Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:35

Lisanieuw01 schreef:
gewoon zo laten, In de B is het ook al belangrijk dat de ruiters de basis beheren en niet als een race monster door het parcours heen crossen. door het hooger aantal punten worden de ruiters verplicht om op stijl te rijden waardoor het ook veiliger is voor de combinatie.

Ben ik in theorie helemaal met je eens wanneer het eerlijk zou verlopen en je de verbeterpunten kan krijgen.

In de ponytijd van mijn dochter ( en dat is alweer even geleden) kregen we te maken met die protocollen. De eerste drie, vier keer konden we die ophalen maar er stond niets op. Daarna werden we aangekeken of we water zagen branden want ze hadden geen protocollen meer.

Bij de paarden waren er evenmin protocollen.

Zie steeds de bekendere ruiters soms als idioten door het parcours vliegen maar hoge punten krijgen terwijl de gemiddelde ruiter niet aan zijn/haar winstpunt komt.

Mijn dochter mag achterstevoren een B parcours door want ze hoeft geen B meer te starten maar voor de mensen die dat wel nog moeten zou het toch wel fijn zijn als het er eerlijker aan toe zou gaan.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:26

Ik heb het al een keer voorgesteld op een regiovergadering maar laat de KNHS ook het oude systeem van 1 balk 1 wp, foutloos 2 wp mits binnen de tijd, geen weigeringen en voldoende voor stijl als optie voor de B er bij zetten. Kijk vervolgens na een jaar bij welke optie de meeste starts zijn geweest (en de meeste wedstrijden zijn uitgeschreven)

Ik geef op een briefje dat het oude systeem met stip bovenaan staat, op die manier blijkt dan duidelijk waar de voorkeur van de ruiters en de verenigingen naar uit gaat. De KNHS is er voor de leden en niet andersom en dat word nog al eens vergeten.

De reden dat ruiters door de stijlrubrieken beter gaan rijden is grotendeels onzin, men is gewoon met een hobby bezig op zijn/ haar niveau die men met plezier wil beoefenen niet meer en niet minder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:16

aadburg schreef:
Ik heb het al een keer voorgesteld op een regiovergadering maar laat de KNHS ook het oude systeem van 1 balk 1 wp, foutloos 2 wp mits binnen de tijd, geen weigeringen en voldoende voor stijl als optie voor de B er bij zetten. Kijk vervolgens na een jaar bij welke optie de meeste starts zijn geweest (en de meeste wedstrijden zijn uitgeschreven)

Ik geef op een briefje dat het oude systeem met stip bovenaan staat, op die manier blijkt dan duidelijk waar de voorkeur van de ruiters en de verenigingen naar uit gaat. De KNHS is er voor de leden en niet andersom en dat word nog al eens vergeten.

De reden dat ruiters door de stijlrubrieken beter gaan rijden is grotendeels onzin, men is gewoon met een hobby bezig op zijn/ haar niveau die men met plezier wil beoefenen niet meer en niet minder.

ja precies, ik zou echt nooit voor een juryspringwedstrijd gaan. Dat is immers gewoon een hunter jumpingklasse en dus 100% jurysport, terwijl het in het springen om foutloos zijn gaat. Beter kun je immers niet rondkomen. Maar dat is al vaker gezegd, ook door mij.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:43

aadburg schreef:

De voorkeur van ruiters, ouders en verenigingen vind ik niet van belang, ik vind het prima zoals de regeling nu is, al is bij 1 balk minimaal 75 stijl wel erg hoog, had van mij ook vanaf 65 gemogen.

Heb vandaag weer voldoende gezien in de L die niet netjes en geen eerlijk rondje reden voor de pony, en als je ze dat vanaf het begin leert om netjes te rijden, zal je zien dat ze uiteindelijk ook prima hele snelle nette rondjes kunnen rijden, zonder trek, slaan en scheurwerk.
En dat is de voorkeur van paard of pony, en dat is veel belangrijker dan de voorkeur van ruiters, ouders en verenigingen.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:56

Gooiske schreef:
aadburg schreef:

De voorkeur van ruiters, ouders en verenigingen vind ik niet van belang, ik vind het prima zoals de regeling nu is, al is bij 1 balk minimaal 75 stijl wel erg hoog, had van mij ook vanaf 65 gemogen.

