Belangrijke kwaliteiten die een sportpaard moet hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne__

Re: Belangrijke kwaliteiten die een sportpaard moet hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:57

werklust, uitstraling, niet te dik zijn, controle over zijn gangen, nageeflijkheid, gangen zelf, etc. Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 02:00

Wat ik een grote pluspunt vind aan mijn paard (naast zijn gangen en bouw) zijn karakter. Ik heb nog nooit zo'n werkwillig paard gereden als Abel. Hij gaat nooit in verzet, probeert een oefening zonder te zuchten 100 keer en toont 100 procent inzet

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:27

Alleen van B tot Z?
Goed karakter, 3 nette basisgangen.
Misschien moet een paard vanaf de M2 iets meer 'power en werklust' hebben om er lekker doorheen te komen maar zonder dat is het (dan wel met moeite) niet onmogelijk om tot het Z te komen.

Maar inderdaad, wat is een 'goed' sportpaard? Wordt daar een paard mee bedoeld dat Z loopt of moet ik dan aan sub-top etc gaan denken?
Bij een écht goed sportpaard denk ik voornamelijk aan LT>.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:03

sjaantje schreef:
Tja, B t/m Z is in principe voor elk paard te doen, dus wat vraag je dan eigenlijk?

En toch lijkt iedereen een paard te zoeken waar meer in zit.

Voor springen: aanvallend op het hout en zuinig. Ze moeten er voor willen gaan. Het karakter moet dus goed zijn. En uiteraard verder gewoon zuiver lopen (maar dat geldt ook voor dressuur)

LittleStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:25

Veel is ook aan te leren natuurlijk, maar wat ik wel verwacht is:
* mewerking van mijn paard
* dat het paard er ook lol in heeft! vind ik erg belangerijk
* stelling, dat ontbreekt bij te veel ruiters en paard!

xxx

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:52

Voorzichtigheid.vind ik echt zeer belangrijk Knipoog

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:38

lijntje87 schreef:
meewerkend karakter.
paard kan alle kwaliteiten hebben, maar als ie niet wil lopen heb je er niets aan

Hier kan ik het niets anders dan het ermee eens zijn Haha!

Meewerkend,dus werklustig.
Toch vind ik een nuchter karakter zelf heel fijn,hou niet van die bloedkikkertjes Haha!
Maar dat is persoonlijk Lachen

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:39

germie schreef:
sjaantje schreef:
Tja, B t/m Z is in principe voor elk paard te doen, dus wat vraag je dan eigenlijk?

Dit valt me ook op ja..ieder recht paard kan Z worden,maar toch lijkt iedereen een paard te zoeken met wat extra's,maar wat dat extra's is...uitstraling van Salinero misschien? Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:45

jasmijn78 schreef:
asjemenou schreef:
De indoor brabant norm!

Inderdaad ja! Haha! Was heel leuk om te lezen... Van Marian Dorrestein las ik laatst ook een artikel over haar visie op een goed sportpaard... Die is ook wat anders dat wat goed scoort op een keuring.

Is dat ooit wel eens gepubliceerd eigenlijk?
Ik bedoel de hele score van alle paarden, niet dus een oppervlakkig artikel die maar een paar punten van een paar paarden belicht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:55

goed exterieur...moet in een doosje passen
goede ruime gangen
goed humeur
en het belangrijkste....een goede ruiter die de gangen er uit weet te rijden...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:06

germie schreef:
sjaantje schreef:

Het is ook wel makkelijk gezegd is in principe voor elk paard te doen. Correcte basisgangen zijn toch ook wel een vereiste voor het Z. Als jij een paard hebt die in een bepaalde gang heel snel taktfouten maakt (bijvoorbeeld een slechte stap, een gang lastig te verbeteren is, en die dan vaak met een klein beetje spanning van op een vreemde locatie zijn nog slechter wordt) dan moet je wel wat te compenseren hebben op de onvoldoendes die je in die gang waarschijnlijk haalt.
Een paard met echt hele simpele gangen of een die heel erg op de voorhand gebouwd is heeft het best moeilijk vanaf het M2, als ze dan ook nog eens snel gespannen zijn of niet veel werklust hebben moet je goede ruiter zijn het er toch nog uit te krijgen. Natuurlijk als je maar genoeg wedstrijden rijdt kom je er altijd wel, maar dan moet je echt winstpuntjes sprokkelen.
De meeste mensen hebben toch graag dat ze een beetje vlot en makkelijk mee kunnen in de klasses, en ook eens een keer bovenaan staan met hoge punten, en dat ook nog in de hogere klasses. Daarvoor heb je meestal toch een paard voor nodig waar meer inzit.

noortjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:47

Voorwaarts, willen werken, goede gangen waar het paard niet telkens uitvalt.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:05

Een paard moet IMO beschikken over voldoende doorzettingsvermogen en werklust. Ik vind het niet erg dat een paard een beetje extra karakter heeft, dat vind ik juist een uitdaging. Verder vind ik het belangrijk dat een paard er op concours even een schepje bovenop doet, zodat ze op concours beter aanvoelen dan thuis.
Een pré is dat het paard van zichzelf goed kan stappen en ook de galop moet goed zijn. De draf hoeft niet super te zijn maar moet goed bewerkbaar zijn. Natuurlijk is het een leuke bijkomstigheid als het paard een mooi voorkomen heeft, maar dat is absoluut geen pré. Ik vind het wel belangrijk dat een paard 100% röntg. + klin. in orde is.

Als ik mijn verhaal zo teruglees heb ik nu een paard op stal staan die wel ongeveer aan mijn "belangrijke kwaliteiten" eisen voldoen. Tong uitsteken

Mijn 6 jarige is een behoorlijk dominant paard maar wel een met veel doorzettingsvermogen en als je hem erbij hebt wil hij ook graag voor je werken. Op concours doet hij er altijd een schepje bovenop, hij valt op concours op door zijn stoere voorkomen. Hij maakt zichzelf net even wat groter en begint net iets stoerder te bewegen. Hij kan van zichzelf erg goed stappen en ook de galop is prima. Zijn draf is ook wel okay, maar als je hem los ziet draven denk je niet van wauw. De draf moet je stoer maken door hem zo te rijden. Hij is 100% röntg. + klin. in orde. Voor foto's zie mijn profiel.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:18

Klopt helemaal, een goede stap en galop die takzuiver zijn is erg fijn bij een sportpaard. In Duitsland zeggen ze pok wel 'trab und hals kan man mache' en ik denk dat ze daar voor een groot deel wel gelijk in hebben. Bij een sportpaard moet je er goed op letten welke kwaliteiten hij wel of niet heeft, maar vooral ook waar nog wat aan de doen en verbeteren is, en wat heel moeilijk te verbeteren is.

Edit: en bij verbetering aan een paard, komt natuurlijk ook altijd het karakter om de hoek.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:16

Ik vind dat als je een springpaard hebt waarmee je echt hoog springt (zz ofzo, of nationaal) dat ie ook wel een goeie techniek moet hebben, ze benen netjes optilt en ze rug goed gebruiken. Maar er zijn ook paarden die echt heel hoog springen, maar wat er gewoon neit uitziet hoe die paarden springen. Mijn pony waarmee is spring springt ook neit echt mooi, maar hij doet wel zijn best, zijn karakter is goed. zijn gangen zijn goed, op wedstrijd slooft ie zich best uit, en als je dat onder controle hebt, kan je het goed meenemn in je proef. En eigenlijk is alles wat ook maar positief is mooi meegenomen, al het je het neit echt veel nodig.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:23

Fleurtje100 schreef:
germie schreef:

Het is ook wel makkelijk gezegd is in principe voor elk paard te doen. Correcte basisgangen zijn toch ook wel een vereiste voor het Z. Als jij een paard hebt die in een bepaalde gang heel snel taktfouten maakt (bijvoorbeeld een slechte stap, een gang lastig te verbeteren is, en die dan vaak met een klein beetje spanning van op een vreemde locatie zijn nog slechter wordt) dan moet je wel wat te compenseren hebben op de onvoldoendes die je in die gang waarschijnlijk haalt.
Een paard met echt hele simpele gangen of een die heel erg op de voorhand gebouwd is heeft het best moeilijk vanaf het M2, als ze dan ook nog eens snel gespannen zijn of niet veel werklust hebben moet je goede ruiter zijn het er toch nog uit te krijgen. Natuurlijk als je maar genoeg wedstrijden rijdt kom je er altijd wel, maar dan moet je echt winstpuntjes sprokkelen.
De meeste mensen hebben toch graag dat ze een beetje vlot en makkelijk mee kunnen in de klasses, en ook eens een keer bovenaan staan met hoge punten, en dat ook nog in de hogere klasses. Daarvoor heb je meestal toch een paard voor nodig waar meer inzit.

