Ben jij wel eens (hard) gevallen tijdens een buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wittespook

Re: Ben jij wel eens (hard) gevallen tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:57

In elk geval heb ik gelukkig nog nooit iets gebroken tijdens mijn vallen.
Maar de keren dat ik mij herinner was op het strand in zeeland, ik duikelde in volle galop zo van voren eraf omdat paard schrok van een vlieger en ineens in de ankers stond.

Van een huurpaardje flinke hersenschudding overgehouden na een val tegen een harde zandrand.
Met mijn eigen paard samen een flinke koprol gemaakt samen [hij struikelde]

Verder val ik er weleens af, maar noem hem maar bodemonderzoeken Tong uitsteken

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:21

Mijn bijrijder is laatst van mijn pony gevallen. Ikzelf (nog) niet. Mijn bijrijder is mijn moeder en die ligt nu op bed met gescheurde enkelbanden en een verschoven rugwervel... Arm ding. Ach gut Maar ze is vastbesloten om meteen weer te gaan rijden als ze weer kan lopen. Ik heb daar zelf mijn twijfels over, maar ja, verbied het haar maar eens (ik heb mijn eigenwijsiteit niet van een vreemde Bloos ).

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:29

We waren een keer buiten aan het galopperen toen mijn paard zich verstapte in een gat. We zijn toen over de kop gevlogen, waarbij zij mij met haar voorbeen mijn kaak heeft geraakt. Hierdoor heb ik weken niet goed kunnen eten.
Sindsdien doe ik niet snel meer in een berm galoperren, alleen als ik echt zeer zeker weet dat het vertrouwd is en dan nog blijf ik het angstig vinden.
Ook ben ik ooit eens met springen met mijn hoofd (had een cap op, maar die schoot naar achteren) op een balk terecht gekomen, waardoor ik een lichte hersenschudding had. Hierdoor heb ik jaren angst gehad om weer te springen, maar door veel geduld van mijn instructrice is ook dit weer goed gekomen.
Een keer wel blijven zitten, maar wel een zwaar gekneusde knie eraan over gehouden omdat ik links van de boom in galop wilden gaan en mevrouw op het allerlaatste moment vond dat het rechts moest gebeuren. Zo zat mijn knie met geweld tegen de boom.

suusharland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:06

in brazilie. van een pony die niet happy was.
toen we gingen galopperen, gooide hij zn hoofd tussen z'n benen en ging ik er voorover vanaf!
Gevolg: gekneusde nek. Dat is nu 2 jaar geleden, maar heb er nog steeds last van!!
Ik ga noooiiittt meer rijden in het buitenland. De paarden zijn eigenlijk altijd slecht verzorgd, te mager, onder de bulten, slecht tuig etc. (tenminste, dat is mijn ervaring)

Denatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:25

ja ik ben een keer heel hard gevallen met een buitenrit iik zat op een merrie altijd heel braaf en zo en op een buitenrit was ze heel druk en alles en steigeren gewoon helemaal rechtop en sprongen die voelden alsof je 10 meter verderop weer terecht kwam en ben er toen de eerste toen ik niet wist dat ze dat ging doen ben ik er hard afgevallen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:29

ow al zo vaak gevallen tijdens buitenritten...en ja had vroeger een schat van lease pony die kon nog wel eens uit joligheid een bok gevenen dan ook echt hoog..en tjah kon dat nooit uitzitten dus ging ik vliegen..

noiot iets gebroken

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:18

Nja, niet echt van men paard gevallen maar wel 1 van men pijnlijkste vallen.. Gaaaap

Ik ging naar zo een boerdery met een vriend die had geregeld dat ik daar een paardje mocht verzorgen.. Dus okay, ik dr heen nzow.. Wij naar de kantine, zegt zo een vrouw ja k met B. nog uit het land halen... Gaaaap ( Het regende keihard en ik was al nat ) Ik zo oow jóh doe ik wel ff.. Lachen Die vrouw zo ja pas op ze kan echt hard trekken.. xD

