wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:36

IniminiLover schreef:
cyrano schreef:
Dat is dus weer geen antwoord.

Pffff oke ik ga de vraag nu anders stellen:

Wat kan jij allemaal, wat heb je allemaal gedaan, krijg je en zo ja op welk niveau en wat is het niveau van de persoon waar jij les van krijgt?
Onderlinge wedstrijden, heb je die wel eens gereden? Of een oefenparcoursje gesprongen?
En dan nog even voor de duidelijkheid ik bedoel dus de paardensport in het algemeen dus niet alleen het springen.

oke nou dan heb ik 1x dressuur wedstrijd gereden ,, en op moment krig ik geen les want heb op moment niks om op te riden,,

:wow:
je hebt je fjordje toch om op te rijden? :o?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:38

Je hebt toch je Fjord om op te rijden, waarom volg je met hem geen lessen?

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:40

die staat op moment even ergens anders ivb met gebrek aan plek bi ons op moment , vandaar dat ik daar niet op rid want das best een poose riden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:41

IniminiLover schreef:
cyrano schreef:
Dat is dus weer geen antwoord.

Pffff oke ik ga de vraag nu anders stellen:

Wat kan jij allemaal, wat heb je allemaal gedaan, krijg je en zo ja op welk niveau en wat is het niveau van de persoon waar jij les van krijgt?
Onderlinge wedstrijden, heb je die wel eens gereden? Of een oefenparcoursje gesprongen?
En dan nog even voor de duidelijkheid ik bedoel dus de paardensport in het algemeen dus niet alleen het springen.

oke nou dan heb ik 1x dressuur wedstrijd gereden ,, en op moment krig ik geen les want heb op moment niks om op te riden,,

Ik zit dit zo met een schuin oog te volgen, en ik vraag me in godsnaam af waar jij je zo druk om maakt Cyrano. Ik nsap dat je gefrustreerd raakt van iemand die niet meteen reageerd, maar dat is ook niet zo verwonderlijk, aangezien ze zo'n beetje aangevallen wordt op verschillende manieren.

Als TS de springsport in wilt, dan moet ze dat lekker doen. Idd is het misschien iets lastiger aangezien ze nog geen wedstrijdervaring heeft, maar zo te zien heeft ze genoeg kundige mensen om zich heen.

Dus TS, ga jij lekker je Fjord verkopen, een springpony/paard kopen, les nemen en daarna lekker springwedstrijden gaan rijden! En Cyrano, adem in, adem uit, windt je niet zo op ;)

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:41

Zodra ik daar echt mee begin neem ik ook essen met hem ,,

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:43

Hey, ik heb niet alles doorgelezen maar wilde wel ff reageren.

Ik was vroeger ook een echte dressuur en wedstrijdmuts. Nou ja, ik was ervan overtuigd dat ik met een echt wedstrijdpaard er wel zou komen.
Heb het ook geprobeerd met een grote en mooie wedstrijdknol. 2 jaar (of wel langer) gesukkeld met omgaan en blessures en 7 kleuren stront in mijn broek tot ik het paardrijden wilde opgeven.

Toen kwam een fjord van 1,42m in mijn leven waarvan ik dacht: wat moet ik daarmee? geen dressuur, springen en alleen buitenritjes.

Nu gaat hij echt niet meer weg. We zijn lekker aan het dressuren op wedstijd en we springen in België ook aardig mee. En binnenkort willen we eens trec en oefencross proberen.
Heb het geluk een goeie instructrice te hebben die me begeleid en mij ook wel verder ziet te komen.

Fjorden zijn veelzijdige paardjes en als je met hen in de kijker rijdt dan komen de mensen zelf wel om hun paard door jou te laten rijden.

Geef hem aub niet zomaar weg want als je met een (moeilijker) fjord een hoop bereikt heb je en vriend voor het leven en staar je niet blind op die grote superknollen.

