Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:26

Ik draag altijd een cap! Mijn verzorgpaard is echt typisch zo´n paard die NERGENS van schrikt en geen pas verkeerd zet, maar toch ga ik zeker het risico niet lopen! :n

xhannaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:45

ik rijd altijd met cap heb, ben een keer zo hard van mn pony afgevallen dat er een stuk uit mn cap was gebroken sindsdien altijd met gereden.
soms spring ik even zonder op een shetlander maar dat is alleen maar gras eten :+

4horsenl

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:12

Als je cap gewoon goed zit, zou ik niet weten waarom je geen cap zou dragen. Je merkt er dan toch bijna niets van dat je een cap op je hoofd hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:14

Ik ben blij dat ik een cap opheb :)

Gister een meisje in de les gevallen, mét cap, en ze was een paar seconden bewusteloos geloof ik.
Daarna had ze verschrikkelijk veel hoofdpijn..
Ambu er bij, en ik wil niet weten wat er gebeurd was als ze geen cap op had.

Bij mij een bevestiging om áltijd met te rijden :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:54

Wat ik van caps dragen vind?

Iedereen moet het lekker voor zich weten, maar ik draag 'm altijd, zonder uitzondering.
Als iemand er voor kiest zonder cap te rijden, prima, ik voel het niet als je je hoofd stuk valt. Lekker zelf weten.

dirkjedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:03

Ik heb een cap, maar ik zet hem vaak zat ook niet op. Waarom? Ik irriteer me aan hoofddeksels in het algemeen. Voor mijn eigen veiligheid zet ik hem zeker weten wel op als ik iets serieuzers aan het doen ben en zonder cap rijden doe ik alleen tot aan draf. Gaan we vlotter, dan gaat die cap wel op.

xGnger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:14

Ik draag nooit een cap, alleen op wedstrijd.
Punt 1 ik vind het niet fijn zitten
punt 2 ik denk er niet aan om hem op te zetten
punt 3 ik rijd al 11 jaar en heb zoals gezegd nooit met cap gereden

zelfs met springen draag ik hem niet, buiten ook niet. Heerlijk om de wind door mijn haar te voelen. Ik kan alles met mijn paardje doen, en oke schrikken kunnen ze altijd, maar er zijn genoeg mensen die het alsnog niet hebben gered, ondanks de cap.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:23

XGnger, heel bokt stijgerd door je opmerking hahah

ik sluit me bij jou aan. al dat gedram over zo'n cap. ik vind het ieders eigen verantwoordelijkheid en mensen hoeven er ook geen commentaar op te geven. zag laatst een topic, stond er onder, wauw erg leuke foto's, zal verder niks zeggen over de cap.

het meisje op de foto had geen cap op.

zulke reacties vind ik echt een minpunt van bokt... :P

jeemxma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:39

Ik rijd zelf op mijn verzorgpaard zonder cap. Deze brave merrie is zeker bom proef en vertrouw ik volledig. Natuurlijk kan ze schrikken. Ik ben ook wel verstandig genoeg om op gewone paarden altijd met cap te rijden

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:15

Warboel schreef:

Iedereen moet het lekker voor zich weten, maar ik draag 'm altijd, zonder uitzondering.
Als iemand er voor kiest zonder cap te rijden, prima, ik voel het niet als je je hoofd stuk valt. Lekker zelf weten.

Ik blijf dit echt het enige juiste antwoord vinden :D

Roos_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:02

ik rijd ook altijd met cap je moet goed zoeken naar een fijne cap dan lukt t wel :D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:13

Kirsha schreef:
Warboel schreef:

Ben het hier aan de ene kant helemaal mee eens, maar wat nou als jij je hoofd openkraakt op de bakrand en ik moet jou oprapen? Dat beeld gaat ook nooit meer van mijn netvlies ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:15

@Loetie, gewoon laten liggen dan :j

Wat denken jullie van een cap bij het mennen? Ik ben zondag met verzorgpaardje mee geweest op de wagen en ik moest ook een cap op van de eigenaresse. Van mij kon ik het me nog wel voorstellen, ik zat achterop en daar val je er iets makkelijker vanaf dan van de bok, maar het was vooral voor als de kar om zou kukelen ofzo.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:28

Loetie84 schreef:
Kirsha schreef:

Ben het hier aan de ene kant helemaal mee eens, maar wat nou als jij je hoofd openkraakt op de bakrand en ik moet jou oprapen? Dat beeld gaat ook nooit meer van mijn netvlies ;)

Dat is absoluut waar, maar mensen die echt niet met cap willen rijden zullen dat ook niet gaan doen als mensen erover blijven doorgaan. Mensen gaan er over het algemeen toch vanuit dat hen dat toch niet overkomt en dat jij ze dus ook niet op hoeft te rapen. Eigenlijk een heel egoïstische gedachte dus ;) Vandaar dat ik er nu ook egoïstisch over denk: ik voel het niet als iemand anders een klapper maakt. Ben inmiddels de 'het zit niet lekker' argumenten wel gewend dus ik kan me er niet meer druk om maken ook :D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:45

Magrathea schreef:
@Loetie, gewoon laten liggen dan :j

Hahahaha, ja, maar dan heb ik t al gezien :P

Verder moet iedereen het gewoon lekker zelf weten. Ik vind het alleen niet van iedereen even verstandig dat ze het doen. En bij minderjarigen zeg ik er ook gewoon wat van, volwassenen zoeken het maar lekker zelf uit!

