Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:15

Bij zwepen en spoor maak ik geen gebruik van pijn- of schrikreactie. Dus ook hier snap ik de vergelijking niet. Vind het feit dat er altijd naar vergelijkingen gegrepen moet worden om toch maar een beetje te proberen de stroomhalsband te rechtvaardigen zeer frappant. Kan dit punt niet bewezen worden vanuit de stroomhalsband zelf?
Ik geef de aanzet: een stroomhalsband is een goed hulpmiddel, want ......vul antwoord in.....

Marion71

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:42

Hoe krijg jij dan reactie van een sporen danwel zweep? Reactie op die hulpmiddel krijg je alleen dankzij de associatie van schrik of pijn. Op een zweep doet een groen paard aanvankelijk helemaal niks. Die reactie is er als ze er al eens een mep mee hebben gehad. Ofwel een paard doet pas wat op een dergelijk hulpmiddel als hij het herkent als een zodanig middel, net als een dat hij een appel met 'lekker' associeert of de draad aan het einde van de wei met een stroomschok.
Begrijp me niet verkeerd, een zweep is imo niet bedoeld om een paard mee te slaan laat staan af te ranselen, maar als verduidelijking van hulpen. Sporen moeten een paard niet lek prikken, maar als ik geen reactie op m'n been krijg, zorgen ze wel degelijk voor een schrikreactie hoe onschuldig ook als ik wat feller m'n been aan leg. Wat doe jij er dan mee? Vanuit welke reactie reageert jouw paard?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:19

Niet door pijn of schriki althans. Ik weet niet, bij mij is een zweep gewoon een hulpmiddel. Ik heb er nog nooit een paard mee moeten "petsen". Alleen de zweep aanleggen of in een bepaalde houding houden is voor een paard voldoende om te weten wat ik vraag/bedoel. Maar ik ben er dan ook van veulenaf mee bezig. Mijn paarden zijn altijd zo voorbereid, opstappen en wegrijden is enkel maar een formaliteit.
Misschien dat je een paard dat minder goed aan het been is, even gebruik kan maken van de "pets" reactie. Maar kunnen we dan al echt spreken van een schrik- of pijnreactie? Tja, misschien wel.
Maar sporen en zweep gebruik ik überhaupt zelden, sporen eigenlijk nooit. In de leeftijdscategorie van paarden waarin ik bezig ben zijn die dingen ook allemaal niet nodig.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:25

sorry, niet het hele topic gelezen.
Mijn mening:
niet doen, stroombanden horen in handen van kundige mensen, mensen die hiervoor zijn opgeleid. Voor een probleem als deze, zou ik NOOIT een stroomband inzetten.
Zoek hulp bij een gedragsdeskundige.
wat is de motivatie van het paard om de andere te bijten? Etc etc

succes met je beslissing.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:54

@Gini: maar hoe weten ze dan wat je bedoelt? Hoe weten ze dat die zweep 'voorwaarts' betekent? Je gaat me vertellen dat als jij voor de eerste keer op een paard stapt, hij al weet dat hij op beenhulp moet lopen, op zithulpen terugkomt en op teugelhulpen stopt en dat allemaal omdat je er van veulen af aan mee bezig bent? Doe ik iets toch niet goed of ik heb heel domme paarden. Jammer genoeg moeten ze dit allemaal bij mij gewoon leren, en idd ook dankzij een schrikreactie. Dit vergoedelijk ik dan weer door ervan uit te gaan dat ik gebruik maak van een vluchtdierreactie.

