Kreef schreef:Hoe oud is jou paard ? Mijn paard is 2 jaar de leeftijd heeft er denk ik ook mee te maken,of niet?
Waarom ik de tractors vermijd[alle grote dingen] in het begin ben ik begonnen in het weiland met rondlopen toen kwam er een keer een hond aan en een andere keer een tractor, toen schrok hij en steigerde en toen kon ik hem 2 keer niet houden dus ik ben bang dat dat ook op de straat gebeurd, en dan?Ik heb hem liever niet dood, maarhoe doen jullie dat dAN ?
Mijn paard is morgen precies 4,5 jaar oud.
Maar heb hem sinds zijn 2de en ja, natuurlijk heeft leeftijd er ook mee te maken, zeker
. Ik heb door het grondwerk zo'n vertrouwensband gekregen dat hij niet meer bij me wegrende. Hij zoekt nu op spannende momenten steun bij me of zoekt zelf een oplossing. Daarnaast moet ik zeggen, dat ik nog nooit een paard heb los gelaten in de afgelopen 30 jaar. Is ook wel geluk, hoor, denk ik
. Momenteel werk ik ook met een jong heel erg hittepetitterig paard, die ik op moeilijke momenten ook echt niet los laat (en ik hoop ook dat dat zo blijft natuurlijk). Ik merk dat dat wel een hoop scheelt, want de jonge eigenaresse van dit paard, laat haar helaas wel los (ze is erg angstig). En om uit die vicieuze cirkel te komen is heel moeilijk. Want ik ben overtuigd dat haar paard juist wegrent door haar angst. Ze kan nergens op bouwen, zeg maar..... Dus daar zijn we hard mee aan het werk om dat te doorbreken.... Hmmm, even uitleggen wat ik gedaan heb in het geval van mijn eigen paard..... Grondwerk met veel lichaamstaal. Toen hij daar aan gewend was, ook veel gedaan aan schrik- en obstakeltraining. Al was dat in mijn geval makkelijk, want we staan op een loonbedrijf en er lopen honden rond e.d. Vervolgens gewoon steeds meer gaan wandelen, steeds een stukje verder. Vaak ook met een ervaren paard erbij, maar ook alleen. Een paard bouwt zelfvertrouwen op door oefening en daarbij moet jij echt de leider voor hem zijn....... Dus zelf echt niet bang zijn, altijd rustig blijven. Hou zijn hoofd laag, zodat hij ook niet kan steigeren.....
Die van mij steigerde de eerste weken ook trouwens. Ik heb dat altijd als teken ervaren dat ik teveel van hem vroeg. Vandaar dus dat ik zeg dat je de wandeling ook op moet gaan bouwen. Zeker met een jonkie die het echt nog te spannend vindt allemaal......
Hoop dat je er iets mee kunt, succes, hoor!!!