Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mariskatw schreef:Nouja goed, ik ben ook altijd nog erg verward over hoe het precies zit. Maar in theorie zou het net kunnen qua maximale trekkracht van mijn auto en mijn paard. Dus dan is het toch 1400 kg geremd volgens mij. Volgens mij is de trailer leeg 750 of 800 kg en nog een klein paard van 600 kg, zou het net kunnen. Maar of het dan ook mag? Daar ben ik nog altijd niet uit
Mariskatw schreef:ja ok dat snap ik wel dat je daar ook op moet letten, maar ik weet alleen niet wanneer je daar aan zit, hoe je dat moet checken zeg maar.
Maar goed, wij hebben eigenlijk altijd wel een andere auto gehad die ervoor kon, eerst een VW LT, toen een Patrol en daarna een mercedes van mijn vader, die ook 2000 kg mag trekken, maar het gaat mij alleen om het principe of het nu dan wel of niet zou kunnen met die partner?
Bnienke schreef:De kogeldruk die je auto aankan kun je checken bij je trekhaak (moet daar ergens in de buurt staan).
Wat betreft de regels:
als je combinatie meer dan 3500 kg is (gewicht auto, gewicht aanhanger + maximum toegestane laadvermogen aanhanger) dan moet je met een BE rijbewijs rijden.
Mariskatw: dit betekent dus dat de rekensom die jij nu net maakt niet klopt. Je moet kijken naar het rekensommetje wat ik hierboven heb neergezet; dit is onafhankelijk van hoeveel je paard weegt. Je kijkt namelijk niet naar het gewicht van de lading, maar naar hoeveel je trailer max mag laden.
Snap je het nog?
Je trailer heeft dus een maximaal laadvermogen, daar kijk je naar om te bepalen of je paard er op mag of niet (mag meestal wel dus he)
daarnaast kijk je of je een BE rijbewijs nodig hebt aan de hand van het rekensommetje wat ik net maakte
Verder heb je ook een BE rijbewijs nodig als je aanhanger + laadvermogen meer weegt dan je auto.
Waratje schreef:Brammetje16 schreef:Ik hoorde trouwens dat je vanaf 2009 niet meer zonder E rijbewijs mocht rijden met trailer/ aanhanger.
dit vertelde mijn instructeur!
Wet is nog niet veranderd, maar het zit er wel aan te komen. Of dat in 2009 gaat lukken vraag ik me af. Laat die instructeur eens een bron geven?
ikke schreef:Lees even de FAQ en schrijf het dan opnieuw; hopelijk mis je dan niet meer de helft van het verhaal.
Mariskatw schreef:ikke schreef:Lees even de FAQ en schrijf het dan opnieuw; hopelijk mis je dan niet meer de helft van het verhaal.
Ik weet niet of dit voor mij bedoeld was, maar ik geef direct toe dat ik ietwat simpel heb gehandeld. Ik zag dit topic en toen schoot dit mij te binnen en vroeg mij af hoe het dan precies zat. Maar in elk geval bedankt voor je uitleg.
Charaz schreef:Tessa_T schreef:Dus.. dan zou de auto het wel net kunnen of net niet?
Wat bedoel je met meetlinten?
Dat ligt eraan wat het totaal weegt, zul je even uitmoeten puzzelen. De auto mag geremd 1000 kg. trekken.
Mariskatw schreef:zoals ik schreef, vorige winter. dat was ook de eerste en enige keer, maar een vriendin van mij is ook een keer aangehouden bij de manege. Wie ben jij dan? Want ik heb volgens mij toch niet geschreven waar het was?
aira2005 schreef:ik zeg toch dat het samen echt geen 1200 kilo weegt. Kan jij zeggen dat dat niet zo is maar je heb geen idee wat voor paard ik heb wat voor trailer ik heb! Mij hoef je niet te waarschuwen kan heel goed voor me zelf zorgen. Of het bij haar ook gaat heb ik geen idee van als die auto van haar maar 1000 kilo mag trekken dan red ze het niet! Ik stop met deze vraag dus zal niet meer reageren.
misschien kun je er nog wat van leren...stefanvi schreef:Ik volg dit topic al enkele dagen, en moet toch ook van mening zijn dat dit geen geweldige combinatie is, of zelfs helemaal niet mag, zover heb ik me er niet in verdiept.
Maar even iets anders, kun je geen 'stevigere' auto van een familielid lenen?
jammer jammer.. loulou schreef:wij hebben thuis een renault kangoo (vergelijkbare auto) en die trekt ook wel eens een 1,5 paards trailer met paard.
idd geen geweldige combi, maar voor korte afstanden en bij gebrek aan beter kan het best.