Een spoortje bij een groen paard heeft idd geen zin. Die is bedoeld ter verfijning van hulpen en niet -zoals zo vaak gebruikt- voor scherpte aan het been. Een jonkie plakt eerder op een spoortje dan dat hij gaat lopen. Een tikje met de zweep geeft dan wel een voorwaartse reactie, maar die is wel vanuit een schrikreactie en niet omdat hij begrijpt wat de bedoeling van dat tikje is. Die associatie komt pas later. Overigens rij ik bijna nooit met zweep, ben er niet handig mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:00

Totdat de paarden 2,5 jaar zijn heeft de zweep hen nog nooit geraakt. Ik stop veel tijd in mijn paarden. Veel meer tijd dan de meeste mensen. Ik werk met combinatie van hulpen: stem, lichaamstaal, zweep en dergelijke. Ik ga niet precies uitleggen hoe en wat ik doe, daar is in dit topic geen plaats voor. Binnen 10 jaar zal ik een boek uitbrengen en veel geld daarmee verdienen. ;)
Ik beperk de angst-en schrikreacties gewoon zo veel mogelijk. Ik wil niet een paard dat elektrisch reageert wanneer ik de zweep eens laat knallen. Ik wil geen paard dat naar voren wegspringt bij de eerste keer aandraven om dan in een sukkeldrafje met dan weer veel, dan weer weinig tempo. Nee, ik oefen en ik train totdat ze aan de hand een goed tempo draf 5 minuten kunnen volhouden. Dat ze weten welk commando "draf" betekent wanneer ze gas moeten terugnemen en dergelijke. Wanneer ik op een jong paard kruip is het enige nieuwe "het ruitergewicht". Al het andere zit er al lang en stevig bevestigd in. Tot nu toe is dit gelukt: intelligente paarden? Of een verzorger die het liefst met paard, halster en touw werkt?

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom we deze vergelijking nu toch doorvoeren. Als iemand zo inconsistent is met zijn beenhulpen als een stroomhalsband is, dan hoort zo een persoon niet thuis op een paard. Nogmaals, beenhulpen en stroomhalsband zijn niet te vergelijken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:08

Normaal gesproken leer je vanop de grond aan dat je met een specifiek commando voorwaarts moet gaan. Dezelfde zweep kan je ook gebruiken om het paard achterwaarts te doen gaan. De zweep dient als verlengde van je arm. Dus om een bepaalde druk te geven en die te lossen bij gewenst resultaat. Een zweep dient enkel om een commando dat je met de hand geeft, op een grotere afstand te geven. Het is dus niet de bedoeling om het paard te laten schrikken, net als een commando met de hand niet dient om het paard te laten schrikken om het zo te laten luisteren. Spijtig genoeg wordt de zweep vaak fout gebruikt waardoor het paard er bang voor is of het wantrouwt. En dan krijg je natuurlijk een schrikreactie ook al gebruik je de zweep maar voor een klein tikje. Maar dan handelt het paard uit wantrouwen. En eigenlijk moet hij handelen uit een basis van vertrouwen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:10

Gini schreef:
Totdat de paarden 2,5 jaar zijn heeft de zweep hen nog nooit geraakt. Ik stop veel tijd in mijn paarden. Veel meer tijd dan de meeste mensen. Ik werk met combinatie van hulpen: stem, lichaamstaal, zweep en dergelijke. Ik ga niet precies uitleggen hoe en wat ik doe, daar is in dit topic geen plaats voor. Binnen 10 jaar zal ik een boek uitbrengen en veel geld daarmee verdienen. ;)
Ik beperk de angst-en schrikreacties gewoon zo veel mogelijk. Ik wil niet een paard dat elektrisch reageert wanneer ik de zweep eens laat knallen. Ik wil geen paard dat naar voren wegspringt bij de eerste keer aandraven om dan in een sukkeldrafje met dan weer veel, dan weer weinig tempo. Nee, ik oefen en ik train totdat ze aan de hand een goed tempo draf 5 minuten kunnen volhouden. Dat ze weten welk commando "draf" betekent wanneer ze gas moeten terugnemen en dergelijke. Wanneer ik op een jong paard kruip is het enige nieuwe "het ruitergewicht". Al het andere zit er al lang en stevig bevestigd in. Tot nu toe is dit gelukt: intelligente paarden? Of een verzorger die het liefst met paard, halster en touw werkt?

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom we deze vergelijking nu toch doorvoeren. Als iemand zo inconsistent is met zijn beenhulpen als een stroomhalsband is, dan hoort zo een persoon niet thuis op een paard. Nogmaals, beenhulpen en stroomhalsband zijn niet te vergelijken.

