Amy is eerlijk tegenover mij en tegenover Killy en dat heb ik haar ook moeten leren, want ik het begin als ik even omkeek (dus niet naar Amy) kreeg Killy ook weleens een zogenaamd schopje in haar buik, en datis niet eerlijk als de fout bij JOU ligt, en nu hebben we het punt bereikt dat Amy ook nadenkt over haar eigen fouten en zelf ook inziet als het haar fout is Lachen, en dat is ook iets wat bij rijden hoort, want 9 van de 10 keren leg jij het, het paad het verkeerd uit en wie draait er dan voorop??? idd 9 van de 10 keer de pony.............. en dat is in imo oneerlijk Knipoog

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:47

Even een complimentje voor je manier van communiceren xmarliez.
Er zijn maar weinig mensen van deze leeftijd die hun verwoording zo goed over kunnen brengen en met duidelijke leestekens schrijven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:03

idd, xmarliez , je reageerd volwassen OK dan!

Op deze manier leer jij er ook veel van. je gaat dingen beter zien en je leert hoe je dat het beste en makkelijkste met die ruiter kan oplossen. Je zal merken dat je in de toekomst alles veel eerder zal zien en de oplossing en uitleg voor de ruiter ook sneller zal vinden.
succes!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:30

Ik vind het ook fijn om altijd wat commentaar te krijgen, je denkt er over na en komt dan tot de conclusie dat 'dat' ook wel een goede oplossing was. ik heb ooit 1 keer een topic geopent en kreeg toen een boel commentaar over me heen, heb daar echt een knoop van in me maag gehad maar het heeft me aan het denken gezet en heb het toen over een hele andere boeg gegooit en ik merkte dat Amy dat veel fijner vondt Lachen en als Amy en Killy tevreden zijn ben ik ook tevreden Lachen.

En haar moeder is er elke les bij en heeft zelf al 15 jaar les, en staat soms nog wel eens met een mond vol tanden als ik haar iets vraag, ook haar betrek ik bij mijn lessen, als ik iets ga uitleggen dan vraag ik het eerst aan Amy of ze het weet, meestal is het antwoord nee, dan ga ik naar haar moeder en vraag vervolgens de zelfde vraag, en af en toe weet ze het, dan leg ik het uit en dan zie je haar in 1 keer denken.... hmmm... oja dat wist ik helemaal niet!! Ze heeft zelfs al een keer aan mij gevraagt of ik haar mischien een zitles wil geven (daar had ze nog nooit van gehoort).

Het was niet de bedoeling om in dit topic te vissen naar complimentjes, of het nou over mijn lessen gaat of over manier van communiceren, maar natuurlijk vind ik het ook fijn als jullie dat mij vertellen Lachen.
Als ik zeker had geweten dat ik het niet kon, dan was ik hier nooit aan begonnen, maar met een beetje hulp van buitenaf en heel veel nadenken en een goede voorbereiding van mijn les, weet ik zeker dat ik Amy een zo goed mogelijke basis kan bijbrengen.

Daarom vind ik het ook zo fijn dat er hier op bokt, veel mensen zijn met een eigen uitgesproken mening, je denkt er stiekem toch wel over na, en ik kom vaak tot de conclusie dat als je het van die manier bekijk, je aan hele andere dingen gaat denke en zien.
Dat ik zo reageerde over het wedstrijd rijden, komt voornamelijk door dat ik nog nooit wedstrijden gereden heb, en dat ook helemaal niet wil... en ik toch weet dat je paarden kan begrijpen en rijden als je geen wedstrijden rijd... Ik ben me nu erg aan het verdiepen in Parelli, en dan krijg je gelijk ook een hele andere kijk op paardrijden en op de manier hoe je met een paard omgaat.

Het enigste wat ik wil is het beste voor mijn pony's daarom heb ik Amy ook gevraagt om Killy te berijden, in eerste instantie was het helemaal niet de bedoeling dat we er echte lessen van gingen maken.
Ik zocht gewoon iemand die het leuk vond om 2x in de week op mijn pony'tje te rijden, omdat ze dit jaar (nou vorige jaar is het alweer) 5x koliek heeft gehad, en ik veel te groot ben om op der te rijden..... dan denk je mischien het een heeft niet iets met het ander te maken.. koliek -> kind lesgeven.
imo wel Lachen, Killy houdt van rijden en houdt ervan om met kleine kindjes bezig te zijn (ze is een super leerpony, alle knopjes zitten erop en ze is al op leeftijd 15 om precies te zijn), daarom wilde ik graag dat ze toch 2x in de week lekker bereden werd. En Amy werd zo enthousiast over mijn lessen volgens haar moeder, dat we verder zijn gegaan en ik me bezig ben gaan houden met haar rijstijl en haar verbeter puntjes.. Lachen.

