Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Kan ik ze gewoon met stubben hamanol doen? 
maar stubben hamanol is geen echt vet, het is een soort onderhoudende creme, dressing. Er staat gewoon bij dat het voor alle leder is, daarom vraag ik me af of ik mijn laarzen er ook mee kan doen? ik vind het heel fijn spul Skipper schreef:Kan het niet zo snel terugvinden, maar heeft iemand de laarzen uit Italie zelf besteld? En waarom zijn deze een stuk duurder dan bij het drunens ruiterhuis?
heb ze al met lederdressing, hamanol, leervet, olie en schoensmeer gedaan. gaat prima hoor
Citaat:Het onderhoud van leren rijlaarzen (Lipica)
• Gebruik geen lederolie of –vet. (deze vetten dringen diep door in het leer en kunnen de verlijming van buitenleer met de voering aantasten!)
• Na het rijden eenvoudig met een licht vochtige spons met zadelzeep het zweet en vuil afnemen.
• Rijlaarzen altijd voldoende gelegenheid geven om uit te wasemen. Niet direct opbergen in een laarzentas of plastic zak. Leer moet kunnen "ademen" om (transpiratie-) vocht van ruiter en paard kwijt te raken.
• Plaats leren laarzen nooit direct of in de nabijheid van een warmtebron (kachel, cv of zonlicht)
• Poets de laars regelmatig met een goede schoensmeer (bijvoorbeeld Kiwi). Deze geeft een goede voeding aan het leer als het de tijd krijgt om in te trekken.
• Eventueel de laars vooraf schoonmaken en ontvetten met zadelzeep, dan insmeren met zwarte schoenpoets.
• Na het intrekken, uitpoetsen met een zachte schoenborstel of doek. Opwrijven met een oude panty
zorgt voor extra glans!
• Bewaar rijlaarzen met goede spanners. Schachten zakken dan minder in en plooien worden zoveel mogelijk voorkomen. Laarzen met ritsen nooit "zomaar" laten staan omdat de ritsen dan "geknikt" worden