Tegen je instructeur in gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Re: Tegen je instructeur in gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:39

CharleyT schreef:
Als je zelf nog zoekend en lerend bent, dan weet je toch ook niet wat de goede dingen zijn die je er uit kunt halen?
Wist ik dat wel, had ik die lessen niet nodig.

De goede dingen zijn de dingen die fijn aanvoelen.
Als je dus iets tegenkomt waarvan je denkt 'hé dat voelt fijn' kun je dat punt onthouden en gebruiken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:07

CharleyT schreef:
Als je zelf nog zoekend en lerend bent, dan weet je toch ook niet wat de goede dingen zijn die je er uit kunt halen?

Dat zie je verkeerd. Ik rijd mijn paard dagelijk en weet dus in goede lijnen wat hem wel past en niet past. Je merkt snel genoeg of iets wel of niet werkt. Wat wel werkt neem je mee in je training en wat niet werkt niet. Paardrijden is 90% voelen. En je voelt snel genoeg of iets goed is of niet.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:21

Ik heb ooit bij mijn eerste paard uit onervarenheid de fout gemaakt door iets geheel tegen mijn gevoel te doen bij mijn toenmalige instructeur.
Ik had pas sinds kort les van hem en iedereen op stal liep met hem weg en ik zocht een instructeur voor mij en mijn jonge merrie.

De eerste 2 lessen was er niks aan de hand ,m aarde derde les moest ik iets doen wat helemaal tegen mijn gevoel in ging, ik heb dit wel aangegeven, maar mij door hem laten sussen dat hij wist wat hij deed en hij er ervaring mee had en dat ik hem moest vertrouwen en toen ging het fout. Paard en ik zijn beiden gevallen, paard is bijna achterover op mij gevallen en godzijdank hadden we beiden niks op wat schaafwonden na.
Ben ook gelijk gestopt met zijn lessen en meneer was nog boos ook.

Sindsdien ben ik echt heel kritisch wat een instructeur betreft en loop ik niet achter de meute aan.
Gaat het tegen mijn gevoel of ben ik het er niet mee eens dan laat ik dit meteen weten.

Uiteindelijk ben ik 8 jaar terug tegen een hele goede instrutrice aangelopen, legt alles super uit, is paardvriendelijk en heeft zelf heel veel ervaring en heeft overal een antwoord op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:37

WinBinChes schreef:
CharleyT schreef:

Dat zie je verkeerd. Ik rijd mijn paard dagelijk en weet dus in goede lijnen wat hem wel past en niet past. Je merkt snel genoeg of iets wel of niet werkt. Wat wel werkt neem je mee in je training en wat niet werkt niet. Paardrijden is 90% voelen. En je voelt snel genoeg of iets goed is of niet.

Ik vind het toch zinvol om dat alsnog te rijden.
Als het echt niet gaat, ziet de instructeur ook waar het hem in schort.
En soms ligt het aan je eigen hulpen (gewicht op de verkeerde kant, been niet efficient aangelegd, zulke dingetjes) en dan blijkt de oplossing ineens toch te werken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:23

En een 'goed gevoel' is ook subjectief eigenlijk.....
Iets kan goed voelen omdat je het al jaren zo doet, maar dat hoeft niet te betekenen dat het correct is. Iets nieuws leren voelt vaak in het begin niet helemaal lekker, bijvoorbeeld als je iets aan je houding moet veranderen van je instucteur. Een nieuwe houding aannemen kost moeite en zit misschien zelfs raar voor je gevoel, terug gaan zitten in je oude houding voelt fijner. Maar b.v. ook als je paard eens heerlijk loopt voor je gevoel, op 2 pinken te rijden, superlichte aanleuning. Jij geniet, maar: Je hebt eigenlijk amper aanleuning ofwel je paard is achter de teugel, en dat is niet correct.

Teveel blijven doen wat je goeddunkt kan dus ook zorgen dat je dan geen vooruitgang boekt.
Gewoon niet doen wat de instructeur zegt vind ik trouwens niet netjes, kan hij/zij net zo goed tegen een muur staan praten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:27

Urielle schreef:
WinBinChes schreef:

Ik vind het toch zinvol om dat alsnog te rijden.
Als het echt niet gaat, ziet de instructeur ook waar het hem in schort.
En soms ligt het aan je eigen hulpen (gewicht op de verkeerde kant, been niet efficient aangelegd, zulke dingetjes) en dan blijkt de oplossing ineens toch te werken.
Ja Helemaal met je eens! Staat er ook min of meer. Je voelt snel genoeg of het wel of niet werkt. Maar niet elke instructeur ziet dan weer dat jijzelf een fout maakt, maar in een ideale siutuatie zal de instructie daar zeker op in gaan. Daarom is de kunst tegenwoordig groter als ruiter in de goede dingen eruit te snoepen, dan dat de instructie je goede en slechte punten ziet en daar ook nuttig mee omgaat.