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:29

Ik heb een nare ervaring gehad met zonder cap dus sindsdien rij ik altijd met cap ! Het was dan ook heel dom van me om op een net beleerde pony zonder zadel en zonder cap te rijden. Maar ja toen vond ik het helemaal stoer..

Ik raad het sterk af, hoe braaf je paard ook is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:11

Gewoon laten liggen is nog strafbaar ook. :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:18

Ayasha schreef:
Gewoon laten liggen is nog strafbaar ook. :D

als je 112 belt niet. Dan heb je hulp geboden maar kun je ze wel gewoon laten liggen :)

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:02

ik rijdt ook altijd braaf met cap, GODZIJDANK!
sinds kort een nieuw paard om te rijden, hartstikke braaf, totdat hij 2 weken wat overrompeld werd door mijn been/handhulp, ging rennen, bokte een keer, zodat ik vervolgens mn beugel kwijtraakte.
dit hield ik 10-15 rondjes vol, en dacht toen wel ''even'' zijn manen te pakken.
dit resulteerde (aan de sporen in de bak te zien) op een paard dat schuin op het hek afremde (en ja, hij galoppeerd nog HARD), ik zeil eraf met een noodgang.
ik wordt ''wakker'', zie het paard net hijgend aan de andere kant van de bak tot stilstand komen, ik voel een stekende hoofdpijn, been wat zeer deed.
Gevolg; een dikke vette hersenschudding, een week herstel nodig gehad.
Dus ja, ik houdt mn cappie lekker op, een goed passend exemplaar wil nog wel eens helpen. :)
Zonder dat ''onding'', had het nog wel eens erger, of fataal af kunnen lopen.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:08

In de 7 jaar dat ik rijd heb ik nog nòòit zonder cap op een paard gezeten, en op sommige momenten ben ik daar zo blij mee eah...

Sarahhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:01

Goede argumenten als in ga paardrijden rijd ik sowieso altijd met een cap op, hoe braaf dat paard ook is.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:43

Met cap zegt niet meteen dat je super veilig bent, dan moet je je inwikkelen in bubbeltjes plastic.
Ik ben een keer van een paard gevallen met cap en oh wat was ik blij geweest als ik hem niet op had, klinkt misschien raar maar lande met mn hoofd in het zand precies op de achterrand van m'n cap waardoor mn nek dubbel klapte door het ruimte verschil, nu had mijn cap ook nog is zo'n leuk dingetje waarmee je de maat kan verstellen en die kwam vervolgens vol in me achterhoofd. Weet wel dat ik zo'n soort cap nooit meer draag. Verder vind ik de mensen die een cap dragen wel verstandig hoor, maar het geeft in mijn ogen nou niet meteen garantie op veiligheid. Dan moet iedereen bij elke sport een helm dragen, zelfs schaatsen ofzo want stel nou dat je uitglijd en met je hoofd op het ijs land? Of voetbal, stel nou dat je perongeluk tegen iemand aan botst hoofd tegen hoofd omdat je de bal wou koppen? Heb je ook gelijk een schedelfractuur. Vroeger droeg ik altijd een cap maar tegenwoordig is het voor mij een nono. Elke sport brengt risico's met zich mee en heb dat vieze zweetende hoofdpijngevende ding er niet voor over. Maar ieders eigen keuze natuurlijk :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:48

Dani199764 schreef:
Met cap zegt niet meteen dat je super veilig bent, dan moet je je inwikkelen in bubbeltjes plastic.
Ik ben een keer van een paard gevallen met cap en oh wat was ik blij geweest als ik hem niet op had, klinkt misschien raar maar lande met mn hoofd in het zand precies op de achterrand van m'n cap waardoor mn nek dubbel klapte door het ruimte verschil, nu had mijn cap ook nog is zo'n leuk dingetje waarmee je de maat kan verstellen en die kwam vervolgens vol in me achterhoofd. Weet wel dat ik zo'n soort cap nooit meer draag. Verder vind ik de mensen die een cap dragen wel verstandig hoor, maar het geeft in mijn ogen nou niet meteen garantie op veiligheid. Dan moet iedereen bij elke sport een helm dragen, zelfs schaatsen ofzo want stel nou dat je uitglijd en met je hoofd op het ijs land? Of voetbal, stel nou dat je perongeluk tegen iemand aan botst hoofd tegen hoofd omdat je de bal wou koppen? Heb je ook gelijk een schedelfractuur. Vroeger droeg ik altijd een cap maar tegenwoordig is het voor mij een nono. Elke sport brengt risico's met zich mee en heb dat vieze zweetende hoofdpijngevende ding er niet voor over. Maar ieders eigen keuze natuurlijk :)

