3 jarige paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: 3 jarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:54

Bij mij is een priveles toch drie keer zo hard werken dan op wedstrijd 5 minuten rondjes tuffen.
Dus waarom is het dan zo erg om op wedstrijd te gaan, en is het niet erg om ergens priveles te gaan halen?
Wat is het verschil voor het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:56

Ik ga met je mee, Asjemenou.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 22:01

Trouwens, wat ik op een wedstrijd in een B proefje rijd, oefen ik thuis ook..
Zo'n B proef is echt niet zwaar voor je paard en alleen maar goed voor de ervaringen

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:02

Yinka schreef:
Ik zie het nut er niet van in om zo snel op concours te gaan. Ervaring kunnen ze ook opdoen als ze 4 zijn, daar hoeven ze echt geen 3 voor te zijn.

Ik heb zelf een 3 jarige en voorlopig volg ik daar alleen privé lessen mee en longeren. In het voorjaar neem ik haar wel mee naar de manege.

Ik denk dat privelessen zwaarder zijn dan een wedstrijdje in de B

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:29

Asje, hihi wij liggen zowiezo wel redelijk op dezelfde lijn, maar ik ben het ook helemaal met je eens Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:53

Hihi! Komt niet zo vaak voor hier op bokt he!
Ik heb alleen nog maar een paar keer een halve les van de rv meegereden, verder helemaal geen les gehad met de drie-jarige.

androdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:21

ik heb ook een 3jarige heb hem zelf in april zadelmak gemaakt en heb zondag me 1e wedstrijd.
ik rij hem niet voor winstpunten maar gewoon voor de ervaring voor me paard en voor mezelf, en mocht het goed gaan is dat mooi meegenomen!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:35

androdiesel, zo hoor je er ook over te denken als je dan toch op wedstrijd gaat met je 3 jarige toch Haha!

loes_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:59

heee,
ik en mijn vriendin die rijden op een 3-jarige fries en hij heeft zijn 1 wedstrijd gereden.
en nou willen wij een zondag ook een wedstrijd met hem gaan rijden, alleen mijn vriendin heeft een brief gekregen dat hij te jong is om mee te doen aan de wedstrijd en dat zij binnen 10 dagen iets van haar moet laten horen.
en we hebben al op internet rond gezocht en sommige zeggen dat als ie 3 is geworden mag je met hem wedstrijden rijden en andere zeggen als hij 3 is geworden dan mag je pas in oktober wedstrijden gaan rijden.
en nou weten wij het niet meer zo goed
en nou is onze vraag: mag je met een 3- jarige wel wedstrijden rijden of mogen we dan pas in oktober beginnen of moeten we wachten totdat hij 4 is.

groetjes loes_horse

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:03

Imo zijn 3-jarige paarden nog veels te speels,tenminste dat was zo met die van ons.(Weet natuurlijk niet hoe het met de paarden van andere bokkers zit ;) )
Paarden groeien tot hun 6e door dus vind 4 jaar om in te rijden wel minimaal.
Wij hebben die van ons op hun 5e ingereden en volgens mij hebben ze niets gemist qua ervaring.
Maargoed wie ben ik om daarover te oordelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:05

Dit is wel een erg oud topic hoor om die vraag te stellen :) Het antwoord is trouwens heel simpel na te gaan bij het knhs en hun regelementen. In het jaar dat een paard 3 wordt, mag hij vanaf oktober meedoen aan wedstrijden. Dus in augustus/september ben je inderdaad nog te vroeg.

loes_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:05

Sammie schreef:
Dit is wel een erg oud topic hoor om die vraag te stellen :) Het antwoord is trouwens heel simpel na te gaan bij het knhs en hun regelementen. In het jaar dat een paard 3 wordt, mag hij vanaf oktober meedoen aan wedstrijden. Dus in augustus/september ben je inderdaad nog te vroeg.

heel erg bedankt voor je antwoord!