Waarom neem je niet eerst les met je fjord bij een goede instructuur? en kijk dan eens verder.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:03

Wat is dit voor een dom kruis verhoor?
De meeste vragen heeft ze al wel beantwoord, maar het is geloof ik niet naar jullie zin?!
Ze heeft al meerdere keren aan gegeven dat haar angst meer faal angst is dan wat anders. Dat ze bang is te vallen en dat andere het zien.
En dat gaat echt wel een keer gebeuren, op haar fjord of op een paard. Met een beetje pech voor een volle kantine. Ik denk dat elke springruiter dat wel eens mee heeft gemaakt.
Maar dat geeft niets, omdat elke springruiter dat wel eens heeft mee gemaakt houden ze je daar ook niet mee voor de gek of zo.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:05

Nog 4 pagina's en dan heb ik het topic uit. Eerst wilde ik zeggen houd je fjord (ook ik heb een fjord) en ga nou eerst eens springen voordat je uberhaupt een springpaard gaat kopen. Maar inmiddels weet ik beter, meid verkoop je fjord en zoek het verder uit.
Ik snap niet dat je ondanks je doelen het niet eens probeert op je fjord. Daar kan ik gewoon niet bij :n

Ja fjorden zijn geen wedstrijdmateriaal, maar ze kunnen je wel op weg helpen. En wie weet wat de toekomst brengt. Misschien is hij wel supergoed.
Mijn fjord springt heel graag, waarre het niet dat ik het niet durf. Met vrijspringen haalt hij met gemak de 90 cm, waarschijnlijk doet hij de uitvoering niet perfect, maar hij kan het en heeft er veel lol in.

Ik las ook ergens dat fjorden niet geschikt waren voor springen omdat ze niet behendig kunnen draaien? Heb jij ooit wel eens op een fjord gezeten? Een fjord heeft een lekker kort lichaam en is dus uitstekend geschikt om behendig te keren. Geloof me heb er aardig veel ervaring mee.

Ben ik blij dat ik een fjord heb; ik kan ermee springen, dressuren, buiten rijden, mennen, western rijden, zwemmen, met halster en zonder zadel rijden. VD, longeren, tutten, wandelen. Misschien staan ze wel nergens op 1, maar er zijn maar weinig rassen die in elke discipline goed mee kunnen komen.

cissy

Re: wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:09

zucht, nog even en dit wordt een huiskamertopic, na 20 pagina's zijn jullie er nóg niet uit..... hóélang kun je daarover door blijven discuzeuren?

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:46

zolang dat TS geen antwoord geeft op hele logische vragen...
Maar euhm, denk dat ik het nu echt wel voor bekeken houd hoor..heeft allemaal toch geen zin

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:07

Volgens mij heeft TS allang alle vragen beantwoord.

Ze heeft geen wedstrijdervaring, maar heeft wel ambities om wedstrijden te gaan rijden en wil naar een leuk niveau. Iedereen moet ooit eens bij het begin beginnen.

Ze heeft een fjord gekregen en aangenomen vanwege emotionele waarde, waarschijnlijk ook omdat ze geen nee durfde te zeggen. Nu is ze er achter dat ze twijfeld of ze met haar fjord wel verder kan komen. Is niets ergs aan, ook ik heb dat regelmatig.

Er is besproken met haar ouders en opa wat er moet gaan gebeuren. Twee paarden mag ze niet van haar ouders. Dat haar zus wel meerdere paarden mag hebben, hebben wij niets mee te maken. Dat is nou eenmaal de keuze van haar ouders. Of ze geld genoeg heeft (hebben) om een goed leerpaard te kopen is eigenlijk ook niet iets wat wij mogen vragen. Hun financiele situatie is voor ons totaal niet interessant.

Daarnaast veegt ze echt niet alles van tafel. Ze heeft al besloten om de fjord nog even aan te houden en kijken of ze er toch wat mee kan.

TS is best aan de grote kant en ondanks dat een fjord haar zou moeten kunnen dragen, denk ik dat ze beter past op een leuk paard.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:11

Loopt dit hier nu nog alijd zo hevig :+
Ik moet altijd zoveel bijlezen, ongeloofelijk ! :P

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:45

cissy schreef:
zucht, nog even en dit wordt een huiskamertopic, na 20 pagina's zijn jullie er nóg niet uit..... hóélang kun je daarover door blijven discuzeuren?

dat vraag ik me ook af :?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:02

Ik denk dat ik het ook maar opgeef, lijkt me verstandiger.
Jammer dat je niet gewoon antwoorden geeft op alle vragen TS. En kom nou niet aanzetten met welke vragen, de vorige post van mij heb je nog niet eens de helft van beantwoord.
Ik vind de vragen wel degelijk belangrijk om een advies te kunnen geven. Als je al springervaring had en dus al WIST dat je het zelf kan, zou ik eerder adviseren dat je wel een springpaard kan gaan kopen. Als je dat nog niet eens weet (als je het nooit hebt gedaan, hoe kan je dan weten dat je het kan?) zou ik eerder adviseren om te lessen met je fjordje en daarna verder te kijken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:04