Ik ben er gewoon trots op hoe Amy nu rijd en daarom heb ik gereageert in dit topic, want ik weet dat sommige mensen het echt kunnen, en als je iets echt wil je er helemaal voor kunt gaan Lachen.
Als je van haar moeder hoort dat Amy op een zaterdag zegt (voordat ze naar de manege gaat), mammm.... ik wil niet naar de manege.... die lessen zijn saaaaaaaaaaiiii!! Bij Marlies is het veel leuker.... Haha! , tjaa.. dan doe je het ook ergens voor Lachen.
En als een kind niet op een manege leert wat haar binnenbeen is en wat haar buitenbeen is.... wie moet het haar dan leren? Toen we het daar over hadden en ik daarop verder heb gespeeld, gingen haar manege lessen vooruit! puur door het gebruikt en het snappen van je binnenbeen en buitenbeen... Lachen.

Verder wil ik hier niet meer op in gaan, iig niet in dit topic, want het gaat nu een beetje tussen dit kleine groepje en het gaat uiteindelijk om het beantwoorden van de vraag van de TS Lachen. Dat is al genoeg gedaan, en als zij en in gelooft en er vertrouwen in heeft dat zei die kinderen echt iets kan bijleren, dan zou ik zeker de gok wagen, al is het maar voor 1 keer Lachen
Maar doe het niet om het geld, ik krijg er geen geld voor en heb er zelf dubbel zoveel plezier van, mijn paarden vinden het heerlijk, ik vind het heerlijk, Amy en haar moeder vinden het heerlijk, de manege vindt het heerlijk... wat wil je nog meer Lachen?

Oja.. Ik ben zowiezo van plan om een opleiding tot instructrice te gaan volgen, maar als 15 jarige gaat dat nou eenmaal niet, dus ik de toekomst zullen jullie nog wel wat meer van me horen maar dan hopelijk met een mooi diploma op mijn naam Lachen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:47

xmarliez schreef:
En haar moeder is er elke les bij en heeft zelf al 15 jaar les, en staat soms nog wel eens met een mond vol tanden als ik haar iets vraag, ook haar betrek ik bij mijn lessen, als ik iets ga uitleggen dan vraag ik het eerst aan Amy of ze het weet, meestal is het antwoord nee, dan ga ik naar haar moeder en vraag vervolgens de zelfde vraag, en af en toe weet ze het, dan leg ik het uit en dan zie je haar in 1 keer denken.... hmmm... oja dat wist ik helemaal niet!! Ze heeft zelfs al een keer aan mij gevraagt of ik haar mischien een zitles wil geven (daar had ze nog nooit van gehoort).

Vraag me af of ze dan niet al 15 jaar der geld aan het weggooien is Tong uitsteken

Citaat:
Dat ik zo reageerde over het wedstrijd rijden, komt voornamelijk door dat ik nog nooit wedstrijden gereden heb, en dat ook helemaal niet wil... en ik toch weet dat je paarden kan begrijpen en rijden als je geen wedstrijden rijd... Ik ben me nu erg aan het verdiepen in Parelli, en dan krijg je gelijk ook een hele andere kijk op paardrijden en op de manier hoe je met een paard omgaat.

Wedstrijden rijden is iets anders dan paarden leren begrijpen.
sommige kunnen goed paarden begrijpen, maar rijtechnisch zijn ze soms niet handig en anderom ken ik er ook genoeg. Mooiste is om beide te kunnen, dan zal je ook het meeste uit je paard kunnen halen..
Kijk ook eens op een grote handelsstal (met dure paarden) Soms verbaas je je over de ruwheid, maar vaak werkt het daar wel en heeft het paard het snel door.Bij hengsten moet je niet met knuffelen aankomen natuurlijk Knipoog . De lichaamstaal die die mensen spreken is vaak net als Parelli.

