Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:45

Nannes schreef:
@Shadow0: Ja, paardrijden kan gevaarlijk zijn. Maar daardoor kan je wel het risico op letsel of het letsel zelf verkleinen door gebruik te maken van een cap, bp etc. Lachen

Je kunt ook op een heel braaf paard zitten en daarmee het risico verkleinen.
Ik zie op mijn paard geen risico op hoofdletsel
Op mijn jonge paard wel, maar nog niet zorgwekkend. Daar zet ik hem trouwens wel op, met als gevolg dat ik daarna een rood en pijnlijk voorhoofd heb Boos!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:47

griebels schreef:
Nannes schreef:
@Shadow0: Ja, paardrijden kan gevaarlijk zijn. Maar daardoor kan je wel het risico op letsel of het letsel zelf verkleinen door gebruik te maken van een cap, bp etc. Lachen

Op mijn jonge paard wel, maar nog niet zorgwekkend. Daar zet ik hem trouwens wel op, met als gevolg dat ik daarna een rood en pijnlijk voorhoofd heb Boos!

dat klopt ook niet. ik heb een mega brave pony zal geen stap verkeerd zetten is al oud (30) en echt mega braaf. schrikt nooit. maar vorig jaar waren we in het bos aan het crossen en gingen wel mooi over de kop heen(ik had geen cap op en helemaal geen letsel) maar je hebt met een ouder braaf paard evenveel risico

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:53

Klopt, maar tussen schrikken en schrikken is een verschil. Over de kop gaan doe ik niet zo snel met dit paard. Overigens is mijn brave paard geen oud paard maar een hengst van 11 jaar.

Crossen doe ik trouwens alleen op een pad wat ik van te voren verkent heb. Ik heb daarnaast ook nog een paard wat van de renbaan afkomt en niet zomaar over de kop vliegt Knipoog

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:54

griebels schreef:
Nannes schreef:

Misschien moet je een keer een passende cap kopen dan... Schijnheilig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:55

Misschien moet jij eerst even wat meer berichten lezen, oa die van mij Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:56

Euh... ik heb het hele topic gevolgd. Maar als je een rood en pijnlijk voorhoofd van je cap krijgt, dan past-ie echt niet. Je zou toch zeggen, ik wil niet zeggen dat je het uit je duim zuigt, dat er een moet passen... of een kussentje erin laten maken of zo...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:57

lezen, zoals ik al zei Ja

staat trouwens op de vorige pagina dus zover hoef je niet terug

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:58

Misschien mijn post nog eens lezen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:59

mijn pony liep ook op een goed pad. alleen struikelde ze zelf toen ik haar wou terugnemen voor een bocht. op het pad was helemaal niks te zien nieteens een kuiltje bobbelte verborgen boomstronk helemaal niks. en mn ponie crost ook al zolang ik haar al heb (dat is 14 jaar).
en er is heel veel verschil tussen schrikken de ene gaat er meteen vantussen en de ander heb je zo weer onder controle.
en dat je een cap niet goed past kan prima ik heb er ook mega veel gehad die niet goed zaten. nu heb ik er 1 die wel goed zit maar doe hem alleen op op verplicht terrein

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:01

Ik wou net zeggen.. je paard kan toch gewoon struikelen? Kan niemand wat aan doen, dat kan niemand voorspellen.. maar het kan wel gebeuren.

Euhm ik weet niet meer wie er reageerde op mijn vorige post.. ik ben het met je eens, als je écht ongelukken met paardrijden wilt voorkomen moet je helemaal niet gaan paardrijden. Maar als ik iets kan doen om de kans op hersenletsel bínnen de mogelijkheden van het paardrijden zoveel mogelijk te beperken.. dan doe ik dat graag!
Laatst bijgewerkt door Flor op 28-12-07 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:04

Achilles schreef:
Het is meestal pure egoïsme om geen cap te dragen. Waarom zeg ik dat? Wat vind je van een cap? Het zit niet lekker, het is warm, het jeukt en je ziet er stom uit met die paddestoel op je kop.
En waar komt het egoïsme om de hoek? Het niet nadenken over de mensen om je heen die in de zorgen zitten, of die moeten rouwen, of die, zoals bij mij het geval is, voor de rest van hun leven samen moeten leven met een eigenwijze, egoïstische muts met restschade, levenslange hersenbeschadiging, het vaak daarbijhorende korte lontje en het verminderde aan energie waardoor de rest vaak maar bij moet springen, de onrust door de eerdere (bijna dood) ervaringen.
Daarom zeuren mensen als je geen cap draagt!!!!

