Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:46

Voltigeur schreef:
Als iedereen jouw instelling heeft, dan kunnen we Bokt.nl net zo goed opdoeken. Volgens jouw is wat je doet jouw eigen zaak en heeft niemand er iets mee te maken.

Dat heb ik niet gezegd en wil ik ook niet zeggen. Iemand is volledig vrij om advies te vragen en daar over te praten. Maar is het nodig om steeds ongevraagd commentaar te geven op dingen die niet ter zake doen? Dat vind ik dus niet.

Citaat:
En in dit specifieke geval al zeker niet op een topic waar het al dan niet dragen van een cap ter discussie staat. Reacties gaan posten in een topic, op een DISCUSSIEforum nog wel, waar je geen comments op wil vind ik nogal een rare redenering...

Dit is niet een topic waar het al dan niet dragen van een cap ter discussie staat, maar in hoeverre het terecht / zinvol / wenselijk is om je ongevraagd steeds met andermans keuze te bemoeien.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:57

Even een klein berichtje tussen die enorme lange (maar stiekem wel interessante) antwoorden..
Heb hem wel even van de eerste bladzijde geplukt

bobbymp schreef:
Er is hier een keer iemand van t paard gevallen (zonder cap) en die heeft het niet meer na kunnen vertellen,daar leer je wel van!!

Er zijn ook zat mensen die wél een cap en/of bodyprotector dragen die het ook niet na kunnen vertellen..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:00

Shadow0 schreef:
Maar is het nodig om steeds ongevraagd commentaar te geven op dingen die niet ter zake doen? Dat vind ik dus niet.

Dat betekend dat we ook van de opmerkingen over setjes af zijn. En van de opmerkingen hoe mooi een paard is. Of hoe fijn een zadel lijkt te zitten. En waar je die ene mooie rijbroek vandaan hebt.
(als we kijken naar een HAW topic)
Zal een hoop posts schelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-07 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:01

Marije112 schreef:
Even een klein berichtje tussen die enorme lange (maar stiekem wel interessante) antwoorden..
Heb hem wel even van de eerste bladzijde geplukt

bobbymp schreef:
Er is hier een keer iemand van t paard gevallen (zonder cap) en die heeft het niet meer na kunnen vertellen,daar leer je wel van!!

Er zijn ook zat mensen die wél een cap en/of bodyprotector dragen die het ook niet na kunnen vertellen..

Ja, als dat een reden is om geen bescherming te dragen, dan hoef je niks meer te doen: geen gordel in de wagen, niet op 't fietspad fietsen, niet op een zebrapad oversteken, en ga zo maar door. Een zeldzame keer dat het misgaat mèt bescherming als argument gebruiken om geen bescherming meer te hoeven dragen is ook maar flauwe kul...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:16

Voltigeur schreef:
Ja, als dat een reden is om geen bescherming te dragen, dan hoef je niks meer te doen: geen gordel in de wagen, niet op 't fietspad fietsen, niet op een zebrapad oversteken, en ga zo maar door. Een zeldzame keer dat het misgaat mèt bescherming als argument gebruiken om geen bescherming meer te hoeven dragen is ook maar flauwe kul...

Het is geen reden om bescherming niet te gebruiken, maar het is wel een reden om er over na te blijven denken of die bescherming zinvol genoeg is.

En in alle eerlijkheid: ik vind wettelijke verplichtingen voor bv autogordels eigenlijk niet nodig, op dezelfde gronden. Het is een wet, ik hou me eraan, maar van mij hoeft het geen wet te zijn. Bij verkeersregels zoals zebrapaden en fietspaden ligt dat in zoverre anders dat dit er ook mee te maken heeft hoe verkeersdeelnemers samen in het verkeer zijn: een fietser die niet op het fietspad rijdt veroorzaakt bv vaak overlast aan het overige verkeer.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:33

Shadow0 schreef:
Voltigeur schreef:

Het is geen reden om bescherming niet te gebruiken, maar het is wel een reden om er over na te blijven denken of die bescherming zinvol genoeg is.

