Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:12

Ja, die is hier al genoemd.

Ik heb 'm eerder deze week gekeken en het is echt de moeite waard.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:26

xXLiekeXx schreef:
Ik weet niet of het hier al reeds genoemd is, maar sinds kort (denk ik) staat er een film/documentaire op Netflix die wellicht interessant is.

Hij heet Unbranded en gaat over 4 jongens die van de Mexicaanse naar Canadese grens trekken met enkele Mustangs. Zeker een aanrader om eens te kijken, er is veel van te leren!
http://watch.unbrandedthefilm.com/?refe ... en-masters

Op Netflix? Serieus? Ik ga vanavond gelijk kijken.

En om op topic te blijven: ik vraag me idd af of TS bijvoorbeeld in staat is om een noodslachting te doen als betreffend paard een been breekt ergens op de woeste vlaktens in Oost Europe - Russia of nog verder.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:29

Dat zijn inderdaad dingen die kunnen gebeuren, dan moet je zelf met je bagage sjouwen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:33

Dagje met een paardenslager meelopen, is dan wellicht wel zo handig? (ik denk dat het een te romantische droom is van TS)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:37

SamCo schreef:
xXLiekeXx schreef:
Ik weet niet of het hier al reeds genoemd is, maar sinds kort (denk ik) staat er een film/documentaire op Netflix die wellicht interessant is.

Hij heet Unbranded en gaat over 4 jongens die van de Mexicaanse naar Canadese grens trekken met enkele Mustangs. Zeker een aanrader om eens te kijken, er is veel van te leren!

En om op topic te blijven: ik vraag me idd af of TS bijvoorbeeld in staat is om een noodslachting te doen als betreffend paard een been breekt ergens op de woeste vlaktens in Oost Europe - Russia of nog verder.

Lijkt mij ook een leuke tip, die documentaire.

Qua noodslachting: dat kunnen wij niet voor TS bepalen. Dat kan TS alleen zelf inschatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:20

Is al meerdere keren genoemd oa door mij en idd prachtig die docu! En leerzaam!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:54

Ben ik de enige die veel twijfels heeft, en waarom meteen zo ver?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:56

marleen_usar schreef:

Lees eens terug ;) Het zijn 19 blz vol met alleen maar twijfels..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:51

Monster_tos schreef:
marleen_usar schreef:

Lees eens terug ;) Het zijn 19 blz vol met alleen maar twijfels..

:')

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:42

tis zeker te doen,een kennis van mij moet nu nog 1000 km en dan heeft hij met een en t zelfde paard hier in nederland 40.000 km op de teller in een bestek van een jaar of 5.
paard is gezond,ruiter ook dus over de km zou ik me geen zorgen maken!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:02

Oh houdt die kennis ook een blog bij of iets? Leuk om meer over te lezen

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:26

nee geen blog,beste man heeft zware zware reuma en zegt iedere dag dat ik kan rijden pak ik mee.
Hij heeft wel al zijn km op zn endomondo staan.
Het paard is een criollo en hij zwerft over de hei in drenthe,iedere dag, weer of geen weer.
Er is in,ik dacht september, een reportage van hem op tv.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:28

Oh dus geen trektocht? Dan heb ik het niet goed begrepen. Dacht met Nederlandse paard zoveel km op trektocht op verschillende bodems etc. Maar wel stoer hoor zoveel km met reuma etc. Wellicht heb je een link naar zijn Endomondo?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:39

dereiziger schreef:
mrie schreef:
Plakijzers lijken me met dat gebruiksdoel niet zo handig. Blote voeten werkt het best en op alle ondergronden. Zorg dat de straal de grond raakt dit is namelijk het orgaan wat het signaal geeft dat de hoef moet groeien als hij te veel slijt.

Dit lijkt mij inderdaad ook de beste oplossing en het meest natuurlijks dus beste voor het paard.

even een paar dingen kort. Meer vragen stel ze gerust

Als je paarden koopt die gewend zijn op blote voeten te lopen op rotsige grond is er helemaal niks aan de hand. In spanje waar ik altijd kwam reden ze endurance met paarden zonder ijzers, die hadden geen centje pijn.
Ik denk wel dat het leuk is als je vriend ook mee kan rijden soms, want he een galopje ergens een keer moet kunnen.

