Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:47

dank je wel, onze hengst heeft Portugeesch tuig en zadel op maar het laatste zie je niet die zit onder de jurk ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:48

marialva schreef:
hier komt onze lusitano hengst marialva in 17e eeuwse stijl, en HC is dit wat??

Wat kleding betreft stijl hoor, maar 17de eeuws :? Maakt echter niet uit toch?!

Paardhouding is het topic niet dus :x

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:49

marialva schreef:
dank je wel, onze hengst heeft Portugeesch tuig en zadel op maar het laatste zie je niet die zit onder de jurk ;)

Pommel en zweetblad zijn prima herkenbaar.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:50

heb de jurk op de barokke 17e eeuwse afdeling van de carnavals winkel gekocht :D en zat er ook zn witte pruik bij :+

caj2008

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:58

ja eigelijk hoef je niet ver te zoeken...mischien leek het met die pruik meer 17e eeuw :P lekker kriebbels

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:17

Een typisch 17de eeuws bit is
[img]http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:s4xfg029pCoEmM:http://www.usfriesianreferral.com/imagesforwebpage/bit-ren-curb.gif]/img]

Stang&trens is meest typisch 20ste eeuw.

Voor een beeld van ruiterkleding in 17de eeuws NL heeft Aelbert Cuyp een hele serie prachtige ruiterschilderijen gemaakt.

Dit echter alleen als je ´17de eeuws´ belangrijk vindt. Voor ´stijl´ is dat maar welke waarde je er aan wil hechten.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:44

marialva, 'echt' 17e eeuws of niet, ik vind je kledij en de uitrusting er heel mooi uitzien :j

hc, wat een ondingen! _O-
maar ach wat, als ze hun werk maar doen :')
ik ben heel blij met mijn camargues hoor ;)
zoals je zegt is er idd dat ene kleine ienemieneminpuntje dat je de riemen een slag moeten maken.
heb jij ze in rust met de voorkant naar binnen of naar buiten hangen?

Huertecilla schreef:
fojoe schreef:
hele mooie spullen op hun sites, alleen vind ik hier jammer genoeg niets van kleding.
Gewoon mailen.
daar had ik eigenlijk zelf moeten aan denken ^)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:32

fojoe schreef:
heb jij ze in rust met de voorkant naar binnen of naar buiten hangen?

Naar binnen: dan loopt de slag prettiger over je scheenbeen.

Ik rij met héél lange beugelriemen; de beugels zitten maar nét onder mijn zool. Als ik ga staan, kom ik een vingerdikte uit het zadel. Daardoor gaan ze soms wat naar binnen draaien en als ik toch andere beugels frut wil ik dat het oog goed staat.
Ik begrijp niet zo goed waarom dat op die camargues niet gedaan is. Is niets meer werk noch meer materiaal.

Een ander constructief raadsel is me waarom zo weinig stijgbeugels een geïntegreerde gesp als oog hebben. Dan heb je geen beugelriem als lus nodig en ook kan je de beugel gelijk op de goede hoogte in de riem hangen. De gesp in de riem vervalt dan gewoon.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:39

zo heb ik ze ook, en als ik mijn voeten 'los' laat, hangen ze parallel met het paard.
lang zijn de riemen bij mij ook, al heb ik nog niet gemeten hoe hoog ik precies uit het zadel kom :+

dat van die gesp vind ik in al zijn eenvoud een briljant idee :)*
geef je een seintje als jouw beugels met bijhorende riemen op de markt komen? 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:44

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:18

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:22

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 11:51

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:59

Ach je ziet zoveel meiden in bruidsjurken op paarden :+ deze zijn tenminste te betalen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:16

Evelli schreef:
Ach je ziet zoveel meiden in bruidsjurken op paarden :+ deze zijn tenminste te betalen :D

Ah, dus je denkt dat dit een bruidsjurkentopic is?

