Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:22

DeadxStar schreef:
En waarom zou je paard er niet beter van worden dan?
Je paard kan er nooit op achteruit gaan als je bijrijder beter leert rijden..

Als je paard er niet beter van wordt, betekend dat niet automatisch dat ie er slechter van wordt. Mijn paard blijft wel op hetzelfde niveau (ik rij ook nog hier en daar :D ), mijn bijrijdster zal er door lessen wel beter door worden. Maar ik rij simpelweg beter dan mijn bijrijdster. Geeft helemaal niet, ze zit het dier niet in de weg en geeft het beweging en heeft daar plezier aan. De lessen die ze gaat volgen 1x in de week is puur zodat zij steeds meer leert en dat mijn paard met haar rijstijl gelukkig blijft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:53

Shalot schreef:
Willawander

TOCH LEUK ZO EEN GEMEENSCHAPPELIJKE DISCUSSIE DAT HET ZO MAAR KAN :D

oke anders dan. :+ JIj rijd als bijrijder op mijn paard er gebeurd wat met het paard op dat moment zit jij als bijrijder er op en het paard moet worden afgemaakt betaal je mij dan ook een geldbedrag dat ik een nieuw paard kan kopen op zelfde niveau?

Dat is het risico dat kan gebeuren? Dat kan bij jou gebeuren maar ook inderdaad bij een bijrijder maar als eigenaar kijk je natuurlijk wel naar een bijrijder die zo omgaat met het paard zoals jij dat ook zou doen. En het vertrouwen moet er ook zijn. Ik heb het hier ook over sirieuse mensen.

En het paard kan ook een trap van een ander krijgen in de wei en dan zeg je ook niet tegen diegene die het paard er in heeft gezet, betaal maar.

Enne ik heb veel paarden en pony's gereden juist voor onervaren mensen die een paard kopen. Dat gebeurt zo vaak en dan vaak juist jonge paarden die niks kennen. Die zijn echt wel blij hoor als die paarden na een aantal maanden niet meer bokkend door de bak gaan als ze proberen er op te gaan zitten. :D

Zo heb ik o,a, mijn man leren kennen, hadt net een half jaar op de manege gereden, paard gekocht en dat was een 3 jarige gelderse met een hoop energie en kende niks. Dat doen zoveel mensen en manege eigenaars bemoeien zich er niet mee, er komt ja pensiongeld binnen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:03

Wilawander schreef:
Dat gebeurt zo vaak en dan vaak juist jonge paarden die niks kennen.

Maar volgens mij hangt dat ook van de stal af. Ik kom het vaker tegen op bokt dan irl. Heb het wel eens gezien hoor, maar de hele stal is daar dan wel op tegen en/of probeerd wel te helpen (voornamelijk voor het paard).

Vind het persoonlijk wel erg domme mensen, die met weinig ervaring een groen paard kopen :o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:10

superwoman schreef:
Wilawander schreef:
Dat gebeurt zo vaak en dan vaak juist jonge paarden die niks kennen.

Maar volgens mij hangt dat ook van de stal af. Ik kom het vaker tegen op bokt dan irl. Heb het wel eens gezien hoor, maar de hele stal is daar dan wel op tegen en/of probeerd wel te helpen (voornamelijk voor het paard).

Vind het persoonlijk wel erg domme mensen, die met weinig ervaring een groen paard kopen :o

Dat ben ik absoluut met je eens, maar ik heb het zo vaak aan de hand gehad,Kan zo 15 paarden opnoemen die ik langere tijd gereden hebben omdat de eigenaars na een paar keer op de snuit belanden er bang voor waren. Veel van die paarden heb ik doorgereden en zijn later dan ook verkocht.

