Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:45

Magrathea schreef:
Als je een zodanig harde klap maakt dat je een hersenschudding hebt mét cap heb je dat ook minstens wel zonder, sorry dat ik je uit die droom moet helpen :o

Verder val je van een paard per definitie hoger. Ik wil wel even voor je uitrekenen wat het verschil in impact is met van een paard vallen in vergelijking met struikelen vanaf "normale" hoogte? (Dus vanaf je eigen lengte.)

Edit: http://www.gezond24.nl/tv-uitzending/VP ... voor-brein
11 000 voetballers met hersenletsel, en daarnaast een onbekend aantal hersenletsels als gevolg van koppen. Gek eigenlijk dat ze geen cap dragen. Wil nog niet zeggen dat je dat dan maar ook niet moet doen als ruiter :)

Maar had de verwonding zonder cap in dit geval niet gehad :D
Uitrekenen hoeft niet hoor, haha, geloof je wel. Tenzij je echt die moeite wil doen? :P Maar het ging me ook niet zo zeer daarom, maar gewoon om dat je met alles wat je doet risico's neemt.

Magrathea

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:43

Working on it! Ik was eigenlijk bezig met studeren voor dynamica maar dat is dit ook :o
Wordt vervolgd.

MisterMc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 01:18

Ik droeg altijd een cap, het zit misschien niet altijd comfortabel, zeker in de zomer, maar ik ben zuinig op mijn hoofd :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:28

Resultaat 1: als een gemiddelde vrouw met gemiddelde lengte van een stilstaand paard van 1.60 afvalt heeft je hoofd een snelheid van ca 25 km/hr vlak voor je de grond raakt. (Praktisch: bijvoorbeeld als je flauwvalt)

Dit is dus het absolute minimum. In de praktijk zal het iets minder zijn ( 20 km/hr ongeveer ) ivm wrijving met het zadel.

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:16

Ik rij enkel met cap op wedstrijden. Thuis heb ik hem nooit op, maar ik heb nu besloten om toch mijn cap op te zetten als ik de jonge paarden zadelmak ga maken.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:41

Ik ben voorzichtig, maar ik moet nuance toevoegen. Ik rijd zelf meestal met cap, maar het hangt erg af van welk paard. Een paard dat ik niet ken (hoe oud en braaf ook) rijd ik ALTIJD met cap. Maar er zijn gewoon dieren die je zo goed kent dat ze niet meer onberekenbaar zijn. Niet omdat ze nooit wegspringen, maar omdat je weet hóe ze schrikken. Paarden zijn zo vreselijk voorspelbaar. Ik rijd sommige dieren altijd met cap, maar heb een oude hengst op stal staan waarmee ik wandelingetjes maak met halster, touwtje en verder niets. En ja dan crossen we ook nog wel es een zandpaadje af. En nee dan heb ik geen cap op. Gevaarlijk he?

Maargoed, dit soort uitzonderingen daar gelaten. Een cap is goed, ik zou kinderen nooit toestaan zonder cap te rijden, maar ik ken ook mensen die een cap dragen als ze hun paard op de wagen zetten. Een belangrijk onderdeel van werken met paarden is naar mijn mening vertrouwen. Dat kan natuurlijk met een cap, maar die moet er niet op zitten omdat je bang bent dat je anders in het ziekenhuis belandt. Dan moet je niet met zo'n paard werken. Veiligheid is goed, maar vrij kunnen opgaan met paarden (goh, laat ik eens in de wei met een halster alleen een rondje maken) is ook erg belangrijk.

Leanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:44

Ik rij altijd met cap, ook op brave paarden. Blijven toch dieren, veiligheid gaat boven alles.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:56

Vroeger wilde ik dat ding nog wel eens aflaten (jong en de gevaren niet willen inzien) nu, mama van een kleine jongen.. zou ik er niet aan moeten denken wat er kan gebeuren zonder cap! Dus ja! Ik heb hem ALTIJD op! Incl bp.

_bloemetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:10

Ik draag altijd mijn cap, ik vind veiligheid heel belangrijk!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:38

Erg leuk stukje, en ook mooi om de verschillende reacties van bokkers te lezen :j

Ikzelf draag ALTIJD een cap, heb alleen twee keer een fotoshoot gehad in een bepaalde stijl dat het echt niet kon ( fantasy stijl) dat hij niet op kon, maar verder in mijn hele leven draag ik altijd en overal een cap, zowel met als zonder andere mensen erbij ( het zogenaamde stiekem niet opdoen doe ik dus ook principieel niet aan uiteraard)

Zowel de verantwoordelijkheid voor jezelf en je omgeving ( je familie krijgen namelijk wel de ellende van je zorg als het misgaat) als een voorbeeldfunctie maar anderen toe ( bijvoorbeeld kinderen).

Ik kan ook echt kriegel worden als ik ergens lesgeef op een pensionstal, en ik enkele ( vaak wedstrijdruiters op hoger niveau) mensen gewoon doodleuk zie trainen zonder cap. Meestal extra leuk dat er een bordje hangt met 'cap verplicht' :+
Dan vraag ik mij toch af waar het in de opleiding van die mensen mis is gegaan..... Of dat ze gewoon levensmoe zijn?

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:17

Erg leuk artikel ik draag zelf m'n cap altijd. Misschien voor sommige foto's doe ik hem even af.

ammixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:33

leuk en interessant artiekel, soms draag ik ook geen cap maar ook vooral voor foto's wel een beetje dom van mezelf geef ik toe :)

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:15

Ik heb alleen geen cap als ik foto's maak mar anders heb ik hem altijd op

nutmeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:26

Ik draag mijn cap ook gewoon altijd, ik vind het zelf veiliger en m'n ouders zouden enorm boos worden als ze er ooit achter kwamen dat ik zonder cap op een paard zat.

(En ik heb al zat keren gehad dat verzorgpaardlief vrolijk door de bosjes naast de bak gaat en ik toch aardig blij met die cap was :o )

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:32

Ik draag geen cap meer hoor :n

Ik rijd dan ook niet meer :o

Vroeger wel ALTIJD een cap op. Ben 3x op de SEH beland met rug, nek en hoofdletsel en was maar wat blij met mijn capje :j

Anouk1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:05

Ik droeg in mijn tienerjaren nooit een cap (da's wel heeeeeeel lang geleden :D), volgens mij was dat begin jaren 80 nog niet eens verplicht, maar weet het niet zeker. Als ik nu terugdenk aan die tijd en wat ik allemaal te paard uitgespookt heb, was dat natuurlijk oerstom...

Momenteel geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zonder cap op te stappen. Het is bij mij altijd goed gegaan, maar heb zoveel voorbeelden gezien waar het niet goed bij ging. Nee hoor, altijd een cap op :j

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:16

ik heb ook altijd mn cap op. als er iets gebeurt lijkt mij dat het verstandiger is als je je cap toch op hebt...

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:27

Urielle schreef:
Sinds ik kinderen heb rij ik braaf altijd met cap op MAAR ik vind het wel echt nog steeds kl*tedingen... hoofd vol rode strepen, hoofdpijn omdat mijn hoofd blijkbaar afwijkend van vorm is van de mainstream. Dus ik vind het best ellendig om meerdere paarden achtereen te moeten rijden met zo'n stinkding, zeker omdat ik het ga voelen tijdens het poetsen en zadelen van de volgende maar het is zeker zo ellendig om een natgezwete cap op je al opgezette kop te moeten zetten.
Dus iedereen moet die keuze vooral voor zichzelf maken, van mij mag iemand gerust zonder.

past je cap wel gewoon goed?

Famke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:17

Altijd cap op

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:02

KPet schreef:
Ik ben voorzichtig, maar ik moet nuance toevoegen. Ik rijd zelf meestal met cap, maar het hangt erg af van welk paard. Een paard dat ik niet ken (hoe oud en braaf ook) rijd ik ALTIJD met cap. Maar er zijn gewoon dieren die je zo goed kent dat ze niet meer onberekenbaar zijn. Niet omdat ze nooit wegspringen, maar omdat je weet hóe ze schrikken. Paarden zijn zo vreselijk voorspelbaar. Ik rijd sommige dieren altijd met cap, maar heb een oude hengst op stal staan waarmee ik wandelingetjes maak met halster, touwtje en verder niets. En ja dan crossen we ook nog wel es een zandpaadje af. En nee dan heb ik geen cap op. Gevaarlijk he?