En in alle eerlijkheid: ik vind wettelijke verplichtingen voor bv autogordels eigenlijk niet nodig, op dezelfde gronden. Het is een wet, ik hou me eraan, maar van mij hoeft het geen wet te zijn. Bij verkeersregels zoals zebrapaden en fietspaden ligt dat in zoverre anders dat dit er ook mee te maken heeft hoe verkeersdeelnemers samen in het verkeer zijn: een fietser die niet op het fietspad rijdt veroorzaakt bv vaak overlast aan het overige verkeer.

Het is off topic, maar je zal het maar meemaken dat een bestuurder die zijn gordel niet omheeft, bij een aanrijding door zijn voorruit jouw voorruit komt binnen gekatapulteerd...
Ik heb ook niet gezegd dat een cap wettelijk verplicht moet worden. Ik heb wel ergens gezegd dat ik het volkomen kan begrijpen als een verzekeringsmaatschappij beslist om niet uit te betalen als iemand hoofdletsels heeft ten gevolge van het niet dragen van een cap. En ik vind het ook volkomen normaal dat ze evetueel zo'n clausule inbouwen wanneer je een polis afsluit.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:40

Needje schreef:
Shadow0 schreef:
Maar is het nodig om steeds ongevraagd commentaar te geven op dingen die niet ter zake doen? Dat vind ik dus niet.

Dat betekend dat we ook van de opmerkingen over setjes af zijn. En van de opmerkingen hoe mooi een paard is. Of hoe fijn een zadel lijkt te zitten. En waar je die ene mooie rijbroek vandaan hebt.
(als we kijken naar een HAW topic)
Zal een hoop posts schelen.

Klopt.
Als (stel dat) ik een topic open op HAW, met de vraag wat mensen vinden van (bijvoorbeeld) de stand van mijn benen bij het springen, dan wil ik daar graag commentaar op. Opmerkingen over wel/geen cap, wat voor kleur hoofdstel mijn paard heeft, of wat voor weer het vandaag was in Groningen, zijn dan allemaal off-topic.
Als je graag je nieuwe setje wilt showen, dan kun je een topic openen over je nieuwe setje.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-07 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

remylaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:45

ik vond wel van
je kunt altijd van je paard afdonder
zelf rijd ik altijd met cap
ik wl wel langer leven dan vandaag
iedereen valt er wel een keer af en als je dan verkeerd terecht komt dan kan het wel veel anders aflopen

ik heb een vriendin die is met der pony uit gegleden in de bak(had cap op) ze had een hersensudding gebroken been en weet ik veel want de pony was helemaal over der heen gekomen.
cap was door 2en
ze heeft geluk dat ze dir na kan vertellen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:49

geluk moet je overal bij hebben. als je op de snelweg rijd en een ongeluk krijgt moet je ook maar net geluk hebben dat dat engeltje boven je hoofd hangt.
een ongeluk kan altijd gebeuren. en je bent er niet altijd op voorbereid.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:51

Een Canadees onderzoek:

Citaat:
Het onderzoek van Sorli (2000) werd uitgevoerd in Canada. De locatie van alle blessures is redelijk gelijk verdeeld. Het hoofd is in Canada met 20% de meest voorkomende locatie voor letsel in de ruitersport. Slechts 2,4 % van de slachtoffers in dit onderzoek droeg een cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:56

Moderatoropmerking:
Slimmerik, die quote heb je al eerder geplaatst in dit topic. Wat is je toelichting / mening / onderbouwing daarbij? Dit alleen posten is niet voldoende of gewenst Lachen

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:57

Germatje schreef:
Mij irriteert het mateloos als mensen geen cap op hebben. Totaal onverantwoordelijk! Weet je hoeveel leed je kan besparen als je een cap draagt?!
Volgens mij is hier een heel topic over; iemand die geen cap op had en er een hersenbeschadeging aan over heeft gehouden!

