Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:29

Paarden leren door ervaringen met zowel negatieve als ook positieve prikkels.

Een negatieve prikkel is bv tegen stroomdraad aanlopen. Stel een paard loopt tegen een wit stroomdraad aan en het paard hoort het tikken van de stroom. Dan zul je paarden hebben die dus witte draadjes zullen mijden ( ontwijken ) dus wijken voor stroom. Sommige paarden reageren zelfs op het tik geluid van een stroomdraad. Horen ze geen tikken, spelen ze zelfs soms met de stroompaaltjes.

Het paard wijkt ( onwijkt ) voor negatieve prikkels, nu is beendruk ook een prikkel waardoor het paard gaat wijken, sporen versterken de negatieve prikkel.

Stroom halsbanden zijn instelbaar, je kunt echt super lichte prikkels gebruiken, maar ook zwaardere prikkels. De lichte stroomstoodjes die daarvan afkomen zijn nauwelijks voelbaar.

De meesten hier denken bij stroom gebruik aan enorme stroom stoten wat absoluut onzin is.

Ik wil hierbij vermelden dat elke vorm van gebruik van hulpmiddelen ( ook sporen, zwepen enz ) deskundig gebruikt moeten worden !!

jensvl

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:03

Maar nog steeds leer je je paard niets. Je hoopt dat het paard het uit zichzelf begrijpt. Het blijft bovendien een vorm van bestraffen in plaats van belonen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:04

Marion71 schreef:
Maar een paard moet wel leren te wijken voor druk. Da's geen eigenschap waarmee ze geboren worden. De eerste reactie is tegen druk in gaan. Dat ze ervoor wijken, leren ze door de reacties van ons. Wijken voor druk bij paarden onderling is een heel andere manier. De voorwaartse drang of weggestuurd worden, noemen NH-ers vaak wijken voor druk. Maar da's wel een heel andere dan wij toepassen. Als jij een paard dat zo uit de koppel komt opzij wil zetten, komt hij eerst tegen je druk in. Sterker nog, hij gaat waarschijnlijk gruwelijk jouw kant op hangen. Als jij bij een groen paard een been optilt, drukt hij jou bij voorkeur naar beneden. Kortom wijken voor druk in de zin waaraan wij iets hebben, is dan ook aangeleerd. Echte lichamelijke druk oefen ik nooit uit. Dan kun je als mens alleen maar verliezen. Je moet slimmer zijn. En ook dat leer je tijdens grondwerk (de moderne versie van een gehoorzaam paard op de grond).

@Shirley, weggestuurd worden, is niet hetzelfde als wijken voor druk. Da's gauw wegwezen omdat je anders een pak op je donder krijgt.

Dat is niet juist!
Wijken voor druk is wel paardnatuurlijk gedrag. :j
Daarom is dat ook de basis voor grondwerk! Het is dus just niet iets wat je moet aanleren. Wij mensen moeten wel leren hoe we dat signaal op een goede manier an het paard geven. ;)
Bij NH gaat het niet om wegsturen (tenzij je de joinup methode van Monty Roberts bedoelt, maar dat heeft niks met wijken voor druk te maken). De games van Parelli wel: porcupine game is wijken vor druk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:07

Een negatieve prikkel is een prikkel die gepaard gaat met een vorm van pijn en/of schrik. Ieder moet natuurlijk voor zichzelf uitmaken hoe hij paarden opleert, maar de beenhulpen worden bij mij nooit geassocieerd met pijn of schrik.
Ik probeer de negatieve prikkels sowieso tot een minimum te beperken.

Met een stroomhalsband kan een paard niet wijken voor druk. Hij weet namelijk niet welke optie hij kan kiezen om de druk te ontwijken. Bij een stroomdraad kan het paard de druk ontwijken door uit de buurt van de draad te blijven. Bij een stroomhalsband vindt een paard die optie niet. Iets anders beweren, is het paard te veel intelligentie en redeneervermogen toekennen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:11

Alle ja's en nee's en voor en tegens ten spijt, is er nog steeds niets meer vernomen van TS over eventueel nogmaals uitgeprobeerd hebben.
En dat is denk ik, waar men hier op zit te wachten... hoe pakt dat dan verder uit..?

