Bixie juryleden cursus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loes-freke

Re: Bixie juryleden cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:54

je moest toch lid zijn van een vereniging, die ook weer lid is van de knhs, om bixi jury cursus te mogen doen?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:51

Nee, ik ben direct lid bij de KNHS via mijn 2 KB's. Val onder de recreatiesportleden tegenwoordig en dat is genoeg.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:44

Vorige week de Bixie wedstrijd georganiseerd en het was echt een succes!
We hadden 12 starts, niet slecht voor een eerste keer.
Ik kon goed via mijn KNHS een jurylid uit de buurt vinden.
Vriendin van JB had al toegezegd, maar woonde qua reiskosten in verhouding tot aantal starts te ver weg.
We hebben alleen dressuur gedaan, want er waren maar 2 opgave voor springen.
Mijn dochtertje deed ook mee en ik heb nog een topic gemaakt met foto's. Misschien wel leuk om even hier te plaatsen voor het idee.

[ITP] Eerste prijs Bixie AA, Iris op Diesel zooo schattig!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:13

mooi dat het een geslaagde dag was, en zeker een mooi aantal voor de eerte keer.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:14

Ik heb vandaag voor het eerst gejureerd!
Meteen dressuur en springen, het was een lange zit maar wel heel erg leuk om te doen!!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:17

Vond je het niet moeilijk? En waar was je jurydebuut? Hoeveel starts kreeg je voor de kiezen?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:10

Ik heb in Koedijk gejureerd, bij Alkmaar.
Ik had er 3 in de A dressuur en 5 in de B dressuur, ze reden allemaal
2 proefjes. In het springen reden er 9.
Na ieder proefje kwamen de kinderen steeds naar de auto toe en dat
kost dan best wel veel tijd. Als de eerste het doet komt de rest natuurlijk ook.

Ja het was inderdaad erg moeilijk en ze deden allemaal zo hun best.
De spanning straalde er van af. Sommigen hadden hun pony net een
paar weken, en er was er eentje met een hele groene pony.
Tijdens het springen viel er nog een meisje van af, huilen natuurlijk. De
begeleidster loste het goed op.
Na de laatste hindernis vloog de pony de ring uit en ging er in rengalop op het
terrein vandoor. Ik vond het zo sneu voor dat meisje, ze was in dikke tranen
natuurlijk. Heb haar nog even een complimentje gegeven voor haar doorzettingsvermogen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:05

Oe, das wel een spannend debuut.
Kon je het qua punten voor jezelf goed doen? Ik bedoel Heb je het nieuwe systeem al gebruikt van de 4 punten of nog het oude?
En kon je de beoordeling doen zonder pony, zoals is verteld op de cursus? Het lijkt me echt moeilijk om die niet mee te nemen in de beoordeling...

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:34

Gewoon het oude systeem, het nieuwe gaat vanaf per 1 oktober in.
Het is eenvoudiger om een B-paarden proef te beoordelen dan een bixie proef moet ik zeggen.
Bij de B1 proeven hebben ze het ook over het rechtrichten en aanleuning etc. wat beoordeeld moet worden, alle kinderen kwamen bij de auto voor commentaar en aan een paar heb ik gevraagt of ze al bezig zijn met stelling en om hun paard wat ronder in de hals te rijden.
De meesten gaven aan daar nog niet mee bezig te zijn of zijn daar net mee begonnen.
van de 5 had er maar 1 meisje haar pony aan de teugel en dan nog gaf ze af en toe een ruk aan haar rechterteugel dat ik met mijn kiezen op elkaar zat in de auto.
Na haar eerste proefje heb ik aan haar gevraagd of ze het zelf ook door heeft en ik heb als tip mee gegeven voor haar volgende proefje om haar handen wat dichterbij elkaar te houden en ze wat stiller te houden omdat haar pony al heel netjes van zich zelf loopt blabla. Nou haar 2e proefje deed ze dat al een stuk beter dus daar kreeg ze na afloop ook een compliment voor toen ze weer naar haar auto kwam en ze begon meteen te lachen want met dat commentaar was ze al heel blij Knipoog

