Paard overgenomen door verzekering, niet geslacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: Paard overgenomen door verzekering, niet geslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:58

Snackie schreef:
Het klinkt misschien erg banketstaaf.
Maar op het moment dat jij je paard verkoopt aan de verzekering,
Is de verzekering eigenaar. En die kunnen dan doen en laten waar ze zelf zin in hebben.

Bij een verkoop zijn de bijbehorende voorwaarden ook bindend, een mondelinge afspraak over dat het paard alleen rijst met biefstuk en jus mag eten kan bijvoorbeeld onder voorwaarden vallen en is dan ook bindend; dit is dus inderdaad banketstaaf.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:33

Ragdollcat schreef:
DebjeDopje:

Je hoeft niet te gaan kijken, alleen gewoon meegaan, dat het daar echt gebracht wordt, want Nijkerk is echt betrouwbaar, die bedonderd je niet, het gaat er alleen erom dat het daadwerkelijk erheen gebracht wordt, dat de ophaler er niet mee vandoor gaat.

nee oke maar (ik zou er echt alles aan doen om het tegen te houden als mijn paard of pony naar de slacht zou moeten, niet stom bedoel!)
maar ik zou het niet eens willen weten waar ze dan heen gaat ofzo.. Ach gut

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:41

En wat zei de verzekering?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:02

Ben benieuwd wat de verzekering zei..

Wat een verhaal zeg..Hopelijk kom je erachter wat er met je paard is gebeurd.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:08

Het kan zijn dat in de verzekeringspolis enkel staat dat het paard wordt 'overgenomen' door de verzekering i.p.v. dat het altijd wordt geslacht.
Paarden worden overgenomen in gevallen dat het voor het paard geen dierwaardig leven meer is (die worden meestal netjes geslacht) maar ook als het dier 'total-loss' wordt verklaard, dus als de kosten voor herstel meer zijn dan het dier waard is, of als de kans op herstel erg klein is (bij sommige nare peesblessures b.v.). Maar dan kán het dier nog wel herstellen, en soms wil een handelaar daar wel een gokje op wagen en zo'n dier een tijdje in de wei gooien, óf als b.v. leerpaard of recreatiepaard doorverkopen.
Dus het is altijd al zo geweest dat béhalve als er expliciete afspraken zijn gemaakt, een deel van de overgenomen paarden de handel in gaat i.p.v. de frikandellen. En soms zal het paard daar misschien best blij mee zijn, achteraf.

Kijk dus ook even na of er écht is overeengekomen dat je paard voor de dood wegging.
Slagers sturen inderdaad de paspoorten vaak niet op, net zoals particulieren (maar die bewaren het meestal om emotionele redenen).

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:55

Ik heb ook mijn paspoort nog. niet dat ik er iets aan heb.

TS, ik hoop dat je al wat wijzer geworden bent.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:01

DebjeDopje,

Je kan het ook in laten slapen, maar voor de mensen die ervoor kiezen het te laten afmaken bij de slacht en te laten slachten, moeten zeker meegaan, voor de zekerheid, er worden zoveel mensen bedonderd door de tussenpersoon die het even ophaalt en even "brengt".

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:14

ik heb ook gehoort dat de verzekering eerst kijkt of het paard ook nog wel te gebruiken is als het ingenomen is

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:35

pff wat een verhaal,
ik ben benieuwd wat de verzekering te melden heeft.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:42

Wat vervelend zeg.
Dat was voor mij toendertijd de reden dat ik me paard zelf heb weggebracht.
Ik mocht hem van de verzekering zelf wegbrengen maar dan moest ik wel helemaal naar Oost-Graftdijk rijden (dat was voor ons 1,5 uur rijden) of hij zou worden opgehaald en dan ging ie met een vrachtwagen naar Kortrijk, België.
Voor mij was de keuze dan makkelijk gemaakt. Ik wilde namelijk zeker weten dat mijn paard van zijn pijn verlost werd.
De man van het slachthuis vroeg of we mijn paard nog wilde zien nadat het was gebeurd omdat bij veel slachthuizen de paarden via de achterdeur weer weggaan.
Mijn vader is toen gaan kijken.
Die man heeft toen het halster helemaal schoongemaakt en ze hebben de staart voor me afgeknipt want die wilde ik graag meenemen.
Ze vonden het een schitterend paard en vroegen aan mij of ik ooit weer een paard wilde. Zoja, dan hoopte ze voor mij dat ie net zo mooi zou zijn als deze.
Ik was daar heel goed opgevangen.
Ik heb zijn paspoort weer meegekregen en heb hetzelf bij het KWPN afgegeven. Zijn papieren kreeg ik mee terug met een stempel erop gestorven, het paspoort bleef bij het KWPN.

Veel succes verder!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:47

sammy schreef:
ik heb ook gehoort dat de verzekering eerst kijkt of het paard ook nog wel te gebruiken is als het ingenomen is

Als het goed is, bepaalt de DA wat er gebeurt. Het hangt af van de verklaring.
Is jouw paard als sportpaard afgekeurd, maar nog als recreatiepaard bruikbaar is het niet meer dan logisch dat de verzekering hem weer doorverkoopt.
Is jouw paard afgekeurd als rijpaard dan mag je verwachten dat hij daadwerkelijk naar de slacht gaat.

Bij mijn verzekering is een schatter eruitgezet omdat hij inderdaad paarden 'redde' van de slacht (zonder medeweten van de maatschappij). Ben blij dat ik met mijn paard tot het laatst meegegaan ben, heb ik tenminste zekerheid...

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:18

Wat een nachtmerrie....
Daar moet je toch echt niet aan denken? Sterkte en succes!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:19

Helaas gebeurd dit vaker dan ons lief is.

Heb je dit al gelezen?
[VN] Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Ik hoop dat je contact opneemt en je verhaal verteld.

Met klein beetje trots kan ik zeggen dat ik eindelijk de bal een klein beetje aan het rollen heb gebracht, ik heb een megagesprek gehad met bovenstaande journalist en hoop echt dat ze iets kan veranderen, en was oprecht verbaasd en blij tegelijkertijd dat bokt ook zijn medewerking geeft.

ik maak me hier al heel lang sterk voor want verhalen zoals die van jou dat mag niet meer dat moet afgelopen zijn.
Sterkte meis ik hoop dat je wat duidelijkheid krijgt want vaak is niet weten erger dan wel weten.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:29

Ben ook wel benieuwd wat de verzekeringmaatschappij heeft gezegd.

het zijn soms rare instanties

ieder geval sterkte.