Heb vandaag weer voldoende gezien in de L die niet netjes en geen eerlijk rondje reden voor de pony, en als je ze dat vanaf het begin leert om netjes te rijden, zal je zien dat ze uiteindelijk ook prima hele snelle nette rondjes kunnen rijden, zonder trek, slaan en scheurwerk.
En dat is de voorkeur van paard of pony, en dat is veel belangrijker dan de voorkeur van ruiters, ouders en verenigingen.

De ruiters gaan er echt niet beter van rijden, om in het oude systeem prijs te rijden moest je ook netjes rijden want het klassement werd toen ook opgemaakt aan de hand van de stijlpunten (bij gelijke strafpunten)

madelein

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:26

@gooiske: hoe wordt er nu volgens jou dan geleerd aan de ruiters om een net parcours te rijden?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:37

madelein schreef:
@gooiske: hoe wordt er nu volgens jou dan geleerd aan de ruiters om een net parcours te rijden?

Daar heb je toch springles voor, met springinstructeurs?
En dressuur is en blijft toch altijd nog de basis, en ook daarvoor neem je les met een goede instructeur.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:06

Tijdens een les krijg ik tips mee idd, maar op een spring wedstrijd niet. Dus is appels met peren vergelijken.
Dus nogmaals de vraag, hoe leert de knhs mij volgens de huidige regeling beter springen? Ik weet namelijk nu niet waarom punten gegeven worden, wat sterke en zwakke punten zijn op wedstrijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:23

Gooiske, eens met jouw idee dat trekken en slaan niet beloond moet worden. Maar bijvoorbeeld pasgeleden nog een discussie gehad met iemand die bijvoorbeeld bij een niet passende afstand een pasje bij om op de juiste plaats af te kunnen zetten en er foutloos over te gaan al een reden vond om onvoldoende stijl te rijden. Nou dan kan ik wel stoppen met mijn pony tussen de paarden want we komen de dubbel foutloos door maar de afstand klopt nooit perfect, zelfs al zet hij correct af.
Ook vind IK het getuigen van rijvaardigheid om als je weet dat je paard terugkomt op een bepaalde hindernis die extra toe te rijden ter overtuiging. Maar dat is wel onvoldoende stijl want je ritme moet het hele parcours gelijk blijven.
Dan wordt een gelijkmatige manier van springen beloond maar juist de jonge paarden met veel vermogen kunnen nog wel eens met grote wappers springen...

Bij dat soort dingen denk ik: Het is maar B, Beginners, Basis, een instapklasse!

Nou ja, het moge duidelijk zijn dat ik maar gewoon BB blijf springen en voor hoger ga oefenspringen. Ik heb het gevoel dat je als ruiter niet eens meer de kans krijgt om te leren.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:32

@urielle; dat is dus precies het probleem wat ik heb met mijn paard. Jong en onervaren in het parcours en mega enthousiast en trekken naar de sprong. Ik heb er dus wel m'n handen vol aan om een perfect regelmatig parcours te rijden. Af en toe zit er dan ook nog een mooie lucht sprong tussen.
Maar ik rijd zonder zweep, sporen en martingaal. Hij wordt puur op lichte druk gereden, afstanden kloppen over het algemeen. En toch rij ik vaak maar rond de 60-65 stijl. Laatste keer zelfs foutloos en 59.5 punt. Dus met niks naar huis.
Het frustreert me enorm dat ik mensen hun paard zie meppen en ruiters letterlijk aan de teugels zie hangen en due mensen rijden boven de 70. Snap dan de hele toegevoegde waarde van stijlpunten niet.
Het wordt zo net als bij de dressuur, het maakt niet uit hoe je het bereikt, als je maar het perfecte plaatje laat zien.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:43

madelein schreef:
Het frustreert me enorm dat ik mensen hun paard zie meppen en ruiters letterlijk aan de teugels zie hangen en due mensen rijden boven de 70. Snap dan de hele toegevoegde waarde van stijlpunten niet.
Het wordt zo net als bij de dressuur, het maakt niet uit hoe je het bereikt, als je maar het perfecte plaatje laat zien.