Ik heb nu 2 fijne instructie en heb dus helaas aan den lijve moeten ondervinden hoe lastig het is. Ik heb aan sommige echt geen bal gehad. Ik doe altijd goed mee in de les, maar soms duurt het wel een poos voordat je ziet dat het je niet past. Dat is gewoon ontzettend jammer. De kwaliteit van de instructreurs mag van mij wel omhoog.

Er komt bij mij in 2 maanden talent naar boven waarvan ik niet had gedacht te kunnen hebben. En dan hebben we het nog maar over simpel basiswerk Gestoord

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:32

Kelly_ann schreef:
En een 'goed gevoel' is ook subjectief eigenlijk.....
Iets kan goed voelen omdat je het al jaren zo doet, maar dat hoeft niet te betekenen dat het correct is. Iets nieuws leren voelt vaak in het begin niet helemaal lekker, bijvoorbeeld als je iets aan je houding moet veranderen van je instucteur. Een nieuwe houding aannemen kost moeite en zit misschien zelfs raar voor je gevoel, terug gaan zitten in je oude houding voelt fijner. Maar b.v. ook als je paard eens heerlijk loopt voor je gevoel, op 2 pinken te rijden, superlichte aanleuning. Jij geniet, maar: Je hebt eigenlijk amper aanleuning ofwel je paard is achter de teugel, en dat is niet correct.

Teveel blijven doen wat je goeddunkt kan dus ook zorgen dat je dan geen vooruitgang boekt.
Gewoon niet doen wat de instructeur zegt vind ik trouwens niet netjes, kan hij/zij net zo goed tegen een muur staan praten.

Ja ook weer helemaal mee eens, maar als het goed ís en je voelt dat. Is het wel makkelijker om dat zelf weer op te zoeken. Afgelopen woensdag in de les nog van de RV. Stelling naar binnen en naar buiten. Voel je het verschil? Ze heeft het me 3 keer laten voelen en merkte niks. Toen moest ik op de schouder letten. Ja inderdaag, stelling naar binnen gooit hij zijn schouder naar buiten! Dat is dan een openbaring, omdat je het de volgende dag in de eigen training ook gelijk merkt. Als ze had gezegd: ''Denk om de buitenschouder, houdt hem goed begrenst.'' Had ik er niks van geleerd en zou ik gewoon weer verder gaan met wat ik altijd deed. De schouder naar buiten laten voelen. Want dat voelt als normaal. Terwijl ik nu dacht: O ja, die schouder!

ook hier weer een punt voor de instructie weggelegd.

Laatste punt helemaal mee eens!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:51

ligt eraan, op manege paard denk ik laat lekker, ik doe het wel op mn eigen maniet want deze knollen doen toch al niet meer wat je zegt Tong uitsteken

maar als ik op eigen paard les heb doe ik het zoals ik het wil en goed is voor het paard/zzoals hij het heeft aangeleerd Knipoog

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:29

Nee ik zou er zeker niet tegenin gaan (dat is écht not done) maar er zou wel een belletje gaan rinkelen dat deze instructeur misschien niet bij me past, het hangt natuurlijk niet van één meningsverschilletje af maar als er meerdere zijn zou ik op zoek gaan naar een andere instructeur.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:05

Ik ga dus echt niet tegen mijn instructeurs in...
als ik aan het lessen ben, probeer ik alles gewoon.
wat de boer niet kent, lust ie niet.
dat is dus eigenlijk wat sommige mensen doen, maar als ik lesgeef en die persoon
gaat eens lekker in discussie omdat die denkt dat hij/zij z'n paard wel goed kent,
ben ik weg.
je mag best vragen waarom, ik zal het dan waarschijnlijk ook al uitgelegd hebben,
maar dan moet je dat niet doen omdat je denkt dat ik niks van jouw paard weet.
als jij het beter weet, geef jezelf dan maar les.
ik denk niet dat je dan heel ver komt.
en als mijn instructrice zegt dat ik door moet drukken om hem de hoek in te laten gaan,
dan probeer ik het.
ik ga niet ineens zeggen dat hij het niet doet, want 99,99% van alle fouten die een paard maakt
komt door de verkeerde begeleiding van de ruiter.(vind ik)

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:12

Het valt te zien op welke manier. Ik kan er bijvoorbeeld niet tegen als ik als instructeur in de piste sta en een van mijn kindjes begint te schreeuwen dat dat niet kan en blablabla. Dan snoer ik ze wel de mond. Maar als ze het vriendelijk komen zeggen en vragen waarom ik dat zo doe, en dat zij het zo zou doen, dan heb ik respect voor en luister ik. Want uiteindelijk ben ik ook maar een mens en kan ik ook fouten maken.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:53

Ik rij op een manege, en eigenlijk heeft mijn instructice altijd wel gelijk, ze weet wat de paarden kan en wat ik zelf kan.
Natuurlijk zoekt ze wel eens een uitdaging voor mij, waar ik dan aan twijfel. Maar ze weet dat ik het kan, en ik diep van binnen eigenlijk ook.