Ze geeft gewoon antwoord. Zie de samenvatting van mystic. Dat het niet bevredigend is voor sommige is wat anders.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:07

kazary schreef:
Ze geeft gewoon antwoord. Zie de samenvatting van mystic. Dat het niet bevredigend is voor sommige is wat anders.

ben ik niet met je eens. Een groot deel wel hoor, merendeel heeft ze na lang doorvragen wel opgehelderd. Maar een aantal ook niet. Dat heeft niks met bevredigend te maken, de antwoorden zijn er gewoon niet.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:13

Maar weetje wat ik niet snap.Als je zoveel ambitie heb,waarom probeer je het eerst niet met je fjord :? Iemand met ambitie die probeert zelf zo hoog mogelijk te komen zonder een perfect paard,jij moet je paard in die zin perfect rijden dan,ok je fjord word nooit een topper,maar probeer het dan als nog,je hebt pas echt talent en ambitie als je het aankunt je fjordje te rijden op wedstrijd ;) Maar dat is mijn mening,ik haal ook het beste uit mijn paardje en een topper is ze niet,maar alsnog,als je ambitie hebt moet je zeker met je fjord een Bpacour aankunnen desnoods pony's en anders dress,jij bent degene die moet rijden,niet alleen het paard doet alles :)
Veel sucses verder :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:14

En ze moet maar een kruisverhoor ondergaan omdat sommige haar verwend vinden? Ze is geen crimineel als ze met de gedachte speelt haar fjord te verkopen. Al lijkt dat wel hoe ze zich moet verantwoorden. Op alle belangrijke vragen zijn antwoorden, op een paar na over haar zus en financiele situatie. Daar hebben kort gezegt geen flikker mee te maken :)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:14

Zwerte schreef:
TS, hele belangrijke vragen waar nog steeds geen antwoord op is: wat heb je zelf al bereikt? Heb je uberhaupt wel eens wedstrijden gereden, dressuur en/of springen? Hoe weet je anders dat jij het wel kan? Iets willen en iets kunnen zijn 2 verschillende dingen...
En als ik het goed begrijp is je angst om te vallen in het parcours weg als je het paard kent en vertrouwd? Hoe weet je dat zo zeker?

Wat ze zelf bereikt heeft is al gemeld, geen wedstrijd ervaring (op 1 dressuurwedstrijd na) wel onderlinge gereden, maar houdt dat in dat ze dan ook gelijk maar niets zou mogen?
Of ze het dan ook echt kan? Dat merkt ze snel genoeg als ze een paard heeft waar ze het mee gaat proberen.
Of de angst zal verdwijnen is iets wat je nooit zeker weet, zeker faalangst is een lastig iets waar je niet 1,2,3 vanaf komt. Ook hier geldt, moet ze het dan maar gelijk niet gaan proberen????

Als je goed teruggelezen had, had je dit zelf ook kunnen vinden.

Ik vraag me werkelijk waar af wat hier nu de echte toegevoegde waarde van is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:25

kalm aan mensen, ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik bedoel het zeker niet verkeerd! Zoals ik al zei vind ik het van belang vanwege het advies/meningen die we haar kunnen geven.
Ik heb nergens gezegd dat ze het niet zou kunnen als ze het nog niet geprobeerd heeft. Maar ik vind het wel een belangrijk gegeven want ze weet dus gewoon nog niet of ze zelf wel goed genoeg is voor de springsport (om echt verder te komen) Ik zou het jammer vinden als ze dit fjordje (waar ze naar eigen zeggen een band mee heeft) verkoopt, een springpaardje koopt, en vervolgens erachter komt dat ze het zelf gewoon niet kan of dat ze niet over haar angsten heen kan komen. In die situatie had ze dus het fjordje niet vanwege haar mogelijke springcarriere hoeven verkopen. Dat is de reden waarom ik erover door bleef vragen. Ik wilde vroeger ook graag wedstrijden gaan rijden maar had geen eigen paard/pony. Later begon ik te beseffen dat ik gewoon een recreatieruiter ben, ik ben absoluut niet goed genoeg om verder in de sport te komen. Vervelend om te weten, maar wel belangrijk om teleurstellingen te voorkomen.
En uittesten of ze het kan komt ze ook snel genoeg met haar fjordje achter.