Als ruiter loop je een verhoogd risico, onder meer doordat je met een groot, zwaar en deels onvoorspelbaar dier werkt, doordat er hoge(-re) snelheden mee gemoeid zijn en doordat je hoog boven de grond zit.

Ben je dan als ruiter een egoïst? Terwijl je weet dat je een hoger risico loopt?

Een bodyprotector kan bescherming bieden tegen nierschade of schade aan het ruggenmerg. Weet jij wat voor druk het op iemands omgeving legt, wanneer hij een aantal malen per week in het ziekenhuis een dialyse moet ondergaan? Wat voor druk het op iemands omgeving legt wanneer iemand permanente verzorging nodig heeft door een permanente verlamming? Is iedereen die geen bodyprotector draagt bij het toch al gevaarlijke paardrijden een egoïst?

Een cap kan hersenbeschadiging voorkomen of verminderen na een val. Hoe vervelend een hersenbeschadiging voor iemands omgeving is, dat heb je zelf al gezegd.

In ons hele leven lopen we risico's. Sommige risico's zijn niet te vermijden, maar de meeste kunnen voorkomen worden. Daarvoor kan soms een meer of minder ingrijpende verandering in je levenswijze nodig zijn.

Je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen om niet in Frankrijk op vakantie te gaan omdat het verkeer daar relatief gevaarlijker is (meer verkeersdoden per inwoner). Niet iedereen heeft dat ervoor over om deze onnodige risico's te voorkomen, maar maakt dat iedereen tot een egoïst? In zekere zin wel.
Is dat erg? Voor nabestaanden na een ongeluk misschien wel, maar maakt dat het erg genoeg om iedereen dan maar zijn keuzevrijheid te ontnemen? Kun je al die gezinnen die wél een goede vakantie hebben verbieden om naar Frankrijk te gaan?

Op enkele professionele sportruiters na, rijdt iedereen voor zijn plezier. Ook mensen die fanatiek en op hoog niveau aan bijvoorbeeld dressuur doen, maar er niet hun brood mee verdienen doen het voor hun eigen plezier.
Als mensen minder plezier beleven (door hoofdpijn, jeuk, zweten, het idee er niet mooi uit te zien, etc.) door het dragen van een cap, bodyprotector of wat voor bescherming dan ook, dan kan dat voor hen een reden zijn om die bescherming niet te gebruiken.
Ze lopen daardoor misschien een hoger risico op letsel, maar beleven wel meer plezier aan iets wat ze voor hun plezier doen.

Waarom zou dat niet geaccepteerd mogen worden, terwijl het wel geaccepteerd wordt als mensen op andere manieren plezier en risico's tegen elkaar afzetten, en ook dan wel eens voor het plezier kiezen?

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:07

Shadow0 schreef:
Flor schreef:
Weet je wat mij nou zo verbaast in deze discussie en ook aan mensen die zonder cap rijden? Mijn gezondheid en mijn lichaam zijn heel, heel, heel kostbaar voor mij. Als er ook maar iets is wat ik kan doen om een mogelijke hersenbeschadiging te voorkomen, dan doe ik dat graag. Net als dat ik een bodyprotector aantrek met springen of als ik op buitenrit ga met een moeilijk paard.

Maar om inderdaad letsel uit te sluiten kun je toch veel beter helemaal niet gaan springen, en zeker geen moeilijk paard mee naar buiten nemen? Daarmee neem je toch ook risico's? Als je gezondheid zo enorm kostbaar is zou ik zeggen: ga niet paardrijden. Het blijft, ook met de nodige bescherming, gewoon een sport met veel nare ongevallen.