Citaat:
Oja.. Ik ben zowiezo van plan om een opleiding tot instructrice te gaan volgen, maar als 15 jarige gaat dat nou eenmaal niet, dus ik de toekomst zullen jullie nog wel wat meer van me horen maar dan hopelijk met een mooi diploma op mijn naam Lachen.

Als je en redelijke opleiding wil doen zal je toch wedstrijden gereden moeten hebben. Kijk een op de KNHS site bij opleidingen Knipoog

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:13

Bij de eerste vraag ze ik JAAA! dat doet ze ook maar dat is haar verantwoordelijkheid Lachen.

bij de 2e zeg ik hmm.. klopt Lachen, Parelli is af en toe ook wel ruw, als een paard niet luistert krijgen ze fase 4 en fase 4 vinden ze niet echt leuk.. Lachen

en bij 3 zeg ik, hoeft niet Haha! gelukkig Lachen en ik ken een hele goede opleiding waar je echt geen wedstrijdervaring voor nodig hebt Lachen.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:22

Ik vind dat je als 15-jarige best les kan geven,,zolang je het niet als een spelletje ziet.
Ik rijdt nu 8 jaar,,en heb daarvan in totaal 5 jaar privéles gehad.
Je leert steeds meer en meer bij,,
En ik vind best dat je basisdingen over kan brengen op andere kinderen zolang je dat maar goed doet.
ik heb toen ik 14 was een tijdje beginnersles gegeven op de manege,,en ze waren daar heel tevreden erover,,dus ik zie geen problemen.
Zolang je het niet als een bevlieging ziet,,
want als je een kind fout leert rijden,,is het heel moeilijk weer af te leren later..
En ik vind dat je leeftijd eigelijk niks te maken heeft met of je degelijk les kan geven of niet.
Natuurlijk als je hogerop gaat rijden zoek je best iemand die al héél wat jaren ervaring heeft,,
maar voor beginnersles kan 15 jaar toch prima? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:29

Ik geef wekelijks een meisje van bijna 8 les op MIJN pony en ik vraag er niks voor! Gewoon puur zodat ik dan nooit als verantwoordelijke kan worden aangesproken en haar ouders snappen dit prima en geven mij dus regelmatig een kleinigheidje ''van de kerstman'' ''gewoon zomaar'' ''omdat je jarig bent'' ''omdat de pony jarig is'' en ze helpen me met uitmesten en we vinden het beiden prima zo!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:43

Je leeftijd heeft wel degelijk iets te maken met de manier van lesgeven volgens mij. Marlies hier is heel positief bezig, mààr geeft wel maar les aan 1 kindje, en dan nog 1 die heel erg gemotiveerd is, en wil bijleren. Zo zijn ze dus écht niet allemaal. Ik heb er meer les gegeven die echt met tegenzin op hun pony zaten, van verschillende leeftijden, potdoof leken voor wat je te zeggen had,... Dan moet je toch wel enkele vaardigheden hebben om je les interessanter en gevarieerder te maken, om echt de aandacht te kunnen krijgen. Zo'n dingen leer je op zo'n cursus. Dus als je op grote schaal wil gaan lesgeven zoals TS, en daar geld voor wil gaan vragen, wacht dan inderdaad tot je zelf wat bijgeleerd hebt. TS lijkt mij niet zo heel serieus 'want die van de camping vinden het ook zo leuk', ik neem aan dat het daar dan om wat hobbellesjes gaat, heel wat anders dan 'je paard aan de teugel leren rijden'. Ik heb in al die jaren al van zoveel mensen les gehad, en les gegeven, en ik heb nog nooit 'aan de teugel leren rijden'... Was het maar zo makkelijk zeg :)

Overigens heb ik zelf op mijn 17 jaar het initiatordiploma (staat wel gelijk met Orun denk ik) gehaald, ondertussen ook 3/4 van het trainer B-diploma, en praktijk van trainer A. Ik denk dat ik dus wel mag zeggen dat ik weet waarover ik spreek, en dat je wel degelijk dingen bijleert op zo'n cursus. Op je 15 jaar, zonder wedstrijdervaring, denken dat je alles weet van paardrijden, lijkt mij een beetje vreemd eigenlijk :) Ik ben een paar jaar ouder en ik weet behoorlijk goed dat ik nog héél véél te leren heb, en dat ik altijd graag les wou geven vroeger, maar dat op mijn 15 jaar echt nog niet gekund zou hebben zoals ik dat nu doe. Waarmee ik niet wil zeggen dat Marlies slecht bezig is, maar wat zij dus doet, 1 iemand heel persoonlijk gaan benaderen, is iets anders dan echt verschillende mensen les gaan geven in mijn ogen.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:58

