Gericht Trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Re: Gericht Trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:34

Klinkt als een dominant paard. Ik heb zelf ook zo'n paard. Ik moest hem heel duidelijk laten merken wie de baas was. Met een bezem oid is een goed idee. Uiteindelijk is zo'n paard waarschijnlijk erg intelligent en mogelijk ook wel erg gevoelig, dus duidelijk de baas zijn, maar hem niet alleen maar bang maken. Timing en daadkrachtig optreden is belangrijk. Succes. Pling

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:02

Hmmmm als je geen leiderschap uitstraalt en het met de bezem probeert op te lossen, is dat de beste manier om tot een gevecht te komen met het paard. Drie keer raden wie er dan wint.
De minste aarzeling levert nl al problemen op. Je houdt een paard niet voor de gek.
Daarnaast vind ik het onverstandig om een paard te gaan rijden, wat nog geen opvoeding heeft gehad.
Gewoon bij het begin beginnen, met opvoeden, grondwerk en pas als daar een goede samenwerking is opgebouwd het rijden oppakken. Anders verdien je , terecht, geen respekt van het paard. Nog afgezien van de gevaarlijke situatie die er zo ontstaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:21

Goh, wat een grappenmaker is dit zeg!!!

Hoe je dit paard moet "behandelen" is van heel veel factoren afhankelijk....... een ding is wel heel duidelijk.Jij moet echt zelf je grenzen stellen en dit heel duidelijk naar hem toe communiceren.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:36

Moeilijk, maar leuk, lijkt me.. Zou er veel tijd in besteden..
Dit soort paarden zijn meestal toppers Nagelbijten / Gniffelen

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:36

even offtopic

@ othello: hoezo dat? is toch de grootste klets.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:59

Ik denk dat ze wil zeggen dat moeilijke paarden vaak goede sportpaarden zijn. Talentvolle paarden. Is vaak ook zo, paarden met veel doorzettingsvermogen zijn voor vele mensen een hele uitdaging. Gebruik en ontwikkel je dit doorzettingsvermogen op de juiste manier heb je een supergoed sportpaard.

Natuurlijk gaat dit niet op in alle gevallen hé.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:04

Bij een uitzonderlijk goed sportpaard is het karakter van ondergeschikt belang........ in die zin, dat zolang het paard werklust heeft het op stal of in de omgang best een naarling mag zijn........

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:10

Een paard dat een naarling op stal is, is een paard waar je relatie nog niet optimaal is. Kan je die relatie verbeteren, zal dit talentvolle paard, nog beter gaan presteren. Omdat hij dan voor jou wil werken. Het gebeurt nog te vaak dat talentvolle paarden te snel moeten gaan presteren op hoog niveau en uiteindelijk de druk niet meer aankunnen en blokkeren. Zie maar het aantal kolieken bij relatief jonge sportpaarden.
Talentvol of niet, een goede communicatie met je paard komt op de eerste plaats en hierdoor gaan prestaties ook verbeteren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:13

naaaa is niet helemaal waar Lachen Lachen Lachen

Ik heb een tijd bij Nadine Capellmann gewerkt toen ze haar Mylord nog had............. en datwas een buitengewoon getalenteerd paard, maar een asbak in de omgang........ Die kon je echt naar je leven staan......

had hij minder getalenteerd geweest had hij allang in de salami gezeten...

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:43

Kan inderdaad wel zijn en ik weet ook dat op dit niveau het heel vaak om geld draait en presteren. Waar ik niet mee wil zeggen dat deze paarden niet graag gezien worden, maar toch anders dan wanneer je als particulier een paardje koopt.
Ik ben ervan overtuigd dat dit asbak-gedrag (geweldige uitdrukking trouwens) een teken is van gebrek aan communicatie tussen beide partijen. Het gedrag op de grond laat zien dat het paard toch niet overtuigd is van het leiderschap van de mensen rondom hem. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat dit geen bekwame vakmensen zijn, maar op vlak van psychologie van het paard ontbreekt er toch wat.
I