Ik ben zwaar tevreden over haar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:54

Ga er ook tegenin, maar wel op een normale manier. Meer van: 'Ik heb 't idee dat dit en dit misschien beter werkt' of 'Kunnen we dat niet eens proberen' Meestal vatten ze het dan ook goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:55

Pion schreef:
CharleyT schreef:

De goede dingen zijn de dingen die fijn aanvoelen.
Als je dus iets tegenkomt waarvan je denkt 'hé dat voelt fijn' kun je dat punt onthouden en gebruiken.

En daarbij blijven ook instructeurs altijd lerende. Lachen

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:58

Ja zeker wel, als het voor mijn gevoel niet werkt dan zeg ik er zeker wel wat van. Om zo een andere manier te vinden om het op te lossen. Vaak gebruik ik de instructies wel, maar maak ik er mijn 'eigen versie' van, zodat het voor mij en het paard het beste werkt. Ook is het goed om regelmatig bij iemand anders te lessen, even iemand die er anders naar kijkt en fouten ziet die je vaste instructeur niet ziet.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:50

Ja hoor, op een normale, vriendelijke manier. Als ze mij vraagt iets uit te voeren en mijn paard voelt even niet lekker aan, vraag ik of ze daar even mee wil wachten totdat ik hem weer voor elkaar heb. Dat kan, want als Olympus vastpakt, zie je dat niet altijd maar je voelt het zeker wel! Ook discussieren we op een leuke manier, met respect voor elkaar. Met uitstappen bespreken we dan de les en zegt zij wat zij zag, en ik vertel wat ik voelde. Soms komt dat niet overeen en zoeken we alsnog samen naar een oplossing.
Ik vind dat het zo moet kunnen, ik heb een heel fijn gevoel bij mijn instructrice en als er even iets niet helemaal lekker gaat kan ik dat gerust tegen haar zeggen Lachen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:52

nou heb ik het geluk dat ik ontzettend op 1 lijn zit met mijn instructrice en dat ze altijd gelijk heeft Knipoog

mocht dit niet zo zijn en het vaker gebeuren, zou ik toch op zoek gaan naar een andere instructrice.. ik vind het heel belangrijk om op 1 lijn te zitten met elkaar.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:00

ik ga soms wel tegen mijn instructeur in, want bij ons in de les zijn een aantal mensen die gewoon heel rus met hun paard om gaan b.v. ze trekken aan een teugel zover dat het hele bit aan een kan buiten de mond te zien is daar zegt zij dan niks van en b.v. andere die hun paard in 1 keer vanuit de galop zo'n ruk geven dat die in een keer stil staat! nu gingne we springen na het losrijden en het was al wat hoger opgebouwd de eerste komen we niet lekker in en hij wil verder maar ik zie dat de afstand niet mooi is en kon er op dat moment ff niet veel aan doen dus toen heb ik hem er tussen uitgestuurd, begint ze te schreeuwen en te bleren dus daar werd ik zo boos om ( heb er trouwens niet op gereageerd) maar de volgende les hadden we een lijntje en moesten we in het midden stil staan koste wat het kost dus moest je gewoon trekken van haar omdat we stil moesten staan! dus toen sprak ze zichzelf tegen en toen heb ik er dus ook wat van gezegt ! (beetje lang verhaal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:17

Ik stel wel vaak vragen als "Waarom?" en "Is dit dan niet beter?" maar ze heeft er altijd antwoord op Clown. En we zijn stukker vooruit gegaan sinds we van haar les hebben dus ik geloof er wel in dat ze weet wat ze zegt.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:39

Je moet vertrouwen hebben in degene die je les geeft. Daarbij moet je je ook afvragen weet ik genoeg van dressuur om tegen de instructrice in te gaan? Maar soms ben je toe aan iemand anders, vooral als je vaak denkt, dit is niet hoe ik het goed vind!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:23

