dun paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: dun paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:29

fransien schreef:
en is een deken zonder naden(op rug bv) altijd waterdicht?
hoe zie je dat een deken waterdicht is?
heb nu wel die stal deken maar de buitenste stof lijkt mij veel op een stof van een regendeken.

Een deken mag wel naden hebben maar deze moeten afgetapet zijn, dat zie je als je naar de naad kijkt en dan is het net alsof er plakband overheen zit.
Anders kan die niet waterdicht zijn, de stof zelf is meestal met een (teflon) coating gemaakt en dit zorgt dat de stof geen water door laat.
Niet alle coatings zijn ademend dus let daar op dat dat erop staat.
Waterdichtheid is meestal rond de 2000/ 5000 mm dit wordt gemeten doormiddel van waterdruk op een bepaalde afmeting.
Een stal deken is vaak waterafstotend het gaat er op een gegeven moment toch doorheen omdat er geen coating in zit en de naden niet zijn getapet.
Dus een licht buitje kan een goede staldeken wel aan maar meer moet je er niet van verwachten.
Wel is het zo dat een deken met een coating meestal wel ademd, maar minder goed dan iets zonder coating.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:31

fransien schreef:
jesito schreef:
Ik zou dit paard van deze leefdtijd zeker een deken geven, omdat ze al wat ouder is heeft ze haar voeding hard nodig om warm te blijven en blijft er weinig tot niks meer over om dik te blijven.
Mijn oude shet stond ook in de winter met een dikke deken en haar vacht anders ging het niet, hiebij kreeg zij smorgens en savonds slobber van havens en reformmix van havens alles bij elkaar 4 scheppen en natuurlijk onbeperkt ruwvoer.
Hiermee is zij 35 jaar geworden al was ze nog steeds wel mager, maar dat kwam ook door haar nieren die niet meer goed werkte.

gelukkig is onze shet niet zo Haha! ze is 24 en heeft een berenvachie en ziet er mooi uit. heeft gelukkig geen last van de kou staat eerder te zweten.maar goed das een ander topic hihi

Met 24 zag die van mij der ook nog heel goed uit en die deken is vanaf de laatste jaren geweest, ik meen vanaf haar 30/31ste.
Zolang het niet nodig is lekker zo laten maar als die af gaat vallen kan een deken vaak een goede oplossing zijn.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:48

Heb je inmiddels, de geschikte deken gevonden?
Weet je als je twijvelt overde waterdichtheid gewoon even checken naar een regenbuitje, even met je hand onder de deken voelen en dan weet je meteen hoe en wat.
Op de foto ziet ze er echt super uit, wat een onzettend leuk koppie zeg en ontzettend mooie ogen (swijmel)

Als haar conditie inderdaad gewoon goed is zou ik me er echt niet te veel zorgen over maken, oudere paarden worden echt vaak dunner zonder reden.
Pas wel op met te veel krachtvoer geven, ik lees hier over kiloos wat sommige paarden krijgen en (niet boos worden iedereen) maar soms is het vragen om problemen.
Ik heb in het verleden wel vaker meegemaakt dat mensen veel krachtvoer geven omdat het paard mager is maar echt waar ook stokmagere paarden kunnen hoefbevangen worden.

Als jij denkt dat zij zo lekker in haar velletje zit en dat denk ik wel zou ik het gewoon lekker laten gaan, wel dekentje wat dunnere paardjes hebben het vaker koud maar verder niets, meschien lekker van het voorjaar weer het land op (ook oppassen natuurlijk) en waarschijnlijk komt ze dan weer lekker bij.
Vind haar wel super leuk zeg en dat oor zon prachtige oude dame en ze mag zich gelukkig prijzen met een baasje als jij.
Succes met haar

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:06

berpie schreef:
Heb je inmiddels, de geschikte deken gevonden?
Weet je als je twijvelt overde waterdichtheid gewoon even checken naar een regenbuitje, even met je hand onder de deken voelen en dan weet je meteen hoe en wat.
Op de foto ziet ze er echt super uit, wat een onzettend leuk koppie zeg en ontzettend mooie ogen (swijmel)

Als haar conditie inderdaad gewoon goed is zou ik me er echt niet te veel zorgen over maken, oudere paarden worden echt vaak dunner zonder reden.
Pas wel op met te veel krachtvoer geven, ik lees hier over kiloos wat sommige paarden krijgen en (niet boos worden iedereen) maar soms is het vragen om problemen.
Ik heb in het verleden wel vaker meegemaakt dat mensen veel krachtvoer geven omdat het paard mager is maar echt waar ook stokmagere paarden kunnen hoefbevangen worden.