Bijvoorbeeld een klein meisje met een 3 jarig arabiertje, meisje totaal geen ervaring, bang ook nog maar arabiertjes zijn zo leuk, Meisje wilde heel graag een ander paard dat te koop stond op die stal. 15 jaar M dressuur en springen, zeer braaf maar niet de mooiste, nee die was niet goed genoeg voor dochterlief.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:51

Wilawander schreef:
Dat ben ik absoluut met je eens, maar ik heb het zo vaak aan de hand gehad,Kan zo 15 paarden opnoemen die ik langere tijd gereden hebben omdat de eigenaars na een paar keer op de snuit belanden er bang voor waren. Veel van die paarden heb ik doorgereden en zijn later dan ook verkocht.

Waar kom je die dan allemaal tegen dan? Ben blij dat ik die niet allemaal tegen kom, want dan zou ik behoorlijk pissed worden van dat imo domme volk. Gaat imo toch ten koste van de paarden.

Wilawander

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:37

Dat absoluut. In het geval van mijn man bijvoorbeeld, iemand zou hem helpen met het jonge paard (ik zou nooit een beginner een jong paard aanbieden maar goed) maar dat is ze niet nagekomen, hij was niet bang dus is zelf aan de gang gegaan zonder begeleiding. Iedreen hielt altijd het hart vast hoor je dan maar hulp ho maar. Toen ben ik hem gaan helpen.

En zo nog tich voorbeelden en inderdaad het gaat ten koste van het paard.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:04

sallandval schreef:
Een tip voor mensen die een bijrijdpaard zoeken en niet te hoge eisen stellen. Kijk niet alleen op marktplaats bij "bijrijders gezocht" maar vraag n je omgeving of zet een advertentie in de plaatselijke huis-aan-huis. Dikke kans dat je de keuze krijgt uit gratis paarden waar je alles mee mag doen wat je wilt. Volwassen mensen met paarden 'over' gaan meestal echt geen advertentie zetten, die vinden het vaak wel best zoals het gaat.

En dat zijn als je het mij vraagt de leukste adressen; veel vrijheid, niet teveel eisen. En niet teveel betweterigheid.

:j
Ik rij nu op een privestalletje met 3 paarden en zonder bijdragen ;)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:25

GamblersCup schreef:
DeadxStar schreef:
En waarom zou je paard er niet beter van worden dan?
Je paard kan er nooit op achteruit gaan als je bijrijder beter leert rijden..

Als je paard er niet beter van wordt, betekend dat niet automatisch dat ie er slechter van wordt. Mijn paard blijft wel op hetzelfde niveau (ik rij ook nog hier en daar :D ), mijn bijrijdster zal er door lessen wel beter door worden. Maar ik rij simpelweg beter dan mijn bijrijdster. Geeft helemaal niet, ze zit het dier niet in de weg en geeft het beweging en heeft daar plezier aan. De lessen die ze gaat volgen 1x in de week is puur zodat zij steeds meer leert en dat mijn paard met haar rijstijl gelukkig blijft.

Die van mij loopt alleen niet meer op hetzelfde niveau omdat ik het paard zelf niet meer rijd. Ja 5 x per jaar denk ik of als mn bijrijdster op vakantie gaat. Toen ik haar reed liep ze nl wel op M2 niveau, nu gewoon B. Maar ze is nu ook al wel weer 21 jaar en als ik mijn bijrijdster niet had gehad was ze gewoon in de VUT gegaan ;)

Nu heeft mijn bijrijdster alle plezier van de wereld, zo goed als een eigen paard waarvan ze geen kosten heeft en ze leert er iedere x weer wat bij. Binnenkort heeft ze haar 2e concours :D Mijn paard krijg genoeg aandacht, krijgt haar beweging en ik heb vaak hulp met mn 5 jarige als ik dat nodig heb. (op concours en met trailerladen etc.)

