stal_kuiper schreef:mijn ervaring met "gestoorde hengsten" in de wei , het liefst met drachtige merries , die zullen hem voor je opvoeden , niemand kan een paard beter leren paard te zijn als een ander paard , aangezien meneer hengst is , valt al gauw de keuze bij drachtige merries , zo word hij op de meest natuurlijke manier heropgevoed leert weer paard te zijn , daarna kun je hem gewoon als iedere andere hengst verder zadelmak maken ,
als hij wel longeren kan zou ik hem eerst flink longeren voor hij los gaat ivm blessures , maar als je niets doet gaat ie ook naar de slacht , in de wei met merries die drachtig zijn is een risico hij zal best een paar trappen krijgen maar dan is er wel een reele kans , zo is het ook geen leven...
tja laten ruinen als je geen wondverzorging kunt doen zou ik persoonlijk even mee wachten , veel te gevaarlijk iemand moet hem nml verzorgen na de castratie vandaar mijn andere advies , ik zou hem daarna wel ruinen , veel paardwaardiger bestaan..
succes
Dit is echt geen verstandig idee. Echt gestoorde hengsten zijn in staat een ander paard te vermoorden. Ook zeker drachtige merries, want een drachtige merrie kan niet door hem zelf gedekt worden, zij is immers al drachtig van een concurrent. Gestoorde hengsten dienen eerst opgevoed te worden, regels, duidelijkheid, regelmaat en rust te krijgen. Plaatsen bij andere dieren is slechts voor weinig hengsten weggelegd. Soms gaat het jaren goed en dan ineens vanuit het niets komen de grootste brokken. Dat een solitaire hengst geen paardwaardig bestaan kan leiden is ook een grote misvatting. Geef het paard werk, een uitdaging voldoende aandacht en kameraadjes op stal waar hij naar kan koekeloeren..... De mens dient dit paard op te voeden en niet zijn soortgenoten. De mens heeft hem verziekt, opgesloten, gestoord gemaakt. Slechts de mens kan dit weer oplossen zonder dat er al te grote ongelukken gebeuren.
Nee, geen drachtige merrie van mij zou ik er aan wagen! Van de stress komen er ongelukken of spontaan te vroeg geboren veulens.
Een gestoorde hengst plaats men altijd ALLEEN. Men kan voorzichtig met opstallen naast elkaar beginnen met bijvoorbeeld een zeer stabiele oudere ruin die hem niet naar de troont steekt. Eerst zal men met zijn opvoeding moeten beginnen door een zeer bekwaam persoon die ruime ervaring heeft met rondvliegend testosteron. Zodra de basis gelegd dán pas kan men castreren eerder kunnen zijn wonden niet fatsoenlijk worden verzorgd.