Dus ik naar t weiland, paard eruit gehaalf hek dicht gedaan ging allemaal goed.. totdat we liepen en mevrouw gras en regen toch wel heel eng vond.. Rende ze half over me heen en tegen me aan zeg maar.. Dus ik viel.. Resultaat : Zwaar gekneusde pols, natte kleren ( k viel midden in een plas) hoofdpijn en neus beurs.. xD

xNina

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:02

ja maar dat was mijn eigen dome schuld paard waar ik op zat had trucjes om zijn buik aan te zetten met aansingel en ik heb daar heel niet opgelet dus tijdens de galop voelde ik het zadel opeens erg schuiven en toen lag ik op de grond... kon der wel om lachen eigenlijk!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:12

Mijn paard heeft me er af geworpen met een capriool sprongachtige bok. Ik ben met mijn rug op een oud trekkerspoor in droge klei terrecht gekomen. AUWWWWW! Ik ben een minuut blijven liggen. Mijn paard is er vandoor geraced. En 100 meter verder op onderuit gegaan op de overgang van berm naar straat. Ik mijn rug zwaar gekneusd (kon amper lopen) eigenlijk had ik beter kunnen blijven liggen denk ik. Maar mijn paard liep gevaar. Mijn paard ik zo gevallen dat ze met haar voor hoef in dr lies terrecht kwam. Dus daar een dikke snee die er uit zag als gehakt. paard kreupel,DA er nij gehad, ik kreupel. Zadel aan gruzelementen. peesjes kapot. Ik vervolgens op 3 paracetamols per keer leven 3 week lang.

En een nare sleur partij.... paard dat ik reed voor een ander schrok aan de hand van een huifkar met paard en tenten op een veld. En sloeg op hol. Ik eerst mee rennen en toen op mijn buik er achteraan over het gras en daarna over de straat. Straat hield ik gelukkig maar 2 meter vol of zo. Maar al met al denk ik 10 meter gesleept. Was de eigenaar ook nog kwaad dat ik niet vast had gehouden. Vervolgens overkwam hem hetzelfde in de bak. (ik moest mijn lachen in houden en heb met een kalme stem gezegd "vasthouden he!! wat er ook gebeurt")

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:53

saskiab schreef:
Ik eerst mee rennen en toen op mijn buik er achteraan over het gras en daarna over de straat. Straat hield ik gelukkig maar 2 meter vol of zo. Maar al met al denk ik 10 meter gesleept. Was de eigenaar ook nog kwaad dat ik niet vast had gehouden.

wat een domme reactie van die eigenaar... Als je eenmaal ligt kun je toch niets meer doen, hooguit dat paard nog meer over de toeren helpen. Vast houden lukt op zo'n moment sowieso niet meer. Uiteraard wel erg vervelend dat paard dan los over de weg loopt.

wel mooie actie dat de eigenaar het dan fijn even zelf voor de snufferd kreeg. En heeftie vast gehouden? Knipoog

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:11

héél lang geleden vierde 1 van mijn paardenvriendinnetjes haar verjaardag. we gingen een buitenrit maken bij een manege in de buurt. Alles goed en wel.. tot we terug naar huis gingen.
Pony's werden helemaal gek en begonnen als een dolle naar huis te rennen. Gevolg: iedereen raakte elkaar kwijt, en de jarige werd aangereden door een auto, met paard en al. Paard in de sloot, zij op de auto. Er waren nog wat mensen afgevallen waaronder ik.. al met al nooit meer gedaan. Nu ik erop terugkijk denk ik echt: wie verzint zoiets nou, als verjaardagsfeestje een zooi paarden huren en op pad :s Er zaten kinderen bij die amper in draf konden namelijk.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:15

NAV schreef:
héél lang geleden vierde 1 van mijn paardenvriendinnetjes haar verjaardag. we gingen een buitenrit maken bij een manege in de buurt. Alles goed en wel.. tot we terug naar huis gingen.
Pony's werden helemaal gek en begonnen als een dolle naar huis te rennen. Gevolg: iedereen raakte elkaar kwijt, en de jarige werd aangereden door een auto, met paard en al. Paard in de sloot, zij op de auto. Er waren nog wat mensen afgevallen waaronder ik.. al met al nooit meer gedaan. Nu ik erop terugkijk denk ik echt: wie verzint zoiets nou, als verjaardagsfeestje een zooi paarden huren en op pad :s Er zaten kinderen bij die amper in draf konden namelijk.