Ik doe een wilde gooi: TS heeft het sedert haar laatste post dus niet nogmaals of verder uitgeprobeerd.

De Shet is ook niet weer uitgebroken. TS houdt de Shet inmiddels gescheiden van de jaarling.

Als het anders mocht zijn, ben ik benieuwd!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:15

Ik ben wel benieuwd met hoeveel echt groene paarden jullie te maken hebben gehad. Een groen paard wijkt werkelijk waar niet voor druk. Als jij tegen hem aandrukt, drukt hij terug. Ben wel benieuwd hoe jullie hem dan duidelijk maken dat 'ie toch echt opzij moet gaan of moet vertrekken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:17

Marion71 schreef:
Ik ben wel benieuwd met hoeveel echt groene paarden jullie te maken hebben gehad. Een groen paard wijkt werkelijk waar niet voor druk. Als jij tegen hem aandrukt, drukt hij terug. Ben wel benieuwd hoe jullie hem dan duidelijk maken dat 'ie toch echt opzij moet gaan of moet vertrekken.

Er zijn verschillende vormen van druk uitoefenen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:22

Mijn paardenleven bestaat alleen maar uit jonge paarden. Van 0 tot 5 jaar.
Een paard wil wijken voor druk, een paard wil weg van druk. Alleen zullen paarden dat niet van de eerste keer op de manier doen die wij willen. Een veulen dat als een ezel op zijn kont gaat zitten bij de eerste halsterdruk, wil eigenlijk weg van die druk. Het veulen moet enkel uitvinden hoe dat het beste kan.
Verder heb je naast fysieke druk ook mentale druk en daar wijkt een paard echt wel van nature voor. Weinig veulens die blijven staan wanneer je met opgerichte schouders en zekere, grote pas recht op hen afstapt.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 20:28

Ik heb de band inderdaad nog niet weer geprobeerd. Te weinig tijd gehad om er aandacht aan te besteden. Hij heeft al die tijd in een klein stukje naast de anderen gestaan. Gelukkig niet door de draden gegaan.

Ik heb hem vandaag eind van de middag even bij de anderen in gezet. De oude pony (die niet van mij is) is er even uitgehaald, omdat ze heel slecht loopt. Eigenaresse zet haar alleen in de paddock. Dus met shet erbij zijn ze met 4.
Hij is eerst naar de a-pony gelopen en heeft lekker met haar gekroeld. Toen gaan rollen en samen met a pony gaan grazen. Phoebe kwam naar beiden toe gelopen om te kijken, maar werd weggestuurd door a pony, er mag niemand van haar bij de shet in de buurt komen. Shet bleef door grazen. Een half uurtje later wou hij toch achter Phoebe aan, maar dat stopte eigenlijk gelijk. Verder geen incidenten geweest.
Daarna binnen gezet. Hij had de band overigens niet om. Ik durf het nog niet aan om ze bij elkaar te zetten als ik er niet bij ben. Maar als dit zo doorzet zal dat vast gaan gebeuren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:30

Marion71 schreef:

ff je eigen omdraaien en een flinke trap naar achteren geven.

Doen paarden dat ook niet onder elkaar ?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:42

Da's je biezen pakken voordat je een pak op je donder krijgt. Dat hebben ze proefondervinderlijk al eens vastgesteld wat er gebeurt als ze blijven staan. Overigens doen ze dat ook bij een laag naar voren gestoken hoofd met oren naar achteren. Bij niet vertrekken volgt er een zgn paardenbeet en die voelt ook voor een paard niet als kleine correctie. Noemen jullie dit allemaal druk?
@precies Gini, je zegt het zelf. Ze moeten het leren en aanvankelijk komen ze er tegen in. Da's nou precies wat ik steeds aangeef. Aanvankelijk komen ze er tegenin. Wijken voor druk is aangeleerd, omdat dat plezieriger is dan tegen druk in gaan. De beloning is de druk wegnemen, omdat dit prettiger voelt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:44

TS ik ben blij dat je de band niet weer hebt ingezet/uitgeprobeerd, en dat ook niet meer gaat doen, wegens je tijdgebrek, zullen we maar zeggen.

