Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
suleilitha schreef:In dit geval is de eigenaar van het paard aansprakelijk, de koe is omgekomen door toedoen van het paard. Maar ik acht de kans aanwezig dat de verzekering de handen er af zal trekken, vanwege het plastic wat de TS aan het paard heeft geknoopt en daardoor zal een verzekering echt heel snel zeggen dat het een geval van eigen schuld, dikke bult is.
. Stybba schreef:Toch blijf ik het vreemd vinden. De koe maakt namelijk de 'keuze' om te gaan rennen. Het paard heeft er slechts indirect voor gezorgd dat de koe is gevallen. Als het paard de koe nou getrapt zou hebben en de koe daardoor afgemaakt moest worden snap ik het wel. Als ik bijvoorbeeld met mijn auto langskom en de koeien schrikken daar van en er valt er 1 die daardoor afgemaakt moet worden ben ik ook aansprakelijk dus. Ik vind het raar... Maargoed, ik heb verder geen verstand van aansprakelijkheid, vind het gewoon krom.
. suleilitha schreef:In dit geval is de eigenaar van het paard aansprakelijk, de koe is omgekomen door toedoen van het paard. Maar ik acht de kans aanwezig dat de verzekering de handen er af zal trekken, vanwege het plastic wat de TS aan het paard heeft geknoopt en daardoor zal een verzekering echt heel snel zeggen dat het een geval van eigen schuld, dikke bult is.

LDRD schreef:Stybba schreef:Toch blijf ik het vreemd vinden. De koe maakt namelijk de 'keuze' om te gaan rennen. Het paard heeft er slechts indirect voor gezorgd dat de koe is gevallen. Als het paard de koe nou getrapt zou hebben en de koe daardoor afgemaakt moest worden snap ik het wel. Als ik bijvoorbeeld met mijn auto langskom en de koeien schrikken daar van en er valt er 1 die daardoor afgemaakt moet worden ben ik ook aansprakelijk dus. Ik vind het raar... Maargoed, ik heb verder geen verstand van aansprakelijkheid, vind het gewoon krom.
Jij snapt het.
. Zilfstar schreef:suleilitha schreef:In dit geval is de eigenaar van het paard aansprakelijk, de koe is omgekomen door toedoen van het paard. Maar ik acht de kans aanwezig dat de verzekering de handen er af zal trekken, vanwege het plastic wat de TS aan het paard heeft geknoopt en daardoor zal een verzekering echt heel snel zeggen dat het een geval van eigen schuld, dikke bult is.
Ik had begrepen dat paard van TS als eerste is gaan rennen met plastic eraan.
Dat andere paarden meegerend zijn.
Dat het paard van TS met plastic eraan als eerste gevangen is
En dat de koeien met de andere paarden (waaronder 1 van TS maar NIET die met plastic) mee zijn gaan rennen. Paard met plastic liep daar toch niet meer bij?
Dus in hoeverre is dan paard met plastic de oorzaak?
Dan zijn die koeien niet geschrokken van het plastic (los van of dat handig is, aan je paard te knopen) maar van die andere paarden. Toch?![]()
Dus dan heeft dat plastic er verder niks meer mee te maken.
Koeien zijn geschrokken of mee gaan rennen met een arabier en een shet (zonder plastic). Dus in hoeverre is daar dan extra schuld aan?
Stybba schreef:maar is het ook echt zo geregeld bij de verzekering?
) voor leken alleen nog maar grijzer wordt.twinducklin schreef:Het is een hele vervelend gebeurtenis maar een leer voor beide kanten denk ik? Topicstarter zorgt voor een betere omheining met beleren van paard en de boer zal wel uitkijken om zijn vee om zo'n gladde grond neer te zetten
anneliesdj schreef:twinducklin schreef:Het is een hele vervelend gebeurtenis maar een leer voor beide kanten denk ik? Topicstarter zorgt voor een betere omheining met beleren van paard en de boer zal wel uitkijken om zijn vee om zo'n gladde grond neer te zetten
Alsof die boer daar een keuze in heeft, dat is of op de wei of in de stal. Als de boer hier lering uit trekt zet hij in het vervolg de koeien het hele jaar op stal en wordt de 'weidemelk' nog duurder.
annastasia schreef:Nou alsof die weidemelk zoveel extra oplevert, wij krijgen voor bijna 1 miljoen liter melk en zo'n 120 melkkoeien zo'n €200,- per jaar. Dus daar hoef je het niet voor te doen

anneliesdj schreef:annastasia schreef:Nou alsof die weidemelk zoveel extra oplevert, wij krijgen voor bijna 1 miljoen liter melk en zo'n 120 melkkoeien zo'n €200,- per jaar. Dus daar hoef je het niet voor te doen
Je verdient niet meer dan 200,- in een jaar, en daar moeten alle onkosten ook nog uit? Je bedoelt 200 per koe per jaar zeker?
Maar maakt ook niet uit, het was een grapje, ik vind dat weidemelk gezeur grote onzin maar campina maakt daar zo'n reclame voor; 100% weidemelk, komt dat niet uit een koe dan soms? Dan is het toch koemelk...
MandyR schreef:Voor de echte kenners zit er een andere smaak aan. Je kan proeven als een koe vers gras, dus weidegang, heeft gehad of het hele jaar door op stal staat met kuil. Daarom heb je ook graskaas (van weidemelk) en gewone kaas.
Wellicht kunnen jullie er elders een discussie over opstarten? 

marjoleinft schreef:ik heb zoiets zelf ook mee gemaakt.
paard was op hol geslagen en pinken rende mee.
toen ik mijn paard weer te stoppen kreeg ging ik langs de zelfde weg terug en zag ik een pink liggen die was uitgegleden door de renpartij.
de boer gaf mij de schuld. ik heb mijn verzekering gebeld en ik was NIET aansprakelijk.
dus misschien in jou geval ook zo.
anneliesdj schreef:Hoe was dat bij jullie koeien gebeurd dan?
Als die koeien 20 meter verderop staan, ernaar kijken en spontaan hun kalf aborteren dan is dat niet de schuld van de automobilist lijkt me.
annastasia schreef:Maar omdat je er plastic aan hebt gehangen weet ik niet of ze moeilijk gaan zitten doen.
Jol1 schreef:@Suleilitha, dat van die ballonvaarders die aansprakelijk gesteld zijn, was omdat zij in het land van de boer tussen de koeien landden. Dat is iets heel anders. Lees het stukje van LDRD nog maar eens door, want zij legt het goed uit.