Dat idee heb ik helemaal niet eigenlijk, er wordt hier in de buurt wel eerlijk gepunt. En dat zeg ik met een zeer jolig jong paard dus wij gaan regelmatig iets hysterisch het rondje door. Ik heb ook nooit hoge punten maar ik weet waar dat vandaan komt.

Voor mij is de regeling nu aan de strenge kant, een stapje terug zou vriendelijker en beter zijn. Dan heb je nog steeds met stijl te maken en stimuleer je nog steeds het verantwoord rijden van een rondje maar dan houden de ruiters er iets meer de lol in.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:49

Welke regio zit jij dan? Ik rij in noord en zuid Holland. Soms in Utrecht.
Mijn laatste wedstrijd ben ik zelfs nog naar de jury gelopen omdat er iemand uit de ring kwam die zo had lopen prikken met dr sporen dat het paard aan beide zijdes open plekken had waar het bloed uit liep... Die had net een mooie 78 punten gescoord. Ze zal uiteindelijk gediskwalificeerd zijn neem ik aan, maar zo goed wordt er dus naar rijstijl gekeken tijdens het parcours... :(

Idd versoepeling van de huidige regeling, of de regeling zo houden als nu maar met ( bruikbare) feedback van de jury op het protocol zou ik top vinden. Dan heb je echt kans op verbetering van het rijden doordat je weet wat er minder ging tijdens je parcours

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:41

Ik rij in Gelderland en soms in Utrecht en zie dat idee ook helemaal niet. Degene die hier hoog in de punten rijden zitten allemaal in balans en rijden hun paarden netjes door het parcours.

Ik vind stijljurering prima maar doe dan iig 1 wp als je 4 strafpunten hebt en tussen de 60 en 75 zit met punten. Dan is het wat toegankelijker en kom je sneller in het L terecht. :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:47

Dat idee heb ik ook niet en ik zit in dezelfde omgeving als jij. Zuid Holland Utrecht. Als je netjes een mooi vloeiend parcours rijdt krijg je punten. Is er weinig controle en niet altijd een passende afstand krijg je minder punten. Een passende afstand is de basis.

En als ik kijk naar het gemiddelde niveau in de B in zuid Holland is dat meestal niet al te best. En vaak denk ik neem les of beter les.
En de KNHS hoeft jou niet te leren een beter parcours te rijden. Dat moet je instructeur doen. Ga een keer met je instructeur naar een locatie waar een parcours staat en ga daar oefenen. Dan kan hij je ook gerichter lesgeven en helpen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:50

Dan moet de knhs ook niet beweren dat ze deze regeling invoeren om het nivo omhoog te krijgen op wedstrijd. Dat is waar velen met mij over vallen.
Instructeur mee op wedstrijd is niet voor iedereen een ( betaalbare) optie. De sport is al duur genoeg helaas.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:50

Ik rij in Utrecht/stukje Noord-Holland/Gelderland.

Les is echt de truc, ik ben zoveel vooruit gegaan sinds ik elke week privé les heb. Mijn instructeur is ook vaak op wedstrijden aanwezig om zijn leerlingen te helpen, top instelling vind ik :j Even zo goed vind ik de regeling nu wel erg streng of jury's zijn streng want ook de pro's hier krijgen zelden boven de 75-80.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:51

Rij in Friesland en daar zie je punten voorbij komen waar je echt met je verstand niet bij kunt. Dit bij enkele juryleden. Ruiters die het paard tot meerdere keren in de hindernis parkeren en dan nog ruim boven de 75 punten scoren.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:56

Madeleine: ik zeg ook niet dat hij mee moet op wedstrijd. Maar een locatie waar een parcours staat dt je mag oefenen.
Alles begint met goed les. Als jij echt goed en voldoende les hebt ga je vanzelf vooruit.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:06

Maar bestaat er dan ook springles zonder parcoursen te oefenen? Bij mijn instructrice op locatie staat er wekelijks/tweewekelijks een ander parcours.

