Kan een Citroën Berlingo een 1,5-paardstrailer trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariskatw

Re: Kan een Citroën Berlingo een 1,5-paardstrailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:16

Nouja goed, ik ben ook altijd nog erg verward over hoe het precies zit. Maar in theorie zou het net kunnen qua maximale trekkracht van mijn auto en mijn paard. Dus dan is het toch 1400 kg geremd volgens mij. Volgens mij is de trailer leeg 750 of 800 kg en nog een klein paard van 600 kg, zou het net kunnen. Maar of het dan ook mag? Daar ben ik nog altijd niet uit

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:21

Mariskatw schreef:
Nouja goed, ik ben ook altijd nog erg verward over hoe het precies zit. Maar in theorie zou het net kunnen qua maximale trekkracht van mijn auto en mijn paard. Dus dan is het toch 1400 kg geremd volgens mij. Volgens mij is de trailer leeg 750 of 800 kg en nog een klein paard van 600 kg, zou het net kunnen. Maar of het dan ook mag? Daar ben ik nog altijd niet uit

Kogeldruk, bijvoorbeeld??

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:26

ja ok dat snap ik wel dat je daar ook op moet letten, maar ik weet alleen niet wanneer je daar aan zit, hoe je dat moet checken zeg maar.
Maar goed, wij hebben eigenlijk altijd wel een andere auto gehad die ervoor kon, eerst een VW LT, toen een Patrol en daarna een mercedes van mijn vader, die ook 2000 kg mag trekken, maar het gaat mij alleen om het principe of het nu dan wel of niet zou kunnen met die partner?

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:37

De kogeldruk die je auto aankan kun je checken bij je trekhaak (moet daar ergens in de buurt staan).
Wat betreft de regels:
als je combinatie meer dan 3500 kg is (gewicht auto, gewicht aanhanger + maximum toegestane laadvermogen aanhanger) dan moet je met een BE rijbewijs rijden.
Mariskatw: dit betekent dus dat de rekensom die jij nu net maakt niet klopt. Je moet kijken naar het rekensommetje wat ik hierboven heb neergezet; dit is onafhankelijk van hoeveel je paard weegt. Je kijkt namelijk niet naar het gewicht van de lading, maar naar hoeveel je trailer max mag laden.
Snap je het nog?
Je trailer heeft dus een maximaal laadvermogen, daar kijk je naar om te bepalen of je paard er op mag of niet (mag meestal wel dus he)
daarnaast kijk je of je een BE rijbewijs nodig hebt aan de hand van het rekensommetje wat ik net maakte

Verder heb je ook een BE rijbewijs nodig als je aanhanger + laadvermogen meer weegt dan je auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:41

Mariskatw schreef:
ja ok dat snap ik wel dat je daar ook op moet letten, maar ik weet alleen niet wanneer je daar aan zit, hoe je dat moet checken zeg maar.
Maar goed, wij hebben eigenlijk altijd wel een andere auto gehad die ervoor kon, eerst een VW LT, toen een Patrol en daarna een mercedes van mijn vader, die ook 2000 kg mag trekken, maar het gaat mij alleen om het principe of het nu dan wel of niet zou kunnen met die partner?

Nee dus; het kan niet.
Kogeldruk kun je betrouwbaar checken door een personenweegschaal onder het neuswiel te plaatsen. Dit is niet 100%, maar voldoende betrouwbaar om mee te werken.
Bnienke schreef:
De kogeldruk die je auto aankan kun je checken bij je trekhaak (moet daar ergens in de buurt staan).
Wat betreft de regels:
als je combinatie meer dan 3500 kg is (gewicht auto, gewicht aanhanger + maximum toegestane laadvermogen aanhanger) dan moet je met een BE rijbewijs rijden.
Mariskatw: dit betekent dus dat de rekensom die jij nu net maakt niet klopt. Je moet kijken naar het rekensommetje wat ik hierboven heb neergezet; dit is onafhankelijk van hoeveel je paard weegt. Je kijkt namelijk niet naar het gewicht van de lading, maar naar hoeveel je trailer max mag laden.
Snap je het nog?
Je trailer heeft dus een maximaal laadvermogen, daar kijk je naar om te bepalen of je paard er op mag of niet (mag meestal wel dus he)
daarnaast kijk je of je een BE rijbewijs nodig hebt aan de hand van het rekensommetje wat ik net maakte

Verder heb je ook een BE rijbewijs nodig als je aanhanger + laadvermogen meer weegt dan je auto.