Dan had je dus geen goeie cap... En als je zodanig hard tegen de vlakte ging dat je cap je pijn heeft gedaan, denk je dan serieus dat je minder last had gehad zonder? :D
En hoe vaak denk je dat dergelijke dingen voorkomen? Misschien had je wel een schedelfractuur gehad zonder cap... Weet niet wat je er nu aan over hebt gehouden, zo te lezen alleen veel pijn.

Schaatsers gaan meestal niet zo hard, en als je valt dan glijd je meestal uit de bocht tegen een (zachte) wand aan :) moet gek lopen wil je vol op je hoofd landen bij het schaatsen. Voetbal vind ik ook een slecht voorbeeld aangezien (de verstandige jongens en meiden toch) scheenbeschermers dragen en alleen koppen als ze weten hoe je dat kan doen zonder daarna een kwartier out te zijn :D
Een helm dragen bij andere sporten? Ja hoor, wat dacht je van hockeykeepers, ijshockeyers, American footballers, waterpoloërs dragen een badmuts met verstevigde stukken bij de oren...

Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet het voor zichzelf weten, maar als je vertelt waarom doe het dan a.u.b. met goede argumenten :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:15

Magrathea schreef:
Dani199764 schreef:

Dan had je dus geen goeie cap... En als je zodanig hard tegen de vlakte ging dat je cap je pijn heeft gedaan, denk je dan serieus dat je minder last had gehad zonder? :D
En hoe vaak denk je dat dergelijke dingen voorkomen? Misschien had je wel een schedelfractuur gehad zonder cap... Weet niet wat je er nu aan over hebt gehouden, zo te lezen alleen veel pijn.

Schaatsers gaan meestal niet zo hard, en als je valt dan glijd je meestal uit de bocht tegen een (zachte) wand aan :) moet gek lopen wil je vol op je hoofd landen bij het schaatsen. Voetbal vind ik ook een slecht voorbeeld aangezien (de verstandige jongens en meiden toch) scheenbeschermers dragen en alleen koppen als ze weten hoe je dat kan doen zonder daarna een kwartier out te zijn :D
Een helm dragen bij andere sporten? Ja hoor, wat dacht je van hockeykeepers, ijshockeyers, American footballers, waterpoloërs dragen een badmuts met verstevigde stukken bij de oren...

Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet het voor zichzelf weten, maar als je vertelt waarom doe het dan a.u.b. met goede argumenten :)

Dit waren even de eerste argumenten die in me op kwamen en waarom zou je persee met schaatsen tegen zo'n rand klappen? Dat is alleen bij die snelle schaatsers, je kan net zo goed verkeerd struikelen. En die van voetbal, haha ik heb het echt een keer gezien, knap maar wel mogelijk. Bedoel hier alleen mee te zeggen dat elke sport of eigenlijk zelfs alles wat je doet risico's met zich mee brengt.

Volgendsmij was mijn cap wel goed, zou iniedergeval niet weten waarom niet, gewoon nieuw gekocht in een paardrijwinkel met alles wat die moet hebben die keurmerken enzo. Had niks ernstigs alleen lichte hersenschudding, wat bloed en fikse bult achter op me hoofd en beetje stijven nek, maar viel op zand, als ik die cap niet op had was het alleen flink zandhappen geweest en wat hoofdpijn denk ik?
Het is natuurlijk ieders eigen keuze hoor maar ik voel me nou niet bepaald prettig(er) met een cap op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:29

Als je een zodanig harde klap maakt dat je een hersenschudding hebt mét cap heb je dat ook minstens wel zonder, sorry dat ik je uit die droom moet helpen :o

Verder val je van een paard per definitie hoger. Ik wil wel even voor je uitrekenen wat het verschil in impact is met van een paard vallen in vergelijking met struikelen vanaf "normale" hoogte? (Dus vanaf je eigen lengte.)

Edit: http://www.gezond24.nl/tv-uitzending/VP ... voor-brein
11 000 voetballers met hersenletsel, en daarnaast een onbekend aantal hersenletsels als gevolg van koppen. Gek eigenlijk dat ze geen cap dragen. Wil nog niet zeggen dat je dat dan maar ook niet moet doen als ruiter :)
Quote uit het filmpje: "Het is raar dat ouders hun kinderen aanmoedingen om te gaan voetballen, terwijl weinig ouders hun kind zouden vragen om hun hoofd tegen een muur aan te slaan".
Ook wordt gezegd dat American Football ooit bijna verboden was vanwege het grote aantal hoofdletsels. Toen zijn helmen verplicht gesteld.