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:45

Ik denk dat presteren en een goede relatie met je paard niet altijd samen hoeven te gaan. Maar wanneer die relatie ook goed zit, zou dit paard nog beter presteren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:38

Een goed paard is niet per definitie moeilijk in de omgang. Een moeilijk paard is ZEKER niet per definitie een goed paard. Laat je niet voor de gek houden met de uitspraak dat moeilijke paarden vaak goeie paarden zijn. Dat is 1 grote kletspraat. Ook alle topruiters hebben liever een makkelijk paard als dat zou kunnen, maar de echt goeie zijn vaak ook erg gevoelig. Anders krijg je er ook geen mooie passage en piaf uit als ze ongevoelig zouden zijn. En dat maakt ze lastig te rijden, maar dat wil niet zeggen dat ze een slecht karakter hebben. Komt zo'n paard bij iemand die er niet mee om kan gaan, tja, dan wordt het vanzelf een paard met een "slecht" karakter. Daarnaast heb je gewoon ook paarden die een lastig karakter hebben, maar zoals gezegd, zeker niet echt talentvol zijn. Knipoog

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:40

vur schreef:
Een goed paard is niet per definitie moeilijk in de omgang. Een moeilijk paard is ZEKER niet per definitie een goed paard. Laat je niet voor de gek houden met de uitspraak dat moeilijke paarden vaak goeie paarden zijn. Dat is 1 grote kletspraat. Ook alle topruiters hebben liever een makkelijk paard als dat zou kunnen, maar de echt goeie zijn vaak ook erg gevoelig. Anders krijg je er ook geen mooie passage en piaf uit als ze ongevoelig zouden zijn. En dat maakt ze lastig te rijden, maar dat wil niet zeggen dat ze een slecht karakter hebben. Komt zo'n paard bij iemand die er niet mee om kan gaan, tja, dan wordt het vanzelf een paard met een "slecht" karakter. Daarnaast heb je gewoon ook paarden die een lastig karakter hebben, maar zoals gezegd, zeker niet echt talentvol zijn. Knipoog

En trouwens, ik ben van mening dat een goeie relatie en presteren wel hand in hand gaan. Volgens mij is het zo dat je tot op zeker niveau resultaat kunt halen als je geen goede relatie hebt met je paard, maar meer zou bereiken als je wel een goeie relatie met je paard hebt. Dat heb ik tenminste zelf zo ervaren. Vork

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:57

Nu we dan toch volledig off-topic aan het gaan zijn, gaan we nog even doorbomen. Ik heb helemaal niet gezegd dat ALLE lastige paarden talentvolle paarden zijn. Naar mijn mening bestaan er geen lastige paarden. Alleen maar mensen die hier niet mee weten om te gaan. Wat ik bedoel is dat het niet is omdat je een paard goed kan rijden je relatie met dit paard ook optimaal is. Wanneer je paard jou duidelijk laat merken dat je niet gewenst bent, schort er wel degelijk iets aan de relatie. Er is toch niet voldoende respect.
Trouwens wat is een goede relatie. Dit is een begrip dat je heel ruim kan interpreteren. Mijn doelstelling met al mijn paarden is dat mijn paarden mij vertrouwen, graag bij mij zijn en graag voor me willen werken. Kom ik op een dag de stal binnen en mijn paard draait pertinent zijn kont naar mij toe, weet ik dat ik de iets gedaan heb de vorige dag dat niet goed was. Mijn paarden moeten naar mij toekomen ik niet naar hen. Als ik de staldeur open, wals ik niet zo maar naar binnen, maar wacht tot ze zich naar mij keren en zich laten halsteren. Dit vraagt enorm veel tijd en zeker als je van plan was om eens lekker te gaan rijden en meneer heeft zoiets van nee, ik kom niet. Maar dan zijn er in mijn ogen andere dingen waar eerst aan gewerkt moet worden. Nu geloof me, dit is voornamelijk in het begin een spelletje van veel geduld. Paarden zijn hier meesters in? Eens je paard weet dat je interessant, te vertrouwen , ... bent. Staan ze meestal al te wachten als je de deur opent.