En ik zie dat je nog maar 13 bent! Waar hebben het over?!?! Dat jij van je ouders zo mag rijden... tutut

Je valt haar wel een beetje aan, houden we het gezellig!

Ik vind het voor ieder zijn eigen verantwoording. Als je zonder cap wilt rijden is het je eigen beslissing, maar ik zal het niet zo snel doen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:01

Sorry ik had er nu een statje bijstaan maar op een of andere manier is er iets mis gegaan. Zoek het nog even op Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:06

Voltigeur schreef:
sflj schreef:
Ik weiger niet een cap te dragen, (ik rij o.a. endurance wedstrijden en daarbij is het verplicht Knipoog ) ik wil het alleen zelf kunnen en blijven mogen bepalen wanneer het niet verplicht is.
Wat mijn redenen daar ook voor mogen zijn.
Ik heb geen enkele verantwoordelijkheid voor gebruikers van een forum.
Als jij je zo verantwoordeljik voelt moet je jouw foto's niet plaatsen (de jonge bokkertjes zouden het thuis eens kunnen nadoen! Knipoog ) of er op z'n minst een waarschuwing bij zetten?
Heb je trouwens ook hinder van een bodyprotector? En knie,- en elleboogbeschermers?

Verder heb ik niks te maken met wat 'de meesten hier' roepen. Ik bepaal alleen wat ik zelf wel en niet doe en wens daar derhalve dus ook niet op worden aangesproken zolang dat niet tegen de wet is, om maar eens wat te noemen.

Verder denk ik dat ik me maar buiten deze discussie hou want het wordt er niet vriendelijker op. Veel plezier nog en succes met het overtuigen! (maar blijf het maf vinden om van iemand te horen dat ik m moet dragen, terwijl hij het zelf niet doet en toch meer risico loopt! En ja, je hebt uitgelegd dat ie je in de weg zit! Haha! )

Het stond op mijn profiel dat men dit thuis niet moet proberen, maar blijkbaar (heb ik nu gecontroleerd) staat 't er niet meer bij. Ik heb 2 weken terug een aantal foto's verwijderd en dat stukje tekst zal mee verwijderd geweest zijn.
Enneuh... ja, ik heb inderdaad last van een body protector (toch tijdens het voltigeren) en andere beschermingen. Vanwaar die vraag?
Oh, en je hebt mij nergens horen zeggen dat iemand een cap MOET opzetten. Ik zeg enkel dat het veiliger is als je er een opzet en dat de mensen die vinden dat het niet nodig is niet met argumenten komen om te staven waarom het niet nodig is. In de meeste topics zien en lezen mensen veelal wat ze willen zien of lezen en niet wat er effectief te zien of te lezen valt. Het valt mij trouwens ook op dat de meesten nogal heftig reageren of een discussie stop zetten als ze reacties krijgen van iemand die net iets mondiger is en een uitgebreidere woordenschat heeft als de gemiddelde 13-jarige waar ze anders zo graag mee discussiëren...

Zoals ik al zei; ik vind je behoorlijk grof, af en toe. (aangezien je mij quote, voel ik me aangesproken.)
Ik ga hier verder niet op in want ik wens me niet te verlagen tot iemands niveau die dergelijke uitspraken doet terwijl hij zelf nauwelijks beter schrijft dan een 13-jarige.
Ik denk dat ik m'n punt wel duidelijk heb gemaakt en verder deel ik de mening van o.a. Shadow, in deze.
Het gaat er in dit topic om of het fatsoenlijk / wenselijk enz is of iemand ongevraagd commentaar levert op het feit dat er geen cap gedragen wordt. Niet of een cap veiliger is enz.
Verder is het niet bij wet verplicht en voel ik me helemaal niet geroepen om verantwoording af te leggen over iets waar ik dus recht op heb. (in dit land tenminste) Als je het nog fatsoenlijk had gevraagd, had ik het je misschien wel uitgelegd.
Gegroet! Haha!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:07