Ik hoop dat je met je geliefde jaarling de tijd (met de door jou even geliefde Shet dan maar tijdelijk apart) kunt volmaken, tot de jaarling straks weer elders heen kan, en de Shet dan weer volledig los kan bij de anderen.
Komt de jaarling na die tijd terug weer bij de groep, dan is alles anders, en de jaarling ouder. En wellicht ook de paardengroep anders.

Sommige dingen kun je gewoon niet oplossen, maar zijn een kwestie van tijd die moet verstrijken.
Dan kan het er allemaal anders uitzien.

Dat geldt speciaal voor dieren, die in het heden leven, niet in vandaag, morgen of gisteren.

Als de Shet nu netjes achter de (kruislings?) draden blijft, is het voor Shettemans nu eventjes vervelend, maar het was al die jaren dat Shettie bij jou leeft NIET vervelend, dus hij moet maar even een paar maandjes inbinden.
Als jaarling straks weer even vertrokken is, mag hij weer alles toch?
Lijkt me geen onoverkomelijke ramp, zou niet koetkekoet die twee NU per se (het is immers toch heel tijdelijk) aan elkaar willen laten wennen.

Maak het jezelf en je paarden niet zo moeilijk.

Ik heb het zelf ook meegemaakt, afdwingen helpt integendeel.
Een half jaar of een jaar verder heb je echt een nieuwe situatie, daar hoeft niemand voor verwijderd te worden, verkocht of weg voor te gaan, of neem me niet kwalijk,het IDIOOTSTE dat ik hier voorbij heb zien komen "dat de Shet een kronkel in diens kop heeft" en "dat je die beter kan laten inslapen". Omdat-ie steeds achter een jaarling aangaat?
Goede morgen, dan maar naar de slacht er mee?
G..allemachtig, wie heeft er nou een kronkel?

Neem je tijd, je zal zien dat het in orde komt.

Niemand hoeft weg, maar het probleem hoeft ook niet VANDAAG opgelost te worden?
Zo lang Shet nu wel achter zijn lijntjes blijft moet je de rit uitzingen, tot de situatie anders wordt.
Is nu misschien een gedoe en stressen, maar dat hoort er bij.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 02:48

Marion71 schreef:

Door te wachten. Het paard wil het comfortabel hebben. Na even zal het paard een manier beginnen zoeken om de druk te verminderen. Het paard denkt eerst dat de druk weg zal gaan door ertegen in te gaan (klinkt ook logisch, het paard wil het object gewoon wegduwen en dan is hij er vanaf. Als dat niet werkt zal hij andere dingen proberen tot hij wijkt. Zodoende kan je zeggen dat je paard niet tegen druk wil ingaan, maar er gewoon vanaf wil geraken. Hij wil dus wijken voor de druk (ervan af geraken) maar hij weet niet hoe. Dus gaat hij er in eerste instantie tegenin.
Je paard zal nooit een gevecht met je willen aangaan. Het is pas als mensen een duw en trek gevecht aangaan, dat het paard het ook zal doen. Het leuke is dat het paard tijdens dit gevecht toch nog blijft zoeken naar een manier om van de druk af te geraken. Het spijtige is dat de mens zozeer bezig is met het gevecht dat hij niet merkt dat het paard naar manieren zoekt en ook niet op tijd kan belonen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 02:57

terpentijn schreef:
TS ik ben blij dat je de band niet weer hebt ingezet/uitgeprobeerd, en dat ook niet meer gaat doen, wegens je tijdgebrek, zullen we maar zeggen.