Dan nogmaals; wie ríjdt (paardrijden = vervoer te paard) paard in stijlvolle rijkleding niet zijnde de ´verplichte´ FEI-dressuur kleding en daarvan afgeleide.

De bruids- en andere fotosessies zijn leuke garnering om het topic. Het topic poogt te gaan over stijlvol gekleed ríjden.
Al dan niet historisch correct. Historie is zoals ik al schreef daarbij zeer ruim.

Dat kan ook in de regen en f@kking vrieskou (en dan bedoel ik niet in een verwarmde rijhal :P ).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:22

Weet je, krijg het idee een beetje dat iedereen die zich in jouw ogen niet correct kleedt hier niet welkom is als ik het zo lees.
Terwijl je zelf in je openings topic zegt: wie ríjdt (paardrijden = vervoer te paard) paard in stijlvolle rijkleding niet zijnde de ´verplichte´ FEI-dressuur kleding en daarvan afgeleide.

Bruidsjurk = anders, kan stijlvol zijn. En als mensen daarin willen rijden is dat toch prima?
Niet iedereen ziet het zitten/kan het zich veroorloven om áltijd zo gekleed te gaan, het bij elkaar te krijgen dat het geheel klopt, maar het is ook niet al te praktisch voor veel mensen.
Dus voor de mensen die soms stijlvol gekleed gaan tijdens bijvoorbeeld shows e.d. Kan de link fijn zijn, betaalbare, opmaat/wens gemaakte jurken die afwijken van de verplichte FEI dressuurkleding en daarvan afgeleide kleding ;)

Moet er dan een HC regel komen? Je mag alleen deelnemen aan dit topic als je altijd historisch correct rijdt? Of mag het als je soms zo rijdt? Of mag je meekletsen als je het leuk vindt?
Wil nu wel eens weten wanneer je wel en niet mee mag kletsen hier?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 13:04

Evelli schreef:
Weet je, krijg het idee een beetje dat iedereen die zich in jouw ogen niet correct kleedt hier niet welkom is als ik het zo lees.
Terwijl je zelf in je openings topic zegt: wie ríjdt (paardrijden = vervoer te paard) paard in stijlvolle rijkleding niet zijnde de ´verplichte´ FEI-dressuur kleding en daarvan afgeleide.

Bruidsjurk = anders, kan stijlvol zijn. En als mensen daarin willen rijden is dat toch prima?

Sleutelwoord ´ríjden´ :)*

Doel was een positief topic ter leringh ende vermaeck over ándere rijkleding dan de universele Anky-wannabee en grijsklof.
Paardrijden anders verpakt. Paardrijden in stijl, heet het topic.
De statiefotos zijn welkome, leuke, maar begrenzende, garnering.

Laat gerust jouw ríjfotos in ´bruids´jurk zien +:)+
Historisch verantwoord is alleen relevant voor wie dat wil/claimt.

Enneh, erger je niet, is slecht voor alleen joúw gezondheid:

Ben je boos?
Pluk een roos,
zet hem op je hoed,
dan ben je morgen weer goed!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:09

Ik rij niet ;) zoals ik al eens vermeld heb :)

Maar ik ga dit topic verlaten, vind dat jij je ontzettend betweterig opstelt (ben niet de enige want dat hebben al meer mensen gezegd) en dat maakt een topic om mee te kletsen niet fijn.
Dus wens je veel succes verder :)

Adios

En flauwe kinderrijmpjes uit het stof halen vind ik beneden niveau.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:13

mijn inziens kan je het rijden in kledij heel goed bevorderen door ook fotoshoots te doen in stijlvolle kledij buiten de setjesfoto's.

Als het een aansporing topic is laten we dan foto's sturen, aanmoedigen, aansporen en toeroepen in plaats van hameren op het rijden in kledij of het op een paard zitten in kledij. Genoeg dingen die je kan doen zonder te rijden in kledij met je paard.

