heb er ook nog nooit punten aftrek van gekregen!
Ik heb ze meestal links hangen, en vaak de zweep in de rechterhand..
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

terpentijn schreef:Altijd rechts (voorheen), had ik zo geleerd. Maar nou paard met hele lange manen, teugels (althans gespje) raken daar in verstrikt, dus eerst vlechtje gemaakt ... dan zit het weer aangehaakt in die vlecht ... vrij irritant, nou gooi ik teugels bewust naar links, dat gaat beter, mar je moet er wel steeds aan blijven denken, want ik merk, dat ik op de een of andere manier geneigd ben ze toch weer naar rechts te gooien. Een ander verhaal is: waarom hoor je nooit es wat over paarden met lange manen, dat die manen als je rijdt of longeertn (bij de schoft, bedoel ik) onder het zadel rken, dan moet je ze er steeds onderuit trekken, dat lijkt me niet fijn voor pard; ik maak nou gewoon 1 of 2 schoftvlechten, maar ook met longeren heb je dat probleem. Ik weet: bij dressuurparden is het allemaal veel korte, of scheren ze of dunnen ze uit bij de schoft. Of moet ik hier een nieuw topic over starten, lijkt me niet nodig, ik heb het zelf al opgelost, maar toch... als zo een paard voorwaarts-neerwaarts moet zitten die manen gekneld onder de voorste curce van het zadel, dat lijkt me geen aanbeveling voor een paard om dan eens lekker zijn hoofd v-w te doen?
zoiezo omdat de manen van mijn haf links hangen, maar ook omdat het verplicht is
Blue_Eyes schreef:Ik heb ook altijd geleerd dat het rechts hoort. Net zoiets als links opstappen. Zal wel te maken hebben met dat ze met je zwaard in de knoop konden komen als ze links hingen, vroeger in de riddertijd

)