Dode koe, hoe zit het met verzekeringen enz...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dode koe, hoe zit het met verzekeringen enz...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:12

Ik baseer het puur uit bevindingen uit het verleden met veeverzekeringen en kan even niet laten de opmerking te plaatsen dat het van TS erg erg onverstandig is, om paarden zadelmak te maken met stukken plastic eraan.

Overigens is het ook zo, dat koeien die beschadigd worden door bijvoorbeeld overvliegende ballonvaarders, worden verhaald op de veroorzaker.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:12

suleilitha schreef:
In dit geval is de eigenaar van het paard aansprakelijk, de koe is omgekomen door toedoen van het paard. Maar ik acht de kans aanwezig dat de verzekering de handen er af zal trekken, vanwege het plastic wat de TS aan het paard heeft geknoopt en daardoor zal een verzekering echt heel snel zeggen dat het een geval van eigen schuld, dikke bult is.

Lees nou effe wat ik geschreven heb Tong uitsteken .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:17

Stybba schreef:
Toch blijf ik het vreemd vinden. De koe maakt namelijk de 'keuze' om te gaan rennen. Het paard heeft er slechts indirect voor gezorgd dat de koe is gevallen. Als het paard de koe nou getrapt zou hebben en de koe daardoor afgemaakt moest worden snap ik het wel. Als ik bijvoorbeeld met mijn auto langskom en de koeien schrikken daar van en er valt er 1 die daardoor afgemaakt moet worden ben ik ook aansprakelijk dus. Ik vind het raar... Maargoed, ik heb verder geen verstand van aansprakelijkheid, vind het gewoon krom.

Jij snapt het Knipoog .

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:23

suleilitha schreef:
In dit geval is de eigenaar van het paard aansprakelijk, de koe is omgekomen door toedoen van het paard. Maar ik acht de kans aanwezig dat de verzekering de handen er af zal trekken, vanwege het plastic wat de TS aan het paard heeft geknoopt en daardoor zal een verzekering echt heel snel zeggen dat het een geval van eigen schuld, dikke bult is.

Ik had begrepen dat paard van TS als eerste is gaan rennen met plastic eraan.
Dat andere paarden meegerend zijn.
Dat het paard van TS met plastic eraan als eerste gevangen is
En dat de koeien met de andere paarden (waaronder 1 van TS maar NIET die met plastic) mee zijn gaan rennen. Paard met plastic liep daar toch niet meer bij?

Dus in hoeverre is dan paard met plastic de oorzaak?
Dan zijn die koeien niet geschrokken van het plastic (los van of dat handig is, aan je paard te knopen) maar van die andere paarden. Toch? Nors opkijken Verward
Dus dan heeft dat plastic er verder niks meer mee te maken.

Koeien zijn geschrokken of mee gaan rennen met een arabier en een shet (zonder plastic). Dus in hoeverre is daar dan extra schuld aan?
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 25-11-08 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:25

LDRD schreef:
Stybba schreef:
Toch blijf ik het vreemd vinden. De koe maakt namelijk de 'keuze' om te gaan rennen. Het paard heeft er slechts indirect voor gezorgd dat de koe is gevallen. Als het paard de koe nou getrapt zou hebben en de koe daardoor afgemaakt moest worden snap ik het wel. Als ik bijvoorbeeld met mijn auto langskom en de koeien schrikken daar van en er valt er 1 die daardoor afgemaakt moet worden ben ik ook aansprakelijk dus. Ik vind het raar... Maargoed, ik heb verder geen verstand van aansprakelijkheid, vind het gewoon krom.

Jij snapt het Knipoog .

Ik snap jouw punt, ben het er ook volledig mee eens zoals je kan lezen, maar is het ook echt zo geregeld bij de verzekering? Ben wel benieuwd wat eruit komt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:26

Neem het maar gerust van mij aan Cool .