Dat is helemaal niet makkelijk gezegd. In principe kán elk paard in het Z komen, MET DE JUISTE RUITER. Een slechte stap wil echt niet zeggen dat een paard geen winst kan lopen in het Z, zeker niet bij sommige juryleden. Compenseren kan al door alle oefeningen heel correct te rijden. Handjes voor, tanden op elkaar en mooi zitten en lachen, dan lijkt het heel wat! Wil niet zeggen dat het altijd leuk is, maar dat wordt hier niet gevraagd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:27

Ik vind ook dat elke paard z kan lopen, maar de een heeft meer positiefe kanten, waardoor het sneller gaat, en de andere niet. (bijv. gangen ofzo, of bouw) en uiterlijk ook! zoals een fjord ofzo, die wordt al gauw afgerekent omdat het een fjord is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:40

Men moet bij sportpaard natuurlijk niet automatisch uitgaan van een dressuurpaard. Bij een dressuurpaard vind ik het alléén belangrijk dat het werkwillend is. Dit betekent meteen dat het hoofd bij de ruiter is dus dat het hoofd koel is en dat het paard alles kan leren.
Bij springen moet een paard natuurlijk wel wat techniek en durf in huis hebben. Als het hoger wordt, redden ze het niet meer als er geen techniek is, al zijn sommige paarden vernuftig en heb ik wel dingen gezien die je niet voor mogelijk houdt, zoals een pony die met gestrekte voorbenen hoger dan zijn eigen stokmaat sprong... het beste bewijs dat "handicaps" vaak goed gemaakt worden met vernuft. En vlak de rol van de ruiter niet uit!!! Dit is hierboven oook genoemd ivm dressuur. Maar gaat voor alle paardensporten op! Het paard doet immers niet meer dan wat de ruiter het opdraagt (al of niet bewuist en kundig).
Bij tuigpaarden die op gangen beoordeeld worden, moeten die natuurlijk de uitstraling en gangen hebben die daar bij passen.

Ik wil hier ook kwijt dat met name dressuur bedoeld is om het paard te vormen, dus het is voor mij een raar idee om een paard te zoeken dat een bepaalde "vorm" heeft om dressuur te gaan rijden...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:47

sjaantje schreef:
Dat is helemaal niet makkelijk gezegd. In principe kán elk paard in het Z komen, MET DE JUISTE RUITER. Een slechte stap wil echt niet zeggen dat een paard geen winst kan lopen in het Z, zeker niet bij sommige juryleden. Compenseren kan al door alle oefeningen heel correct te rijden. Handjes voor, tanden op elkaar en mooi zitten en lachen, dan lijkt het heel wat! Wil niet zeggen dat het altijd leuk is, maar dat wordt hier niet gevraagd.

Er wordt hier gevraagd waarom iedereen dan toch op zoek is naar meer, als ieder paard blijkbaar Z kan lopen, dus daarop gaf ik antwoord.
Natuurlijk kan een paard met een slechte stap best winst in het Z lopen, als je goed zou lezen staat dat ook in mijn post. Maar wat ik al zei als het paard voor de rest ook een simpel paard is, dan wordt het waarschijnlijk wel met puntjes sprokkelen, en inderdaad bij sommige juryleden, gaat dat wat makkelijker dan bij andere. En karakter blijft meespelen, een paard dat niet wil werken en weinig kwaliteiten heeft.... Jij gaat ervan uit dat een paard op zijn slechte stap na, de rest allemaal wel braaf zonder te kijken of een keer te schrikken doet.
En de juiste ruiter tja, dat is denk ik vaak niet eens meteen een heel talentvolle ruiter maar vooral een ruiter met doorzettingsvermogen. Het is makkelijk gezegd, maar niet zo makkelijk gedaan.