Blijf je je paard corrigeren of houdt het na een paar x op ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

citrOentJe_

Re: Blijf je je paard corrigeren of houdt het na een paar x op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:00

Dus als je paard niet stil wilt staan, dan geef je hem een tik.
Dat is serieus het meest onlogisch wat ik ooit gehoord heb.

Als ik mijn paard een tik geeft, betekend dat loop door, hij zal er dan dus ook van door schieten.
Ik vind dat echt onlogisch.

To the point:
Ik blijf net zo lang doordrammen tot hij doet wat ik zeg, niet tot bloedens aan [figuurlijk.]
Wil mijn pony bijv. niet buigen voor het binnenbeen, dan doe ik dat net zolang door tot hij het een klein stukje doet. Dan beloon ik hem en rijd ik door. Een tijdje later ga ik weer op de volte, en dan vraag ik het weer. Doet hij het dan niet ; vraag ik weer net zolang tot hij het doet, beloon ik hem rij ik weer, doe ik het weer. Doet hij het wel beloon ik hem en ga ik door met mijn andere oefeningen.

voor een paard kan het erg verwarrend zijn als je de ene keer wel doorzeikt, en de andere kant niet. MIjn manier is : Consequent zijn, belonen als hij het doet, en herhalen.
En deze manier werkt prima (naar mijn ervaringen)

PuddingXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:03

ik rijd nu een jong paard in, en bij mij is het zo:
Als ze niet luisterd dan ga ik net zolang door totdat ze het doet maar zodra ze het goed doet stop ik ook echt gelijk.
Dan is ze braaf en heeft ze genoeg gedaan.

xx

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:34

@ citroentje, bij een oefening die mijn dieren moeilijk vinden, vraag ik door en kijk of ik de vraag beter en duidelijker kan stellen, zodat zij hem beter begrijpen. is het juiste antwoord eenmaal gegeven dan herhaal ik het die training niet meer. het werkt afstompend en je beloning van daarvoor valt in het niet. hou het simpel, en dram niet door naar perfectie binnen één training.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:03

citrOentJe_ schreef:
Dus als je paard niet stil wilt staan, dan geef je hem een tik.
Dat is serieus het meest onlogisch wat ik ooit gehoord heb.

Als ik mijn paard een tik geeft, betekend dat loop door, hij zal er dan dus ook van door schieten.
Ik vind dat echt onlogisch.

To the point:
Ik blijf net zo lang doordrammen tot hij doet wat ik zeg, niet tot bloedens aan [figuurlijk.]
Wil mijn pony bijv. niet buigen voor het binnenbeen, dan doe ik dat net zolang door tot hij het een klein stukje doet. Dan beloon ik hem en rijd ik door. Een tijdje later ga ik weer op de volte, en dan vraag ik het weer. Doet hij het dan niet ; vraag ik weer net zolang tot hij het doet, beloon ik hem rij ik weer, doe ik het weer. Doet hij het wel beloon ik hem en ga ik door met mijn andere oefeningen.

voor een paard kan het erg verwarrend zijn als je de ene keer wel doorzeikt, en de andere kant niet. MIjn manier is : Consequent zijn, belonen als hij het doet, en herhalen.
En deze manier werkt prima (naar mijn ervaringen)

bij mij betekent een tik wat je net deed mag niet tis maar wat je ze aanleert Clown

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:38

Als je bedenkt met wat voor een enorme kracht paarden elkaar schoppen moeten ze toch dubbel liggen van een tikje van een mens. Ik weet niet hoe zielig het allemaal wel is als je een mep verkoopt. Als een paarde je trapt en je slaat hem dan flink met een bezem ofzo terug. Dan pas kom je in de buurt van het natuurlijke gedrag van paarden. Een paard een tik verkopen gaat maar om 1 ding actie->reactie en niet erom dat je het paard pijn doet. Tenzij je natuurlijk echt op de neus vol zenuweinden gaat slaan (met gevaar om zijn neusbotje te breken)
ikzelf probeer het tegenwoordig met alleen stemverhoging of gewoon UH. Dat werkt met de meeste kleine dingetjes genoeg. Niet meteen reageren dan kun je net zo goed niet reageren!!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:45

manueeltje82 schreef:
Als een paarde je trapt en je slaat hem dan flink met een bezem ofzo terug. Dan pas kom je in de buurt van het natuurlijke gedrag van paarden.