Dus Mistic, ik heb prima gelezen en kan jouw vragen allebei met een duidelijk NEE beantwoorden. Heb ik nergens gezegd en ook nergens geimpliceerd. Als je zelf goed had teruggelezen had je dat ook kunnen vinden. (btw ik had de laatste 2 vragen, of ze het kan en of de angst verdwijnt, niet kunnen vinden omdat jij ze nu beantwoord en niet de TS)

Kazary, ik heb haar nergens verwend genoemd of iets wat in die buurt komt. Vind ik ook absoluut niet, ze zit gewoon in een lastige situatie.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:33

Ik heb net alle 20 pagina's doorgelezen.
En ik moet zeggen dat jij dit paardje niet verdient meis!
Want ohw je bent zo gek op hem! Maar je heb niks met fjorden.
Je spreekt jezelf tegen.

Hij is nog hardstikke jong, en moet nog veel leren, jij ook en dat is helemaal niet erg!
Maar je moet het wel een kans gunnen en geven, dat is ook belangrijk.
Iedereen moet leren, en dat kost veel moeite soms ook bloed zweet en tranen.
Maar ik denk dat jij het in dit geval er niet voor over hebt.

Je moet geen paard houden, waar jij in jouw geval niks mee hebt. Dat merkt dat beestje ook en dat is gewoon zielig. Dus doe hem en jezelf een plezier. En verkoop hem.

Wat in dit geval het ene goede is. Is dat jij dit paardje lekker verkoopt naar iemand die helemaal gelukkig is als die alleen al aan hem denkt.
Dit paardje wordt niet gelukkig met jou. Omdat jij niet "tevreden" bent met dit paardje.

En trouwens met zo'n onzeker, ongeinteresseerd karakter kom je al helemaal niet ver in de wedstrijden. Dus ik zou mezelf een dikke vette schop onder me reet verkopen en heel gauw veranderen, en god op je blote knieeen danken dat jouw oom dit jou heb nagelaten.

Ik bedoel dit absoluut niet verkeerd, maar dit ik hoe ik erover denk, en hoe ik dit zal oplossen als ik in deze situatie zou staan. Het staat misschien een beetje raar omschreven, dit is niet mijn bedoeling.
Maar kon het niet zo gauw anders formuleren.

Dus sterkte met het nemen van een beslissing.
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 20-02-09 18:55, in het totaal 3 keer bewerkt

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:45

Zwerte schreef:
kalm aan mensen, ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik bedoel het zeker niet verkeerd! Zoals ik al zei vind ik het van belang vanwege het advies/meningen die we haar kunnen geven.
Ik heb nergens gezegd dat ze het niet zou kunnen als ze het nog niet geprobeerd heeft. Maar ik vind het wel een belangrijk gegeven want ze weet dus gewoon nog niet of ze zelf wel goed genoeg is voor de springsport (om echt verder te komen) Ik zou het jammer vinden als ze dit fjordje (waar ze naar eigen zeggen een band mee heeft) verkoopt, een springpaardje koopt, en vervolgens erachter komt dat ze het zelf gewoon niet kan of dat ze niet over haar angsten heen kan komen. In die situatie had ze dus het fjordje niet vanwege haar mogelijke springcarriere hoeven verkopen. Dat is de reden waarom ik erover door bleef vragen. Ik wilde vroeger ook graag wedstrijden gaan rijden maar had geen eigen paard/pony. Later begon ik te beseffen dat ik gewoon een recreatieruiter ben, ik ben absoluut niet goed genoeg om verder in de sport te komen. Vervelend om te weten, maar wel belangrijk om teleurstellingen te voorkomen.
En uittesten of ze het kan komt ze ook snel genoeg met haar fjordje achter.

Dus Mistic, ik heb prima gelezen en kan jouw vragen allebei met een duidelijk NEE beantwoorden. Heb ik nergens gezegd en ook nergens geimpliceerd. Als je zelf goed had teruggelezen had je dat ook kunnen vinden. (btw ik had de laatste 2 vragen, of ze het kan en of de angst verdwijnt, niet kunnen vinden omdat jij ze nu beantwoord en niet de TS)

Kazary, ik heb haar nergens verwend genoemd of iets wat in die buurt komt. Vind ik ook absoluut niet, ze zit gewoon in een lastige situatie.

Ik kan niet anders dan helemaal met jou meegaan Zwerte.
Als ik zelf een antwoord had moeten typen had er precies hetzelfde gestaan dus bedankt voor de moeite.

