Sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:57

dat heb ik ook gehoord,maar als jouw paard goed reageert zonder sporen kan je ook met dummy sporen rijden.

xCondor dat bedoelde ik ook,dat je met sommige oefeningen een fijnere hulp kunt geven,en niet omdat je paard zonder niet reageert

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:31

op mijn vorige paard reed ik ook met sporen. simpelweg omdat ze niet op het been reageerde en als ze een zweep alleen al hoorde ging ze door het lint. laat staan dat ik er zelf 1 moest gebruiken. toen zij door de sporen goed begon te reageren ging ik steeds vaker zonder sporen. uiteindelijk helemaal geen sporen meer gebruikt. wat me wel opviel was dat iedereen bij ons in de manege met sporen reed.. alsof het een trend was ofzo.. zonder sporen ben je niks, leek alsof het zo overkwam Tong uitsteken

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:21

Een paard dat ik rijd, kan er absoluut niet tegen als mijn hele kuit tegen haar buik aan komt, het is een echte merrie. Ze reageert heel heftig op die druk, naar mijn been trappen, zwiepen met haar staart, oren in de nek. Bij haar gebruik ik een spoortje om een hele fijne en plaatselijke hulp te kunnen geven. Ze staat heel scherp aan de hulpen, dus meer dan een tikje met de spoor is ook niet nodig om de gewenste reactie te krijgen. Ik werk met signaalhulpen. Ik geef een hulp en tot de volgende oefening houd ik mijn been er vanaf (niet eraf steken trouwens, gewoon laten hangen, maar geen druk geven).

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:34

Ik heb van de week sporen gekocht, knopsporen, van 1,5 cm lang, om eens te kijken of mijn pony dan niet door mijn binnenbeen heen valt, tot nu toe heb ik het nog niet geprobeert, maar als het werkt ga ik eens kijken of het dan ook lukt zonder sporen en gaan ze de kast weer in.

Zelf rijdt ik niet M ofzo, maar ik vind het toch wel heel leuk om dressuur oefeningen te doen, al lijkt het nog maar net op de B

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:38

Wanneer is het verstanding om te beginnen met sporen? ik heb namelijk een bijrijd paardje gevonden, maar op hem is altijd met sporen gereden! is het dan niet verstandig voor mij.. om ook sporen te gebruiken bij hem?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:39

nee dat zou ik niet automatisch doen!
als hij niet aan het been is,zou ik er een zweepje bij pakken en zorgen dat je goed les krijgt.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:56

Ja denk dat ik dat ook ga doen ja!

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:38

Snoevie schreef:
nee dat zou ik niet automatisch doen!
als hij niet aan het been is,zou ik er een zweepje bij pakken en zorgen dat je goed les krijgt.

Nagelbijten / Gniffelen hier moest ik stiekem even om lachen, even les geven Clown
maar dats wel waar, als hij na 2 keer vragen niet luistert gewoon streng worden.
Een paard loopt pas fijn op je spoor als hij(of zij) nog veel fijner op je kuit loopt Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:36

ik snap niet wat je er grappig aan vond?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:18

Mijn paard reed ik meestal met sporen, mede omdat ze niet de meest vlotte was. Maar ik kon haar ook prima zonder rijden. Mijn zus was er fel op tegen en als zij op mijn paard ging zitten kreeg ze haar vaak niet in galop, terwijl als ik zonder sporen reed ze alles prima deed. Ik gebruikte ze wel altijd met springen overigens.

Ik denk dat je veel met kuitdruk kunt doen en als het paard dan niet reageert kun je hem corrigeren. Ik heb zelf namelijk niet echt wat met zweepjes, dus ik vind dat wel handig!