Ik zelf vindt dat je als 15 jarige niet aan je lot mag worden overgelaten, je bent nog altijd met dieren bezig, dus ik snap zelf ook niet waarom ouders hun kind overlaten aan een 15jarige.
Ik zelf heb op mijn 15e ook beginners geholpen, maar wanneer ik er nu over terug denk, is het allemaal onverantwoord.
Maar daar kom je zelf wel achter na wat te hebben mee gemaakt ;)

Veel succes!

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:30

Niemand is ooit uitgeleerd als het op dieren aankomt,,
je leert elke dag weer nieuwe dingen bij.
Maar op een gegeven moment beschik je wel de kennis om beginnertjes de basis aan te leren.
Als jij zelf over de juiste kennis beschikt,,en zelf een goeie basis hebt aangeleert kan je die gerust verder brengen.
Niet iedereen is even onverantwoord.
Ik weet niet of jullie geloofwaardig in de oren klinkt,,
maar je hebt dus echt 15jarige die opletten hoor :)
Ik heb ook een tijdje de beginnertjes op mijn manege les gegeven,,
En hoe ongeloofwaardig het ook klinkt,,
het ging heel erg vlot,,en ze waren heel tevreden daar.
Zolang je je verantwoordelijkheid neemt,,en je degene dat je helpt niet zomaar wat laat hobbelen,,Oplet wat er gebeurt,,en rustig aandoet,, zie ik niet in waarom je als 15-jarige geen beginnertje zou kunnen helpen :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:41

Je bent dan ook zelf nog maar 15, net zoals ik nog maar 21 ben :) Allicht ga je nu niet van jezelf zeggen dat je onverantwoord bent he...

Er is trouwens een verschil tussen lesgeven op een manège, waar er iemand in de buurt is die een oogje in het zeil houdt, en denken dat je privélessen kan geven.
Vind het trouwens altijd speciaal dat manèges 15-jarigen inschakelen om les te geven, en niet op zoek gaan naar gediplomeerde lesgevers, er zijn er genoeg denk ik. Geen persoonlijke aanval op jou Fien, gewoon iets wat ik raar vind. Veronderstel dat jouw lessen iets tijdelijk waren, en dat jij geen vaste les mag geven, en heb ook zo'n vermoeden dat jij daar niet helemaal alleen in die piste zal gestaan hebben. Vind het anders behoorlijk onverantwoordelijk van die manège, en denk ook dat dat problemen zou kunnen geven voor hun verzekering (en niet voor niets).

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:57

haha nee idd,,je zegt niet over jezelf dat je onverantwoord bent,,net zoals je ook niet zegt dat je de beste bent ofzo,,
Maar je weet toch waneer je het aan zou kunnen om les te geven? :)

dat ik beginnersles gaf op de manege was inderdaad maar tijdelijk hoor:)
huidige lesgever was op vakantie en ze hadden iemand nodig dat hem een maandje kon vervangen.
Wat ik wil zeggen is gewoon dat er bij een volwassene net zo goed ongevallen kunnen gebeuren als bij een 15-jarige.
Natuurlijk doe je alles om zulke dingen te voorkomen,,maar je bent tenslotte nog steeds met dieren bezig :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:29

Natuurlijk kunnen ongelukken overal gebeuren, maar het doel van een les is in mijn ogen meer dan 'de les overleven'. Ik heb het vooral over een uitspraak van jou:
Fien__ schreef:
Maar op een gegeven moment beschik je wel de kennis om beginnertjes de basis aan te leren.
Als jij zelf over de juiste kennis beschikt,,en zelf een goeie basis hebt aangeleert kan je die gerust verder brengen.

