Pony's makkelijker gejuryeerd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Worden pony's in de basisklasse makkelijker gejuryeerd dan paarden??

Ja.
93 (68%)
Nee.
23 (17%)
Soms.
19 (14%)

Totaal aantal stemmen: 135

aslo

Re: Pony's makkelijker gejuryeerd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:43

Sjonniej schreef:
Over het algemeen is de ponysport veel gemoedelijker, alles is voor de leut (uitzonderingen daargelaten),

Die ervaring hebben wij dus niet, donders wat zijn veel van die kids (en ouders) fanatiek zeg. Mijn dochter zag er best tegenop om bij de paarden te gaan starten. Nu na 10 maanden wedstrijden bij de paarden, zijn we tot de conclusie gekomen dat het er juist hier veel gemoedelijker aan toe gaat. Veel vriendelijker e.d.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:49

Vraag is dan alleen of het de ouders zijn die de sfeer bepalen of dat dat de kinderen zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:56

Dat zal best een wisselwerking zijn, maar heb in de afgelopen jaren toch heel wat taferelen gezien, dat bijv. kids hun ouders lopen te commanderen tot afbekken aan toe. Heeft uiteraard ook met opvoeding te maken. Maar ik vind het zelf bij de pony's veel meer 'ikke, ikke en ikke' dan bij de paarden. Zag het ook terug bij viertal rijden. Velen hebben echt moeite met het teamverband, rijden (ondanks tich aanwijzingen) gewoon voor zichzelf de proef ipv met zijn vieren. Zal toch ook wel een stukje 'kindeigen' zijn denk ik.

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:59

Ik denk dat bij de A en B ponytjes en dan vooral in de B wel hoger wordt gejureerd, verder niet..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:13

Ik zie het verschil nu echt heel duidelijk dat ze bij de paarden echt meer van je verwachten als bij de pony's. En begrijpelijk ook want bij de paarden zijn het toch vaak volwassenen die langer rijden...
Maar voor sommige zou het soms wel fijn zijn als ze wat soepeler zouden punten. Het meisje die mijn ex-kwpner nu rijd heeft de grootste moeite om een beetje redelijke punten te rijden(zit telkens rond de 160). Het beest is moeilijk, maar op de foute stukken word ze mega afgestraft en als er een mooi fijn stuk in zit geven ze een mager 6je... Is ook niet echt motiverend vind ik want goede stukken mogen best beloond worden ookal rij je verder een flutproef Haha!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:28

Sorry hoor, maar als je gewoon een nette proef neerzet is het bij de paarden echt niet moeilijk om op zijn minst 1 wp te halen. En als ze telkens rond de 160 zit, schort er m.i. toch echt iets aan.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:29

Ik ben jury
Ik jureer
Hij jureert
ik heb gejureerd

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 22:33

Monnie_ schreef:
Ik ben jury
Ik jureer
Hij jureert
ik heb gejureerd

jah dat zal wel Tong uitsteken ben geen spellingswonder Bloos Haha!
maar iedereen begrijpt me Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:35

aslo schreef:
Sorry hoor, maar als je gewoon een nette proef neerzet is het bij de paarden echt niet moeilijk om op zijn minst 1 wp te halen. En als ze telkens rond de 160 zit, schort er m.i. toch echt iets aan.

Lees mijn post eens goed. Er schort idd wat aan, maar mij ging het er om dat als ze een fijn stuk laten zien er ook mager word gepunt... Bij de pony's heb je naar mijn idee veel sneller een wp.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:22

Met dat laatste ben ik eens Lachen
Bij mij schort het behoorlijk aan de ontspanning, bij de pony's al en nu nog ... is nog niet echt veranderd helaas. Ik heb er nooit echt bij stil gestaan qua punten, maar bij de pony's iig ruim bij de verlies weg gebleven ... bij de paarden ineens genadeloos verlies bij wijze van Bloos Ik vind dat er bij de pony's allemaal gewoon wat milder gejureerd wordt, kinderkorting als ik ff zo mag noemen Tong uitsteken En dat zeg ik niet omdat ik bij de paarden ineens minder punten reed en het de 'schuld van de jury's is' ... nee, ik zie/voel ook wel dat de proef niet goed is.