Wij hielden altijd 4 uur rij tijd aan en dan een rust periode van 1 uur op een stuk met ruwvoer voor de paarden. Zo legde wij sommige dagen 50km af andere dagen 20km.
Water, altijd als je water tegenkomt geef je je paard de kans om te drinken. En natuurlijk moet je avond rustplek wel water hebben
Na 5 dagen hielden wij altijd een rustdag maar soms ook na 2 of 3. Een rustdag kon ook ooit inhouden dat we 10km te voet verder gingen als de plek niet heel geschikt was. Een paard in de natuur loopt immers ook makkelijk 10KM op een dag op zoek naar eten.
Je grootste vijand is de winter voor het voer.

Voor je uitrusting moet je zorgen dat je gewoon een heel lichtgewicht zadel en hoofdstel hebt of zoals ik veel gedaan heb, zonder zadel (of barebackpad zodat je wel dingen vast kan maken aan je paard).

Heb je ook al overdacht hoe je de paarden bij je gaat houden snachts?

Kwa rijden, je geeft aan nog helemaal geen ervaring te hebben, iedereen kan leren dat klopt, maar een paard leren voelen, dat kost jaren. Ook leren zien of hij iets mankeert. Ik denk dat je het beste nu ook al kan beginnen met rijden (leren kijken zeer goed plan) en dan bijvoorbeeld eens op een georganiseerde trektocht mee in de bergen. Leer bergen rijden, leer bepakken, leer balans houden en leer inschatten wat wel en niet kan.

Ik denk dat jullie het jezelf heel moeilijk maken door paarden mee te willen nemen maar onmogelijk, nee. Ik denk alleen dat je met een half jaartje iedere dag rijden en rond paarden zijn, nog niet voldoende ervaring zal hebben om verantwoordelijk op pad te gaan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:58

Leonie, ik ben het niet helemaal met je eens. Dat rijden..., leer rijden en wat je moet doen als, het beest springt, wegrent, wil gaan liggen, niet verder wil. Goed leren rijden is vooral meters maken, wie gaat er hier nu meters maken... Dat komt allemaal vanzelf goed.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:32

SamCo schreef:
xXLiekeXx schreef:

Ik heb de film gister gekeken, jeetje wat gaaf, je ziet zo goed hoe het gaat, en wat een gevaren maar ook mooie momenten <3 aanrader voor iedereen om hem te kijken, ook de band die de mannen met de paarden opbouwen <3

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:48

de ezel maakt t verhaal voor mij compleet!

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 13:51

Daar ben ik weer even, ik krijg echt heel veel reacties prive en op het forum. Het lukt mij nu even niet om overal op te reageren. Ik ben druk bezig met werk (ja dat moet natuurlijk ook gebeuren), daarnaast nog een verhuizing, ook nog eens ziek geworden (nog steeds en zit dan niet graag achter de pc). Ik zal de berichten en alles lezen en alle informatie is en blijft nog steeds van harte welkom. Momenteel ook niet de beste internet verbinding in het nieuwe huis dus nog even op zoek naar een andere oplossing.

Ik zou zeggen geniet allemaal van het mooie weer.

Mijn paardrijles heb ik af moeten zeggen vanwege eerdere verhuizing dan gepland en wacht hier nog even mee. Ik wil eerst komende weken/maanden meer met de paarden in contact komen en niet gelijk er op springen. Ik heb nog steeds alle tijd dus doe dit graag rustig aan.