Mee eens. Ik vind je manier van werken bovendien heel goed. Dat is zoals het hoort. Spijtig dat zo weinig mensen het zo doen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:15

gisteren heeft de shet waarschijnlijk toch m'n jaarling te pakken gehad toen ik er niet bij was. Toen ik haar op stal zette had ze een enorm ei op haar hals en kleine wondjes op haar kont. Ook had ze een opgedroogd vachtje (van het zweten). Ik heb niks gezien qua rennen ofzo, toen ik er bij was, was alles heel rustig. Ook hebben anderen die dag regelmatig gekeken en alles was rustig.

Dus zeker niet meer erbij als ik er niet bij ben. Mocht ik de band toch nog inzetten, dan zal ik m'n ervaringen hier neerzetten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:33

TS, om de discussie even aan de kant te laten. Ik vind het jammer dat je in deze situatie zit. Niemand die een gewond paard wilt. Ik hoop dat tijd raad brengt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:45

Het feit dat je het niet gezien hebt en dat ze rustig waren toen jij ( en andere mensen ) wel keken, kan je ook als positief opvatten !

Misschien hebben ze het gewoon op de juiste manier "uitgevochten" en is het nu onderling opgelost ?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:27

Ik denk dat het hiermee idd uitgevochten is. Maar als je het niet meer durft als je weg bent kan je het beter niet doen. Denk er wel aan dat als je ze uit elkaar haalt, dat het kan zijn dat ze de rangorde dan opnieuw moeten bepalen, dus dat er terug een korte aanval kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:32

Misschien houd hij zich rustig Omdat de baas kijkt?

Als de jaarlijg nu luistert naar de shet, dan zal hij ook niet meer ingrijpen...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:34

Dat kan ook. Ik zeg dan ook enkel dat het kan gebeuren en niet dat het zal gebeuren. Ze moet er alleen niet van verschieten en denken dat alles helemaal om zeep is als er zo'n kort gevecht plaatsvindt.

xNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:34

Dit is een form van straffen, en dat wil je toch juist niet?
Je paard gaat de schokjes als iets negatiefs zien, en zal zich er tegen verzetten...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:49

TS: je moet de Shet ook niet (meer) bij de jaarling laten als je er niet bij bent, ook niet als een andere stalgenoot meldt dat alles rustig is of lijkt: dan kun je namelijk niet zelf observeren wat er tussen die twee - of in de hele groepsdynamiek - nou EIGENLIJK gebeurt of gaande is.

Ik sluit overigens, na alles nog eens herlezen/doorgenomen te hebben toch niet uit, dat ook de A-pony hier een -mogelijk niet op het eerste gezicht duidelijke - rol in speelt.
Je meldt namelijk enkele keren al, dat de A-pony (merrie) niet wil dat er ook maar iemand in de buurt van de Shet komt, en dat ze mee gaat rennen als de Shet op de jaarling af gaat.
Wellicht reageert de Shet op het jaloerse gedrag van de A-pony, die mogelijk zelf afgunstig is op de jaarling, en die boodschap al dan niet bewust naar de Shet uitzendt. Die zich vervolgens voor haar karretje laat spannen. Om de extra-speciale band met de A-pony niet op het spel te zetten.
Dit valt uit te testen!

De A-pony lijkt "een passieve partner in crime", maar kan in heel dit gebeuren wel eens een grotere rol spelen dan zo op het eerste gezicht lijkt.

Wat zou ik dit graag eens gefilmd willen zien! Zal er wel niet van komen, maar goed....het blijft een bijzonder EN interessant staaltje van onderlinge paardentaal. Waar voor de paarden een logica in zit, die wij over het hoofd zien.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:14

Paarden taal is zo moeilijk om te begrijpen.

Daarom is omgaan met paarden zo leuk. :7

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:01

Ja, dat is ook zo, het omgaan met paarden is een NEVER ENDING LEARNING SCHOOL, zonder zweverig te worden, wij mensen missen vele onderlinge signaaltjes en tekenen, die paarden onderling als vanzelf voortdurend aan elkaar geven.

