Ik zie alle kanten van het verhaal wel eigenlijk. Harder rijden dan de 80 is rustiger voor het totaalbeeld, maar zoals Huertecilla zegt, het is echt wel een veel groter risico. Niet zolang je rijdt, wel zodra er iets gebeurt. Mijn auto (Feroza), kan gewoon niet zo hard....hij trekt prima (met een niet te zware trailer) en dus rijd ik meestal 80 (ik houd daarbij 85 op de teller aan en dat schijnt volgens de tomtom redelijk 80 te zijn). Zodra ik veel harder ga voel ik mezelf ook niet meer fijn. Ik krijg dan ergens het idee dat ik geen controle meer heb als er wat gebeurt. Misschien heb ik dat ook niet met 80 (misschien is een slipcursus met aanhanger een goed idee!), maar nog harder, daar voel ik me niet fijn bij. Misschien heeft het te maken met het feit dat ik in Amerika jaren achterin de paardenwagen heb gestaan/gezeten met renpaarden, maar een rustig tempo is echt veel en veel fijner. En die paarden stonden nog achterstevoren, wat ook duidelijk fijner is voor ze.
Anyway....het ingehaald worden door vrachtwagens is niet fijn. Mijn paard schoot ook altijd vreselijk in de stress als er één langs kwam, maar wat doe je eraan...of er nou één langskomt of 10, ze komen toch langs. In de loop van de jaren is het steeds beter geworden en kan hij het steeds beter aan. Misschien zijn die vele vrachtwagens langs juist wel goed geweest
Ja en als ze rechts langskomen schrikt hij nog steeds even...maar is dat een reden om dan maar harder te gaan rijden? Ik ben bang van niet...Ik denk overigens dat het hele snelheidsstukje wel wat situatieafhankelijk is...dat zal ieder voor zich moeten inschatten.
Maar ik en mijn paard en mijn rustige rijstijl gaan toch echt niet aan de kant of harder rijden voor duwende en gestresste vrachtwagenchauffeurs en automobilisten...dat gaat mij te ver.
Tot slot...het aantal gestresste automobilisten/chauffeurs valt toch ook wel mee? Ik woon in de randstad, maar als je flink afstand houdt (en de af en toe tussen/voorpiepende auto voor lief neemt), dan valt die stress allemaal best mee...
Overigens kan ik er ook geen wijs uit worden of het nou totaal 3500 kg is of de aanhanger...ach we merken het vast wel...
ehh, jeetje, geen idee dat dit zo lang was geworden...sorry