De meesten beginnen ook op een nieuw paard als ze bij de paarden gaan starten, dan valt het sowieso al niet zo op. Diegenen die met hun pony naar de paarden gaan, die ervaren het juist. Hun proeven zullen wel niet spontaan zo dramatisch veel slechter gaan als bij wijze van de wedstrijd van vorig weekend dat nog in hun 18e jaar viel Lachen

Wbt. de gemoedelijkheid ... dat vond ik vroeger wel zo bij de pony's. Gewoon lekker dagje uit, na de proefjes te hebben gereden wat zonder zadel tussen de trailers prutsen ... gezamelijk picknicken bij de trailer en dan opmaken voor de parade. Dat miste ik gigantisch toen ik overging naar de paarden. Helaas is het bij de pony's er ook alleen maar fanatieker op geworden, sommige zijn gewoon ronduit beschoft tegen hun ouders ... of de ouders willen koste wat het kost een topper van hun soms huilende kind maken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:23

Ik heb dat idee ook wel. Er wordt bij de pony's sneller een winstpunt weg gegeven. En dan heb ik het niet alleen over de A en B pony's. Maar ook over D en E pony's en in de hogere rubrieken. En dat vind ik persoonlijk niet nodig.
Soms zie je op een wedstrijd waar zowel paarden als pony's door mekaar starten dat bij de pony's iedereen een wp krijgt en bij de paarden bijna niemand.

Zelf ben ik soepel bij de A en B pony's in de lagere rubrieken. Het komt nou eenmaal zelden voor dat een A pony buiging, stelling, nageeflijk, aanleuning, impuls enz. allemaal voor mekaar heeft........... (duh....).
Dus dan let ik er liever op dat ze er netjes op zitten, voltes proberen rond te rijden, en dat de pony goed voorwaarts loopt. Ook dan geef ik niet zomaar iedereen een winstpunt. Ook kinderen zullen moeten leren dat je niet altijd vanzelf een winstpunt krijgt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:21

Rianneke schreef:
Lees mijn post eens goed. Er schort idd wat aan, maar mij ging het er om dat als ze een fijn stuk laten zien er ook mager word gepunt...

Das een andere discussie en m.i. dus OT.

Bij de pony's heb je naar mijn idee veel sneller een wp.

Naar mijn beleving dus niet. Mijn dochter dient bij de pony's een net zo gelijkwaardige proef neer te zetten als bij de paarden om een wp te halen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:08

Aslo -> Dat is jou mening dat het OT is. Maar bij de pony's werden fijne stukken veel beter gepunt als de rest van de proef slecht ging en werd je minder afgestraft op je fouten. En bij de paarden ookal laat ze een fijn stuk zien is het nog magertjes (en dan heeft ze ook echt mooie stukken!)

Scum -> Dat je a/b pony's zo beoordeelt vind ik eigenlijk niet meer dan logisch...
Kunnen we jou niet een keer inhuren als jury? Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:09

Scum schreef:
Ik heb dat idee ook wel. Er wordt bij de pony's sneller een winstpunt weg gegeven. En dan heb ik het niet alleen over de A en B pony's. Maar ook over D en E pony's en in de hogere rubrieken. En dat vind ik persoonlijk niet nodig.
Soms zie je op een wedstrijd waar zowel paarden als pony's door mekaar starten dat bij de pony's iedereen een wp krijgt en bij de paarden bijna niemand.

Ik geef niet sneller een winstpunt, maar ik geef minder snel echt lage punten bij jonge kinderen. Ook in mijn commentaar probeer ik meer positief kritische opmerkingen te maken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:12

KarinvdM schreef:
maar ik geef minder snel echt lage punten bij jonge kinderen

En dan heb je automatisch sneller een winstpunt als je fouten minder streng afstraft Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:34

Rianneke schreef:
Aslo -> Dat is jou mening dat het OT is. Maar bij de pony's werden fijne stukken veel beter gepunt als de rest van de proef slecht ging en werd je minder afgestraft op je fouten. En bij de paarden ookal laat ze een fijn stuk zien is het nog magertjes (en dan heeft ze ook echt mooie stukken!)

Tja, ik heb die ervaring dus niet. Laat ze bij de pony's een slecht stuk zien, krijgt ze maximaal een 4. Bij de paarden dito.
Laat ze bij de pony's een mooi onderdeel zien, mag ze blij zijn met een 6, heel soms een 7 en heeel zelden een 8. Bij de paarden dito.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:50

Zo te lezen staat mij nog heel wat te wachten als ik straks de overstap naar de paarden maak Huilen van het lachen .
Maar hebben jullie het nu alleen over de B en L of ook over de M en Z?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:54

Rianneke schreef:
KarinvdM schreef:
maar ik geef minder snel echt lage punten bij jonge kinderen

En dan heb je automatisch sneller een winstpunt als je fouten minder streng afstraft Lachen

Nee dat hoeft niet. Ik geef minder snel een 3 of lager.
De kleinere pony's in de B en L hebben vaak weinig hoogtepunten, veel 7ens en 8en kan je daarbij niet kwijt. Met veel 6en en een aantal 5en en 4en heb je dan al snel geen winst meer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:58

Aranel schreef:
Zo te lezen staat mij nog heel wat te wachten als ik straks de overstap naar de paarden maak Huilen van het lachen .