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:28

@Suleilitha, dat van die ballonvaarders die aansprakelijk gesteld zijn, was omdat zij in het land van de boer tussen de koeien landden. Dat is iets heel anders. Lees het stukje van LDRD nog maar eens door, want zij legt het goed uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:34

Zilfstar schreef:
suleilitha schreef:

Ik had begrepen dat paard van TS als eerste is gaan rennen met plastic eraan.
Dat andere paarden meegerend zijn.
Dat het paard van TS met plastic eraan als eerste gevangen is
En dat de koeien met de andere paarden (waaronder 1 van TS maar NIET die met plastic) mee zijn gaan rennen. Paard met plastic liep daar toch niet meer bij?

Dus in hoeverre is dan paard met plastic de oorzaak?
Dan zijn die koeien niet geschrokken van het plastic (los van of dat handig is, aan je paard te knopen) maar van die andere paarden. Toch? Nors opkijken Verward
Dus dan heeft dat plastic er verder niks meer mee te maken.

Koeien zijn geschrokken of mee gaan rennen met een arabier en een shet (zonder plastic). Dus in hoeverre is daar dan extra schuld aan?

Die shet en arabier waren ook van TS en dat die zijn uitgebroken was haar eigen schuld, min of meer.

Maar voor de rest ben ik het wel eens met LDRD, volgens mij kan dit nooit jouw schuld zijn.
Wat ik al zei; als ik ga buitenrijden wordt ik ook geregeld achterna gerend door koeien/pinken, als die in de sloot eindigen of uitglijden is dat toch niet mijn schuld? Ik blijf keurig op de weg, jaag ze niet op of wat ook, ze hoeven niet te rennen, daar kiezen ze zelf voor.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:41

Het lijkt me ook het meest logische wat LDRD zegt.

Ergens noemt iemand anders een voorbeeld van een hond die tegen een auto aan rent en dus is de eigenaar hiervoor aansprakelijk, maar dat is oorzaak ( hond ) rent tegen auto met als gevolg deuk.
Wanneer die zelfde hond nou vrolijk naar buiten was gerend, een andere eigenaar houd zijn hond niet en deze hond rent tegen een auto is het niet de schuld van de 1ste hond maar de 2de hond. Oftewel zoals LDRD zegt een samenloop van omstandigheden.

In geval van de topicstarter is het paard wat beleerd werd geschrokken en door dit paard is de rest door de draad gedaan. Inmiddels werd de veroorzaker ( het paard wat beleerd werd ) weer op stal gezet en zijn 2 andere paarden langs de wei van de boer gerend, hiervan zijn de koeien weer geschrokken en zijn gaan meerennen. Denk niet dat topicstarter aanspraakelijk kan worden gesteld. Het pech was dat de grond ook nog eens nat was anders was de koe misschien niet uitgegleden of in iedergeval minder ongelukkig terecht gekomen.

Het is een hele vervelend gebeurtenis maar een leer voor beide kanten denk ik? Topicstarter zorgt voor een betere omheining met beleren van paard en de boer zal wel uitkijken om zijn vee om zo'n gladde grond neer te zetten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:18

Stybba schreef:
maar is het ook echt zo geregeld bij de verzekering?

Het grappige is dat bij verzekeraars regelmatig fouten in de beoordeling worden gemaakt.
Dat is vaak mede één van de oorzaken waarom een grijs gebied (wat het aansprakelijkheidsrecht is Ja ) voor leken alleen nog maar grijzer wordt.
Bovendien wordt ook met enige regelmaat betaald, omdat een discussie over wellis nietis meer kosten met zich meebrengt. Kosten/baten-afweging dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:45

twinducklin schreef:
Het is een hele vervelend gebeurtenis maar een leer voor beide kanten denk ik? Topicstarter zorgt voor een betere omheining met beleren van paard en de boer zal wel uitkijken om zijn vee om zo'n gladde grond neer te zetten