Nu ik ben een realistisch mens en weet ook wel dat ik een professionele dressuurstal niet altijd mogelijk is. Hoewel het eigenlijk wel fijner zou zijn voor vele paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:18

vur schreef:

je snapt precies wat ik bedoel Lachen Lachen alleen is lastig EN niet getalenteerd.......... niet verkoopbaar, dus gaan die paarden over het algemeen heel vroeg al dood

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:23

GeaRiemis schreef:
Nu we dan toch volledig off-topic aan het gaan zijn, gaan we nog even doorbomen. Ik heb helemaal niet gezegd dat ALLE lastige paarden talentvolle paarden zijn. Naar mijn mening bestaan er geen lastige paarden. Alleen maar mensen die hier niet mee weten om te gaan. Wat ik bedoel is dat het niet is omdat je een paard goed kan rijden je relatie met dit paard ook optimaal is. Wanneer je paard jou duidelijk laat merken dat je niet gewenst bent, schort er wel degelijk iets aan de relatie. Er is toch niet voldoende respect.
Trouwens wat is een goede relatie. Dit is een begrip dat je heel ruim kan interpreteren. Mijn doelstelling met al mijn paarden is dat mijn paarden mij vertrouwen, graag bij mij zijn en graag voor me willen werken. Kom ik op een dag de stal binnen en mijn paard draait pertinent zijn kont naar mij toe, weet ik dat ik de iets gedaan heb de vorige dag dat niet goed was. Mijn paarden moeten naar mij toekomen ik niet naar hen. Als ik de staldeur open, wals ik niet zo maar naar binnen, maar wacht tot ze zich naar mij keren en zich laten halsteren. Dit vraagt enorm veel tijd en zeker als je van plan was om eens lekker te gaan rijden en meneer heeft zoiets van nee, ik kom niet. Maar dan zijn er in mijn ogen andere dingen waar eerst aan gewerkt moet worden. Nu geloof me, dit is voornamelijk in het begin een spelletje van veel geduld. Paarden zijn hier meesters in? Eens je paard weet dat je interessant, te vertrouwen , ... bent. Staan ze meestal al te wachten als je de deur opent.

Nu ik ben een realistisch mens en weet ook wel dat ik een professionele dressuurstal niet altijd mogelijk is. Hoewel het eigenlijk wel fijner zou zijn voor vele paarden.

Ik heb altijd wat moeite met dat vertrouwen en relatie getrut Lachen Lachen vooral omdat ik zovaak mee heb gemaakt dat mensen bij me kwamen met hun "rare" paard....... en ik er vanaf moment 1 geen problemen mee had...... en met een paard dat je net 5 minuten kent heb je nog echt geen relatie/band opgebouwd hoor Haha! Haha! Haha!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:26

En in het bericht waar ik off-topic ging staat MEESTAL. En inderdaad, niet alle paarden zijn toppers als ze een naar karakter hebben. En inderdaad, om er een topper van te maken (als hij dat al in zich heeft) moet je wel een hele goede ruiter hebben, doorzettingsvermogen, etc. etc.

Meestal zijn dit soort prima paarden omdat ze heel gevoelig zijn en daarom vaak 'mooier' qua gangen ed. Ik denk dat GeaRiemis eigenlijk groot gelijk heeft. Lees haar berichten gewoon eens door en denk er eens over na, kan je nog veel van leren.

@Geariemis: je bent een verstandig mens en ik denk, dat ik heel veel van je ga leren.... Al klinkt het raar Nagelbijten / Gniffelen Wij gaan elkaar nog vaker tegen komen op het forum, zelfde intresses als je het mij vraagt Nagelbijten / Gniffelen

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:26

Citaat:
Ik heb altijd wat moeite met dat vertrouwen en relatie getrut Lachen Lachen vooral omdat ik zovaak mee heb gemaakt dat mensen bij me kwamen met hun "rare" paard....... en ik er vanaf moment 1 geen problemen mee had...... en met een paard dat je net 5 minuten kent heb je nog echt geen relatie/band opgebouwd hoor Haha! Haha! Haha!
[/quote]