Maargoed, dit soort uitzonderingen daar gelaten. Een cap is goed, ik zou kinderen nooit toestaan zonder cap te rijden, maar ik ken ook mensen die een cap dragen als ze hun paard op de wagen zetten. Een belangrijk onderdeel van werken met paarden is naar mijn mening vertrouwen. Dat kan natuurlijk met een cap, maar die moet er niet op zitten omdat je bang bent dat je anders in het ziekenhuis belandt. Dan moet je niet met zo'n paard werken. Veiligheid is goed, maar vrij kunnen opgaan met paarden (goh, laat ik eens in de wei met een halster alleen een rondje maken) is ook erg belangrijk.

Tuurlijk vertrouwen, daarom ga je er sowieso al opzitten toch? :) Tenminste, een paard dat ik voor geen cent vertrouw kruip ik niet op.
Als ik met mijn verzorgpaard meega op de kar dragen we ook een cap. Er rijden helaas veel debielen op de weg die menen dat je best met 70 langs een aanspanning kan (en dat gewoon op een weggetje in het bos), en vanop de wagen kukel je toch een stuk hoger/harder eraf als je om gaat. Nu is Lasse een koele kikker maar als er ineens een auto zo hard langskomt schrikt hij toch wel even hoor. En als hij dan net een sprongetje verkeerd maakt kan dat heel fout aflopen.
Ik heb er verder geen last van, dus ik maak er ook geen probleem van. Op wedstrijd hoort het er trouwens ook gewoon bij :)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:09

Mijn ouders laten me niet eens toe zonder cap te rijden. Ook al is het een heel veilig paard. Toch kunnen paarden heel erg schrikken van welk geluidje dan ook. Het kan ook en geluid zijn van het braffen van een paard. Veiligheid gaat erop dus een cap dragen is slimmer! :)

guusje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:20

chelle_dora schreef:
Ik denk dat dit een hele interessante discussie wordt. Ten eerste prijs ik het rijden met een cap alleen maar aan, want inderdaad, je kan zo ontzettend ongelukkig vallen.

Aan de andere kant, wat moet je dan nog meer verplichten? Een body protector of een air vest omdat je ook je rug kan breken, met een cap op door de stallen lopen voor als er een paard een kopstoot geeft, of jezelf in piepschuim inpakken?

Ik ben geen heilige, soms zit ik er ook op, dan is het alleen zitten, op de blote rug, jawel, voor een foto :+
Dus ben zelf geen heilige. Het rijden doe ik dan weer niet zonder cap.
Maar goed, een cap is ook niet het wondermiddel, als we alle blessures erbij moeten houden zou ik ook met een bodyprotector "moeten" rijden omdat ik m'n rug al een keer gebroken heb, maar ben ik dan ook eigenwijs en stom omdat ik zonder BP rijd?

Aan 't eind van 't verhaal kan je er toch niks aan veranderen.. Wie 'm opzet, doet 'm op. Wie 'm af houdt, houdt 'm af.

Helemaal mee eens haha, ik vind dat je dat voor jezelf moet beslissen, ik rijd trouwens zelf wel altijd met cap daar niet van maar mensen die zonder willen moeten dat vooral doen :).
ik had wel gehoord dat ze een bodyprotector misschien gaan verplichten hahaha _O-

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:12

Ik rij bijna altijd zonder cap, behalve als hij verplicht is. Ik krijg verschrikkelijke uitslag aan mijn hoofdhuid van caps (heb ook altijd zeiknat haar als ik hem heb gedragen). Merk en prijs maken niks uit, het probleem blijft..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:18

ik kan niks op mijn hoofd verdragen, en ik ben erg gevoelig voor migraine.
dus nee ik draag geen hoed, cap of wat dan ook zelfs een muts in de winter is beklemmend.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:28

ik rij in de bak zonder en buitenritjes met cap durf buiten niet zonder omdat je dan verschillende dingen kan tegen komen :)