Ik denk dat als je les neemt van iemand, dat je die iemand toch wel moet vertrouwen in wat hij of zij zegt. Iemand die op de grond staat ziet vaak meer dan jij voelt, zeker als je in bepaalde gewoontes vastgeroest raakt! Ik ga eigenlijk amper in tegen mijn lesgever. Ga er nu al zo'n 7 jaar denk ik, en het is eigenlijk pas het laatste jaar dat ik van mijzelf vind dat ik mijn mond open durf doen Lachen En dan eigenlijk alleen maar als ik écht iets niet snap, of hem niet verstaan heb... Ik denk soms ook wel eens achteraf van hm, waarom moest ik de dingen nu zo anders aanpakken of vorige week, en als ik zoiets vraag na de les, krijg ik er ook wel antwoord op. Als ik het écht niet meer zie zitten, omdat hij mij bijvoorbeeld aan de zwaardere oefeningen laat beginnen en ik voel dat mijn paard moe wordt of teveel gaat hangen, stap ik even en meld dat ook. Hij kent mijn paard door en door (reed er vroeger zelf mee) dus weet wel wat ik dan bedoel.

Als ik zelf lesgeef ben ik iemand die wel in interactie treedt met mijn leerlingen. Ik gooi er wel eens een grapje in, om de sfeer los te laten. Op kampen bijvoorbeeld kan ik in de gewone omgang heel streng zijn en dan probeer ik er voor te zorgen dat het ijs toch wel gebroken wordt door af en toe grappig te zijn. Ik doe dat omdat ik het heel aangenaam vind als kinderen vragen stellen, en willen bijleren. Daarmee bedoel ik niet tégenspreken, daar heb ik het dan weer moeilijker mee. Het gaat hier dan ook wel om ruiters die beginnend zijn, en dan vind ik dat ze wel een beetje 'respect' mogen hebben, ze kunnen zoveel van mij leren dusja Lachen Maar iets vragen als ze het niet snappen moet dus zeker kunnen! Van een half uur iets staan uit leggen en geen verbetering zien (omdat achteraf blijkt dat ze je niet eens gehoord hebben), daar word ik nogal onnozel van eigenlijk Lachen

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:32

Als mijn instructrice iets zegt, waarvan ik denk dat ze het fout heeft zeg ik dit gewoon Ja( of vraag bijv. 'Is het niet zo en zo?' )
Hier kunnen we beiden alleen maar van leren. Als ze het daadwerkelijk fout heeft leert zij ervan, en als ze gelijk heeft (iig van haar gelijk overtuigd is) legt ze me dit uit waar ik vaak weer van leer.

Als ze me oefeningen wil laten doen waarvan ik denk dat ik en mijn pony nog niet aan toe zijn, doe ik het ook niet.
Of ik vraag waarom ik het moet doen, of het niet te snel is, welke voordelen er allemaal aanzitten enz.

Maar we zitten aardig op één lijn en zulke dingen komen haast niet voor, ik ben een hele lieve lesklant hoor hahah Vork

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:45

Ja hoor alleen liep dat vaak op een dikke vette discussie uit en dat was dan af en toe eens een lesje omdat dat bij de stalling inzat. Het klikte niet en dat had zeker ook te maken met het feit dat ze zelf al jaren geen les meer volgde en hier en daar wat pikte wat ze op bokt tegen kwam of zag van andere instructeurs. Ik heb nu al een tijdje een hele fijne instructrice die weet waar ze over praat en alles heel goed uitlegt en mij op onverwachte momenten in de les vraagt wat ik aan het doen ben en waarom. Die me voor het eerst liet voelen hoe een paard werkelijk op 4 benen loopt. Ja ik ben heel erg tevreden nu Pling

Roomiey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:26

Ik heb een aardige instructice ik kan vaak met haar overweg, en ben het vaak met haar eens Knipoog

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:22

Ik zit ook wel redelijk goed op 1 lijn. Les dan ook al jaren bij haar en snap goed wat ze bedoelt. Wij rijden groepsles met 2 of 3 pers. Zo weet ze heel goed dat ik geen hulp nodig heb bij losrijden, krijg dan alleen wat kleine dingetjes te horen. Als hij lekker los is gaat ze mij goed helpen. Ik meld voor de les altijd even de goede of slechte punten waar ik tegenaan gelopen ben, dan nemen we die mee. Maar als zij roept ziet er goed uit en ik voel dat niet, bespreken we dat wel en werken we daaraan.

Dus echt tegen haar ingaan doen ik niet. Wel bespreken we een hoop dingen, soms met extra achtergrondinformatie over het waarom, of een andere oplossing.

Ik zou trouwens niet gediend zijn van iemand die bij alles wat ik zeg ja maar! roept. Help regelmatig m'n zusje en stalgenootje en die nemen alles goed aan en vragen waar nodig om extra uitleg!