PS: Ik heb wel al mails gehad van mensen met veel ervaring met het rijden in buitenland en over grenzen, deze hebben weer nagevraagd en helaas niemand heeft nog antwoord en niemand weet nu 100% zeker wat er zal gebeuren met de grens van Rusland. Dit is dus niet wat ik wil een onzekere overgang met de paarden en misschien weken in quarantaine.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:24

Wanneer je met een paard rechtstreeks vanuit Nederland exporteert naar Rusland, dus na het verkrijgen van het gezondheidscertificaat laad je het paard in een vrachtwagen en rijdt er rechtstreeks, hooguit met een tussenstop om te voeren en rusten, mee naar Rusland, moet het paard tenminste 21 dagen in quarantaine hebben gestaan, als aantoonbaar gemaakt wordt dat het dier maximaal 90 dagen in Rusland zal blijven.
Wanneer het paard langer dan 90 dagen in Rusland zal verblijven (wat mij erg aannemelijk lijkt, gezien de grote afstand die je daar moet afleggen, moet het zelfs 30 dagen in quarantaine.
Dit zijn bindende afspraken tussen Nederland en Rusland.
Afhankelijk van welke route je kiest en vanuit welk land je de grens met Rusland gaat passeren, zul je in dát vertrekland bij de veterinaire dienst moeten gaan navragen wat de eisen zijn waaraan het paard moet voldoen om Rusland in te mogen.
Ik verwacht dat andere EU landen vergelijkbare bindende afspraken met Rusland hebben als dat Nederland heeft.
Maar wanneer je via niet EU landen richting Rusland reist, wordt het papierwerk voor de paarden er zeker niet eenvoudiger op.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:47

dereiziger schreef:
PS: Ik heb wel al mails gehad van mensen met veel ervaring met het rijden in buitenland en over grenzen, deze hebben weer nagevraagd en helaas niemand heeft nog antwoord en niemand weet nu 100% zeker wat er zal gebeuren met de grens van Rusland. Dit is dus niet wat ik wil een onzekere overgang met de paarden en misschien weken in quarantaine.

Misschien een suffe vraag maar waarom vraag je dat niet gewoon aan "Rusland"? Ga met je vragen naar de Russische ambassade en ga niet af op wat een ander denkt te weten! :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 00:26

Omdat je zeker bij een land als rusland niet te snel moet laten weten wat je allemaal wilt en vind, dat kan de reden zijn dat je uiteindelijk niets voor elkaar krijgt. Het is daar niet als hier... Onvergelijkbaar zeker als je het hebt over de bureaucratie. Geen slapende honden wakker maken als het er niet echt tijd voor is.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 04:22

Wow, wat een gaaf plan! Er komt wel veel bij kijken. Er is een boek van een nederlandse vrouw die zonder ervaring een huifkartocht ging maken door Frankrijk. Of naar Frankrijk. Ik dacht dat zij Mariette Huismeester heet en het boek iets als: een spoor van paardenmest. Wel interessant voor jullie om te lezen denk ik. Wat belangrijk is is dat je een paard uitzoekt dat heel braaf en mak is, niet snel schrikt en een rustig temperament heeft. Anders krijg je zeker weten ongelukken. Niet al te jong, sterk en robuust. Je moet het paard eerst leren kennen en uittesten voor je op reis gaat. Succes met je avontuur! Eerst maar eens leren rijden en verzorgen en kijken of je het überhaupt wel leuk vindt. Neem ook les in verzorging en omgang met het paard.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:28

dereiziger schreef:

Het lijkt mij ook wel leuk om soortgelijke ervaringen te lezen. Is het een idee om een lijstje met topics, blogs en websites ed te maken? Ik ga nu iig Unbranded kijken, ben benieuwd! Succes met alles.

Glorieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:25

Heel gaaf plan zeg ! Succes met de voorbereidingen en laat je droom uitkomen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:49

mrie schreef:
Omdat je zeker bij een land als rusland niet te snel moet laten weten wat je allemaal wilt en vind, dat kan de reden zijn dat je uiteindelijk niets voor elkaar krijgt. Het is daar niet als hier... Onvergelijkbaar zeker als je het hebt over de bureaucratie. Geen slapende honden wakker maken als het er niet echt tijd voor is.

Ze kan toch gewoon naar de quarantaine regels vragen?
Heeft niets met slapende honden te doen, er gaan stapels kwpners naar Rusland.
Echter niet te voet. Maar quarantaine is quarantaine daar kom je niet onderuit omdat je via land komt ipv lucht.
Waarschijnlijk moet je ook BTW borg zetten net als naar andere landen buiten de EU.