Leren blijven staan in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Star

Re: Leren blijven staan in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:35

Mhmh Aan de ene kant geef ik de mensen die zeggen paard er in stang erachter en klep dicht gelijk, omdat dit werkt bij veel paarden. Maar bij die van mij echt niet, daar krijg je niet eens de kans om de stang erachter te doen. Dit hebben we pas geleden met 5 man moeten doen. Als ze er eenmaal op staat is ze braaf maar dat er uit stormen blijft ze doen wat je ook doet. Is dit misschien wel een ander verhaal omdat ze er vroeger opgeslagen is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:38

Streepje tranqigel doet wonderen, Naomi-star Knipoog

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:53

Naomi_Star schreef:
Mhmh Aan de ene kant geef ik de mensen die zeggen paard er in stang erachter en klep dicht gelijk, omdat dit werkt bij veel paarden. Maar bij die van mij echt niet, daar krijg je niet eens de kans om de stang erachter te doen. Dit hebben we pas geleden met 5 man moeten doen. Als ze er eenmaal op staat is ze braaf maar dat er uit stormen blijft ze doen wat je ook doet. Is dit misschien wel een ander verhaal omdat ze er vroeger opgeslagen is...

ik geef je groot gelijk dat je nadenkt over waarom je paard dit gedrag vertoont.
en dat het niet opgelost gaat worden met : "even doordrukken, hij moet maar leren" lijkt me duidelijk.
ik ga met het voorstel van moyna mee: leer je paard dat vooruit gaan bij het laden hoort, maar ook het achteruit gaan, en dan niet alleen in de trailer maar ook b.v. op de laadklep.
laat je paard merken dat hij erin kan, maar ook altijd er weer uit.
doordat hij zich minder opgesloten zal gaan voelen in de trailer zal ook het achteruit stormen verminderen totdat hij op jouw vraag achteruit kan gaan. doe NIET de stang erachter totdat hij dat laatste kan.
als je paard eenmaal rustig in de trailer kan staan en op jouw vraag er ook weer uit komt, kun je gaan spelen met de stang.
beweeg hem, laat hem geluid maken, laat het paard hem tegen zijn billen voelen, en neem hem weer weg.
als als dit ook okee is, dan vast maken.
besodemieter een angstig paard niet door hem "stiekum" toch op te sluiten, ook al lijkt dat logisch op dat moment en is het verleidelijk om het te doen. op langere termijn zul je meer problemen krijgen.
trouwens: ik vind dat je het goed hebt aangepakt, als je paard al een halve minuut in de trailer wil blijven staan.
goed beschouwd is dat al een hele tijd.
maak het tot doel dat hij die tijd ook relaxed kan zijn en werk vandaar uit weer verder.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:38

Henkjan schreef:
Hmm dat ''Jojo effect'' gebruiken wij niet. Onze ervaring is dat ze dan erg gaan twijfelen. Ze lopen er gewoon in en er weer uit. Dat heralen we wel een paar keer. Maar op de klep heen en weer bevalt ons niet zo goed.

Het jojo-en werkt alleen als je momenten van echt stilstaan erin bouwt. Dus staan en blijven staan, op de meter die jij aangeeft. Zo krijg je controle over de bewegingen. Twijfel komt omdat je zelf dan net niet voldoende exact bent.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:53

suleilitha schreef:
Streepje tranqigel doet wonderen, Naomi-star Knipoog

Tranqi gel helpt zeker, maar niet wanneer je daarna moet gaan rijden.. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:55

jahoor geen probleem als de chaufeur maar rekening houd Lachen

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:56

Ik bedoel op het paard rijden Knipoog (ben geen arts, maar lijkt me niet zo snel uitgewerkt of wel? )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:59

ik heb mijn eerste buitenrit gemaakt met mijn enigste eigenste gesedeerd Lachen

gewoonweg kijken, registreren en beslissen............. Lachen

als je wedstrijd moet rijden wordt het wat lastiger Lachen Lachen

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:15

Gaat niet om wedstrijden, maar wel om lessen. Denk niet dat ik het dan zou doen omdat ze best hard moet werken. Buitenritje is inderdaad wat anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:21

Eerst een paar keer een doelloos blokje om met de trailer als je geen les hebt, streepke tranqigel in het paard, hooinetje voor de neus en een half uurtje het verkeer in.
Grote kans dat als je dit een paar keer herhaalt het probleem zich niet meer voordoet.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:27

Tip voor het achteruitstormen: gebruik eens een koeientouw. Aan de buitenkant vast maken, paard erin en een 2e persoon haalt het touw er achter langs. Als ze dan gaan hangen voelen ze dat echt wel en is het meteen klaar is mijn ervaring.

Niet zo mutsen met die paarden, worden ze alleen maar vervelend van.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 00:39

TS meldt zich:

Zo niet verwacht zoveel reacties, allemaal bedankt.
Eeeh waar zal ik beginnen.

