Even gedachten kwijt op forum

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Even gedachten kwijt op forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:14

Ik ben hte met LAPDR eens, ik geloof dat TS voorlopig (de eerste paar jaar) helemaal niet op zoek moet naar een paard. Eerst maar eens een heleboel over paarden leren, lijkt me beter Knipoog

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:14

lespine schreef:
geen zweep geen sporen geven . werd amerikaans gereden en reageerde enkel op stem.

Amerikaans gereden dat is heel anders dan wat wij hier doen, het kan dus goed zijn dat het paard volkomen andere hulpen heeft gekregen dan wat hij gewend is geweest. Ook is het een enorme overgang van een groepje paarden en voor hem bekende mensen naar een vreemde plek waar geen ander paard te zien is.
Hoe dan ook, hij is te onervaren in wat jullie van hem willen en dus niet het paard voor jullie om mee te beginnen als eerste eigen paard.

Ga een volgend paard eerst een aantal keer berijden en verzorgen op zijn huidige adres en vraag of je het op proef mag nemen. In ieder geval succes, ik hoop dat dit paard een fijne plek krijgt en beterschap voor je dochter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:16

Het paard wordt nu ook zonder andere paarden erbij gehouden, daar wordt een paard helemaal Gestoord van!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:38

Een paard hoort niet alleen te staan, er zijn in bepaalde landen niet voor niets al wetten voor en hopelijk wordt dat zowel in Nederland als in Belgie ook doorgevoerd Ja

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:50

melaniepk schreef:
Een paard hoort niet alleen te staan, er zijn in bepaalde landen niet voor niets al wetten voor en hopelijk wordt dat zowel in Nederland als in Belgie ook doorgevoerd Ja

volgens mij staan er paarden in de wei ernaast.

mijn pony heeft ook een hele tijd apart in de wei gestaan,naast een wei met paarden
dus contact genoeg Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:10

Imo is dat nog geen contact, maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld, dus laten we die discussie maar niet beginnen, heeft TS niet zo veel aan denk ik Lachen

lespine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:19

LADPR schreef:
Ts welkom op bokt allereerst.

Verder zou ik als ik jou was even opletten met wat je zegt.

Je hebt een paard wat uit een kudde komt alleen gezet. Dat op zich kan al een reden zin waarom het paard niet zichzelf is.
Reden twee zou simpelweg kunnen zijn dat jullie dus duidelijk niet genoeg weten om een eigen paard te hebben

Verder vind ik het eerlijk gezegd behoorlijk grof om hier de vorige eigenaars te gaan beschuldigen van verkeerde voorlichting en drogeren van het paard. Kan een paardenfluisteraar wel zeggen dat dat zo is maar laten we even wel wezen he die kan het net zo goed uit zijn duim zuigen.

Verder hoop ik dat jullie gewoon netjes contact opnemen met de vorige eigenaars en het paard terug brengen en de komende jaren niet een nieuw paard kopen voordat jullie of in ieder geval een van jullie gezin een hoop heeft bijgeleerd.

Een paard koop je niet zo even en al helemaal geen kinderpony.

Ga jij bepalen wanneer iemand een paard mag kopen of niet ?????????? dacht het echt niet.....

Had jij een paar jaar eervaring alvoor je een wagen kocht ? NEEN en je hebt er waarschijnlijk wel een????? Verkoop hem vlug en doe eerst een paar jaar ervaring op.

Het valt me wel op dat er veel reacties zijn om mensen te veroordelen in plaats van raad te geven.
Reageer dan niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:22

Een wagen?

Sorry als je het zo opvat maar lees even serieus je eigen reacties, dan is het logisch dat mensen zo reageren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:28

Wat wil je horen dan, lespine?

Dat je het allemaal geweldig doet?
Ik heb het bijna altijd mis zien gaan als ene onervaren iemand een paard kocht. Met de nodige trauma's en leed en ellende voor het paard, en de kopers hadden uiteraard geen schuld....