Alleen ik moet wel bekennen dat ik haar verwend genoemd heb maar dat kwam pas na een tijdje opzetten bij me vanwege haar houding jegens mensen die haar helpen wilde.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:54

Joolien schreef:
Ik zit dit zo met een schuin oog te volgen, en ik vraag me in godsnaam af waar jij je zo druk om maakt Cyrano. Ik nsap dat je gefrustreerd raakt van iemand die niet meteen reageerd, maar dat is ook niet zo verwonderlijk, aangezien ze zo'n beetje aangevallen wordt op verschillende manieren.

Als TS de springsport in wilt, dan moet ze dat lekker doen. Idd is het misschien iets lastiger aangezien ze nog geen wedstrijdervaring heeft, maar zo te zien heeft ze genoeg kundige mensen om zich heen.

Dus TS, ga jij lekker je Fjord verkopen, een springpony/paard kopen, les nemen en daarna lekker springwedstrijden gaan rijden! En Cyrano, adem in, adem uit, windt je niet zo op ;)

Joh als je nou eens eerst gaat lezen dan zie je dat er al heel veel mensen een hele tijd bezig zijn geweest om haar op een eerlijke en normale manier te helpen met haar vraag. Dan word uiteindelijk niet of nauwelijks gereageerd door TS en heeft ze ook nog eens een houding waar je u tegen kan zeggen.

En wat betreft dat kruisverhoor, als TS gewoon heel duidelijk antwoord geeft op alle vragen die er gesteld worden dan maakt dat het een stuk makkelijker om haar daadwerkelijk antwoord te geven op haar vraag. Maar ja als je 5 pagina's nodig hebt om een half antwoord te krijgen dan zie ik mij genoodzaakt om elke vraag die ik heb in delen te stellen zodat ik met alle halve antwoorden een geheel kan maken.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:18

IniminiLover schreef:
@ opisop_shop .

Ik weet dat ik springen leuk vind & ik ga mischien ook op 1 van mijn zus rijden ,,

& ja maar bij ons zie je niet veel fjorden springen en fjorden vind ik zelf ook niks aan maar je bent toch altijd blij met je eigen pony !?

Heb weer wat bij moeten lezen en er verandert weinig. Ik heb eerder geschreven dat je niet blij bent met je fjord. En bij die mening blijf ik ondanks dat je daarna schreeft dat je dat niet gezegd zou hebben. Nu zeg je dat je fjorden niks aan vind??????Je spreekt jezelf op zeer veel fronten tegen. Niet alleen over de fjord maar ook over je kunnen.

Enne het lijkt me echt dat jij niet blij bent met je eigen pony want het is een fjord waar je nu niet op rijdt. Want in een van je antwoorden zeg je dat je nu niets te rijden hebt.

In godsnaam doe je pony een plezier en verkoop hem aan iemand die hem wel waardeert. Tuurlijk kan het zijn dat het niet klikt tussen jullie. Dat kan altijd maar maak er dan niet zo´n vaag probleem van. Rij lekker op een paard van je zus en zoek een paard dat wel bij je past en dat wel klikt.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:31

Ik heb net even de laatse pagina's gelezen en daar beantwoord je dat je geen of weinig wedstrijd ervaring hebt?
Je hebt dus 1 onderlinge wedstrijd gereden en dus vind je dat je niet ver komt met je fjord?
Ik vraag me eigenlijk af of je op een ervaren springpaard ver zou komen met zo'n instelling, dat je bang bent om te vallen,geen vertrouwen in je fjord omdat je denkt dat hij het niet kan, niks aan fjorden vind.
Ik hoop niet dat je denkt dat een springpaard zomaar fantastich word, je moet vertrouwen hebben in je paard dan weet ik zeker dat je ver zult komen met je fjord.
Natuurlijk is de keus aan jou,maar als ik jou was zou ik me goed bedenken wat jijzelf allemaal kan en wat je nog niet kan.
Ik weet natuurlijk niet hoe sterk jou band met je fjord is etc,maar ik zou toch adviseren om eerst zelf een goede ruiter te worden door lessen te nemen en dan te kijken of het wel allemaal zo leuk is.
Iedereen heeft natuurlijk angst om van zijn paard te vallen tijden het springen terwijl een bomvolle kantine staat toe te kijken.
Ik vind dat je even moet 'uitproberen' hoe goed je paardje is met springen en of je wel alle vertrouwen in hem hebt.
En omdat je wel heel graag de springsport in wil gaan(heb ik begrepen) en geen vertrouwen in je paard hebt en denkt dat hij niet ver zal komen dan is de keus toch duidelijk?

veel succes