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:27

Onze bijrijders mogen onze pony's gratis trainen, wel mogen er hier niet zomaar meiden rijden. Ze moeten de pony's wel kunnen verbeteren.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:30

Hmm ik heb ook nog nooit hoeven te betalen om op iemand anders paard te rijden ;) Ik vind het met leasen iets anders, maar voor 1-2 keer per week een bedrag vragen. Hmm... het is toch alleen maar mooi meegenomen dat iemand jouw taken wat ''verlicht'' wanneer je het druk hebt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:43

Ik heb gemerkt dat het per regio heel verschillend is.
Bij ons op stal rijden de bijrijders gratis, op een paard (meestal fokmerrie) van de stalhouder moet je alleen de hoefsmid betalen en mee helpen in het weekend schema (bij toerbeurt binnen/buiten zetten en afmesten)
Op mijn paard rijd mijn bijrijdster voor niks, ook geen hoefverzorging, soms betaal ik zelfs een les voor haar omdat dat goed is voor mijn paard en ik wil dat ze op dezelfde manier gereden wordt als ik zelf doe.
Er iemand geweest die haar bijrijdsters liet betalen, maar die stappen vaak over op een gratis paard als ééntje beschikbaar is.

In het westen van het land is het vlg. mij wel gebruikelijke dat je de stalkosten deelt, in verhouding tot het aantal dagen dat de bijrijdster rijdt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:38

Ik heb mijn pony aangeboden als leerpony voor kinderen met bijv manege-ervaring, die echt willen leren rijden. Ik ga ze dan lesgeven (veel ervaring in) en afhankelijk van hun niveau mogen ze na een paar lessen ook gewoon rijden zonder mij. Met les vraag ik €8,50 per keer, zonder les €5 euro per keer.

Te doen?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:50

Ik heb vroeger ( ik was een jaar of 16 ) 2 bijrijpaarden gehad ( kwpn op Z-niveau en draver recreatie) waar ik elke dag heen ging en kon beschouwen als eigen! Ik betaalde er niks voor en zelfs mn les werd betaald :D grootste compliment was dat als ze dr paarden niet meer kon houden om wat voor reden dan ook, dat ik woodstock dan kreeg ( haar grote lieveling en ook die van mij) dan weet je dat je goed bezig bent!

PaardenByMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:56

Wilawander schreef:
Shalot schreef:
Willawander

TOCH LEUK ZO EEN GEMEENSCHAPPELIJKE DISCUSSIE DAT HET ZO MAAR KAN :D

oke anders dan. :+ JIj rijd als bijrijder op mijn paard er gebeurd wat met het paard op dat moment zit jij als bijrijder er op en het paard moet worden afgemaakt betaal je mij dan ook een geldbedrag dat ik een nieuw paard kan kopen op zelfde niveau?

Dat is het risico dat kan gebeuren? Dat kan bij jou gebeuren maar ook inderdaad bij een bijrijder maar als eigenaar kijk je natuurlijk wel naar een bijrijder die zo omgaat met het paard zoals jij dat ook zou doen. En het vertrouwen moet er ook zijn. Ik heb het hier ook over sirieuse mensen.

En het paard kan ook een trap van een ander krijgen in de wei en dan zeg je ook niet tegen diegene die het paard er in heeft gezet, betaal maar.

Enne ik heb veel paarden en pony's gereden juist voor onervaren mensen die een paard kopen. Dat gebeurt zo vaak en dan vaak juist jonge paarden die niks kennen. Die zijn echt wel blij hoor als die paarden na een aantal maanden niet meer bokkend door de bak gaan als ze proberen er op te gaan zitten. :D

Zo heb ik o,a, mijn man leren kennen, hadt net een half jaar op de manege gereden, paard gekocht en dat was een 3 jarige gelderse met een hoop energie en kende niks. Dat doen zoveel mensen en manege eigenaars bemoeien zich er niet mee, er komt ja pensiongeld binnen.

Ik vind dat als de bijrijder iets erg doet waardoor het paard komt te overlijden, anders. Maar als er verder niks aan de hand is, totaal niet de schuld van de bijrijdster. Want het kan iedereen gebeuren toch?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:00

Omdat dit topic al meer dan twee jaar oud is en er inmiddels een recenter topic is over dit onderwerp gaat dit topic op slot.