Het paard krijgt altijd de schuld in de gevallen dat het misgaat. En het gaat zo gruwelijk vaak mis..... dat er zo weinig goede paarden rondlopen, is niet de schuld van de fokkerij, maar er zijn zoveel mensen die dénken een paard op te kunnen voeden, en op te kunnen leiden, en die helpen goede paarden naar de bliksem.
Het gebeurt mij te vaak, veel te vaak. Lips are sealed

En het zijn altijd de paarden die de dupe zijn, de paarden betalen er de prijs voor, en nooit de mensen...... Frusty

Het verschil met de auto is dat die auto geen trauma oploopt, dat die auto naar de garage kan eventueel, en dat de auto anders naar de sloop kan....

Het belangrijkste verschil is dat een auto geen levend wezen is en een paard wel...... denk daar dan eens over na.

Een paard is geen kadootje, geen levende knuffel, geen accessoire. Een paard is een levend, intelligent, gevoelig wezen, en daar mochten mensen weleens wat meer rekenning mee houden!!! Frusty
En dat jij een paard met een auto vergelijkt zegt veel over je.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:34

Lespine, kom op.
Ik ben het wel eens met Yamcha en LADPR. Je bent (nu) gewoon nog niet ervaren genoeg om een paard te kopen en te onderhouden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:45

Lespine, ik begrijp heel goed dat je je erg aangevallen voelt in dit topic.

Als ik het goed begrijp zocht je een paardje voor je man en kinderen. Hij moet groot genoeg zijn, maar wel braaf. Bij het kijken leek dit wel zo te zijn en omdat je al meermaals gemerkt hebt dat men het paard verkocht voordat je kon gaan kijken, heb je na de eerste keer meteen beslist tot koop over te gaan.

Bij thuiskomst heb je rustig 3 dagen gewacht en toen zijn je dochters gaan rijden, wat niet goed is gegaan.

Als ik dit verhaal lees, dan trek ik al snel 2 conclusies, oftewel dit is gene geschikt paard voor je dochters, of het paard is uit zijn humeur door de verhuizing en fris door de rust. Mijn haflinger merrie hoefde ik echt geen 3 dagen rust te geven om dan rustig te gaan rijden, dan moest ik minimaal eerst longeren (in haar fitte jaren). Daarnaast reageert het ene paard meer op de verandering dan de ander, mijn shet ruin, kan weken van slag zijn door een verandering in weidegroep of dergelijke.

Ik zou als de eigenaar het paard terug wilt, dit paard terug brengen en gaan zoeken naar een relaxed beginners paard. Misschien een iets ouder paard wat goed door gereden is. Maak dan de afspraak dat je hem/haar wilt kopen, mits je nog een aantal keren mag komen rijden. Vaak kun je ook beter via via aan een goed paard komen.

Wat betrefd de fluisteraar, ik geloof best dat hij het goed bedoeld, maar vergeet niet dat hij een paard te koop heeft en er dus eigen belang in heeft om te vertellen dat dit paard niet spoort. Ik zou wel nog de vaste instructeur van de kinderen, laten kijken naar het paard en vragen of hij/ zij hem wilt rijden, dan zie je meteen of het ook aan de rijkunsten ligt of niet. Vraag de instructeur ook of hij bereidt is, bij serieuze interesse te gaan kijken naar een paard om miskopen in de toekomst te voorkomen. Als je nooit een paard hebt gehad is meteen aan huis hebben staan best ingewikkeld, er komt veel op je af, dan is het belangrijk goede hulp in de buurt te hebben.

Tja als niemand meer een paard mag kopen die er niet mee opgegroeid is en er alles vanaf weet dan houdt het snel op.

Succes en ik hoop dat het allemaal goed afloopt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:48

Sonjim er is hier niemand die zegt dat alleen mensen die met paarden opgegroeid zijn een paard mogen kopen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:51

Beetje jammere reactie van TS, ik heb genoeg tips voorbij zien komen, TS als je om raad vraagt zul je het krijgen, welnu, je hebt het gekregen en het beviel je niet. Pech!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:53