Jij kiest ervoor om paard te rijden, maar dat is JOUW keuze, omdat jij het risico van de ongevallen gedeeltelijk aanvaardbaar vindt. Wil je echt gegarandeerd geen hersenletsel door paardrijden: rijd dan niet. Er zijn talloze mensen die paardrijden op zich al veel te gevaarlijk vinden en het dus niet doen. Maar jij rijdt, en ik ook, en wij nemen dus al bewust een aantal risico's. Het punt is: iedereen maakt een eigen inschatting of de voordelen opwegen tegen de nadelen / risico's. En iedereen trekt daar z'n eigen grens in, en die grens is heel persoonlijk. Er is net zoveel reden om te zeggen dat springen (of SGW) stom is en dat het ons allemaal verzekeringsgeld kost en dus verboden moet worden... of paardrijden op zich, of het stappen op een paard dat al meerdere keren ongelukken heeft veroorzaakt door gevaarlijk gedrag (steigeren of bokken bv...) Etc. Maar dat zijn persoonlijke beslissingen, die niet per se goed of fout zijn, maar persoonlijk.

Goed verwoord zo hier ben ik het volkomen mee eens.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:08

ikke20 schreef:
mijn pony liep ook op een goed pad. alleen struikelde ze zelf toen ik haar wou terugnemen voor een bocht. op het pad was helemaal niks te zien nieteens een kuiltje bobbelte verborgen boomstronk helemaal niks. en mn ponie crost ook al zolang ik haar al heb (dat is 14 jaar).
en er is heel veel verschil tussen schrikken de ene gaat er meteen vantussen en de ander heb je zo weer onder controle.
en dat je een cap niet goed past kan prima ik heb er ook mega veel gehad die niet goed zaten. nu heb ik er 1 die wel goed zit maar doe hem alleen op op verplicht terrein

En de ander neemt een paar passen om stil te gaan staan en loopt daarna op vertrouwen van de ruiter weer verder.
Schrikken (zoals wij ook weleens doen) heeft hij 1x gedaan sinds ik hem heb, en dat was ook geen paniek hoor. Ik ken mijn paard.

Struikelen?? Ja elk paard kan struikelen, elke fietser kan vallen, etc etc...
Durf te leven. Je hoeft niet overal rekening mee te houden.

De een heeft een andere grens dan de ander.

Ik draag bijv altijd mijn gordel, zonder voel ik me niet veilig. Een ander voelt zich niet veilig met gordel. Dat vind ik zijn/haar keuze...
Mijn tante en neef danken hun leven aan het feit dat ze geen gordel droegen. Moet ik hun echt gaan verplichten en telkens erop wijzen dat het wettelijk verplicht is EN dat het veiliger is? Terwijl dat voor hun niet is??

Dus zeur aub niet tegen (volwassen) mensen die geen cap willen dragen. 1x zeggen heb ik geen problemen mee, maar net als IKKE vind ik het onnodig en niets toevoegen aan een topic als je er pagina's lang over door blijft gaan.

Ieders eigen keuze...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:11

Oomens, heel erg netjes verwoord...

Ik ga iemand die graag aan bungee jumpen doet ook niet jarenlang lopen wijzen op de risico's die het met zich meebrengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:25

Achilles schreef:
Het is meestal pure egoïsme om geen cap te dragen. Waarom zeg ik dat? Wat vind je van een cap? Het zit niet lekker, het is warm, het jeukt en je ziet er stom uit met die paddestoel op je kop.
En waar komt het egoïsme om de hoek? Het niet nadenken over de mensen om je heen die in de zorgen zitten, of die moeten rouwen, of die, zoals bij mij het geval is, voor de rest van hun leven samen moeten leven met een eigenwijze, egoïstische muts met restschade, levenslange hersenbeschadiging, het vaak daarbijhorende korte lontje en het verminderde aan energie waardoor de rest vaak maar bij moet springen, de onrust door de eerdere (bijna dood) ervaringen.

Ik vind dit ook een beetje een egoïstische redenering, eigenlijk Bloos

Ik snap het wel, maar... iemand de keuzevrijheid ontnemen omdat het voor jou zo erg is wat er mss KAN gebeuren, gaat mij veel te ver.
Ik heb recht op keuzevrijheid, zelfs al zijn mijn redenen onzinnig. En ik laat me dat recht niet ontnemen, door niemand. IK kies ervoor om dat soort overwegingen mee te nemen, maar ik laat het me niet opdringen door anderen.