De pony neem ik wel mee in mijn beoordeling in de B proeven, daar word tenslotte ook naar stap/draf/galop gevraagd etc.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:36

Misschien een rare vraag maar wat is het maximum wat een bixiejurylid kan jureren zonder helemaal depresief te worden ? Wij organiseren namelijk 31 augustus een bixiewedstrijd in Norg, Dr. en eerlijk gezegd lopen de aanmeldingen super, voor de dressuur heb ik momenteel 35, allemaal 2 proefjes en bij het springen 21. De sluitingsdatum is 17 augustus dus nog een dikke twee weken te gaan. We hebben al twee pauzes ingepland, maar is dit aantal te doen voor 1 jury, wel twee ringen trouwens. We laten de kinderen trouwens niet aan de auto komen voor commentaar, anders is het donker bij de prijsuitreiking. Volgens mij zitten we net tegen de grens aan en ik heb zelf mijn twijfels of we er nog niet twee ringen bij moeten plaatsen, hier hebben we alleen geen hekjes meer voor, moeten we improviseren denk ik. Wat vinden jullie ervan als jury's en vooral just-bassie, want die hebben we al besproken.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 06:32

Als ik zo vrij mag zijn om op je berichtje in te haken, vind ik het erg jammer dat de kinderen niet bij de jury mogen komen!
Dat is juist een van de doelen van de Bixie om dat te stimuleren. Als organisatie moet je max. 10 minuten rekenen per combinatie. (juist om het bij de jurykomen tijd in te plannen)
Ik zou als ik jullie was zeker 2 ringen erbij doen, als je aan genoeg Bixie juryleden kunt komen, want die zijn daar voor getraind.
Je hoeft niet beslist met witte hekjes, je kan van alles verzinnen als omheining, als het maar veilig is. Je mag zelfs de binnenbak erbij gebruiken als je die in de buurt hebt, doel is veiligheid en plezier! Niet prestatie.
Leuk dat jullie zoveel animo hebben, pak dat goed op ter stimulans. En ik zou zeggen verdien je een beetje meer in de Bixie, lees alleen het boekje al goed door. Daar staat heel veel waardevolle info in.

Heel veel succes!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:57

Als de kinderen zich melden bij de jury en hun proefje rijden ben je al 10 minuten kwijt, vorig jaar hebben onze jury's hun opmerkingen, meest positief gewoon op de staatjes gezet en niemand had daar problemen mee, mijn ervaring is ook dat de kinderen en ouders nerveus zijn en dat het dan heel irritant is als je klaar staat en dan nog weer moet wachten op je voorganger die dan nog weer naar de jury moet, als er dingen zijn die echt storend zijn dan roept de jury de kinderen heus wel bij zich. Die binnenbak mag dus niet, mijn vraagprogramma werd afgekeurd bij de KNHS omdat we het springen binnen wilden houden, mocht niet in het buitenseizoen. Dus niet alleen het bixieboekje lezen, ook de gewone wedstrijdreglementen. Heb dus het vraagprogramma aan moeten passen anders ging het niet door. Eerlijk gezegd ben ik best wel creatief, maar geef dan eens een suggestie voor een andere omheining, touwen en linten vallen af, dranghekken lijken me geen optie en dresssuurhekjes worden geadviserd. Het boekje ken ik trouwens ondertussen al uit m'n hoofd ik droom er s'nachts bijna van.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:02