Niet letterlijk, maar je moet wel precies weten hoe en paard in elkaar zit, maar waar moet je dat leren dan? Ik heb dit op de manege nooit geleerd en bij mijn verzorgpaarden leerde ik vooral hoe het niet moet. Hengstveulen leren tikkertje te spelen en dergelijke, niet handig dus. Maar daar waren wij eerder achter dan de eigenaren die het een leuk spelletje vonden. Ik vind het jammer dat er heel vaak geroepen wordt dat mensen niet ervaren genoeg zijn. Ik zie hier namelijk ook iemand die direct actie onderneemt en advies in wint. Ik denk dat als de fluisteraar geopperd zou hebben zet hem bij mij op stal kinderen les dan lukt het wel, dat dat ook gebeuren zou. Dus zo verkeerd vind ik ts dan nog niet bezig. Ik heb meer problemen met mensen die denken dat ze weten wat ze doen en ondertussen paarden hebben waar niks meer heel aan is of waar niemand meer iets mee kan beginnen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:59

Voordat ik mijn pony kreeg heb ik een leasepony gehad, waar ik veel van leerde, en toen Valiant kwam ben ik op een pensionstal gaan staan met mensen die ons erbij hielpen en ik had 2 a 3 keer in de week les. Dat is wijsheid. Niet een of andere vago erbij halen die zegt 'ja dit paard is gedrogeerd, maar je mag er wel eentje bij mij kopen Geld, geld! '

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:32

Ik ben het wel met sonjim eens. Ik kan niet over de fluisteraar oordelen. Ik ken hem niet. De site is idd niet geweldig, maar dat zegt niet alles.
En ook ik vind dat TS haar best doet om het goed te doen. Er zijn genoeg mensen met nog minder ervaring die het allemaal alleen willen oplossen met alle gevolgen van dien.'
Nee... somjims reactie is een goed advies in mijn ogen.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:41

Je opent een topic hier, dan kan je de nodige reacties verwachten. Positief maar ook zeker negatief. Je kan niet verwachten dat mensen alleen reageren als ze iets positiefs te melden hebben, daar is het forum ook niet voor bedoelt. Je vraagt om hulp en je krijgt van iedereen zijn/haar mening.

Mijn mening. Laat het paard eerst wennen aan de omgeving, voor je er op springt. Leer het paard eerst goed kennen, voor je er op springt. Vertrouwen is echt nodig. Het paardje stond bij de mensen waar jullie hem gekocht hebben in zijn vertrouwde omgeving, vandaar dat hij niets deed. Je kan niet verwachten dat als je een paard 90 km versleept dat hij zich meteen thuis voelt, dat hij alles maar accepteerd.

Ik vind ook dat je er allemaal vééls te makkelijk over denkt. Een paard is inderdaad geen "waggie" en je kan een paard ook niet vergelijken met een rijdend stuk schroot. Kijk eerst eens naar jezelf, daar ligt namelijk het probleem, en niet bij het paard! (Dus geef die ook niet de schuld)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:25

Waarschijnlijk heeft het paard slechte ervaringen met trailers... je kan een trainer inhuren...

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:58

Dit is een moeilijke situatie
Heb je al kontakt gehad wanneer je het paard mag terug brengen
Je verteld een pagina terug dat je hen mocht terug brengen maar dat ze geen plaats had!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:20

I_L_horses schreef:
Waarschijnlijk heeft het paard slechte ervaringen met trailers... je kan een trainer inhuren...

En dat baseer je op??? Dan kun je net zo goed ook meteen zeggen dat het paard slechte ervaringen met ruiters heeft, en dus zo reageerd omdat hij getraumatiseerd is Rolleyes
Waarschijnlijk had het paard nog nooit op de trailer gestaan.
Als dit paard western gereden is, en de dochters en man alleen engelse les op manegepaarden hebben gehad, is het probleem al voor een groot deel boven water.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:38

Moderatoropmerking:
Zullen we de reacties een beetje vriendelijk en netjes houden?
Is voor de sfeer wel zo fijn. Bovendien nemen mensen eerder advies aan als het goed wordt uitgelegd met achterliggende reden, dan wanneer ze afgeblaft en neergehaald worden.Leg uit waarom je iets vind en geef een motivatie, zodat er iets geleerd kan worden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:33