Ik hoop dat je met je geliefde jaarling de tijd (met de door jou even geliefde Shet dan maar tijdelijk apart) kunt volmaken, tot de jaarling straks weer elders heen kan, en de Shet dan weer volledig los kan bij de anderen.
Komt de jaarling na die tijd terug weer bij de groep, dan is alles anders, en de jaarling ouder. En wellicht ook de paardengroep anders.

Sommige dingen kun je gewoon niet oplossen, maar zijn een kwestie van tijd die moet verstrijken.
Dan kan het er allemaal anders uitzien.

Dat geldt speciaal voor dieren, die in het heden leven, niet in vandaag, morgen of gisteren.

Als de Shet nu netjes achter de (kruislings?) draden blijft, is het voor Shettemans nu eventjes vervelend, maar het was al die jaren dat Shettie bij jou leeft NIET vervelend, dus hij moet maar even een paar maandjes inbinden.
Als jaarling straks weer even vertrokken is, mag hij weer alles toch?
Lijkt me geen onoverkomelijke ramp, zou niet koetkekoet die twee NU per se (het is immers toch heel tijdelijk) aan elkaar willen laten wennen.

Maak het jezelf en je paarden niet zo moeilijk.

Ik heb het zelf ook meegemaakt, afdwingen helpt integendeel.
Een half jaar of een jaar verder heb je echt een nieuwe situatie, daar hoeft niemand voor verwijderd te worden, verkocht of weg voor te gaan, of neem me niet kwalijk,het IDIOOTSTE dat ik hier voorbij heb zien komen "dat de Shet een kronkel in diens kop heeft" en "dat je die beter kan laten inslapen". Omdat-ie steeds achter een jaarling aangaat?
Goede morgen, dan maar naar de slacht er mee?
G..allemachtig, wie heeft er nou een kronkel?

Neem je tijd, je zal zien dat het in orde komt.

Niemand hoeft weg, maar het probleem hoeft ook niet VANDAAG opgelost te worden?
Zo lang Shet nu wel achter zijn lijntjes blijft moet je de rit uitzingen, tot de situatie anders wordt.
Is nu misschien een gedoe en stressen, maar dat hoort er bij.

Dat van die kronkel was ik. Maar lees beter. Ik beweerde in die post dat die jaarling net geen kronkel had. Ik vermelde enkel dat als hij echt zonder reden aanviel, hij dan een kronkel zou hebben. Maar ik weet zeker dat hij niet zonder reden aanvalt. Het was maar om te laten merken dat paarden niets zonder reden doen. Ik zei dus helemaal niet dat het paard beter naar de slacht kon of iets in die trant. Want hij valt niet zonder reden aan. Paarden communniceren met zo'n kleine signalen dat mensen het soms niet kunnen waarnemen. Het paard mankeert naar mijns inzien niets. Dus hij valt met reden aan. En daarvoor moet hij echt niet dood. Sorry als dat zo overkwam.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:03

Gini schreef:
Een negatieve prikkel is een prikkel die gepaard gaat met een vorm van pijn en/of schrik. Ieder moet natuurlijk voor zichzelf uitmaken hoe hij paarden opleert, maar de beenhulpen worden bij mij nooit geassocieerd met pijn of schrik.
Ik probeer de negatieve prikkels sowieso tot een minimum te beperken.

Met een stroomhalsband kan een paard niet wijken voor druk. Hij weet namelijk niet welke optie hij kan kiezen om de druk te ontwijken. Bij een stroomdraad kan het paard de druk ontwijken door uit de buurt van de draad te blijven. Bij een stroomhalsband vindt een paard die optie niet. Iets anders beweren, is het paard te veel intelligentie en redeneervermogen toekennen.