Ik (en velen met mij) beschouw het als een deel van onze burgerplicht om iemand op (potentieel) gevaar te wijzen. En het niet dragen van een cap is zoiets. Ik ben zelf niet de persoon om zomaar bij een foto te gaan posten dat ze geen cap op hebben, maar zie ik iemand in mijn omgeving die 't niet doet, dan zal ik 't wel zeggen.
De enige reden waarom ik het hier niet doe is omdat de beheerders van deze site een clausule ingebouwd hebben waarmee ze je lidmaatschap kunnen beëindigen als je teveel off topic post. Wat ik nogal jammer vind als het veiligheid betreft, want het kan toch niet de bedoeling zijn om bokkers met blessures te hebben?

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:13

Ik vind het zelf erg gevaarlijk om zonder cap te rijden je hoeft er maar een keer af te vallen..

Ik snap trouwens niet wat er erg aan is om zonder hoofdstel in het bos te rijden , doe het zelf ook heel vaak zonder zadel en hoofdstel alleen halster met teugels ( ook in een behoorlijk galopje) Haha!
hij luister er net zo goed naar als met hoofdstel (hij is 6 jaar en 3 kwart arbier Tong uitsteken)

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:15

Het is meestal pure egoïsme om geen cap te dragen. Waarom zeg ik dat? Wat vind je van een cap? Het zit niet lekker, het is warm, het jeukt en je ziet er stom uit met die paddestoel op je kop.
En waar komt het egoïsme om de hoek? Het niet nadenken over de mensen om je heen die in de zorgen zitten, of die moeten rouwen, of die, zoals bij mij het geval is, voor de rest van hun leven samen moeten leven met een eigenwijze, egoïstische muts met restschade, levenslange hersenbeschadiging, het vaak daarbijhorende korte lontje en het verminderde aan energie waardoor de rest vaak maar bij moet springen, de onrust door de eerdere (bijna dood) ervaringen.
Daarom zeuren mensen als je geen cap draagt!!!!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:15

kristianneb schreef:
Ik vind het zelf erg gevaarlijk om zonder cap te rijden je hoeft er maar een keer af te vallen..

Ik snap trouwens niet wat er erg aan is om zonder hoofdstel in het bos te rijden , doe het zelf ook heel vaak zonder zadel en hoofdstel alleen halster met teugels ( ook in een behoorlijk galopje) Haha!
hij luister er net zo goed naar als met hoofdstel (hij is 6 jaar en 3 kwart arbier Tong uitsteken)

Ik snap het tweede gedeelte van jouw post niet. Althans niet de relevantie met het topic...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:21

Achilles schreef:
Het is meestal pure egoïsme om geen cap te dragen. Waarom zeg ik dat? Wat vind je van een cap? Het zit niet lekker, het is warm, het jeukt en je ziet er stom uit met die paddestoel op je kop.
En waar komt het egoïsme om de hoek? Het niet nadenken over de mensen om je heen die in de zorgen zitten, of die moeten rouwen, of die, zoals bij mij het geval is, voor de rest van hun leven samen moeten leven met een eigenwijze, egoïstische muts met restschade, levenslange hersenbeschadiging, het vaak daarbijhorende korte lontje en het verminderde aan energie waardoor de rest vaak maar bij moet springen, de onrust door de eerdere (bijna dood) ervaringen.

dit kan ik erg goed begrijpen.
maar dan als mensen uit je omgeving dit zeggen bijv ouders familie, vriend etc. maar met de meeste mensen van bokt heb ik niks. die kennen mij niet als persoon. die zitten niet hele dagen met mij opgescheept.en als ik zonder cap rij hoeft niet iedereen mij erop te wijzen. vooral als je hier een topic neerzet en vraagt om rijtechnich commentaar dat je dan wel 3 pagina's krijgt over het wel of geen cap opzetten.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:25

Achilles schreef:

daar ben ik het met je eens, maar als iemand geen cap wil dragen, wat kun je er dan aan doen. denk maar niet dat iemand zal luisteren naar mensen die ze niet kennen
moet je maar eens kijken in HAW topics waarbij mensen geen cap op hebben... hoeveel mensen zeggen; oh ja, ik zal volgende keer een cap op zetten.....