Wat mij opvalt is het mutsen. Kunnen jullie wat specifieker zijn wat jullie bedoelen met mutsen.
Het paard is vanaf jongs af aan niet geleerd op om de trailer in te gaan, misschien is ze wel mishandelt of gewoon niet gewend.
Dat weet ik niet.
De meesten zeggen: paard erin, stang erachter en klep dicht en dan moet het paard er maar aan wennen.
Prima, ben ik er grotendeels ermee eens, maar toch ben ik er niet 100% ermee eens. De trailer ingaan moet toch leuk zijn? Ik ben bang dat ze de volgende keer helemaal de trailer niet meer in wilt, ben nu zo ver gekomen dat ze eindelijk erin wilt lopen.
En dat wil ik liever niet verpesten, want ze is een pientere dame.

NB: hulpmiddelen, dus bezems om een zetje te geven, longeerlijnen om te kruislings te scheren, zweepjes om te tikken naar hun spronggewicht, helpt niet. Sterker je wordt alleen bij het zien van de hulpmiddelen al paniekerig en dan wil ze de trialer helemaal niet meer in. Ja, misschien is ze vroeger wel mishandeld, maar niet door mij. Laten we het netjes zeggen het is een schat van een beest, maar ze heeft gewoon haar trekjes.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:49

Met mutsen met een paard bedoel ik het te leuk maken en daarbij vergeten dat je sommige dingen gewoon moet doen!

Een stang achter een paard went alleen als de stang er daadwerkelijk zit Lachen.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 01:02

monya schreef:
Als je het naar voren opdeelt in stukjes kan het naar achteren ook in stukjes. Ik weet niet hoe je het paard laadt? Het jojo-en op klep, half in trailer en weer achteruit, dus pasje naar voren, pasje naar achteren, paar pasjes naar voren, stilstaan en weer pasje naar achteren, werkt over het algemeen erg goed. Paarden gaan focussen op jou ipv die "enge" trailer. Eenmaal er in, begrenzen, erbij blijven, samen appeltje eten totdat ze ontspant en dan weer eraf en naar de stal.

Oja ik zou nog mijn manier van trailerladen vertellen.
Mijn paardje heeft het niet zo op 'druk'. Dus niet aan een touw mee lopen en beetje trekken eraan om haar te leiden. Zoals het nu gaat, we zijn nog hard aan het trainen, laat ik haar los, ze loopt naast me richting de trailer en dan stapt ze op de klep, zonder dat ze druk voelt. Halverwege blijft ze staan en dan een beetje lokken met brok, zodat ze de trailer helemaal in loopt.
Op dit moment ben ik bezig om haar te voor zijn als ze de trailer uit wilt. Dus voordat zij eruit wilt, heb ik al het commando gegeven voor terug. Verder als ze voor de klep stilstaat, dan laat ik haar achteruit lopen en niet een rondje draaien voor de trailer. Dus voor de trailer stilstaan is achteruit en dan nog een keer naar voren. We trainen ook niet lang achter elkaar. Als ze een paar keer netjes de trailer in loopt, dan gaat ze weer terug naar stal, om alles te laten bezinken.
Dit werkt erg goed, op deze manier trainen, maar ja ze moet er ook in blijven staan............

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:17

Trailer inladen hoeft helemaal niet "leuk" te zijn. Het is niet om je paard te verwennen, enkel voor het vervoer naar je les of wedstrijd (of bosrit Haha! )
Paard moet er gewoon in, net als hoeven bekappen, inentingen etc.

Dat gepruts met stapje op en af de klep heb ik ook geprobeerd, maar het kost veel tijd, en je paard staat er nog steeds niet in.... Gewoon doorpakken (zonder ècht boos te worden) en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
En een goede helper erbij, zodat het niet steeds mislukt, en je paard weer heeft "gewonnen".

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 09:26

Ik vind het erg leuk om te lezen dat iedereen weer verschillende methodes gebruikt voor hun eigen paarden. Zo kunnen wij van elkaar leren en zo ook de methode uitzoeken wat het best past bij je eigen paard.

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:28

De manier om trailer laden te leren, is voor ieder paard anders.
Bij de meeste zal het wel werken van gewoon de stang erachter en hop. Bij mijn paard absoluut niet! En alle hulpmiddelen ( longeerlijn, borstel, zweep,...) hadden het tegenovergestelde effect. Druk werkt voor sommige paarden echt niet!
Dat vooruit-achteruit zoals ik het zeg, werkte wel. Als je zelf heel duidelijk bent, komt het moment wel dat ze blijven staan zolang jij dat wil. Zodra de mijne bleef staan, ging ik zelf in de trailer naar achteren (met lichaamstaal en stem wel aan het paard duidelijk maken dat hij moet blijven staan). Eens op zijn billen kloppen, wat lawaai maken, met hiel tegen trailer tikken,.... Daarna iemand erbij halen en die persoon eens het paard laten aaien op zijn billen, dan rammelen met de stang. Blijft het paard rustig, stang erachter, klep dicht, even wennen en gedaan.
Volgende keer dan blokje rijden.
Heel belangrijk wel, laden steeds doen in alle rust. Lukt het niet meteen, stapje terug zetten, tijd nemen en het komt wel in orde.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:51

Wij hebben 1 keer een paard gehad dat echt de trailer niet inwou. Ze durfde echt geen stap op de klep te zetten. Met brokjes, met longeerlijn, met zweepje om haar aan te moedigen, ander paard in de trailer er naast, maar na een uur stond ze er nog steeds buiten. Ik snap dat niet iedereen hier de ruimte voor heeft, maar wij hebben toen de trailer voor de stal gezet, een paar stevige balken er langs gemaakt en 2 dagen lang alleen maar voeren in de trailer. Zo is ze over haar angst heen gekomen.
Ze is nu verkocht, maar daarna was het ook meteen stang erachter en klep dicht, anders vloog ze weer naar buiten.

