Met of zonder tuig op trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Met of zonder tuig op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:52

maakt voor mij niet uit Lachen kan zowel met als zonder...........

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:07

Mijn Haflinger zette ik altijd met tuig op in de trailer. Als we dan aankwamen bij de les was het gewoon kwestie van hoofdstel aan, opstappen en wegrijden, anders moest ik terwijl ze dan al extra druk was nog op gaan zadelen. Op de terugweg altijd wel zonder zadel.

Mijn nieuwe paard gaat absoluut NIET met zadel op de trailer in. Ze kruipt erg snel over de buis heen en is nogal onstuiming in de trailer, dus ik neem het risico niet dat mijn zadel straks in 3 stukken aan d'r lijf hangt. Wel doe ik bij jonge paarden altijd het hoofdstel aan, halster eroverheen. Dat scheelt veel, anders moet ik die in het krappe voorstukje van de trailer aan gaan doen, zie ik niet zo zitten met eentje die dat allemaal nog hééél spannend vind. En hoofdstel aandoen buiten de trailer met een jonge, daar waag ik me ook niet aan Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:15

... en dat bedoel ik nou met voorbereiding.
Mijn paarden kunnen / konden dat, vóór ik ermee op pad ging. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:18

hoe bereid je een paard voor op een eerste keer op concours of vreemd terrein dan?????

want eens moet toch echt de eerste keer zijn Lachen en dat kan je thuis niet oefenen Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:38

Wat een rare vraag, zéker van jou!
Hoe rij jij paarden in? Ook zonder voorbereiding? Eens moet de eerste keer zijn dat je erop gaat zitten. Lachen Clown

Je zou ze af en toe eens 'zomaar' mee kunnen nemen naar een manege, zonder dat je er meteen op gaat rijden. (nog voor ze ingereden zijn, bijvoorbeeld) Ze kennen dan de hectiek van zo'n omgeving enz en hebben dan ook geen last van de spanning / nerveuziteit van de ruiter. Knipoog
Maar ik denk dat veel mensen daar allemaal geen geduld voor hebben, net als met veel dingen op paardengebied. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:45

o bedoel je dat zo Haha! Haha! Haha!

ik vatte hem niet helemaal.......... Lachen

bij ons gaan jonkies al mee als ze nog bij ma zijn, en inderdaad gaan ze ook regelmatig mee zonder dat er gestart moet worden Lachen

ben aan vakantie toe Haha!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:00

Ja, maar dan ga ik nog niet het risico nemen dat ik m'n paard kan vangen. En natuurlijk kun je voorbereiden etc, en ik ga ook naar vreemde plekken om te trainen. Maar waarom zou je het risico gaan nemen dat ie zich losrukt of wat dan ook, als het niet nodig is? Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:51

Amanda_T schreef:
Ja, maar dan ga ik nog niet het risico nemen dat ik m'n paard kan vangen. En natuurlijk kun je voorbereiden etc, en ik ga ook naar vreemde plekken om te trainen. Maar waarom zou je het risico gaan nemen dat ie zich losrukt of wat dan ook, als het niet nodig is? Lachen

Met een zadel kan hij zich toch net zo goed losrukken? Paard moet zich gewoon gedragen, ook (juist!) op vreemd terrein.
Die van mij is een enorme zenuwpees, zeker op vreemd terrein, maar blijft wel naar me luisteren. Knipoog

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:31

verschild een beetje
meestal voor priveles enkel keer het zadel al op ma voor wedstrijd niet en als ik moet wachten tijdens een wedstrijd dan meestal wel even met hele tuig

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:01

sflj schreef:
Amanda_T schreef:

Met een zadel kan hij zich toch net zo goed losrukken? Paard moet zich gewoon gedragen, ook (juist!) op vreemd terrein.
Die van mij is een enorme zenuwpees, zeker op vreemd terrein, maar blijft wel naar me luisteren. Knipoog

Even lezen, dit stukje gaat over het hoofdstel Lachen. Het ging erover met jonge paarden op stap zijn en dan in alle drukte nog een hoofdstel aan moeten doen, als dit niet mogelijk is op de trailer. Zadel etc. doe ik dan wel op de wedstrijd/locatie zelf. Maar hoofdstel ga ik niet mee klooien als het niet nodig is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:26

Ik heb 2 paarden de een is 3 en de ander is inmiddels 5 maar die heb ik met haar derde zelf ingereden. Daar hoorde ook bij naar vreemd terrein. Ik poetste ze thuis en zette ze met peesbeschermers en strijklappen op de trailer. Op plaats van bestemming eruit halen even een rondje lopen vast gezet aan de trailer en opgezadeld en dan ook het halster om de nek en het hoofdstel aan. Inmiddels doe ik het halster niet meer om de nek die gaat nu gelijk af en hoofdstel in nog nooit problemen mee gehad. Wel heb ik altijd vriendlief bij die helpt.

ilse_zutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:42

kim1207 schreef:
ik vind het gevaarlijk om ze al opgetuigd in de trailer te zetten, bovendien ben ik veel te bang dat er iets met mijn dure zadel gebeurd!!!

dat vind ik dus ook!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:52

Amanda_T schreef:
Even lezen, dit stukje gaat over het hoofdstel Lachen. Het ging erover met jonge paarden op stap zijn en dan in alle drukte nog een hoofdstel aan moeten doen, als dit niet mogelijk is op de trailer. Zadel etc. doe ik dan wel op de wedstrijd/locatie zelf. Maar hoofdstel ga ik niet mee klooien als het niet nodig is.

Erg verstandig, als je het niet vertrouwt.
Je kunt het echter (je paard) ook leren. Knipoog