In dit land ben ik vrij om te doen en laten wat ik wil, zolang ik me aan de wet en de fatsoensregels houd. Die vrijheid laat ik mij niet ontnemen.
Ik houd rekening met anderen, ben over het algemeen zeer beleefd en vriendelijk, maar ik laat me niet beperken.

Ik bepaal zelf of ik een cap opzet of niet, wanneer ik dat wil.
Ik laat me overtuigen door goede argumenten, maar ik heb zo mijn redenen om geen cap op te zetten.

Ik heb een paar jaar geleden een ongeluk gehad, waardoor ik mijn rug en heupen beschadigd heb. Nu zou ik ervoor kunnen kiezen om helemaal niet meer te rijden, voor mijn eigen veiligheid, en dat zou nog het meest verstandig zijn ook.
Maar ik wil dat niet. Ik houd erg van rijden.

Waarom dan geen cap? Als ik zou vallen en mijn hoofd klapt achterover (en met het extra gewicht van de cap is de kans daarop redelijk groot) zijn mijn rug en nek permanent beschadigd, een cap beschermt mij daar niet tegen.
Als ik op mijn billen zou vallen, gebeurt hetzelfde.
Dus heb ik bewust een valtechniek aangeleerd, waarbij ik op een schouder land, die het gewicht wel aankan. Ik heb geleerd om daarbij door te rollen. Zou ik een cap opzetten, of een bodyprotector gebruiken, dan kan ik dat niet, en is de klap op mijn rug, nek en heupen harder.

Met bescherming zou ik dus meer schade hebben dan zonder.

Maar: op een buitenrit zet ik wel een cap op. Dat is om mijn hoofd te beschermen tegen laaghangende takken, maar ik gebruik hem niet als valhelm. Val ik wel met een cap, zit ik wss mijn verdere leven in een rolstoel.

Ik zei al eerder dat niet rijden voor mij verreweg het meest verstandig is.
Maar een goed leven gaat voor mij boven een lang leven... en ik heb recht op die keus.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:40

Yamcha schreef:
Achilles schreef:

Ik vind dit ook een beetje een egoïstische redenering, eigenlijk Bloos

Ik snap het wel, maar... iemand de keuzevrijheid ontnemen omdat het voor jou zo erg is wat er mss KAN gebeuren, gaat mij veel te ver.
Ik heb recht op keuzevrijheid, zelfs al zijn mijn redenen onzinnig. En ik laat me dat recht niet ontnemen, door niemand. IK kies ervoor om dat soort overwegingen mee te nemen, maar ik laat het me niet opdringen door anderen.

In dit land ben ik vrij om te doen en laten wat ik wil, zolang ik me aan de wet en de fatsoensregels houd. Die vrijheid laat ik mij niet ontnemen.
Ik houd rekening met anderen, ben over het algemeen zeer beleefd en vriendelijk, maar ik laat me niet beperken.

Ik bepaal zelf of ik een cap opzet of niet, wanneer ik dat wil.
Ik laat me overtuigen door goede argumenten, maar ik heb zo mijn redenen om geen cap op te zetten.

Ik heb een paar jaar geleden een ongeluk gehad, waardoor ik mijn rug en heupen beschadigd heb. Nu zou ik ervoor kunnen kiezen om helemaal niet meer te rijden, voor mijn eigen veiligheid, en dat zou nog het meest verstandig zijn ook.
Maar ik wil dat niet. Ik houd erg van rijden.

Waarom dan geen cap? Als ik zou vallen en mijn hoofd klapt achterover (en met het extra gewicht van de cap is de kans daarop redelijk groot) zijn mijn rug en nek permanent beschadigd, een cap beschermt mij daar niet tegen.
Als ik op mijn billen zou vallen, gebeurt hetzelfde.
Dus heb ik bewust een valtechniek aangeleerd, waarbij ik op een schouder land, die het gewicht wel aankan. Ik heb geleerd om daarbij door te rollen. Zou ik een cap opzetten, of een bodyprotector gebruiken, dan kan ik dat niet, en is de klap op mijn rug, nek en heupen harder.