Paardentaal is een geheel andere taal dan "mensentaal", dat leer je echt alleen door heel veel tussen en met paarden te zitten en leven, veel te observeren, en door schade en schande wijzer te worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:32

Heeft dat wat te maken met paarden mensen of mensen met paarden ??

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:36

Ariebren schreef:
Heeft dat wat te maken met paarden mensen of mensen met paarden ??

ik denk dat er zowiezo maar héél weinig paardenmensen zijn, maar imo wil dit niet zeggen dat mensen met paarden niet kunnen leren. (ik reken mezelf nl tot de laatste categorie, paarden zijn mijn alles, zijn mijn leven. helaas mis ik een groot stuk talent om een echt paardenmens te zijn, dus ben ik een mens met paarden die er wel alles aan zal doen om ze geen tekorten te geven, goed te behandelen, erover bij te leren, etc ... )

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:37

Niet naar de volgens jou bekende weg vragen Ariebren....

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:37

Ik heb niet alles gelezen, sorry daarvoor. Maar ik kende ook een paard dat langer dan een paar minuten in de wei kon staan. Dat paard liet je los, hij liep een rondje, nam dan een aanloopje en sprong over het draad. Wat hun hebben gedaan is op stal zetten en gewoon zo vaak mogelijk 'uitlaten' omdat je anders je paard kwijt was en je ruzie kreeg met de boeren waarvan het land met mais vertrapt en platgelopen werd.
Staan ze ook op stal? En heb je beschikking tot twee stallen naast elkaar? Hoe zijn ze dan naar elkaar?

Verder ben ik het met je eens dat je het altijd kunt proberen. En je jaarling zo opgejaagd laten worden is ook niks.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:45

terpentijn schreef:
wij mensen missen vele onderlinge signaaltjes en tekenen,

Mensen missen signalen als ze in grote rode letters met uitroepteken op het voorhoofd van het paard geschreven staan, maar dat is een andere discussie. :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:14

Gini schreef:
terpentijn schreef:
wij mensen missen vele onderlinge signaaltjes en tekenen,

Mensen missen signalen als ze in grote rode letters met uitroepteken op het voorhoofd van het paard geschreven staan, maar dat is een andere discussie. :D

Klopt. Goed gezegd.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:05

Even een update hoe het er nu voor staat:

Shet heeft tot van de week apart gestaan, d.w.z. soms aan de stick in de berm en soms in een klein weitje naast de anderen met 3 stroomdraden er tussen.
Zo konden ze wel neuscontact hebben, maar verder niks.
Drie weken geleden is de shet ontsnapt van de stick (knipje zat niet goed dicht) en door de buurman bij de rest in de paddock gezet. Toen ik later ging kijken stond alles rustig, alleen jaarling en shet waren beide buiten adem, dus zal er wel het enige afgespeeld hebben. Alles stond op dat moment rustig en heb ze bij elkaar gelaten. Toen ik ze 's avonds op stal zette, had de jaarling toch weer wat bijtwondjes, dus maar niet meer bij elkaar gezet.

Van de week had mijn stalgenootje de paarden eerder binnen gezet, omdat het regende :( (was ik niet blij mee, had de stallen nog niet gedaan en ze zijn niet van suiker). Ik heb ze toen ik kwam nog weer naar buiten gedaan en omdat ik er toch was ze allemaal bij elkaar gezet. Shet schonk geen aandacht aan de jaarling, maar de jaarling liep er op een gegeven moment zelf naartoe. Ze snuffelden aan elkaar en de jaarling deed als eerste de oren in de nek en gaf shet een boze blik en draaide haar kont iets bij (verder niks hoor). Maar dit was voor de shet al genoeg om weg te lopen.
Verder geen enkel probleem geweest. Gisteren in de paddock gezet met z'n allen en op een gegeven moment stonden ze zelfs neus aan neus hooi te eten.
Dus vanaf nu staan ze weer gezellig bij elkaar en dat vind ik ook wel prettig voor de shet, want die stond elke keer maar in z'n eentje.

Stroomband heb ik na die eerste keer niet meer gebruikt,