Verder is ons opgevallen dat onze paarden zich veel veiliger voelen in een 2 paards-trailer, met schot waar ze dus klein staan, dan in een anderhalfpaardstrailer. Natuurlijk moet je met (angstige) paarden erg voorzichtig zijn op de weg, en goed afremmin de de boch of bij drempels.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:54

En wat gebeurd er als je haar er in zet en haar dan een emmertje met wat biks voert?
Gaat ze dan eten? en blijft ze dan wel rustig?
Anders zou je dat eens kunnen proberen.
Als je een tweepaards kunt regelen mag je Drifandi wel lenen om ernaast te staan, die is wel rustig in de trailer.
Aan de andere kant zou je stuart ook kunnen gebruiken.
Die is volgens mij ook relxed in de trailer toch?
Het samen staan werkt vaak ook prettig.
En als ze dan samen eenmaal rustig is kun je misschien een stapje verder en dan alleen er in.
Al denk ik dat het misscien met biks of iets anders wat ze lekker vind ook wel moet werken.

We moeten nog wel het bos in he Knipoog

Auks

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:31

mijn paard is na een keer te zijn uitgegleden met uitladen ook nerveus in de trailer.
ik heb het op kunnen lossen met een iforwilliams trailer met voorlader.
ideaal. ze loopt er nu heel ontspannen in en gaat heel relaxed via de voorkant eruit.
misschien dat je zo'n trailer een poosje kan lenen oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:11

*is het een 2 delige trailer?(zodat er 2 paarden inkunnen?)
zoja zet er een leuk vriendje bij, misschien voelt ze zich minder alleen.

*en misschien kun je haar op een manier laten ontspannen zodat alles minder eng word.

*en zelf natuurlijk niet zenuwachtig zijn, en heb je een helper? hij/zij moet ook niet nerveus zijn!

*misschien beginnen met alle raampjes en deurtjes open laten, dan kan ze nog een beedje rondkijken en daarna langzaam alles dicht doen. als ze stressig word doe je de deurtjes gewoon weer open.

*en misschien bij haar blijven staan in de trailer? zodat ze het minder eng vind?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:27

TS: Hoe gaat het nu en wat heb je gedaan, want mijn paard heeft precies hetzelfde. Zodra hij de stang voelt raakt hij helemaal in paniek, en vouwt zijn billen compleet om de stang.

En dan kunnen julie wel zeggen niet mutsen, stang erachter klep dicht en rijden, maar zo werkt het niet bij die van mij.
Het gevolg is nl dat hij de volgende keer helemaal de trailer niet meer in gaat.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 11:10

Wij hebben enorm veel geprobeerd, alle manier die er zijn.
Ze steekt gewoon de draak met mij.

Ben niet een geduldig typ, maar hier voor heb ik behoorlijk veel tijd in gestoken.

dus heb ik een nieuwe topic geopend
[TAO] Trailerladen, gezocht proffesionele hulp!!??

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 11:11

Silly1972 schreef:
TS: Hoe gaat het nu en wat heb je gedaan, want mijn paard heeft precies hetzelfde. Zodra hij de stang voelt raakt hij helemaal in paniek, en vouwt zijn billen compleet om de stang.

En dan kunnen julie wel zeggen niet mutsen, stang erachter klep dicht en rijden, maar zo werkt het niet bij die van mij.
Het gevolg is nl dat hij de volgende keer helemaal de trailer niet meer in gaat.

Dank je, dat er ook mensen zijn die dat begrijpen.
En ik ben geen persoon voor het mutsen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:18

Waarom zet je je trailer niet in de bak, met voer erin, een hele dag laten staan en dan zelf op een afstand kijken.
Dan went ze aan het 'enge' ding, kan ze het aan alle kanten inspecteren en als ze honger krijgt gaat ze er uiteindelijk wel in. Dan stormt ze er de eerste paar keer uit maar ze weet dat er in dat ding voer ligt en dat er niets engs aan is.

Desnoods zet je er een paard bij die zo de trailer inloopt, dan gaat ze kijken wat het andere paard in de trailer voor lekkers aan het eten is en komt ze steeds een stapje dichterbij.

Let wel op: de handerem aantrekken en iets verzinnen zodat ze niet van de klep kan afvallen.

Dit deden wij met jonge paarden die vervoerd moesten worden maar nog nooit een trailer hadden gezien. Werkte perfect, binnen een dag stonden ze vrolijk op de trailer want ze kregen toch wel honger na een ochtend zonder eten.

Groetjes