Lees even de FAQ en schrijf het dan opnieuw; hopelijk mis je dan niet meer de helft van het verhaal.

Brammetje16

Re: Kan citroen een trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:43

Waratje schreef:
Brammetje16 schreef:
Ik hoorde trouwens dat je vanaf 2009 niet meer zonder E rijbewijs mocht rijden met trailer/ aanhanger.
dit vertelde mijn instructeur!

Wet is nog niet veranderd, maar het zit er wel aan te komen. Of dat in 2009 gaat lukken vraag ik me af. Laat die instructeur eens een bron geven?

Nee dat heeft ze niet gedaan, maar ze had het toen geloof ik over begin 2009 maar als dat zo zou zijn dan was dat vast nu al bekend!Maar denk dat het iig niet lang meer gaat duren.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:50

ikke schreef:
Lees even de FAQ en schrijf het dan opnieuw; hopelijk mis je dan niet meer de helft van het verhaal.

Ik weet niet of dit voor mij bedoeld was, maar ik geef direct toe dat ik ietwat simpel heb gehandeld. Ik zag dit topic en toen schoot dit mij te binnen en vroeg mij af hoe het dan precies zat. Maar in elk geval bedankt voor je uitleg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:53

Mariskatw schreef:
ikke schreef:

Ik weet niet of dit voor mij bedoeld was, maar ik geef direct toe dat ik ietwat simpel heb gehandeld. Ik zag dit topic en toen schoot dit mij te binnen en vroeg mij af hoe het dan precies zat. Maar in elk geval bedankt voor je uitleg.

Nee, het verhaal van Bnienke is iets te kort door de bocht; het mist een belangrijk deel van de regels en voorwaarden. In de FAQ staat het enig correcte verhaal.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:10

mariskatw: hoe lang is het geleden dat je bent aangehouden?
Ik rijd daar nl ook altijd, maar ben nog nooit aangehouden.
Mag 1500 kg, kogeldruk 75 of 80 (zou ik na moeten kijken) en rijd altijd met 2 paards + paard van 1,64

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:31

zoals ik schreef, vorige winter. dat was ook de eerste en enige keer, maar een vriendin van mij is ook een keer aangehouden bij de manege. Wie ben jij dan? Want ik heb volgens mij toch niet geschreven waar het was?

griebels

Re: Kan citroen een trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:34

Charaz schreef:
Tessa_T schreef:
Dus.. dan zou de auto het wel net kunnen of net niet?

Wat bedoel je met meetlinten?

Dat ligt eraan wat het totaal weegt, zul je even uitmoeten puzzelen. De auto mag geremd 1000 kg. trekken.

Hij kan het alleen niet... weet ik uit ervaring!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:40

Mariskatw schreef:
zoals ik schreef, vorige winter. dat was ook de eerste en enige keer, maar een vriendin van mij is ook een keer aangehouden bij de manege. Wie ben jij dan? Want ik heb volgens mij toch niet geschreven waar het was?

Sorry, heb ik daar in de gauwigheid overheen gelezen.
Klopt, je hebt niet geschreven waar het was, maar aan je boktnaam kan ik het wel zien.
Ik ben rianne, rijd op de vrijdagavond in de laatste les