Ik zou de TS aanraden om te wachten met het kopen van een ander paard, maar in plaats daarvan een verzorgpony zoeken. Daar leer je een hele hoop van! Lachen Als er dan toch een nieuw paard komt, zet het dan op een pensionstal. Op die manier heeft je paard (als het goed is) contact met andere paarden en je kunt de staleigenaar en / of andere stalgenoten om hulp vragen als dit nodig is. Ik weet niet precies hoe het staat met de paardenkennis van de TS, maar ik wil er wel voor waarschuwen dat qua verzorging een paard heel anders is dan een ander huisdier. Er is veel meer kennis voor nodig en er kan snel iets fout gaan. In Nederland bestaat er een cursus op dit gebied: (Van) paarden houden. http://www.vanpaardenhouden.nl/ Dit lijkt me een goede optie voor het gezin, zo leert iedereen de juiste basis. Succes met het paard! Lachen

Misschien is het ook een idee, voor zolang je dit paard aanhoudt, om een verzorgster / bijrijdster met verstand van zaken te zoeken, zodat deze jullie kan helpen met het dier.

lespine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 17:13

Het paard wordt zondag terug genomen door vorige eigenares .
De dichtsbijzijnde manège is op 25 km , daar volgen de kinderen les. Om een verzorgpony iedere dag te onderhouden op verplaatsing lukt ons niet .
Ik snap nog altijd niet wat de aanleiding gaf dat sommigen oordelen dat we geen kennis hebben om een paard te houden.
Dit is een voorval dat menigen toch kan over komen , een paard zelf berijden maar achteraf te weten komen dat hij gedrogeerd was . Dan moet je nog niet kunnen paardrijden om er op te gaan . Dit was hoogstwaarschijnlijk ook de reden dat we hem een dag of drie moesten laten staan.Als een sportpaard op verplaatsing gaat en niet gewoon is aan de omgeving , laat je hem toch ook niet een paar dagen wennen. dit paard ging iedere week op verplaatsing en maakte rallys van 30 km.
Er zijn aanwijzingen dat hij te veel suikers heeft gekregen , dus gaat het vermoeden uit dat hij licht verdovende middelen kreeg via suikers of snoepje. Dan blijven ze nog attent maar zijn belange niet hevig.We bij ons kreeg hij het snoepje dus niet .
Telkens je erbij gaat duwt hij zijn hoofd tegen ons om te vragen komt er nog iets . En dan ons hier maar beoordelen als dierenbeul omdat we de verkeerde beslissing namen.
Wel er komt een andere PONEY , dat hebben we nu wel ondervonden dat het beter is voor de kinderen . Ja hoor , ik zal nooit betwisten dat we overhaast gekocht hebben , maar daarvoor zijn we nog geen dierenmishandelaars.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:19

Dat zegt ook helemaal niemand, maar gezien hetgeen wat je overkomen is kom je wel over als iemand die te vroeg gestart is met een eigen paardje. Als je langsgaat om te testen of ene paard iets voor je is dan tebn aller tijde een ervaren iemand meenemen en losrijden, niet aan longe, daar leer je niks van. En nogmaals zelfs een hele hele goeie fluisteraar kan echt niet zien aan een paardje wat een week geleden gedrogeerd is. dat kan gewoon niet. Das hetzelfde dat ik zeker kan zeggen dat jullie maandagavond bloemkool hebben gegeten, dat weet ik niet en dat kan ik ook niet aan je zien.
Bovendien als een paard zo vaak verhuisd wordt dan leert een paard daar echt wel mee omgaan, dus dat is gelul. Tuurlijk moet je ene paard laten wennen, maar je kan altijd poetsen of wandelen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:10

lespine, ik begrijp dat je je geviseerd voelt, ik denk dat ik mij net zo zou voelen. Weet je, ik had enkele jaren ervaring met verzorgpaarden, waaronder ook jonge paarden en toch heb 'k een jong paard gekocht waar ik niet klaar voor was... We zijn nu bijna 2 jaar verder, ik ben begonnen met parelli natural horsemanship met haar en het gaat ons nu echt heel erg goed af. Alles gaat wat trager, maar ach, ik denk zo: we komen er wel. Zelfs al zou het niet direct lukken met die pony, weet dat er meerdere wegen naar rome leiden en dat de de korste weg niet altijd de beste is... Je komt er wel uit! Daar ben ik zeker van!