Zonder cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:52

1 van onze paarden schrikt vrijwel nooit, bokt nooit, steigert zo goed als nooit en gaat er nooit vandoor.
Op deze reed ik af en toe weleens zonder cap als ik even snel ging rijden of als ik het veel te warm had waardoor k hoofdpijn kreeg van mijn cap.

Toen ik vorig jaar (toevallig op dezelfde dag als die van Courtney) wilde gaan rijden kwam ik er achter dat ik mijn cap vergeten was toen ik inmiddels al bij onze rijvereniging was. Besloot toch gewoon te gaan rijden want ja ik ging toch maar eventjes een stapje, drafje en een galopje doen.
Het enige wat ik me nog kan herinneren is dat ik op een gegeven moment ben gaan draven, dat er daarna plastic zakken van achter de bak (ik reed in de buitenbak zonder omheining) vandaan kwamen. Mijn paard schrok en wilde achteruit lopen of iets.. We zijn toen samen omgevallen en ik belande met mijn hoofd op een soort van stoeprand die om de bak heen zat. Ik heb zo'n 10 minuten bewusteloos in de bak gelegen totdat er iemand langs de weg ernaast reed en een paard zonder ruiter zag staan. Deze persoon heeft me gevonden en geholpen. Toen ik bijgekomen was lag ik inmiddels in een ziekenhuisbed en daar mocht ik een nachtje logeren.
Gevolg: alleen een zware hersenschudding. (Waar ik nog geluk mee heb gehad denk ik maar zo.)
Sindsdien heb ik dus ALTIJD mijn cap op !

Okkieenjoy

Re: Zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:04

Oeh wat een horrorverhaal zeg. Gelukkig leef je nog zeg en was het ''alleen maar'' een zware hersenschudding. Brrr heb altijd met een cap gereden, was ook verplicht volgens mij op de manege.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:14

shannonh123 schreef:
Vealosz schreef:
Ik reed altijd zonder cap ( ik rijd nu niet meer ).
Waarom?
Omdat ik een ongeluk heb gehad zonder cap, en geluk had dat ik me cap niet ophad anders had ik me nek gebroken gehad.
Sindsdien reed ik altijd zonder cap.

maar er zijn zoveel ongelukken die je fataal kunnen worden omdat je je cap niet ophad

Tsja, maar dat geld ook als je je cap wel op hebt. Ik zie dus eigenlijk niet veel reden om een cap te dragen... En hierop zou ik vast reacties krijgen. Maar goed dat is dus mijn mening na mijn ongeluk...
Alles wat zonder een cap kan gebeuren, kan ook met cap gebeuren.... Of je dan nou minder of meer letsel heb, tsja dat is voor je zelf.. Maar mijn keuze gaat toch uit naar zonder cap...

Okkieenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:02

Misschien is het net zoiets als motorrijden met een spijkerbroek of korte broek of op de brommer/scooter zonder helm..

Stefanie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:20

Bij ons op stal is het verplicht om met cap te rijden, zodra we van het terrein af zijn mogen we zonder cap.
Maar ik heb altijd mijn cap op. :D

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:51

Ik rijd áltijd met cap en met bodyprotector, hoe braaf het paard ook is. Mensen die bijv. zonder cap op buitenrit gaan of zo vind ik gewoon niet verantwoord.....

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:09

tja ...
Het is je eigen keus en da blijft het ook :)
Bij mij is het net op wat voor paard ik rijd , maar meestal heb ik mijn cap gewoon op :)
Maar ieder zn eigen keus

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:47

ik rij het liefste zonder cap, vind er niks elegants aan. met mijn eerste paard had ik erg veel vertrouwen, en zette ik het in de piste eigenlijk nooit op, op wandeling wel. Nu draag ik het eigenlijk altijd, niet omdat ik geen vertrouwen heb, maar moest er iets gebeuren ben ik toch in orde voor onze verzekering

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:01

Altijd met! Men mag hier ook niet komen rijden zonder..... De verzekering zou ook zeer moeilijk doen of zelfs niks als er iets gebeurt en men heeft geen (eu goedgekeurde) cap op.
In Nederland ben ik eens over de kop gegaan met het paard en zelfs met cap (die oudere modellen) nog een flinke hersenschudding!
Ik ben van mening...hoe goed je ook rijdt, hoe bom proof je paard ook is......Hij kan altijd flink struikelen en zelf vallen en dan hou je er niks aan! Dat zijn de keren dat ik hard ben gevallen! Niet omdat er een schrok e.d.
Ik rij dan ook altijd met cap!

Mijn vriend zei een tijd geleden eens....als het touristen seizoen weer over is dan ga ik weer zonder cap rijden. Ik heb hem voor gek verklaard om het bovenstaande. Hij heeft hem die dag erna wel opgezet en prompt ging het paard in een flinke galop onderuit en hij kwam met zijn hoofd tot stilstand tegen een boom. Over de lengte van de cap zat een flinke scheur! Moest je blote hoofd geweest zijn! Nu alleen schrammen en stijf..maar anders hadden we wel een bosje bloemen bij die boom neer kunnen leggen! Hij rijdt dus nu ook altijd MET cap! goede les!!
(paard had gelukkig niks, alleen geschrokken)

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:18

Ik vind het SLECHT!!