Met bescherming zou ik dus meer schade hebben dan zonder.

Maar: op een buitenrit zet ik wel een cap op. Dat is om mijn hoofd te beschermen tegen laaghangende takken, maar ik gebruik hem niet als valhelm. Val ik wel met een cap, zit ik wss mijn verdere leven in een rolstoel.

Ik zei al eerder dat niet rijden voor mij verreweg het meest verstandig is.
Maar een goed leven gaat voor mij boven een lang leven... en ik heb recht op die keus.

Dat is precies wat ik wil zeggen. Jij hebt hele goede redenen om geen cap op te zetten. Die redenen kun je niet op een foto zien, enkel het resultaat: geen cap op je hoofd.
Dat resultaat is voor vele bokkers helaas al reden genoeg om er opmerkingen, of "waarschuwingen" op te geven. Je "moet" daardoor iedere keer verantwoording afleggen over iets wat je eigen (onderbouwde) keuze is en waarover je geen verantwoording schuldig bent.
Nog erger is het wanneer je aangevallen of veroordeeld wordt vanwege een foto waarop je zonder cap rijdt. Het is niet meer dan normaal wanneer je je daaraan zou ergeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:56

Je kunt ze wel op een röntgenfoto zien, oomens Knipoog

Maar idd, op een HAW foto zie je alleen het resultaat.
En zelfs als ik het uitleg... jij begrijpt het, maar er zijn er veel die er nog altijd van overtuigd zijn dat ik met cap en BP veiliger ben...

Ik ben er dus mee opgehouden om het uit te leggen, het heeft in veel gevallen geen zin. Ik kan goed rijden, ik weet wat ik doe, ik kan voelen wanneer het paard gaat schrikken... en ik ben relaxed genoeg om vluchtgedrag te voorkómen.

Ik zeg er wel bij, dat ik bewust niet op plekken rijd, waar de ondergrond hard is (een weiland is geen optie, want vallen op een modderkluit is écht een heel slecht idee) maar een zachte ondergrond van zand, kan ik prima op doorrollen. Op een ondergrond van bladeren kan ik dat ook...

Een goede bodem is dus wel iets waar ik rekening mee houd, ik moet wel.

Maar daarom erger ik me wel aan mensen die mij vertellen dat ik een cap op moet zetten, terwijl ze mijn achtergrond niet kennen, en ook niet luisteren wanneer ze die wel kennen.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:58

Voltigeur schreef:
Tot op zekere hoogte kan ik jouw redenering volgen. Paardrijden houdt inderdaad bepaalde risico's in. En iedereen maakt inderdaad voor zichzelf uit wat hij al dan niet een aanvaardbaar risico vindt. Maar je kan toch niet om het feit heen dat een cap het risico op een hoofdletsel behoorlijk verkleint? Helemaal zeker ben je natuurlijk nooit. Waar ik mij aan erger is dat de meesten hier die geen cap op willen niet willen/kunnen zeggen WAAROM ze er geen op willen zetten. Ik vind als je keuzes maakt en je maakt die keuzes openbaar, dan moet je jouw keuze ook kunnen/willen verantwoorden en en met goede argumenten aan komen draven. Ik heb dit beslist en dat is het, PUNT., dat is voor mij geen vorm van discussie.
Nog even voor degenen die niet zouden weten wat discussie is, ik heb het opgezocht in Van Dale:

dis·cus·sie (de ~ (v.), ~s)
1 bespreking waarbij de deelnemers trachten door argumenteren de oplossing van een probleem te vinden => gedachtewisseling, redekaveling

Ik wil en kan wel zeggen waarom ik geen cap opzet, maar wat je verder zegt klopt niet echt
of ik mij keuze kan verantwoorden is niet te bepalen aan anderen, en ik hoef er ook geen goede
argumenten voor te hebben als ik geen cap opzet.
Ik heb nooit een cap op omdat ik vroeger ook nooit een cap op had, zelfs op de manege hoefde
dat toen niet.
Heel wat verzorgpony s gehad ook nooit een cap op, toen ik mij eerste eigen pony had en ermee
naar de ponyclub was het daar ook niet verplicht.
Dus ik zet er geen op omdat ik het nooit gedaan heb dus een goed argument heb ik ook nieteens.
Maar het is en blijft mijn eigen keuze en zolang het niet verplicht is zet ik er geen op.
Met sommige gevallen zal ik hem wel gebruiken zoals dadelijk met mijn jonge paard inrijden,
maar ook alleen omdat ik er zelf dan wel een risico in zie om er eerder af te vallen.
Mijn dochtertje van 6 moet er wel 1 op als ze op haar pony rijd.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:50