Als jij denkt dat zij zo lekker in haar velletje zit en dat denk ik wel zou ik het gewoon lekker laten gaan, wel dekentje wat dunnere paardjes hebben het vaker koud maar verder niets, meschien lekker van het voorjaar weer het land op (ook oppassen natuurlijk) en waarschijnlijk komt ze dan weer lekker bij.
Vind haar wel super leuk zeg en dat oor zon prachtige oude dame en ze mag zich gelukkig prijzen met een baasje als jij.
Succes met haar

ik ga helemaal blozen Bloos
deze foto is van van augustus ongeveer daarna begint ze dus al wat dunner te worden.
ik heb nog niet de geschikte deken gevonden ga het met mijn regendeken proberen zo niet terk ik de portemonee maar voor wat kwaliteit.
als ik haar dan vandaag zo zie staan met haar neus in haar voerbak bedenk ik me dat ik moet beseffen dan alle paardje oud worden.
gelukkig heeft ze nog plezier in het rijden(recreatief in de polder) anders zou ik dat ook niet meer doen.
ze krijgen bij ons geen overdreven hoeveelheden voer en daar bij al ik een 2 kilo brok geeft eet ze het niet eens en begint aan haar hooi en stro.
bedankt voor alle rectie,s ben er erg blij mee.
als de deken niet bevalt ga ik op zoek naar een goede outdoor 200 grams dan kan ze daar 24/7 mee buiten en binnen.dan heeft ze welvgenoeg plus haar vachtje denk ik. of zou ik een 100 grams moeten nemen?
Afbeelding Afbeelding
deze zijn van ongeveer 2 weken geleden je ziet het niet goed maar ze scheeld veel met van de zomer. voral haar hals

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:20

Als je voor een prettige lichte knettersterke deken wilt gaan met weinig voering die jaren mee kan, zul je dit vinden in de bucas serie. Die gaan van nagenoeg ongevoerd tot pooldikte.
Deze liggen echter niet fijn op paarden met een brede borst en soms drukken ze op de schoft. Bij evt aankoop goed passen dus.
Vanwege het drukken op de schoft (paard werd nogal anders in bespiering na een aantal jaar) heb ik nu de rhino met halve hals.
200g is niet waanzinnig dik, maar kan wel ervoor zorgen dat ze vroegtijdig wat in de rui gaat om zich aan te passen tot confortabele temperatuur.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:25

Sizzle schreef:
Als je voor een prettige lichte knettersterke deken wilt gaan met weinig voering die jaren mee kan, zul je dit vinden in de bucas serie. Die gaan van nagenoeg ongevoerd tot pooldikte.
Deze liggen echter niet fijn op paarden met een brede borst en soms drukken ze op de schoft. Bij evt aankoop goed passen dus.
Vanwege het drukken op de schoft (paard werd nogal anders in bespiering na een aantal jaar) heb ik nu de rhino met halve hals.
200g is niet waanzinnig dik, maar kan wel ervoor zorgen dat ze vroegtijdig wat in de rui gaat om zich aan te passen tot confortabele temperatuur.

dus zou een 100 grams beter zijn dan 200 grams?met de winters van nederland?(over klimaatsveranderingen maar niet gesproken Haha! )
ze heeft een smalle hals ze past een 175 prima (igt er aan wel merk) ze is 158 hoog en smal gebouwt.
ik heb meestal dat de dekens te los zitten om haar schouders(lees openstaan bij nek)maar tegen haar borst weer te stral zitten(zucht)
en een halve hals zou dat de manen aantasten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:06

Die halve hals van mij heeft nog geen haar gekost, dus de manen lijken er niet onder te lijden.
De enige die jou kan vertellen welke dikte goed is, is jouw paard. Je zult domweg moeten gaan experimenteren. Je kunt eindeloos filosoferen, maar er bestaat geen wet voor. Gooi dit jaar erop wat je hebt, kijk hoe het bevalt en pas het dan al dan niet aan volgend jaar, indien nodig.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:11

Sizzle schreef:
Die halve hals van mij heeft nog geen haar gekost, dus de manen lijken er niet onder te lijden.
De enige die jou kan vertellen welke dikte goed is, is jouw paard. Je zult domweg moeten gaan experimenteren. Je kunt eindeloos filosoferen, maar er bestaat geen wet voor. Gooi dit jaar erop wat je hebt, kijk hoe het bevalt en pas het dan al dan niet aan volgend jaar, indien nodig.

hay ik heb de regendeken er op gedaan hij bleek 300 grams ik vond het wat veel maar heb haar zelf laten kiezen nou ze heeft heerlijk buiten gestaan wilde niet naar binnen (normaal aan het hek staan roepen) ik zelf heb het gevoel dat ie wat te dik is van geen naar 300 gram dus heb ik er eentje gekocht van 200 grams en hier staat ze zeer tevreden mee. moet haar zien rennen en bokken in de wei(normaal gelijk op het hooi duiken en na een uur naar huis willen)
ben tevreden zo en ben blij met jullie steun en info! hartelijk bedankt allemaal.
ps ik altijd denken dat ze maat 175 had (zeiden de vorige eigenaren)blijkt ze 195 te hebben wat een groot paard heb ik gna gna

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:30

Ben blij dat het goed gaat!
Soms moet je je paarden nou eenmaal een beetje helpen, ook al zegt je principe wat anders.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:34

als je paardje 50-80 kg afvalt(terwijl dit niet de bedoeling was) snap ik sowieso niet dat je er nog op rijd maar goed.