Is waar. Met dat hele relatie getruut bedoel ik ook niet dat je je paard geen grenzen mag stellen en het uit pure liefde gewoon over je heen moet laten walsen. Ik zeg alleen dat je een benadert vanuit het standpunt van een paard en niet vanuit een menselijk standpunt. Er zijn mensen die van nature een goede feel hebben met dieren en er zijn mensen die dit niet hebben.
Lastige paarden die niet getalenteerd (genoeg) zijn, eindigen inderdaad vaak (jammer genoeg) in het slachthuis. Het spijtige is is dat deze paarden bij de juiste persoon wel kunnen ontwikkelen tot een goed en evenwichtig rijpaardje. Maar ze vergen meer inzicht, meer geduld. Haha!

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:27

gericht terug trappen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:29

dat inzicht en geduld hebben de meeste mensen niet die een matig getalenteerd paard kopen die moeilijk qua karakter is omdat ze zo gevoelig zijn...........

met alle gevolgen van dien..........

er zijn niet zoveel naarlingen, gelukkig niet!!!

er zijn wel heel veel onbegrepen paarden die na fluisteren over gegaan zijn in schreeuwen...........

en dat is sneu!

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:31

@Othello. Een dosis gezond verstand en logica is vaak alles wat je nodig hebt bij dieren. Ik vind het knap dat je op zo een jonge leeftijd toch al doet wat je gevoel je aangeeft. Heeft bij mij geduurd tot mijn 28ste. Wie is hier dan de verstandigste, hé

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:33

KiWiKo schreef:
dat inzicht en geduld hebben de meeste mensen niet die een matig getalenteerd paard kopen die moeilijk qua karakter is omdat ze zo gevoelig zijn...........

met alle gevolgen van dien..........

er zijn niet zoveel naarlingen, gelukkig niet!!!

er zijn wel heel veel onbegrepen paarden die na fluisteren over gegaan zijn in schreeuwen...........

en dat is sneu!

Is inderdaad zo. Het probleem hier is dat vele mensen hun ego maar moeilijk aan de kant kunnen schuiven en het paard moet heel snel, heel veel kunnen. Sommige paarden gaan prima om met deze druk, anderen daarentegen ...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:12

Nagelbijten / Gniffelen

Als je Albert Zoer kent, hij heeft een topper staan, Sam. Sam is goed in springen, geweldig zelfs, maar niet het allermakkelijkste paard in de omgang. Niet verkeerd, maar erg aardig is hij niet..... Even een voorbeeldje van moeilijkere toppaarden.

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:08

[quote="Irma_Maandag"]
Wat een draak!

Als ie in de omgang al zo loopt te dreigen, wil een bezem nog wel eens helpen. Deze flink in zijn bips prikken (niet te zachtzinnig; een flinke por ermee) bij dreigende achtervoeten. Tolereer niets! (Een wegemikte schop met een rijlaars werkt ook hoor Tong uitsteken ) Doen paarden onderling ook bij ongewenst gedrag....

[quote=''Irma_maandag'']

als je je paard de hele tijd schopt zal hij heelemaal GEEN respect voor je krijgen
en alles voor je doen omdat hij bang is dat je hem weer gaan schoppen en met een bezem in zen kont prikken
dat doe je tog niet je kunt beter provesionele hulp gaan zoeken een Join-up doen ( als je weet wat dat is )
anders kun je het opzoeken op het internet of het boek van annemarie van der toorn lezen dat boek gaat eerst over het leven van Monty Roberts en daarna word in 10 stappen geloof ik uitgelegt hou je een join up doet !

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:09

Wiuj gebruiiken Join Up regelmatig als onderdeel van de training van een paard. Bij dit specifieke geval zou ik het waarschijnlijk niet gebruiken. Join Up is een onderdeel, geen probleem oplosser. Ik ben er van overtuigd dat hij na Join Up nog steeds hetzelfde gedrag zal laten zien.

Groeten, en succes, Annemarie van der Toorn