oomens schreef:
Je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen om niet in Frankrijk op vakantie te gaan omdat het verkeer daar relatief gevaarlijker is (meer verkeersdoden per inwoner). Niet iedereen heeft dat ervoor over om deze onnodige risico's te voorkomen, maar maakt dat iedereen tot een egoïst? In zekere zin wel.
Is dat erg? Voor nabestaanden na een ongeluk misschien wel, maar maakt dat het erg genoeg om iedereen dan maar zijn keuzevrijheid te ontnemen? Kun je al die gezinnen die wél een goede vakantie hebben verbieden om naar Frankrijk te gaan?

Op enkele professionele sportruiters na, rijdt iedereen voor zijn plezier. Ook mensen die fanatiek en op hoog niveau aan bijvoorbeeld dressuur doen, maar er niet hun brood mee verdienen doen het voor hun eigen plezier.
Als mensen minder plezier beleven (door hoofdpijn, jeuk, zweten, het idee er niet mooi uit te zien, etc.) door het dragen van een cap, bodyprotector of wat voor bescherming dan ook, dan kan dat voor hen een reden zijn om die bescherming niet te gebruiken.
Ze lopen daardoor misschien een hoger risico op letsel, maar beleven wel meer plezier aan iets wat ze voor hun plezier doen.

Waarom zou dat niet geaccepteerd mogen worden, terwijl het wel geaccepteerd wordt als mensen op andere manieren plezier en risico's tegen elkaar afzetten, en ook dan wel eens voor het plezier kiezen?

JUUUIIIIIIISSSST Oomens wat heb je dat goed verwoord!
Ik heb zoiets ook proberen uit te leggen. Het komt erop neer dat het eventuele risico dat rijden zonder cap met zich meebrengt bij een val, niet opweegt tegen het optimale genot dat we beleven met het rijden zonder cap of BP.

Toch heb ik enigszins begrip voor de bokkers die niet kunnen begrijpen waarom je minder zou genieten van het rijden met cap. Tegen hen zou ik zeggen: rij dan vooral met cap! Voor mij en vele andere bokkers geldt dat niet. Laat ons genieten, we zijn ervan bewust dat een verkeerde val fataal kan zijn. Dat hoeft ons niet verteld te worden. Evenals de nodige risico's in het drukke verkeer van Frankrijk wanneer we met de auto op vakantie gaan!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 02:09

Liever een keer teveel gezegd dan te weinig (hoewel het wel irritant is als je net gave foto's van jou en je paard hebt geplaatst en men gaat alleen maar mierenne*ken over het ontbreken van een cap)

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 02:43

Flor schreef:
Maar als ik iets kan doen om de kans op hersenletsel bínnen de mogelijkheden van het paardrijden zoveel mogelijk te beperken.. dan doe ik dat graag!

Ik ga geen namen noemen, maar als ik sommige reacties hier lees, dan krijg ik meer en meer de indruk dat sommigen daar reeds last van hebben en een cap opzetten inderdaad geen zin meer heeft... (is trouwens niet op jou bedoeld, maar ik dacht eraan toen ik dit zinnetje van je las)

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 02:58

noudy schreef:
Voltigeur schreef:
Tot op zekere hoogte kan ik jouw redenering volgen. Paardrijden houdt inderdaad bepaalde risico's in. En iedereen maakt inderdaad voor zichzelf uit wat hij al dan niet een aanvaardbaar risico vindt. Maar je kan toch niet om het feit heen dat een cap het risico op een hoofdletsel behoorlijk verkleint? Helemaal zeker ben je natuurlijk nooit. Waar ik mij aan erger is dat de meesten hier die geen cap op willen niet willen/kunnen zeggen WAAROM ze er geen op willen zetten. Ik vind als je keuzes maakt en je maakt die keuzes openbaar, dan moet je jouw keuze ook kunnen/willen verantwoorden en en met goede argumenten aan komen draven. Ik heb dit beslist en dat is het, PUNT., dat is voor mij geen vorm van discussie.
Nog even voor degenen die niet zouden weten wat discussie is, ik heb het opgezocht in Van Dale:

dis·cus·sie (de ~ (v.), ~s)
1 bespreking waarbij de deelnemers trachten door argumenteren de oplossing van een probleem te vinden => gedachtewisseling, redekaveling