Ongeloofelijk dat de KNHS het afkeurde! Op de cursus werd juist gezegd dat het mocht! Zou er toch achteraan gaan. Natuurlijk gelden ook de wedstrijdreglementen, maar waarom krijgen wij op de cursus dan wat anders te horen? (Let wel, dit is geen vraag aan jou, maar iets wat ik mijzelf afvraag...)
Het bij de jury roepen is niet alleen maar voor op- of aanmerkingen, er mogen ook complimentjes alleen gegeven worden!
Hoe jij je wedstrijd organiseert is aan jou, niet aan mij. De proef is korter dan een reguliere proef, dus 10 minuten heb je echt niet nodig voor het melden en rijden. (3 weken geleden heb ikzelf een Bixie wedstrijd georganiseerd)
Een goeie ringmeester doet al wonderen Haha! Knipoog

(O, ja voor wat betreft de omheining bijvoorbeeld cavaletti's of staanders en springbalken. Knipoog )

Ik wens je in ieder geval heel veel succes ermee en veel plezier, want het is zoooo leuk met die hummeltjes. Pling

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:55

Ik las het nu net, heel toevallig!
Dus ik moest meteen ff reageren Haha!
Ik ben voorstander om de groep in 2en te splitsen...
35 combinaties is een erg lange zit voor een jury!
Ook zou het voor de combinatie die als eerste moet starten best wel lang wachten zijn..
Ik zou het ook juist wel leuk vinden als de kinderen bij de auto zouden komen, maar goed als jullie dat liever niet hebben dan kan het altijd op de coupon geschreven worden!
Als jullie wel beslissen om er 2 groepen van te maken, dan wil mijn vriendin waarschijnlijk ook wel jureren!
Ik heb er zin aan! Haha!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:45

35 combinaties is echt TE veel voor 1 jury!! En dan praten we alleen nog maar over de dressuur.

Het naar de auto laten komen van de kinderen neemt inderdaad veel tijd in beslag.....maar ik denk dat het voor die kinderen heel prettig is om iets te horen over hun gereden proefje. Ik heb afgelopen zondag gemerkt dat als je na de eerste proef even tips mee geeft voor het 2e proefje dat ze het 2e proefje dan echt willen laten zien dat ze goed naar je geluisterd hebben!
Met springen heb ik wel iets op het coupon gezet en ze niet naar de auto laten komen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:24

Ik heb dan wel het vraagprogramma gewijzigd naar buiten, meisje van de KNHS moest het anders afkeuren, want de bixie moest zich net zo goed aan deze regel houden, maar niet verder vertellen het springen blijft binnen. We hebben een prima 20 40 bak die afgesloten kan worden, met een zachte bodem en met een veiligheidscertificaat voor ons is die keus niet moeilijk. Dinsdag is onze voorzitter terug van vakantie, we moeten dan maar in overleg even zien of hij nog hekjes kan regelen, ik heb 1 maal een bixiecombinatie over een alternatieve omheining zien vliegen, hoop dat niet weer mee te maken. Als er 17 in een ring zitten kunnen de kinderen wel bij de auto komen voor commentaar, bij 35 is dit volgens mij onmogelijk, het is namelijk de bedoeling tegen ong. 13.00 uur te beginnen, dan wordt het volgens mij nachtwerk. Wij hadden trouwens vorig jaar een goede ringmeester, maar door al die zenuwen waren we soms maar zo deelnemertjes kwijt die nog even naar het toilet moesten van de zenuwen. Onze voorzitter was al gepromoveert tot ponyvasthouder bij de wc. We zitten ook al met het probleem van springen en dressuur tegelijk, als alles goed loopt moet het passen, maar soms loopt een onderdeel toch weer uit en dan loopt je hele schema in de war, ben je weer een combinatie kwijt die weer ergens anders rondhobbelt. Als ik toestemming krijg voor nog twee ringen heb ik dus al 1 jury, dan nog 1 erbij zoeken, moet lukken denk ik.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:16

Ik word te duur met reiskosten, anders had ik wel gewild die dag Ja

Springen in de binnenbak werd volgens de cursusinformatie juist gestimuleerd ivm de veiligheid van een hogere omheining en meer opgesloten gevoel binnen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:31

gomir schreef:
Ik word te duur met reiskosten, anders had ik wel gewild die dag Ja

Springen in de binnenbak werd volgens de cursusinformatie juist gestimuleerd ivm de veiligheid van een hogere omheining en meer opgesloten gevoel binnen.