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:26

ikke20 schreef:
Achilles schreef:

dit kan ik erg goed begrijpen.
maar dan als mensen uit je omgeving dit zeggen bijv ouders familie, vriend etc. maar met de meeste mensen van bokt heb ik niks. die kennen mij niet als persoon. die zitten niet hele dagen met mij opgescheept.en als ik zonder cap rij hoeft niet iedereen mij erop te wijzen. vooral als je hier een topic neerzet en vraagt om rijtechnich commentaar dat je dan wel 3 pagina's krijgt over het wel of geen cap opzetten.

Je zegt het te begrijpen, maar aan het vervolg van jou bericht te zien snap je 't helemààl nog niet...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:27

Voltigeur schreef:
Ik (en velen met mij) beschouw het als een deel van onze burgerplicht om iemand op (potentieel) gevaar te wijzen. En het niet dragen van een cap is zoiets. Ik ben zelf niet de persoon om zomaar bij een foto te gaan posten dat ze geen cap op hebben, maar zie ik iemand in mijn omgeving die 't niet doet, dan zal ik 't wel zeggen.
De enige reden waarom ik het hier niet doe is omdat de beheerders van deze site een clausule ingebouwd hebben waarmee ze je lidmaatschap kunnen beëindigen als je teveel off topic post. Wat ik nogal jammer vind als het veiligheid betreft, want het kan toch niet de bedoeling zijn om bokkers met blessures te hebben?

Wanneer iemand al (meerdere malen) gewezen is op het risico van het rijden zonder cap (en dus al gewaarschuwd is), dan vervalt je "burgerplicht" om hem te wijzen op het gevaar.

De persoon in kwestie is al gewaarschuwd, en wat hij met deze waarschuwing doet of heeft gedaan, is zijn eigen zaak. Als iemand in een topic aangeeft geen commentaar te willen op zijn caploos rijden, dan geeft hij aan dat hij zich ervan bewust is dat hij zonder cap rijdt, en dat hij er niet van gediend is om gewaarschuwd te worden of iets met eventuele waarschuwingen te willen doen.

Je kunt dat dom of onverantwoord vinden, maar iemand anders heeft al voldaan aan zijn én jouw "burgerplicht". Als je daarna blijft "waarschuwen", dan wordt het ongevraagd en ongewild lastigvallen, ookal is jouw bedoeling ermee nog zo goed.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:30

ik snap het wel. als ik geeriteerd wordt of wat dan ook vanwege hersenletsel dankzei een val of wat dan ook daar merkt heel bokt niks van maar de mensen waarmee ik onder 1 dak leef(in mijn geval mn ouders) die wel. die krijgen alles over zich heen. en of er nou 1 x in een topic komt te staan dat een cap verstandiger is of 3 pagina's daardoor gaan ze echt geen cap opzetten. dat doen ze pas als ze de gevolgen merken of als ze zelf oud en wijs genoeg zijn.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:39

Jolandaa_ schreef:
griebels schreef:
Ik ben ouder en rijd nog steeds zonder cap op mijn eigen paard.
En dat er altijd wel een cap is die past ben ik het niet mee eens. Ik heb al allerlei caps geprobeerd die aan te passen zijn aan het hoofd maar nog krijg ik geen passende cap gevonden

je wilt er gewoon geen vinden, want er zijn zoveel soorten, maten en merken. 1 van de 1000 caps past heus wel Knipoog

In een winkel liggen er nu eenmaal geen 1000. Ik heb bij 4 verschillende zaken en op equitana (endurance-helmen) gepast, maar geen een is zo aan te passen dat hij past.
Het lijkt er bijna op dat je zegt dat ik het uit mijn duim zuig Verward

_fenna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:42

Iedereen moet ook voor zichzelf weten, het blijft eigen risico...
Voorkomen is beter dan genezen!!