Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
merrieveulen schreef:inderdaad alicia, kan niet anders dan het met je eens zijn. en ik zie voorbeelden genoeg in mijn omgeving, heb zelf ook weleens in dergelijke situaties gestaan, niks mis mee op zich, maar het gaat erom hoe je ermee omgaat. een paard dat stress laat zien in gedrag (stalondeugden) heeft daarin hulp nodig, dat zijn geen dingen die je 'accepteert en zo laat'. stalondeugden zijn nl een duidelijk teken van mentaal ongemak.

merrieveulen schreef:@ alicia, dat is ook wat ik bedoel met acceptatie van wie hij is en je daarin aanpassen. je mág gewoon niet zeggen OK, ik zie mentaal ongemak maar ik accepteer het dus doe er niks aan, dat is niet eerlijk! jij accepteert het, maar hoe is het dan voor je paard...
het werkelijk accepteren en erkennen van je paard maakt juist dat je dergelijke dingen naar beste kunnen en weten aanpakt, immers je erkent de eigenschap van het dier om luchtzuigen te ontwikkelen bij opgesloten staan, en verandert de situatie om die voor het dier prettiger te maken.
dát is het accepteren van wie je paard is, en dat is dus anders dan genoegen nemen met ieder gedrag wat het dier laat zien.