En dan vind ik het van bokkers niet echt erg... maar mensen in een voorbeeld positie, zoals Anky. Zouden het wel moeten doen. Ik weet dat ze een foto met handtekening weggaf in trainingskleding. Ze had toen geen cap op.
En laten we eerlijk zijn, vroeger wouden we allemaal Anky zijn!! En die rijd zonder cap.
Ik vind dat niet kunnen, kleine kinderen zijn heel kwetsbaar.
Je geef daarmee het idee dat zonder stoerder is, terwijl het gewoon laks is. Verkeerde voorbeeld dus.

En dat een cap niet fijn zit is onzin, geef er dan gewoon wat meer geld vooruit. Zijn prima caps te kopen. (en even de tijd geven om eraan te wennen)

xEllennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:17

Het is je eigen keuze of je met of zonder cap rijdt, ik rij alleen met cap als het een 'groen' paard is of als ik het paard niet ken.
Met mijn paard rij ik zonder, want ik vetrouw haar helemaal en ze doet echt niets verkeerd :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:21

ik rijd ALTIJD met cap!!!! ook in de bak kan je paard op hol slaan of erafvallen. ookal is het zo heet toch doe ik het. en trouwens een paard kan zo betrouwbaar zijn, een voet verkeerd neerzetten kan altijd! :j :')

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:22

ik zou hem ook liever aflaten om geen zweetkop te hebben en ik vind het ook mooier uitzien, maar bij ons op stal is het verplicht, dusja kheb geen keus, maar het is wel veiliger en ook op een andere stal waar ik kom hoeft het niet, maar dan doe ik hem toch op :o

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:23

Ik rijd altijd MET cap! Vroeger was ik daar makkelijker in, maar nadat ik er 1x zo hard afgevallen ben dat de cap in 2en lag (het had ook mijn schedel kunnen zijn) en ik me niet precies meer kan herinneren hoe dat gekomen is, stap ik niet zonder cap op! Zelfs niet voor een foto.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:14

Op de manege is cap verplicht dus lijkt me duidelijk dat ik hem dan wel draag, als ik me verzorgpaard rijd heb ik hem niet op. Ze is bomproof, heeft in die 5 jaar onder het zadel nooit gebokt of is nooit weggerent.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:17

Ik draag'm liever wel, ben er ook aangewent.
Als ik zonder cap rij voelt ik me gewoon niet veilig. Denk ik als maar, ik hoop dat ik niet val.. :+
Heb pas ook een klapper gemaakt, ben toch wel blij dat ik dat ding op had! ;)

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:33

rij áltijd met cap. vind ik veel veiliger, zal het mezelf nooit vergeven als ik dalijk na een klapper niet meer kan lopen bijv. :o

ken 2 mensen die zonder cap rijden, toen een keer gevallen zijn en een zware blesure hebben opgelopen, vervolgens na de revalidatie weer mochten rijden en niet meer durfden.
telkens met angst op zijn gestapt en vervolgens zoveel angst hebben dat ze het paard op marktplaats hebben gezet..
vind dit totaal niet eerlijk naar het paard toe.
(blesures die met cap hoogstwaarschijnlijk voorkomen had kunnen worden denk aan: hersenschudding,gat in het hoofd, nek verrekt etc)

worden eigelijk ongelukken die mét cap voorkomen had kunnen worden gewoon verzekerd?
vroeg het me ineens af ;)

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:03

Ik rijd eigenlijk altijd zonder cap, vind dat het iedereen zijn eigen keuze is!!

Furias

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:33

Ik rijd met cap, ja ook in de zomer. Mijn ouders vinden dat prettiger.

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:38

Okkieenjoy schreef:
Oeh wat een horrorverhaal zeg. Gelukkig leef je nog zeg en was het ''alleen maar'' een zware hersenschudding. Brrr heb altijd met een cap gereden, was ook verplicht volgens mij op de manege.

ja idd..
en geloof me ik ken geen braver paard dan deze van mij.. kinderen van 7 jaar rijden er mee rond, ik kan m in de winter een week lang op stal laten staan als het zo erg gesneeuwd en gevroren heeft dat ze niet naar buiten kan en de volgende dag gewoon opstappen en wegrijden zonder eerst te moeten longeren of losgooien.

En toch kan zoiets per ongeluk gebeuren.

melissaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:38

ik vind dat mensen het zelf moeten weten of ze met cap rijden of niet, zelf zou ik het nooit doen want elk paard kan altijd schrikken. :Y)

zafira_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:41

k vind ook dat iedereen het zelf moet weten! Maar ik rij altijd met cap, hoe braaf het paard ook is het blijft een dier. En ze kunnen altijd schrikken.

Charat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:48

Bij ons op de manege is het verplicht om een cap te dragen, dus ik rij altijd met cap.

Ik heb een lease pony gehad, en die was echt bomproof. Maar zelfs op die pony heb ik altijd met cap gereden, ik vind het gewoon veiliger en ben eraan gewend. :)

HorseJewelry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:15

Ik rij eigenlijk nooit zonder cap.
Wel doe ik meestal mijn cap af als ik een mooie foto wil maken ;D

Tsjebbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:59

Ik rijd eigenlijk altijd met cap ook al vertrouw ik hem goed je weet maar nooit wat er gebeurd