Alsof die boer daar een keuze in heeft, dat is of op de wei of in de stal. Als de boer hier lering uit trekt zet hij in het vervolg de koeien het hele jaar op stal en wordt de 'weidemelk' nog duurder.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:23

Als je verzekering zegt dat het gedekt wordt...... Maar ben je inmiddels al weer teruggebeld over hoe het nou precies zit?
Zoals die ballonvluchten dat wist ik dat dat verhaald kan worden, daarom zie je ballonvaarders eigenlijk nooit in de buurt van beesten landen.
Maar omdat je er plastic aan hebt gehangen weet ik niet of ze moeilijk gaan zitten doen.
Het is natuurlijk een gevolg van het dier wat er vandoor is gegaan, daardoor is de rest ook gaan rennen en daardoor de koeien ook.
Ik ben erg benieuwd wat hier uit gaat komen.

anneliesdj schreef:
twinducklin schreef:

Alsof die boer daar een keuze in heeft, dat is of op de wei of in de stal. Als de boer hier lering uit trekt zet hij in het vervolg de koeien het hele jaar op stal en wordt de 'weidemelk' nog duurder.

Nou alsof die weidemelk zoveel extra oplevert, wij krijgen voor bijna 1 miljoen liter melk en zo'n 120 melkkoeien zo'n €200,- per jaar. Dus daar hoef je het niet voor te doen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:26

annastasia schreef:
Nou alsof die weidemelk zoveel extra oplevert, wij krijgen voor bijna 1 miljoen liter melk en zo'n 120 melkkoeien zo'n €200,- per jaar. Dus daar hoef je het niet voor te doen

Je verdient niet meer dan 200,- in een jaar, en daar moeten alle onkosten ook nog uit? Je bedoelt 200 per koe per jaar zeker?

Maar maakt ook niet uit, het was een grapje, ik vind dat weidemelk gezeur grote onzin maar campina maakt daar zo'n reclame voor; 100% weidemelk, komt dat niet uit een koe dan soms? Dan is het toch koemelk...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:28

Voor de echte kenners zit er een andere smaak aan. Je kan proeven als een koe vers gras, dus weidegang, heeft gehad of het hele jaar door op stal staat met kuil. Daarom heb je ook graskaas (van weidemelk) en gewone kaas.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:29

anneliesdj schreef:
annastasia schreef:

Je verdient niet meer dan 200,- in een jaar, en daar moeten alle onkosten ook nog uit? Je bedoelt 200 per koe per jaar zeker?

Maar maakt ook niet uit, het was een grapje, ik vind dat weidemelk gezeur grote onzin maar campina maakt daar zo'n reclame voor; 100% weidemelk, komt dat niet uit een koe dan soms? Dan is het toch koemelk...

Sorry voor het offtopic gaan
maar wij krijgen dus zo'n 200,- per jaar extra ALS BEDRIJF doordat we de koeien buiten laten lopen. Het is dus puur voor de consument

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:29

Ja dat snap ik maar voor de consument hoef je het echt niet te doen hoor, je doet het voor de koeien lijkt me.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:31

MandyR schreef:
Voor de echte kenners zit er een andere smaak aan. Je kan proeven als een koe vers gras, dus weidegang, heeft gehad of het hele jaar door op stal staat met kuil. Daarom heb je ook graskaas (van weidemelk) en gewone kaas.

Het grote verschil wat ik proef: melk uit pak is smerig! melk uit de tank smaakt veel beter, dat is het verschil wat ik proef. Ik hoef echt geen melk uit de fabriek meer (ook al is het ''dag''verse). Verder is het smaakverschil minimaal tussen koeien op stal en koeien welke wel buiten lopen. Vaak krijgen ze stalvoedering en krijgen ze dus ook vers gras.

