Achilles schreef:Het is meestal pure egoïsme om geen cap te dragen. Waarom zeg ik dat? Wat vind je van een cap? Het zit niet lekker, het is warm, het jeukt en je ziet er stom uit met die paddestoel op je kop.
En waar komt het egoïsme om de hoek? Het niet nadenken over de mensen om je heen die in de zorgen zitten, of die moeten rouwen, of die, zoals bij mij het geval is, voor de rest van hun leven samen moeten leven met een eigenwijze, egoïstische muts met restschade, levenslange hersenbeschadiging, het vaak daarbijhorende korte lontje en het verminderde aan energie waardoor de rest vaak maar bij moet springen, de onrust door de eerdere (bijna dood) ervaringen.
Daarom zeuren mensen als je geen cap draagt!!!!
Ik vind dit ook een beetje een egoïstische redenering, eigenlijk

Ik snap het wel, maar... iemand de keuzevrijheid ontnemen omdat het voor jou zo erg is wat er mss KAN gebeuren, gaat mij veel te ver.
Ik heb recht op keuzevrijheid, zelfs al zijn mijn redenen onzinnig. En ik laat me dat recht niet ontnemen, door niemand. IK kies ervoor om dat soort overwegingen mee te nemen, maar ik laat het me niet opdringen door anderen.
In dit land ben ik vrij om te doen en laten wat ik wil, zolang ik me aan de wet en de fatsoensregels houd. Die vrijheid laat ik mij niet ontnemen.
Ik houd rekening met anderen, ben over het algemeen zeer beleefd en vriendelijk, maar ik laat me niet beperken.
Ik bepaal zelf of ik een cap opzet of niet, wanneer ik dat wil.
Ik laat me overtuigen door goede argumenten, maar ik heb zo mijn redenen om geen cap op te zetten.
Ik heb een paar jaar geleden een ongeluk gehad, waardoor ik mijn rug en heupen beschadigd heb. Nu zou ik ervoor kunnen kiezen om helemaal niet meer te rijden, voor mijn eigen veiligheid, en dat zou nog het meest verstandig zijn ook.
Maar ik wil dat niet. Ik houd erg van rijden.
Waarom dan geen cap? Als ik zou vallen en mijn hoofd klapt achterover (en met het extra gewicht van de cap is de kans daarop redelijk groot) zijn mijn rug en nek permanent beschadigd, een cap beschermt mij daar niet tegen.
Als ik op mijn billen zou vallen, gebeurt hetzelfde.
Dus heb ik bewust een valtechniek aangeleerd, waarbij ik op een schouder land, die het gewicht wel aankan. Ik heb geleerd om daarbij door te rollen. Zou ik een cap opzetten, of een bodyprotector gebruiken, dan kan ik dat niet, en is de klap op mijn rug, nek en heupen harder.
Met bescherming zou ik dus meer schade hebben dan zonder.
Maar: op een buitenrit zet ik wel een cap op. Dat is om mijn hoofd te beschermen tegen laaghangende takken, maar ik gebruik hem niet als valhelm. Val ik wel met een cap, zit ik wss mijn verdere leven in een rolstoel.
Ik zei al eerder dat niet rijden voor mij verreweg het meest verstandig is.
Maar een goed leven gaat voor mij boven een lang leven... en ik heb recht op die keus.