Ach joh, gewoon nette proef rijden, dan is er niets aan de hand, bij de paarden niet en bij de pony's niet.

Ik heb nooit een pony tijd meegemaakt, toen reed ik nog geen paard.
Kan daar dus uit eigen ervaring niets van zeggen.

Kan me nog wel sneu voorval herinneren.
We reden 4-tal, moesten 4 tal proef en ieder proef op eigen niveau
Wij hadden 3 volwassenen en 1 kind in ons 4 tal.
ondanks dat het onderling was, reed het arme kind geen botte punt,
terwijl ze met haar pony, bijna altijd winst reed met gelijkwaardige proef.
We hebben haar maar getroost met de mededeling dat dat kwam omdat
ze nu tussen de paarden startte. (of dit terecht was, geen idee, maar
hielp wel die dag! Bloos Haha! )
(wij waren pony 4-tal, maar met 3 volwassen bij paarden startende ruiters,
wij hadden overigens verder geen klagen. )

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:46

aslo schreef:
[Laat ze bij de pony's een mooi onderdeel zien, mag ze blij zijn met een 6, heel soms een 7 en heeel zelden een 8. Bij de paarden dito.

Jee, wat zitten er erge jury`s bij de paarden bij jullie.
Als je hier mooie dingen laat zien, dan krijg je gewoon een 7, en is het echt goed dan krijg je ook gewoon een 8. En heeeeeel zelden een 9.

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:06

Ik heb ja gestemt, ik rij zelf tussen de pony's. Maar een boel vriendinnen van mij rijden al tussen de paarden. Ik vind als ik mezelf vergelijk met een vriendin, dat zij veel beter rijdt dat ik. Terwijl ik in een hogere klasse rij, en zij vaker wedstrijden rijd. Ik heb wel eens gevraagd of haar paard zich zo anders gedraagt op de wedstrijden, haar antwoord was dat ze altijd erg braaf is op wedstrijden, en het goed gaat. Maar dat ze gewoon niet zo snel hoge punten krijgt.
Ik kijk natuurlijk nu maar naar een geval, maar ik heb vaker mensen horen praten dat ze bij de paarden strenger jureren. Daarom heb ik voor 'ja' gekozen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:58

KarinvdM schreef:
Nee dat hoeft niet. Ik geef minder snel een 3 of lager.
De kleinere pony's in de B en L hebben vaak weinig hoogtepunten, veel 7ens en 8en kan je daarbij niet kwijt. Met veel 6en en een aantal 5en en 4en heb je dan al snel geen winst meer.

Hahaha nee oke daar zit ook weer wat in Clown

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:38

Ik ben veel mee geweest met een meisje van 9 jaar oud op haar Palamino B ponytje. Thuis reed ze netjes, maar op de wedstrijd schoot haar houding en de hoeken inrijden er nog wel eens bij in. In de B en L1 had ze toch eigenlijk altijd wel winst. Heeft denk ik (of weet ik wel zeker) te maken met de schattigheidsfactor. Als ik met mijn paard een proef rijdt en hij drukt zich er een keertje uit, krijg ik meteen een 5: t.d.h. Ik zag dat bij haar nooit op het protocol.

Afgelopen zomer is het meisje naar Almelo geweest en reed ze in de L2. De juryleden daar zien alleen maar schattige pony's de hele dag door en gaan dan toch rijtechnisch wat meer opletten. Resultaat: 0 winst in 3 proeven. Da's toch wel even wat anders.

CarolineXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:44

Ik denk van wel, maar dan alleen bij pony's waar vrij jonge ruiters op rijden. Ik heb namelijk afgelopen jaar ook nog bij de pony's wedstrijden gereden (op een D-pony en ben bijna 18). Ik denk dat je in mijn situatie niet soepeler gejureerd wordt. Maar metvan die kleine meisjes op schattige kleine pony's kan ik me wel voorstellen dat ze soepeler worden gejureerd!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:46

Aranel schreef:

Nee joh, niets om je druk over te maken. Mijn dochter is met haar E inmiddels M1+8 en met ons paard L1+6.