Ik wil en kan wel zeggen waarom ik geen cap opzet, maar wat je verder zegt klopt niet echt
of ik mij keuze kan verantwoorden is niet te bepalen aan anderen, en ik hoef er ook geen goede
argumenten voor te hebben als ik geen cap opzet.
Ik heb nooit een cap op omdat ik vroeger ook nooit een cap op had, zelfs op de manege hoefde
dat toen niet.
Heel wat verzorgpony s gehad ook nooit een cap op, toen ik mij eerste eigen pony had en ermee
naar de ponyclub was het daar ook niet verplicht.
Dus ik zet er geen op omdat ik het nooit gedaan heb dus een goed argument heb ik ook nieteens.
Maar het is en blijft mijn eigen keuze en zolang het niet verplicht is zet ik er geen op.
Met sommige gevallen zal ik hem wel gebruiken zoals dadelijk met mijn jonge paard inrijden,
maar ook alleen omdat ik er zelf dan wel een risico in zie om er eerder af te vallen.
Mijn dochtertje van 6 moet er wel 1 op als ze op haar pony rijd.

Hoe kan jij aan jouw dochtertje van 6 op een normale manier (en zonder dubbele gevoelens) gaan vertellen dat ze een cap op MOET (zoals je zelf zegt), terwijl je er zelf geen opzet en wel om de goeie reden dat je er nooit ene hebt op gehad Verward
Een ouder heeft toch een voorbeeldfunctie naar zijn kind toe? Of zou die althans moeten hebben, maar ik vrees dat je op die manier niet echt geloofwaardig overkomt naar jouw dochtertje toe, ook al is het kind maar 6 jaar.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:26

griebels schreef:
Nannes schreef:

Braaf paard of niet, maar struikelen kunnen ze allemaal.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:28

Shadow0 schreef:
Voltigeur: wat jij zegt is niet van toepassing op de Nederlandse verzekering. Iedereen in Nederland is verplicht zich te verzekering tegen ziektekosten, en alle kosten die onder die polis vallen (in elk geval basiszorg en noodzakelijke medische kosten) worden gewoon betaald, ongeacht de oorzaak. Als iemand stomdronken tegen een boom rijdt, worden de ziektekosten gewoon door diens ziektenkostenverzekering gedekt. Wat echter niet gedekt wordt, zijn kosten naar anderen waar jij als persoon voor aansprakelijk bent. Normaal gesproken vallen deze onder de WA (tegenwoordig AVP) maar deze kan op bepaalde gronden besluiten niet uitkeren.

Welke gronden dan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:41

Er kunnen echter ook clausules opgenomen zijn in je verzekering dat je bepaalde veilgheidsmaatregelen moet treffen om voor uitkering van kosten in aanmerking te komen....

Stichting Consument en veiligheid schreef:
Draag een veiligheidshelm
Draag altijd een veiligheidshelm met de CE-markering en het EN 1384-teken. Dit veiligheidshoofddeksel heeft in ieder geval een harde schaal en een kinband voorzien van een veiligheidssluiting. De traditionele paardrijcap wordt afgeraden, omdat deze geen enkel schokabsorberend vermogen heeft. Het dragen van een paardrijcap of veiligheidshelm is niet wettelijk verplicht. Wel kunnen manegebedrijven eisen stellen aan het dragen van een veiligheidshelm en ruiterkleding. Ook kunnen verzekeringen eisen stellen in hun polis. Een extra reden om je hoofd te beschermen is dat jaarlijks circa 400 ruiters hersen- of schedelletsel oplopen na een val van hun paard. De meeste droegen geen veiligheidshoofddeksel.