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:39

Die van mij is juni 3 geworden en ga januari rustig aan met hem starten. lekker in de buurt gewoon ervaring opdoen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:45

die van mij is ook in juni 3 geworden, speelt en groeit nog lekker op de wei ;-)
volgend jaar eens kijken of ze klaar is om wat te gaan doen,op het moment is het nog een slungel :+

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:16

mijn paard is in mei drie geworden en ik denk eraan om in december mijn eerste wedstrijd te gaan rijden.
Gewoon om te kijken hoe hij het doet en dan in januarie maar eens een startkaart aanvragen ofzo
we zien wel ;) hij doet het nu al erg goed en hij vind het ook erg leuk allemaal om te doen.
Ik denk dat het bij elk paard verschillend is ;)

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:50

dat denk ik ook inderdaad. die van mij vind het ook erg leuk en leerd erg snel. rij hem max 3x per week half uurtje ongeveer en verder staat hij lekker op het land. geloof nou niet dat die 1,5 uur per week dat ik erop zit zoveel kwaad kan. voor de rest kan hij doen wat hij wil

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:57

Maureenn schreef:
Nav. een aantal reacties, in een ander topic, open ik dit topic voor een discussie.

Ik rijd zelf een 3 jarige en ben daar juli (als ik me niet vergis) mee naar een 3 jarige wedstrijd gegaan, was erg leuk maar vooral ook erg leerzaam.
Paard komt een keer ergens anders, andere paarden, andere omgeving kortom je paard leert daar van.

Nu zijn er ook mensen die vinden dat dit niet zou moeten kunnen, je paard is te speels ect. maar dat heeft dan weer meer te maken met het inrijden (of dat nou wel of niet hem hun 3e jaar moet enzovoort)
Oké kan ik me inkomen maar als er geen animo voor was zouden die wedstrijden ook niet bestaan.

Wil hier dus graag over discussieren met jullie.
Houd het netjes, respecteer ander mans mening/gedachten en geen goede argumenten waarom je iets vindt.

Ben benieuwd!

Als dit je eigen paard is... en ik neem aan dat je er nog een aantal jaren met veel plezier mee wil rijden... waarom kruip je er dan nu al op?
Iedereen weet nu toch zo onderhand wel dat een paard pas met vijf jaar volledig uitgegroeid is en de ligamenten (de laatste dus in de rug!) dan pas gesloten? Waarom dan een 3-jarige zo belasten? Waar komen nu toch die doorgezakte ruggen etc.etc. dan vandaan?
Waarom nu niet gewoon niet-belastende leuke dingen met hem doen en hem op die manier alvast voorbereiden op het grotere werk?
Ik begrijp dat dus echt niet... wat mij betreft worden wedstrijden voor 3-jarigen gewoon verboden.
Mijn mening: lekker laten staan.... zadelmak maken, grondwerken, lekker wandelen... allemaal prima. Maar niet erop rijden en dus die rug etc. belasten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:02

Hihi hele nuttige reactie hoor 2 jaar later ;) Met een beetje geluk is het paard inmiddels gezond 5 :P

Ik heb getemd :P

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:08

ja inderdaad. hoe zal ht hem nu vergaan? vast wel goed denk ik zo.

De paarden worden al zolang ik weet als 3 jarige ingereden. het ligt er alleen aan op wat voor manier je het doet. hoe zwaar je hem belast ( en ik denk dat het gewicht dat je als ruiter weegt ook wel mee telt)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:15

Mijn pony is ook 3 jaar sinds juni. Rijd er zo'n 2x per week op. Een kwartiertje ofzo. Ik ga pas wedstrijden doen als ze er klaar voor is. En met het ene paard zal dat wat eerder zijn dan de ander... Als je gewoon de tijd neemt om je paard erop voor te bereiden en op een normale manier lijkt het my geen probleem hoor.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:02

antje_vip schreef:
Mijn pony is ook 3 jaar sinds juni. Rijd er zo'n 2x per week op. Een kwartiertje ofzo. Ik ga pas wedstrijden doen als ze er klaar voor is. En met het ene paard zal dat wat eerder zijn dan de ander... Als je gewoon de tijd neemt om je paard erop voor te bereiden en op een normale manier lijkt het my geen probleem hoor.

Nee... er zijn geen uitzonderingen. Waarom zou het ene paard sneller klaar zijn als de andere?
Dat kan zo lijken, omdat het ene ras nu eenmaal meer bespiering heeft als het andere.
Het zegt echter helemaal niets over het sluiten van de laatste groeischijven, die van de rug.
En dat is toch écht pas met minimaal vijf jaar. Sommige rassen zelfs later, zoals b.v. IJslanders...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:28

oud topic, hierbij een slotje.