bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

citrOentJe_

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:08

Ik weet niet of het echt een wet is, maar iig het is wel een beleefdheidswet
Dat als je een voetganger tegenkomt, dat je dan rustig gaat stappen.
Voor sommige mensen/honden kan het behoorlijk beangstigend zijn als je er aangeschormd komt, sommige honden gaan daar juist van blaffen.

Dus tja : ik zou voortaan gewoon gaan stappen bij mensen, doe ik zelf ook altijd. Meestal waarderen mensen dat ook.
Ikzelf vind het ook niet meer dan normaal eerlijk gezegt.

marieke0609

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:05

Idd.. En het is misschien ook voor je eigen veiligheid?! Als iemand een hond even vast houdt als je aan komt galloperen en de hond begint ineens keihard te blaffen waardoor het paard gigatisch schrikt..

De mensen gaan vaak ook even stilstaan of aan de kant. En veel houden hun hond even vast. Waarom zou jij dan niet even wat gas terug nemen toch..

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:29

Lalidan schreef:
Ik vind het absoluut niet netjes en niet kunnen dat je mensen in galop voorbijgaat!!! In geen enkele situatie.
Mensen passeer je simpelweg in stap, klaar uit. Hoe fout een ander ook is door eventueel een hond los te laten lopen. Het is geen officiele wet voor zover ik weet, maar gewoon een fatsoensnorm. Sorry, maar in draf of galop wandelaars voorbijgaan vind ik gewoon echt niet kunnen.

Ik ben het wel met je eens dat een hond die niet luistert niet los mag lopen.

helemaal mee eens, ruiteretiquette! (stel: sommige mensen kunnen heel bang zijn van paarden, en dan kom je ook nog eens langsgegalopeert, dan lijkt het net of je je paard niet onder controle hebt, dus nog meer angst)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:55

ladypaard schreef:
helemaal mee eens, ruiteretiquette! (stel: sommige mensen kunnen heel bang zijn van paarden, en dan kom je ook nog eens langsgegalopeert, dan lijkt het net of je je paard niet onder controle hebt, dus nog meer angst)

Tuurlijk moeten de ruiters zich netjes gedragen... Maar dat moeten de andere weggebruikers ook! En dat mis ik soms.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:56

ik vind het vooral irritant als er mensen op de ruiterpaden wandelen. Natuurlijk ga ik er in stap langs, of sta ik even stil voor ze. Maar ze horen niet op het ruiterpad en als je op een drukke zondagmiddag veel mensen tegenkomt irriteer ik me daar aan... ik rij toch ook niet op het wandelpad...

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:24

Jullie hebben volgens mij allebei een beetje gelijk.

Die mevrouw heeft gelijk omdat: je als je iemand passeert het in stap moet doen.

Jij hebt gelijk omdat: Als daar een bordje staat dat honden aangelijnd moeten zijn moet ze dat gewoon doen~!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:04

Kan zijn, maar als andere mensen niet fatsoenlijk zijn, geeft dat jou ook niet het recht om dan maar onfatsoenlijk te zijn.

Trouwens; wandelaars mogen best op een ruiterpad lopen. Er staat nergens dat dat niet mag!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:15

beantsje schreef:
Trouwens; wandelaars mogen best op een ruiterpad lopen. Er staat nergens dat dat niet mag!

Dat vroeg ik me eerder in dit topic ook al af.
Welke verkeersdeelnemers mogen allemaal op ruiterpaden komen? Ik heb tot nu toe nergens kunnen vinden wie er wel of niet op mogen.

Kan iemand die er verstand van heeft misschien iets hierover zeggen? En dan dus niet de antwoorden als "ik vind dat ... er niet mogen komen", maar concrete wet- of regelgeving, liefst met bron.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:21

In de wegenverkeerswet kom je het volgende tegen:
art. 8:
Citaat:
1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

De wet kent dus het fenomeen 'ruiterpad'
Alleen de definitie ontbreekt in de wet.

Maar goed, het gaat dus nu even niet over ruiters, maar over voetgangers.
Art. 2:
Citaat:
1. Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
2. Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
3. Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

De vraag is dus: is een ruiterpad een bijzondere vorm van de rijbaan?

Vergelijk een busbaan. Daarvan is nl. wél een definitie in de wet:
art.1
Citaat:
j. busbaan: rijbaan waarop het woord «BUS» of «LIJNBUS» is aangebracht;

Ondanks het bestaan van een busbaan, staat bij elke busbaan een verbodsbord voor overig verkeer. Dat betekent dus dat deze bijzondere vorm van rijbaan niet per definitie verboden is voor alle andere verkeer. Met andere woorden: zonder extra verbodsbord zou het overige verkeer wel degelijk over de busbaan mogen.

Analoog hieraan zou ik dus concluderen, dat een voetganger wel degelijk op het ruiterpad mag lopen. Als je het ziet als een bijzondere vorm van rijbaan, mag dat alleen als er geen voetpad/fietspad naast ligt, en moeten ze in de berm of aan de uiterste kant lopen.
----
N.B. dit hele verhaal gaat niet op voor Natuurmonumenten omdat dit geen openbare weg is. Natuurmonumenten heeft op zijn borden meestal iets staan in de trant van 'vrije wandeling op wegen en paden. Daarbuiten geen toegang'. Daaruit mag je concluderen dat je als wandelaar ook toegang hebt tot de ruiterroutes en mountainbikeroutes.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:03

Dank je voor de uitleg.

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:22

in een sukkeldraf kun je mensen ook nog wel voorbij rijden, maar verstandigst is het gewoon om in stap te gaan. SOmmige mensen zijn bang voor paarden en voor hetzelfde geld komt er een klein hondje op je af en kan je je paard niet meer op tijd stoppen en galoppeert het paard over het hondje heen, het zijn toch dieren en hoe goed je ze ook kent, ze blijven onvoorspelbaar.