Natuurlijk kan een paard wijken voor een stroom halsband, stel je zou een stroom band om de neus doen, en je wilt dat het paard achterwaards gaat, en je geeft een klein beetje stroom, paard gaat naar achteren, jij beloont en stopt met stroom geven. Misschien moeten we het woord stroom niet gebruiken, maar prikkelen. Ik praat echt over stroom van een halsband op een lage stand is niet vergelijkbaar met bv schrikdraad ( dat is echt veel heftiger ).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:09

Ja, maar dat is toch een heel andere situatie?

Kijk, ik zal jouw redenatie volgen (want ik zou sowieso nooit werken met stroomtikken):
je wilt een paard achterwaarts laten gaan > "stroom" op de neus of borst > klopt, kan werken
je wilt een paard voorwaarts laten gaan > "stroom" op de kont > klopt, kan werken
je wilt een paard zijwaarts laten gaan > "stroom" op de flank > klopt, kan werken
je wilt een paard het been laten opheffen > "stroom" aan de koot > klopt, kan werken
je wilt een paard afleren om achter een ander paard aan te jagen > "stroom" aan de kin" > denk je nou echt dat een paard die redenatie kan maken? Zeker omdat de stroom niet iedere keer toegepast wordt, maar in de minderheid van de gevallen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:09

Bovendien is het een stroomstoot. Niet iets dat lang blijft dus en dat je op het juiste moment terug weghaalt.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:59

Het is geen stroomstoot!!!!

Dat is nu precies wat ik probeer duidelijk te maken, je kunt een stroomstoot geven, net als een slag met een zweep. Maar je kunt ook op een lage stand continu stroom geven, een soort van prikkel ( prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr )
Nogmaals in dit verhaal van TS denk ik ook niet dat stroom de oplossing is, misschien mits deskundig gebruikt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:37

ThreeFingers schreef:

Dat is nu precies wat ik probeer duidelijk te maken, je kunt een stroomstoot geven, net als een slag met een zweep. Maar je kunt ook op een lage stand continu stroom geven, een soort van prikkel ( prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr )
Nogmaals in dit verhaal van TS denk ik ook niet dat stroom de oplossing is, misschien mits deskundig gebruikt.

Lekker elektrocuteren :9. Is goed voor ze!

Disclaimer: Dit is dus een grapje, he :').

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:36

ThreeFingers schreef:

Dan is het mss wel mogelijk dat het paard het aanleert. Maar het is idd geen goede en onvriendelijke oplossing.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:27

Vind je het gebruik van sporen en bv zwepen wel "vriendelijk" ?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:02

En toch lijkt het mij knap om miljoenen jaren paarden evolutie, waaronder het kudde gedrag met rangorde,
te kunnen doorbreken met een stroomstoot halsband.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 18:35

Ik ben ook knap ;)

Vandaag de shet vanochtend gelijk bij de rest gezet. Ging prima, geen moment naar de jaarling omgekeken.
Mijn merrie eiste wel alle aandacht op, omdat ze ontzettend hengstig is. Ik ben zelfs weggegaan. Een vriendin belde me later dat ze allemaal heerlijk rustig stonden. Oude pony is er later ook nog bijgezet.

Toen ik 's middags de A-pony eruit haalde om naar de les te gaan, begon hij toch weer. Ik heb hem er weer uit gehaald en op z'n kleine stukje gezet.

Morgen maar weer een poging.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:44

En dit is een betere manier om de paardjes elkaar te laten accepteren.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:26

ThreeFingers schreef:
Vind je het gebruik van sporen en bv zwepen wel "vriendelijk" ?

Mits gebruikt waarvoor ontworpen (op zeer lichte druk een paard laten wijken voor specifieke bewegingen die van de plaats van druk afhankelijk zijn), dan wel ja. Anders niet. En dat geld voor zowel de sporen als de zweep (aanwijsstok om vanop afstand een lichte constante druk te geven tot de juiste reactie), als voor het bit (op zeer lichte druk hogeschooloefeningen doen). Spijtig genoeg worden ze maar heel zelden goed gebruikt, dus meestal is het niet vriendelijk neen.