Het lijkt mij fijn om stijlpunten/coupons mee naar huis te nemen of iig door te kunnen geven aan mijn instructrice.
Het omroepen is niet altijd goed te verstaan en naderhand kan ik de uitslagen van het BB vaak niet terugvinden.
Het lijkt mij prettig om een lijn te kunnen vinden in de beoordeling.
Zelf kunnen linken: dit parcours voelde zo, dit zijn mijn punten, dit is een tip van de jury, en dat naast elkaar leggen.
Daar is het hele gebeuren toch voor bedoeld? Nu rijd ik gewoon mijn rondje en word (naast mijn lessen) vaak niet veel wijzer.
Nu instrueer ik mijn vader om te letten op "mindere" punten en mij aanwijzingen te geven haha. Werkt een beetje maar niet voor 100% :')
Wanneer mogelijk probeer ik het te laten filmen maar dat lukt helaas niet altijd.

Daarnaast: ik heb regelmatig dat mijn parcours heel anders gaat dan hoe het in de les ging :')

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:23

_lautje_ schreef:
Madeleine: ik zeg ook niet dat hij mee moet op wedstrijd. Maar een locatie waar een parcours staat dt je mag oefenen.
Alles begint met goed les. Als jij echt goed en voldoende les hebt ga je vanzelf vooruit.

Ik heb goed les. Alleen op lokatie is lastig. We hebben thuis wel genoeg materiaal, en zijn met name bezig met rust rust rust. Dit omdat hij in het parcours zo heet wordt. Maar als ik een parcours rijd wat voor mijn gevoel rustig en gecontroleerd was, en ik krijg toch maar 60 punten dan wil ik ( om mezelf te verbeteren) graag weten waar die 60 punten dan aan liggen. Dit is het hele punt.
Les is de discussie niet..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:57

En parcours laten filmen en instructeur laten kijken? Vaak helpt terug kijken en heel kritisch zijn naar jezelf echt goed.
Ik ben zelf ook heel kritisch en laat ieder rondje nog filmen wat ik vaak al tussen twee rondjes terugkijk. En ik durf te zeggen dat ik echt een net rondje kan rijden. Maar ik ben ook echt niet tevreden met minder dan 70stijlpunten. Ik maak echt een sport van het perfecte rondje rijden en dat scoort. Maar dat begint bij jezelf.

En er zijn echt locaties waar je kan rijden hier. Bijvoorbeeld houten en Harmelen ook dacht ik.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:58

Waar in Harmelen kan je rijden? zoek nog wat spring locaties in regio Utrecht. En kom eigenlijk bijna altijd uit bij Breukelen, Soest, de Meern, Bunschoten. Houten ga ik eigenlijk nooit naartoe vind het niet zo'n fijne locatie

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:46

Vroeger (aantal jaar terug) kon je rijden op het derbyterrein in Harmelen. Stond altijd super mooi parcours.

Houten is buiten ideaal. Mooi groot terrein en je kan lekker je gang gaan.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:56

Waar ik vooral over val is het hoge percentage wat je moet halen om een winstpunt te rijden. 75% is echt veel te hoog.

Als je het vergelijkt met de dressuur:
60% = 1 winstpunt
65% = 2 winstpunten
70% = 3 winstpunten

Dat betekent eigenlijk dat als je 70% rijdt bij het springen, je 1 winstpunt krijgt, terwijl je er met dressuur 3 krijgt!
Het was gewoon beter geweest als de grens op 65% of maximaal 70% had gelegen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:00

JumpingRider schreef:
Waar ik vooral over val is het hoge percentage wat je moet halen om een winstpunt te rijden. 75% is echt veel te hoog.

Als je het vergelijkt met de dressuur:
60% = 1 winstpunt
65% = 2 winstpunten
70% = 3 winstpunten

Dat betekent eigenlijk dat als je 70% rijdt bij het springen, je 1 winstpunt krijgt, terwijl je er met dressuur 3 krijgt!
Het was gewoon beter geweest als de grens op 65% of maximaal 70% had gelegen.

Das wel een mooi vergelijk :j