Dat had ik ook begrepen, veiligheid voor alles met die kleintjes. En als dat binnen is, dan is het maar binnen.

Persoonlijk vind ik het juist beter om de kinderen eventueel met een ouder even bij de auto te roepen. Volgens mij werd dat ook juist aanbevolen op de cursus om even persoonlijk toe te lichten wat jij als jury er van vond. Ik heb laatst met een collega gejureerd en zij deed ook alle deelnemers te woord staan dus volgens mij is dat gewoon standaardprocedure voor de meeste juryleden. WIj hadden er overigens geen 35 maar een stuk of 12. Ook bij reguliere proeven is 35 deelnemers echt teveel.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:03

Geachte Mevr. Huizing,

Op uw vraagprogramma geeft u aan dat u het bixiespringen indoor wilt laten verrijden. Helaas is dit ook voor de bixie niet toegestaan in het buitenseizoen. Is het niet mogelijk het springen ook buiten te laten verrijden?
Met vriendelijke groet,

Ilse Ferwerda
Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
Afdeling Wedstrijdzaken
Postbus 3040
3850 CA Ermelo

Dit was de eerste mail die ik ontving. Ik heb toen nog de argumenten van veiligheid aangehaald, maar ondertussen heb ik de ervaring dat de discussies met de KNHS op zo'n theoretisch manier gevoerd worden dat het mij het snelste leek om gewoon maar toe te zeggen dat we op buiten kunnen springen, daarbij heb ik niet vermeld dat we dat ook gaan doen, beetje dubbel, maar wel de gemakkelijkste weg, daarna kreeg ik deze mail nog:
Geachte mevr. Huizing,

Zoals ik al aangaf is het helaas niet toegestaan. Ook al is het een dag voordat het indoorseizoen begint, moeten we toch het reglement aanhouden. Dus graag het springen verplaatsen naar buiten inderdaad.

Ik zal het vraagprogramma alvast verder verwerken als zijnde een volledige outdoorwedstrijd.
Met vriendelijke groet,

Ilse Ferwerda
Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
Afdeling Wedstrijdzaken
Postbus 3040
3850 CA Ermelo
Misschien wordt het tijd om de KNHS medewerkers ook eens deel te laten nemen aan zo'n bixie cursus

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:30

Grainey schreef:
Als ik toestemming krijg voor nog twee ringen heb ik dus al 1 jury, dan nog 1 erbij zoeken, moet lukken denk ik.

Reken je hierbij dan op mijn vriendin?
Want dan zal ik haar alvast ff vragen!

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:48

Kan/wil er iemand ook op 16 november in Oenkerk jureren?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:00

Ik moet eerst nog even toestemming vragen aan de voorzitter, is nu nog op vakantie en dan had ik inderdaad jouw vriendin in gedachten just-bassie. De aanmeldingen druppelen trouwens nog steeds binnen, dus ga er maar vanuit dat we er twee ringen bij plaatsten

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:21

Harinaatje schreef:
Kan/wil er iemand ook op 16 november in Oenkerk jureren?

Dit is al best wel vroeg om nu te vragen!
kun je beter een maand van te voren doen....

Grainey schreef:
Ik moet eerst nog even toestemming vragen aan de voorzitter, is nu nog op vakantie en dan had ik inderdaad jouw vriendin in gedachten just-bassie. De aanmeldingen druppelen trouwens nog steeds binnen, dus ga er maar vanuit dat we er twee ringen bij plaatsten

Ok maar dan zal ik haar alvast vragen!

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:24

Nou ik had toegezegd om te jureren maar ik kan die dag niet dus ik dacht vraag hier ff!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:39

Ik zit te ver weg