Het kan natuurlijk zijn dat jij een natuurtalent bent, maar velen onderschatten wat er didactisch allemaal komt kijken bij het lesgeven. Zéker aan kleine kinderen, die snappen heus niet alls wat jij staat te vertellen... Het is dan ook nog eens heel belangrijk dat je aan een beginnende ruiter geen fouten aanleert, die fouten krijg je er later veel moeilijker weer uit dan jij ze erin gestoken hebt. Vandaar dus dat ik een 15-jarige met enkel manège-ervaring niet direct als lesgever voor mijn kind zou willen :)

Fien__ schreef:
Zolang je je verantwoordelijkheid neemt,,en je degene dat je helpt niet zomaar wat laat hobbelen,,Oplet wat er gebeurt,,en rustig aandoet,, zie ik niet in waarom je als 15-jarige geen beginnertje zou kunnen helpen :)

Dat is dus het probleem, als ongediplomeerde, jonge lesgever, kàn jij nog helemaal geen verantwoordelijkheid nemen. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar volgens mij kan je problemen krijgen met je verzekering als je lesgevers zonder diploma laat lesgeven in jouw manège... Wat ga je doen als een pony schrikt, kind eraf vliegt en voor het leven verlamd is? Wie zal verantwoordelijk zijn?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:04

Ik ga er even op reageren, maar dan wel vanuit mijn kant. :)

Stral schreef:
Het kan natuurlijk zijn dat jij een natuurtalent bent, maar velen onderschatten wat er didactisch allemaal komt kijken bij het lesgeven. Zéker aan kleine kinderen, die snappen heus niet alls wat jij staat te vertellen... Het is dan ook nog eens heel belangrijk dat je aan een beginnende ruiter geen fouten aanleert, die fouten krijg je er later veel moeilijker weer uit dan jij ze erin gestoken hebt. Vandaar dus dat ik een 15-jarige met enkel manège-ervaring niet direct als lesgever voor mijn kind zou willen :)

Ik weet hoe belangrijk het is dat je een klein kind, en zelfs een volwassenen geen fouten moet aanleren. Fouten zijn later heel moeilijk te corrigeren en hoe beter je de basis hebt mee gekregen hoe 'makkelijker' het je later afgaat. Dan hoef je namelijk niet veel meer te corrigeren. Ik denk heel goed na over mij lessen, met inderdaad maar één persoon (je vorige berichtje). Ik ben me er van bewust dat ik de ruiter foute dingen kan aanleren, en dat probeer ik nou juist net niet te doen. Ik heb dan wel het geluk, dat ik geen 'manege ruitertje' ben, nooit geweest.
Tuurlijk heb ook ik op een manege gereden, maar geen manege die je tegenwoordig ziet. Voor het geld, erg groot en in mijn ogen soms erg paard onvriendelijk. Daar gaat het niet om, het rijden of om de paarden maar puur om het geld. Toen ik nog op de manege reed (met 8 paarden) kreeg ik les voor 5 euro per uur, we reden met niet meer dan 5 man in een les, en ik heb nog nooit in een 'treintje' gereden, het ging daar om de paarden en om de kinderen, ze iets bijleren was haar doel. Toen zij ernstig ziek werd moest de manege stoppen, aangezien zij de enige was die les gaf. Vlak daarna ben ik direct met mijn pony op privé les gegaan, daar heb ik ongelofelijk veel geleerd, die man was super, echt een natuurtalent, op zijn eigen paard maar ook in de bak. Met privélessen wordt je heel persoonlijk benadert en dus heb ik ook wat opgestoken van 'het les geven' ik ging kijken naar de privélessen van mijn zus en zo stak ik een hele boel dingen op. Ook bij mijn eigen privélessen leerde ik steeds weer wat meer, niet alleen rijtechnisch maar ook 'het lesgeven'.

Die man verhuisde... even een tijdje zonder instructeur gezeten. Een tijdje geleden ben ik gevraagd door iemand om hun pony te berijden, dat wilde ik wel doen :Y , eerst kennis gemaakt, lekker op de grond begonnen en naar een tijdje erop gesprongen, ik merkte al dat ik toch echt begeleiding vanaf de grond nodig had, puur om mij te kunnen corrigeren. Zodoende ben ik in aanraking gekomen met mijn huidige instructrice, en ook daar steek ik een hele hoop dingen op van het lesgeven, van rijtechnische fouten en hoe je dat kan uitleggen.