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:06

Mijn auto heeft later een terkhaak gekregen dus het is niet een standaard citroen trekhaak. Zal wel goed komen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:56

dan nog zou je het op je papieren moeten kunnen terug vinden, je bent wel heel zeker van je zaak maar klopt het ook wat je zegt....!!??
je wilt niet weten hoveel geld je kwijt bent als je een keer een ongeluk hebt en de boel is niet verzekerd. Het is goedkoper en stukken slimmer om gewoon je papieren te checken, je trailer te wegen met paard erin en dán zeker te zijn van of je de weg op mag of niet....
en ik zou ook vooral niet aannemen van de mensen hier met verstand van zaken dat je verkeerd bezig bent... maar goed, je bent gewaarschuwd.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:21

ik zeg toch dat het samen echt geen 1200 kilo weegt. Kan jij zeggen dat dat niet zo is maar je heb geen idee wat voor paard ik heb wat voor trailer ik heb! Mij hoef je niet te waarschuwen kan heel goed voor me zelf zorgen. Of het bij haar ook gaat heb ik geen idee van als die auto van haar maar 1000 kilo mag trekken dan red ze het niet! Ik stop met deze vraag dus zal niet meer reageren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:28

aira2005 schreef:
ik zeg toch dat het samen echt geen 1200 kilo weegt. Kan jij zeggen dat dat niet zo is maar je heb geen idee wat voor paard ik heb wat voor trailer ik heb! Mij hoef je niet te waarschuwen kan heel goed voor me zelf zorgen. Of het bij haar ook gaat heb ik geen idee van als die auto van haar maar 1000 kilo mag trekken dan red ze het niet! Ik stop met deze vraag dus zal niet meer reageren.

Kogeldruk??

Doofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:34

ja hoor dit kan! Wel ff checken idd op je autopapieren. Maar wel uit kijken als je je trailer te zwaar belaad want dan gaat de trailer met je auto er vandoor. Maar zolang je geen trekpaard hebt moet dat lukken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:57

zucht....
Doofus lees de faq, Lijst misschien kun je er nog wat van leren...

*zoekt ´ik geef het op´ smilie*

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:48

Doofus volgens de site van de RDW mag het dus niet

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:27

Ervaring met een Berlingo en trailer uit Vlaanderen. Ik heb zelf een Berlingo 1900 benzine en een 1,5 paard trailer en dit gaat goed met een aangepaste rijstijl. Ik heb lang moeten zoeken naar een lichte trailer, hij weegt leeg 420 kg en mag 1100 kg wegen, en dit mag mijn Berlingo trekken volgens de papieren. Mijn trailer is een oud model, gegalvaniseerd metaal structuur met onderaan betonplex plaat en bovenaan zeildoek.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:56

Ik volg dit topic al enkele dagen, en moet toch ook van mening zijn dat dit geen geweldige combinatie is, of zelfs helemaal niet mag, zover heb ik me er niet in verdiept.

Maar even iets anders, kun je geen 'stevigere' auto van een familielid lenen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:55

wij hebben thuis een renault kangoo (vergelijkbare auto) en die trekt ook wel eens een 1,5 paards trailer met paard.
idd geen geweldige combi, maar voor korte afstanden en bij gebrek aan beter kan het best.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:37

Ik snap niet dat mensen met zo'n net aan combinatie het risico nemen om op pad te gaan. Het is wel je paard dat je achter je auto hebt hangen! Daar zou ik persoonlijk geen enkel risico mee nemen.

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:51

stefanvi schreef:
Ik volg dit topic al enkele dagen, en moet toch ook van mening zijn dat dit geen geweldige combinatie is, of zelfs helemaal niet mag, zover heb ik me er niet in verdiept.

Maar even iets anders, kun je geen 'stevigere' auto van een familielid lenen?

We gaan niet met deze auto een trailer trekken, we zouden een andere auto moeten kopen (waar we nog niet uit zijn want hij mag niet veel benzine zuiper!) en lenen ja daar zou je moeten kijken of het kan etc..
Maar er zou dus inderdaad een andere auto voor moeten, maar geen dikke jeep etc want er groeit geen geld boom in onze tuin Duivel jammer jammer..

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:52

loulou schreef:
wij hebben thuis een renault kangoo (vergelijkbare auto) en die trekt ook wel eens een 1,5 paards trailer met paard.
idd geen geweldige combi, maar voor korte afstanden en bij gebrek aan beter kan het best.

Ik heb dat ook wel eens gezien ja! maar hoeveel mag een kangoo trekken volgens jullie papier?
mischien dat een kango een zwaardere motor heeft ofso???