Is mijn paard dominant aan mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

odolphie

Re: Is mijn paard dominant aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:11

Elke87 schreef:
Ja als hij harder wil dan ik loop en mij daarmee in mee zou nemen, is hij dus wel dominant.. Hij moet zich juist aan mijn tempo aanpassen..

Dat is ook wat ik vind. Ik denk dat je wel goed bezig bent Elke, en dat je lekker mag laten weten dat jij de baas bent. Haha!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:56

Ik denk dat het niet vreemd is om met een 2.5 jarige hengst te gaan werken aan dit soort dingen.
Je hebt er later alleen maar profijt van.

Ik werk ook als odolphie, maar op een iets andere manier.
Ik loop altijd met een slap touw (logisch) en vrij lang touw. Mocht ze mij voorbij gaan, pak ik met mn andere hand het uiteinde van het touw en zwabber dat zon beetje heen en weer voor de borst en mocht ze helemaal niet opletten voor het hoofd. Uit schrikreactie zal het paard niet verder gaan.
Zo hoef ik geen druk te zetten (behalve lichaamstaaldruk) en te trekken aan het halster.
Mocht die van mij echt tever gaan, klets ik het touw een keer tegen de borst aan, zo van en nu echt HO.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:14

Als ik aan het touw trek krijg ik bij die van mij wel de juiste reactie.. Als ik met iets ga zwaaien oid, dan gaat hij daarvoor uitwijken (en wordt wat bang), maar dat is nooit een reactie naar achter.. Tenzij ik stil sta (dan wordt ie ook niet bang)..

Ik wil er wel bij zeggen dat het nu al een vrij net opgevoed paard is.. Het zijn voor sommige dingen alleen nog echt de puntjes op de i zetten.. En langzaam aan extra dingen leren..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:28

dat hij niet naar achter gaat maar komt misschien ook omdat een paard van nature niet naar achteren loopt, maar alleen op zij.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 21:41

siskeh schreef:
dat hij niet naar achter gaat maar komt misschien ook omdat een paard van nature niet naar achteren loopt, maar alleen op zij.

Ja oke.. Ik wilde daarmee alleen aangeven, dat voor mij aan het touw trekken de beste oplossing is..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:43

Ik zei het een beetje verkeerd geloof ik, maar ik denk/ merk dat paarden een tempo hebben waarop ze het prettigste lopen. Bij de een is dat net even sneller dan mijn "natuurlijke" tempo (het tempo waarin ik het liefste loop), bij de ander is dat net even langzamer. Als ik dan mijn tempo iets aanpas naar dat van het paard zijn vaak alle dominantieproblemen in een keer opgelost en dan is dus mijn conclusie dat het niet echt een dominantieprobleem is, maar een verschil in favoriet tempo.

Natuurlijk kan je je paard leren in jouw tempo te lopen, maar dat vinden zeker jonge paarden die iets harder willen vaak heel moeilijk, en gaan dan dus lopen klieren. Als je ze dan net dat beetje toegeeft zijn de problemen meestal over. Met paarden werken is voor mij samenwerken, niet de baas spelen over paardlief. Dus samen zoeken naar een methode die voor beide werkt en ja, dat kan soms conditietraining voor de ruiter/ eigenaar betekenen. (of de fiets pakken)

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:09

daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb namelijk gemerkt dat mijn paard zich heel goed aan mijn tempo kan aanpassen. Wanneer ze los loopt mag ze in haar tempo lopen. Maar wanneer ik haar leid moet ze in mijn tempo lopen. Ik ben namelijk de leider, en niet zij. Wanneer ik mij ga aanpassen aan haar tempo, dan gaat ze mij leiden. En dat is nou net het hele probleem.
Tuurlijk is dat voor jonge paarden moeilijk. Maar ook zij moeten het leren. Jong geleerd is oud gedaan!!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:44

Ben ik het ook niet mee eens. Ligt ook een beetje aan het paard.
Ik vind netjes op mijn tempo mee lopen wel een van de belangrijkste dingen die er is. Gewoon een basisding.
Kijk maar eens hoe langzaam ze kunnen lopen als ze niet mee willen, dan kunnen ze mijns inziens dus ook prima langzaam lopen als ik er naast loop!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:27

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties..

Ik ben nu aan het oefenen dat ie netjes blijft waar ik hem wil.. Ik heb ontdekt dat wijzen naar hem alleen al genoeg is.. Hij heeft nu natuurlijk alleen weer iets nieuws.. Hij bijt/ hapt, als ie daar moet lopen waar ik hem wil :S

Maarja zo blijf je wel bezig Lachen