Ik ben pro aanmoedigen, en snap eigenlijk niet zo goed wat er mis is met de link die evelli gaf (of was daar niets mis mee?) en in plaats van een discussie over het al dan niet historisch correct (stijlvol hoeft immers helemala niet historisch correct te zijn en hoe correct is historisch?) rijden of zitten op een paard in kledij.

Kortom:

pais ende vre'e

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 14:04

KDS schreef:
Genoeg dingen die je kan doen zonder te rijden in kledij met je paard.

Klopt en daar is alles vóór, doch kijk eens naar de titel van dit topic en de ts :)*

Open als dit topic je inspireert voor ´Stijl met paard als garnering´ daar gerust een topic over.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:14

ik denk dat 'garnering' een beetje overtrokken is, er zijn gewoon heel veel verschillende manieren om met je paard om te gaan, en heel veel verschillende kleding om dat in te doen.
Maar laten we de focus dan niet zo leggen op 'rijden' in kledij... maar 'met je paard in kledij' en ik zie niet zozeer waarom een fotoshoot in kledij met je paard daar niet toe behoort.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:43

Prachtige kleding zie ik langskomen zeg!

Het zit nog even niet in het budget en ik heb ook even weinig kwali-tijd om erin te steken, maar ik heb wel een verlanglijstje. :) Voor de koude dagen een lange jas á la http://web.mac.com/gittegjersoe/Amazonas-English/Coats_gallery.html#13 en in 't voorjaar een lange broek/rok met bijpassende korte jas http://web.mac.com/gittegjersoe/Amazonas-English/Skirt.html. Is helemaal mijn smaak, goede snit en behalve een plastron verder zo weinig mogelijk 'franjes'. Én ook op een goede (milieu)vriendelijke manier geproduceerd. :)

Dat blauwe jasje op het laatste schilderij van Cuyp doet me erg denken aan de jas die je voor je zoontje laat maken HC!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:47

elanor, ik heb ook al menig maal op die site zitten kwijlen...
wil nog altijd een mooie ouderwetse cravatte (schrijf je het zo?) ga waarschijnlijk binnenkort, in mijn tijdgebrek, om voor studiepunten onder begeleiding een passende jas te maken, gebaseerd op piratenjas maar dan hopelijk een stuk vrouwelijker, hopelijk passend bij mijn toekomstige spaanse laarzen:P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:20

elanor schreef:
Dat blauwe jasje op het laatste schilderij van Cuyp doet me erg denken aan de jas die je voor je zoontje laat maken HC!

Klopt. NL is duidelijk Calvijnser en minder barok uitbundig. Is eigenlijk niet veranderd ;)
Ben erg benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
We hebben een prijsdeal gemaakt voor een set. Madame bruin/blauwzilver en zoon blauw/zilverbruin.

De ruiterschilderijen van Aelbert Cuyp zijn een studie op zich.
Hij heeft echt héél veel ruiterschilderijen gemaakt doch die zijn bijna allemaal naar de engelstalige wereld verkocht. Het ruiterthema en de arcadische sfeer sloegen enorm aan.
Hij schildert in detail zadels en optomingen en dat is enorm informatief. Je kan ook zien dat hij in bepaalde periodes sommige attributen in zijn atelier heeft, want die komen dan terug.
Hij heeft blijkbaar een, eigen?, favoriete merrie :D
Een vraagteken heb ik over de zwaarden die hij afbeeldt. Dat zijn nagenoeg altijd sabels van pools ogend ontwerp.
Hier op dit schilderij wat waarschijnlijk Pieter de Rovere (1602-1652) voorstelt als heer van Hardinxveld, toezicht houdende op de zalmvangst in de Merwede; http://www.uwstamboomonline.nl/passie/s ... rovere.jpg
óók al!
Wellicht is er (op zich volkómen terechte) een rondzingende reputatie in die periode, want Rembrandt schildert een ´Poolse Ruiter´ terwijl hij bepaald geen meester in paarden schilderen was.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:22