Ook verdiep ik mezelf er in het lesgeven, wat betekend dat ik elke mogelijkheid aan neem om lessen te kunnen bekijken maakt mij niet uit van wie, ik schrijf dingen op en maar daar 'mijn eigen' van, door die dingen te onthouden en mee te nemen in mijn lessen merk ik dat, dat een hele fijne manier is om mijn ruiter dingen uit te leggen en te leren. Ze pikt dingen erg snel op, en dat voor een kind die (100x uitleg nodig heeft wat ze is dyslectisch en heeft een grote achterstand, volgens school en moeder). Als ik die les ervoor belangrijke informatie heb gegeven vraag ik de les erna nog altijd met een omweg, wat betekend als het onderwerp weer ter spraken komt, wat dat nou toch wel betekende? en waar het voor nodig was? en ga zo maar door. Ze weet me alles uit te leggen, van wat we in al onze lessen al behandeld hebben.

Ook leert ze bij mij, de omgang met paarden, paarden in het algemeen, informatie over het Harnachement. We leren een pony te begeleiden vanaf de grond en wat dingen die je kan doen met een pony vanaf de grond. Eerst ga ik er altijd voor zorgen dat ritme, timing, gevoel voor paarden, rust, concentratie en vertrouwen op de grond wordt ontwikkeld, vanuit daar gaan we dat verder uitoefenen op de pony. Zonder zadel zonder hoofdstel en aan de longe, vanuit daar gaan we leren zitten en ons balans ontwikkelen we gaan contact maken met de pony vanuit zit en leren een pony te rijden op zit. Als mijn ruiter een pony kan sturen en begeleiden op zit is ze klaar om met beugels te rijden, die beugels heb ik er af gelaten om haar, haar balans te laten zoeken op de pony. Hebben we de beugels eraan en gaat dat allemaal goed dan komen de teugels eraan. vanuit daar gaan we leren dat een bit nooit en ten nimmer gebruikt mag worden als rem. Daarom ook het rijden op zit, een pony laten stilstaan op zit. En ga zo maar door :) elke keer stapjes en alles rustig in een vertrouwde en fijne omgeving :)

Stral schreef:
Dat is dus het probleem, als ongediplomeerde, jonge lesgever, kàn jij nog helemaal geen verantwoordelijkheid nemen. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar volgens mij kan je problemen krijgen met je verzekering als je lesgevers zonder diploma laat lesgeven in jouw manège... Wat ga je doen als een pony schrikt, kind eraf vliegt en voor het leven verlamd is? Wie zal verantwoordelijk zijn?

Mijn vader heeft een eigen bedrijf, is continu in aanraking met verzekering hier en verzekering daar, daarom heeft hij voor mij een 'extra' verzekering afgesloten, zodat ik nooit aansprakelijk kan worden gesteld, ook heb ik een contract opgesteld met voordelen voor mij en voor de ruiter. Kinderen van 15 kunnen wel degelijk na denken, het is maar net waar je interesses liggen en hoeveel je er voor wilt doen, en wat je doelen zijn :) .

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:11

Daar heb je gelijk in, en ik had al vroeger geschreven dat jij een zeldzaam geval bent, dat duidelijk heel begaan is met haar lesklant. Het is een heel andere situatie dan TS en wat Fien nu zei, eens manègelessen gaan overnemen, daar moet je al op veel meer dingen letten, kan je niet zo persoonlijk gaan werken zoals jij doet, jammer genoeg. Ik zal geen slecht woord over jouw lessen zeggen, je legt duidelijk uit wat je doet, en weet heel goed waar je mee bezig bent. Als je dat zo goed weet, dan zou je je nu ook niet aangevallen mogen voelen door mij, maar moeten weten dat ik mij eerder vragen stel bij TS en bij Fien, die aan hun bericht te zien, minder weten waar ze mee bezig zijn. Je zou dan toch het verschil tussen jou en hen moeten zien lijkt mij :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:24

Ik voel me helemaal niet aangevallen :) , en ik snap ook best dat je, je vraagtekens bij de TS hebt, die heb ik zelf namelijk ook.
Ik snap best dat jullie denken dat een 15 jarige niet goed les kan geven, want je ziet dat ook erg vaak. Maar zet maar eens een vrouw van 35 in de bak met de zelfde rijervaringen als mij, ik weet niet of zij het beter zal doen? Wat zij heeft immers ook geen diploma's, maar puur om haar leeftijd zal zij het wel goed doen? Daar staan mijn vraagtekens namelijk.
Mensen zijn erg snel bevooroordeeld en af en toe stoort mij dat wel eens, je weet immers nooit over welke kwaliteiten de instructrice beschikt. En een diploma zegt in mijn ogen niet alles, het les geven moet je in je hebben, je moet dingen kunnen zien en dingen kunnen uitleggen, zowel aan volwassenen als aan kinderen. En niet iedereen beschikt over die vaardigheid.