Ook erg lomp van de verhuurder lijkt me.. Het zijn immers zijn paarden..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:19

Ja, 3 jaar geleden. We gingen echt keihard (in rengalop) langs een slootje, vliegt er in een keer een eend op, dus mijn pony schrikt, vliegt opzij en ik val met m'n hoofd op de weg. Ik weet van de van niet veel meer, heb er ook een hersenschudding aan overgehouden en ben ws even out geweest.
Wat ik wel weet is dat ik heeeel veel geluk had dat er een boer op z'n trekker achter me reed, anders weet ik niet wat er gebeurt zou zijn geweest..
Ik moest ook naar het ziekenhuis, in de ambulance begon ik te hyperventileren, dat was de eerste keer en heel soms heb ik het nog wel eens (vaak als ik probeer mezelf onder controle te houden als ik moet huilen). Daarvoor had ik het nooit, dus ik heb er ook nog een fijn aandenken aan over gehouden.

GerdaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:31

Ik ben er laatst ook afgevallen, was lekker buiten aan het stappen ivm herstel peesblessure, hond mee en gwoon zonder zadel erop. Toen stak er opeens een ree over, mijn fjord schrikt en begint te rennen en de hond denkt dat het een spelletje is, dus die crosst er keihard achteraan, waardoor mijn fjord zich liet opjagen en nog harder ging, totdat er opeens een noodstop gemaakt werd waar ik dus niet op rekende, ik ging er voorover af en kwam vol op mijn rechterschouder. Heb er ook weken last van gehad, maar er wel van geleerd, dat als ik de hond meeneem er wel een zadel opdoe, want dan heb ik toch net even wat meer houvast.

Flambeau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:43

2x languit van een Shetlander tijdens een galopje zonder zadel, eigen schuld. Niks gebroken ofzo maar wel 1x heel hard op ponykamp met mn knie tegen een boom geknald..

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:02

Een paar jaar geleden was mijn eigen paard kreupel en ging ik een buitenrit maken op een manegepaard. Die paarden waren al een halfjaar niet meer in het bos geweest, dus behoorlijk fris. We besloten maar een stuk te galopperen op een recht stuk. Helaas liep dat stuk langs een wei met koeien en die begonnen mee te rennen. Het paard waar ik op reed was bang voor koeien (werd me achteraf verteld Nors opkijken ) Dus die draaide opeens om....en daar lag ik! Op mijn stuitje gevallen dus ik zag even sterren. Toch maar weer erop gekropen, maar ik kon niet zitten van de pijn. De hele weg terug heb ik voorover op mijn paard gehangen om thuis te komen.
Ik heb nu nog last van mijn stuitje.

X_Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:28

Nee ik zelf ben nog nooit gevalen Clown
Maar een vriendinnetje wel.
Haar paard schrok van iets dat uit de struiken kwam.
Hij steigerde en zij viel er van af.
Het duurde een uur voordat we hem gevonden hadden Nagelbijten / Gniffelen

X
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-09-08 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold/Schuine code verwijderd.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:33

Ik vorig jaar winter, ben ik met paard en al onderuit gegaan, zo'n 2km van stal af. Wou me net omdraaien om terug te gaan, maar toen ging ik met paard en al onderuit, omdat ik met mn domme kop met z'n kont langs iets draaide wat hij eng vond en dat hij toen nog sneller ging draaien.

Sindsdien ben ik niet meer op buiterit geweest ivm angst.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:37

haha, ja in Drenthe, van een huur paard.

We waren een tocht aan het maken van camping naar camping en het paard van mijn vriendin ging in volle galop ineens de bocht om. Die van mij bedacht op het laatste moment ook mee te gaan en toen lag ik ernaast.
Hij rende weg en toen is mijn vriendin erachteraan gegaan met haar paard, maar kon hem niet meer vinden!! En mij ook niet meer!!
Tot overmaat van ramp, waren onze tel batterijen leeg en konden we elkaar ook niet bellen!!
Na een uur kwamen we elkaar weer tegen. Ik te voet, en zij op haar paard.
Toen zijn we de kant op gegaan waar hij heen was gerend en hebben we zijn sporen gevolgd, die natuurlijk op een asvalt weggetje uitkwamen Clown