Edit: het is echt voor je eigen gevoel. past het bij je bedrijfsvoering of niet. Maar de consument en vooral partij vd dieren etc zien de koeien graag in de wei, waarop de zuivelcooperaties op inspringen en dat is juist voor de consument. Melk wordt trouwens ook apart opgehaald dat van de buurman en van ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:34

Moderatoropmerking:
Hoewel het altijd zeer interessant is om meer te weten te komen over de achtergronden van kaas maken, melk smaken en waarom melk zo smaakt of niet. Toch is het helaas off-topic en wil ik jullie verzoeken om weer terug ontopic te gaan naar de kwestie van de TS. Namelijk hoe het met de verzekeringen zit. Lachen Wellicht kunnen jullie er elders een discussie over opstarten? Lachen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:38

Ik proef het verschil ook niet hoor. Vandaar dat ik schreef "voor de echte kenners".
Maar, je hebt wel gelijk dat het uit de tank beter smaakt dan uit een pak. Vooral 'szomers als het erg warm is, even in het voorbij lopen een bekertje koude melk tappen Tong uitsteken
Je hebt hier ook de zogenaamde "vandaag gemolken, morgen in de winkel" melk en dat zal ook vast wel kloppen maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat te kopen.
Ik neem mijn kan wel mee als ik de stal in ga.

Edit, Sorry, mod opmerking niet gezien. Nu weer on topic.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:52

marjoleinft schreef:
ik heb zoiets zelf ook mee gemaakt.
paard was op hol geslagen en pinken rende mee.
toen ik mijn paard weer te stoppen kreeg ging ik langs de zelfde weg terug en zag ik een pink liggen die was uitgegleden door de renpartij.
de boer gaf mij de schuld. ik heb mijn verzekering gebeld en ik was NIET aansprakelijk.
dus misschien in jou geval ook zo.

Jaren geleden is er een auto verongelukt bij onze wei. Daarbij hebben koeien van ons kalveren verloren. Is toen door de verzekering van de auto bestuurder betaald. De schade is ontstaan door nalatig gedrag imo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:56

Hoe was dat bij jullie koeien gebeurd dan?
Als die koeien 20 meter verderop staan, ernaar kijken en spontaan hun kalf aborteren dan is dat niet de schuld van de automobilist lijkt me.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 01:02

anneliesdj schreef:
Hoe was dat bij jullie koeien gebeurd dan?
Als die koeien 20 meter verderop staan, ernaar kijken en spontaan hun kalf aborteren dan is dat niet de schuld van de automobilist lijkt me.

Door de knal veroorzaakt door de botsing met de boom zijn er drie koeien die het kalf geabboteerd hebben. Bestuurder had te hard gereden .... hoe dan ook de verzekering deed niet moeilijk en betaalde uit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:03

annastasia schreef:
Maar omdat je er plastic aan hebt gehangen weet ik niet of ze moeilijk gaan zitten doen.

Zal ik dit nog even uit de wereld helpen? Tong uitsteken

Weet je hoe in verzekeringsland een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) wordt genoemd:

stommiteitenverzekering

Zegt dat genoeg?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:05

Inderdaad...àls jij aansprakelijk bent, dan betaalt je verzekering ook Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:08

Jol1 schreef:
@Suleilitha, dat van die ballonvaarders die aansprakelijk gesteld zijn, was omdat zij in het land van de boer tussen de koeien landden. Dat is iets heel anders. Lees het stukje van LDRD nog maar eens door, want zij legt het goed uit.

NIETTES Haha! Haha! Haha!
Het is bij ons thuis een keer overkomen, gewonde koeien door een ballon die alleen maar over dreef en ook de schade daar uit voortvloeiend is vergoed door de eigenaar van de ballon Knipoog

Ik denk niet dat het erg slim is om in dit geval te vertellen dat er bewust plastic aan het paard was geknoopt, mijn ervaring is dat niet elke verzekering even coulant is met het uitkeren wanneer het berust op een mensenstommiteit Knipoog