En dan wil ik niet zeggen dat ik het allemaal perfect doe, ik heb net als iedereen nog een hoop te leren, maar ik sta wel open voor kritiek voor advies en voor al het anderen, ik bedenk dingen ga daar over na denken en trek daar een conclusie uit, met die info ga ik een les vormen en daar komt 'vaak' iets heel leuks uit, zowel voor de ruiter als voor mij :) . En ik leer er ook nog eens heel en heel erg veel van!! van alles trouwens, van wat jullie zeggen en wat andere mensen mij vertellen. Het hoeft niet allemaal goed te zijn, zolang ik DAT maar zie.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:28

Goed dat je je niet aangevallen voelt :) De enige reden dat ik iets tegen jou zou kunnen hebben, was niet dat ik niet geloof dat je geen les kan geven. Wel dus het verantwoordelijkheidsgevoel dat bij een 15-jarige niet hetzelfde zal zijn als bij een 35-jarige. Maar aangezien je alles mooi geregeld hebt met verzekering ed., geef ik geen commentaar meer op jou :) Jij staat er overduidelijk bij stil!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:31

Ik denk wel eerst goed na, voordat ik dingen ga doen :) . Les geven is niet zomaar iets, het is inderdaad een grote verantwoording en daarom wil ik alles zo goed mogelijk geregeld hebben, niet alleen met verzekering maar ook met de ouders van de ruiter :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:46

Fien__ schreef:
Niemand is ooit uitgeleerd als het op dieren aankomt,,
je leert elke dag weer nieuwe dingen bij.
Niet iedereen is even onverantwoord.
Ik weet niet of jullie geloofwaardig in de oren klinkt,,
maar je hebt dus echt 15jarige die opletten hoor :)
Ik heb ook een tijdje de beginnertjes op mijn manege les gegeven,,
En hoe ongeloofwaardig het ook klinkt,,
het ging heel erg vlot,,en ze waren heel tevreden daar.

En ik denk dat als je 15 jaar bent en nog niet veel prive-les heb gehad en nog geen noemenswaardig niveau rijdt , je nog geen goede basis kan hebben om te zien wat een ruiter allemaal niet goed doet en in welke volgorde je daarmee aan het werk moet gaan.
Ik rij op redelijk niveau en werk nog steeds aan het verbeteren van mijn basis ;)
En er zijn idd genoeg mensen met diploma die er imo ook geen bal van snappen, maar dat heb je in elk beroep. Ik vind het zonder begeleiding en controle onverantwoord om les te geven.....
(de manege waar je het over heb, heeft ook een probleem als er een ongeluk gebeurd als er iemand zonder diploma les geeft - zegt mij helaas ook genoeg over de kwaliteit)
Verantwoordelijkheid nemen is ook weten wat je beter niet kunt doen en imo hoort lesgeven op zo'n manege daarbij ;)
Btw als 15 jarige zijn je hersenen nog niet volledig ontwikkeld en dáárom zegt de wet ook dat je ouders verantwoordelijk zijn voor je. Je ziet letterlijk de dingen anders dan een volwasse persoon.
Dus géén aanval ;)

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:00

Stral schreef:
Natuurlijk kunnen ongelukken overal gebeuren, maar het doel van een les is in mijn ogen meer dan 'de les overleven'. Ik heb het vooral over een uitspraak van jou:
Fien__ schreef:

Fien__ schreef:

Alleen manege-ervaring is zowieso niet genoeg,,
Als je les gaat geven met alleen manege-ervaring ga je ook niet veel aanleren bij die kinderen :)
Waar mijn punt om draait is,,buiten heel dat gedoe met die verzekering,,iemand van 15 net zo goed basis aan kan leren als iemand van pakweg 30,,
ik bedoel het niet aanvallend ofzo,,
ik zie alleen niet in waarom alléén volwassenen een kind een goede basis zouden kunnen meegeven :)