Haha! Dan moet je dus snel opstaan, met je gebroken hoofd en vliegensvlug een bezem gaan zoeken, anders is t alweer te laat!

Verder, zoals iemand al eerder zei, het ligt aan de situatie, en aan het paard.Mijn bijrijdpaard moest ook goed in zijn oren geknoopt krijgen wat halthouden nu echt inhoudt, maar als hij in een bepaalde hoek van de bak weer allemaal spoken zie laat ik hem even kijken, en dan is het weer goed. Ik denk dat men goed moet leren aanvoelen hoe de situatie precies is en hoe daarop te reageren.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:07

Het gaat er toch niet om dat wij fysiek gelijk zijn aan paarden? dat worden we namelijk nooit, daarom is het belangrijk om een paard zo subtiel mogelijk te leiden! Heel veel mensen doen het wel goed zoals inderdaad aandringen tot dat er resultaat is zo kan iedereen bij een paard met hetzelfde resultaat steeds minder hulp geven... maar dat weet hopenlijk iedereen al Tong uitsteken

Het gaat er bij mij vooral om dat wat ik vraag mijn merrie doet. Wanneer ik haar zachtjes vraagt halt te houden en ze reageert niet reageer ik juist heftiger. Over het gebruik van een zweep be ik niet zo'n hele grote fan. We hebben tenslotte onze benen en handen maar ook heel belang rijk onze stem bijna elk jong paard wordt daar op in gereden Knipoog
.....maar ik vindt volhouden en consistent zijn wel het belangrijkst zolang het natuurlijk blijft

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:52

Het eerste wat ik me altijd af vraag is:

Is het wel duidelijk wat ik vraag? Als er niet gehoorzaamd wordt, ligt dat 9 van de 10 keer aan mezelf. Daarom komt het ook niet tot nauwelijks voor dat ik echt op dus danige wijze moet in grijpen. Ik ben er heilig van overtuigd, dat als iets niet gaat zoals ik dat wil, het aan mijn communicatie naar het dier ligt. Dat mijn basis hoogstwaarschijnlijk niet duidelijk en consequent genoeg was.

Ik denk altijd maar als ik tijdens een les uitleg hoe een bepaalde hulp uitgevoerd moet worden, en het werkt niet of de gene die ik les geef snapt me niet. Dan trek ik dr ook niet van dr paard om dr een pof op dr smoel te geven. Het ligt aan mijn manier van uitleggen.

Geloof me ik ben geen softie die alles pikt. Juist ik ben heel erg consquent. Met name om een woede uit barsting te voorkomen. Waar woede start heerst onbegrip van twee kanten.

En ja ik heb er ook wel eens een zweep over heen gehaald. Maar daarna als ik ga denken waarom was dat op dat moment nodig blijft het er bijna altijd op rusten dat ik de vraag niet goed gesteld heb.

was het maar zo dat ik nooit de boosheid voelde en ik ethisch zo goed in mekaar zat dat ik eerst ging denken voordat ik doe of zeg. Jammer genoeg ben ik ook maar mens maar bovenstaande wil ik wel zoveel mogelijk in gedachten houden.

Natuurlijk is er altijd wel een uitzondering op de regel. Maar dit zijn mijn gedachtes erover

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:25

Als die niet wilt luisteren dat geef ik wel een schopje ofzo.
Maar ik stop idgv niet.

En zachter is bij mij ook zachter. en niet na nog een halve
baan een keertje verzachten ofzo.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:34

KiWiKo schreef:
ik vraag het altijd vriendelijk, daarna eis ik gehoorzaamheid. Dit bij een gezond, volleerd paard........

Is het paard nog in de leerfase, dan leg ik uit, vraag vriendelijk, leg nog een keer uit, vraag iets dwingender...... leg het desnoods nog een keer uit, vraag het dwingend..... en daarna is de eis er....... Bij het doorsnee jonkie Knipoog

Uiteraard zijn nuanceverschillen aangepast aan het paard Knipoog

Idd Lachen. Helemaal mee eens.

Ik heb Dennis, die is een beetje lomp en hardleers, die krijgt een goede dreun als hij te ver gaat(geen aai, maar een goeie Tong uitsteken). Roosje een tik, maar Judith staat al te shacken als ik m'n stem eens goed verhef.
En allemaal weten ze het, dus heb het weinig nodig.