Wij de kant opgegeaan waar we smorgens vandaag waren gekomen en uiteindelijk kwamen we een politie busje tegen wat aan ons vroeg of we miss een pony kwijt waren! Ehhh, ja!
Ik in het busje, zij met haar paard de kan top waar de pony zou staan.
En nee, jullie geloven het niet, de politie was de verkeerde kant op gereden!!!!
Zaten die twee agenten een beetje te kibbelen over waar ze heen moesten!!
Ik had het niet meer!
Wij weer helemaal de andere kant uit, vriendinnetje gelukkig tegen gekomen en ook de andere kant op gestuurd.
Uieindelijk stond de pony bij heeeel oud boertje op stal. Keurig afgezadeld en al Clown
Zegt dat mannetje tegen mij, Wel blijven zitten he, voortaan Bloos

Wij weer onderweg, gaat het me toch regenen!!! Zo hard!!!
Wij ergens in een schuur bij mensne mogen schuilen gelukkig Haha!

Dat was een heel avontuur en achteraf konden we er heerlijk om lachen!!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:20

Tijdens een buitenrit jaren geleden (lees, minstens 8 jaar). Echt hard gevallen was het niet, maar wel in het ziekenhuis. Was een jonger paard, en bij een pad voor het galoperen wordt de groep altijd in 2 groepen verdeeld. Beestje wou niet galopperen, naja geen probleem is nog jong. Dan gaan we gewoon met de draf groep mee. De hele groep weer net bij elkaar vliegt ze omhoog. En op het moment dat ze neerkomt, schiet ik door naar beneden. Automatisch eigenlijk 1 arm door de teugel gedaan, zodat ze niet weg kon. Maar net op het moment dat ik op de grond lig, gaat ze weer omhoog. Een klap op mijn arm dus, net op zo'n rare plek waar de spieren zeg maar aanhechten ofzo. Kon amper wat met die arm Nagelbijten / Gniffelen Af en toe nog last van bij een rare beweging...

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:26

Naaltje schreef:
Heb nu wel vaak hoofdpijn nog, zie afentoe slecht, en mn schouder doet vaak zeer. (maar dat kan ook zijn omdat het schatje em uit de kom getrokken heeft.. Tong uitsteken )

wat ik me afvraag, zijn de mensen die hier al eens goed hard gevallen zijn ook wat angstig geworden buiten?

Als je na 4 maanden nog last hebt van je hoofd en schouder zou ik toch eens terug gaan naar HA of een verwijzing vragen aangezien kneuzingen (je schouder dus) na een week of 6 toch over horen te zijn en terugkerend hoofdpijn is natuurlijk ook niet normaal ik ben goed geholpen door een manueel/fysiotherapeut want mijn spieren bleken zo verkrampt (o.a. door angst) dat er wervels vast waren gaan zitten.

Ik ben zelf in 2005 behoorlijk hard gevallen tijdens een overgang naar galop door een opvliegende gans. Het resultaat was hoofdpijn voor een aantal dagen en een behoorlijk stijve nek. En ja ik ben behoorlijk bang geweest met buitenrijden. De enige oplossing die ik kon bedenken en uiteindelijk ook gewerkt heeft is naar buiten blijven gaan maar dan niet alleen en de eerste paar keer heb ik het maar tot een stap-draf rit beperkt. Maar heb ajb een beetje geduld vertrouwen terug vinden kost nu eenmaal tijd en als ik eerlijk ben heb ik nu (3 jaar later) nog wel eens dat ik helemaal verkramp als ik ga aangaloperen (eenmaal in galop ontspan ik wel weer).

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:30

Ja, en toen heb ik ook gelijk 6 weken in een rolstoel gezeten..

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:13

Toen ik 13 was en bij een jacht-stal reed. Mocht voor 1x een veel te sterk en groot mannen-paard mee en dat ding ging flink aan de kletter na een uur bos. Bij naderende 80-weg in de spits nog 1 ruk en toen kon hij niet de slagboom springen en zijn we onderuit gegaan met noodvaart. Hij had kneuzingen maar ik was er stukje slechter aan toe.... Gelukkig reed ik al een jaar op een ander paard daar die ik 100% vertrouwde dus daardoor bleef ik rijden. T blijft een gevaarlijke maar ooh zo leuke sport Lachen. Zou niet zonder kunnen..

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:38

Ik gelukkig nog niet.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:39

Ik 1 keer tijdens de galop toen hij ineens stil ging staan Knipoog