Ik zou een deken(tje) omdoen zodat ze niet zoveel energie hoeft te steken in het zichzelf warmhouden. Al blijf ik het vreemd vinden dat je eerst onze goedkeur daarvoor wil? Ik zou het zelf zonder twijfels doen, omdat ze oook geen vacht meer aanmaakt zei je..! En bijvoeren lijkt mij een goede optie? aan aleen gras of wat je paardje dan ook krijgt.. (of lees ik daar nu overheen?) heeft jou paardje dus niet genoeg in de winter!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:43

Misschien even alles lezen watdanhe ?
TS maakt een paar verstandige afwegingen, is daar onzeker over, denkt daar goed over na en treft daarna goede voorzieningen. Dan kom jij vervolgens even lelijk doen...

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:46

watdanhe schreef:
als je paardje 50-80 kg afvalt(terwijl dit niet de bedoeling was) snap ik sowieso niet dat je er nog op rijd maar goed.

Ik zou een deken(tje) omdoen zodat ze niet zoveel energie hoeft te steken in het zichzelf warmhouden. Al blijf ik het vreemd vinden dat je eerst onze goedkeur daarvoor wil? Ik zou het zelf zonder twijfels doen, omdat ze oook geen vacht meer aanmaakt zei je..! En bijvoeren lijkt mij een goede optie? aan aleen gras of wat je paardje dan ook krijgt.. (of lees ik daar nu overheen?) heeft jou paardje dus niet genoeg in de winter!!!

ik wilde niet reageren maar doe het toch
wil je aub eerst alles lezen voordat je wat zegt!
je weet niet waar je het over hebt dus denk eerst even na voordat je wat zegt.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:46

watdanhe schreef:

ik heb zeker 10 jaar meer ervaring dan jou!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:44

fransien schreef:
watdanhe schreef:

ik wilde niet reageren maar doe het toch
wil je aub eerst alles lezen voordat je wat zegt!
je weet niet waar je het over hebt dus denk eerst even na voordat je wat zegt.

Wie zegt dat ik niet heb gelezen?
Wie zegt dat ik niet weet waar ik het over heb? Ik zeg gewoon wat ik denk, mag ik?

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:46

fransien schreef:
watdanhe schreef:

ik heb zeker 10 jaar meer ervaring dan jou!

Waarom heb je dan advies nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:43

@watdanhe meiske, ga toch gezellig met vriendinnetjes op het young rider gedeelte praten over jullie verzorgpaarden, in plaats van in dit topic te gaan zieken.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:31

Waarschijnlijk overbodige vraag: Maar is ze wel optijd ontwormd?
(sorry als dit al ergens staat, nogal globaal gelezen..)

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 12:38

Olijkje schreef:
Waarschijnlijk overbodige vraag: Maar is ze wel optijd ontwormd?
(sorry als dit al ergens staat, nogal globaal gelezen..)

hallo ja ze zijn altijd op tijd ontwormt.

resident

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:52

Zelf heb ik een angelo arabier van 26 die de laatste winter ook slecht in zijn vacht kwam en erg af ging vallen. Hij bleek luizen te hebben na de behandeling heeft hij deze niet meer gehad en zit nu prachtig in zijn wintervacht.
(weet niet of dit al ergens staat)

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 12:54

hoe kun je dit ziej?
ik denk niet dat ze het heeft want ze is van totp tot teen nagekeken door da laatst.

resident

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:59

Ze verstoppen zich erg goed in de vacht en dan met name onder de manen en op de hals. Als je in het licht staat en met je hand op de hals een schaduwplek maakt komen ze de vacht uit. Maar dan nog zijn ze erg lastig om te zien. Weet wel dat die beestjes met name bij oude paarden erg veel energie eisen waardoor er weinig overblijft voor het paard om goed in de vacht te komen en aan te komen.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 13:02

mm zal het vanmiddag eens nakijken maar denk van niet hoor.
ze heeft nu ongeveer 2 weken een dekentje op en voelt zich zichtbaar beter.
gelukkig.
maar bedankt voor je tip.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:58

is er mest onderzoek gedaan ? zo kan je wormen uitsluiten of eventueel een bloedonderzoekje.
ik zou gewoon een dekentje op doen , en om je paard dikker te krijgen kan je hem merriebrok gaan voeren en luzerne.
geef hem kuil inplaats van hooi , en je komt al heel ver Lachen

suc 6

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:17

Ik zou bloedonderzoek laten doen, en 100 % Uitsluiten dat ze toch geen wormen heeft Ja!

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:02

ze heeft geen wormen dierenarts heeft dat nagekeken en dat was gewoon goed( met bloedonderzoek)