ruiters met overgewicht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: ruiters met overgewicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:14

nee idd, en dan nog is het in het algemeen bedoeld en vind ik nergens in haar bericht terug dat het naar pubelia is gericht net als ik en andere zegt ze alleen 120 kilo te zwaar te vinden voor een haflinger dus ondanks ze je verzorger is geweest snap ik de link niet helemaal

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:15

het gewicht van een ruiter heeft helemaal niets met lenigheid te maken...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:19

nee maar een dikke buik kan wel flink in de weg zitten, gelukkig heb ik er geen last van.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:26

Uit het zadelboek van Tineke Dekker:

Ruitergewicht en druk:
In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, is het paard geen gewichtsdrager. De mens met z'n verticale wervelkolom kan zonder problemen 20 tot 30 % van zijn eigen lichaamsgewicht dragen, het paard maar zo'n 12 tot 20 %. Die 20 % komt voor rekening voor robuuste paarden zoals Ijslanders, Fjorden, Haflinger, Welsh cobs, tinkers etc. Met hun stevige constructie en dichtere botstructuur kunnen ze meer belasting aan dan het bloedpaard met z'n veel fijnere bouw. maar natuurlijk spelen ook leeftijd, trainingsniveau en rijkunstige vaardigheden van de ruiter een rol bij de belastbaarheid van een paard. etc.etc.

Ik heb niets met tineke Dekker, maar na het lezen gingen mijn ogen wel even open en dingen die ik voor normaal zag bekijk ik nu wel even anders. Ik kan het jullie adviseren om dit boek ook te lezen.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:37

dobbel schreef:
nee maar een dikke buik kan wel flink in de weg zitten, gelukkig heb ik er geen last van.

Ik heb een best wel dikke buik Knipoog Bloos , volgens mij hebben de paarden waarop ik rijd er geen last van ikzelf trouwens ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:38

Ik heb er ook geen last van en de paarden denk ik ook niet.
Vind het alleen een ontzettend lelijk gezicht.
In de winter gaat het wel met een jas, maar in de zomer met een T-shirt vind ik het helemaal niks

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:40

hier precies hetzelde probleem hoor, ik heb dus ook een dikke buik, en vind het inderdaad in de zomer met T-shirt helemaal niets. en ondanks dat ik met mijn bruiloft zo`n 75 kilo woog was die buik nog aanwezig, die wil gewoon echt niet weg. en ik heb er geen last van gelukkig

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:42

Sorry maar ik vind het maar een slap excuus 'dat afvallen heel moeilijk is en je dat zelf maar moet weten'. Ik zeg niet dat iedereen slank moet zijn om te mogen paardrijden, maar ik vind het behoorlijk egoïstisch dat jij je paard moet gaan lastigvallen met jouw probleem. Even bot gezegt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:43

bedankt mosh, ik voel me vereerd dat je zo makkelijk oordeeld. lees even het hele topic voor je hier begint te brullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:04

Heerlijk hè die mensen die het zo goed weten als ze toevallig zelf dun zijn...
Ik ken beide kanten, vreten en niet aankomen en als anorexia patient uitgescholden worden, als het nu te dik zijn en er geen gram af krijgen en mensen die vragen of je zwanger bent...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:05

als het er eenmaal af is is het ook donders moeilijk het er af te houden want zodra je dan een keer uit eten gaat ofzo heb je er al weer wat aan zitten. Afvallen is al moeilijk met het er af houden is nog veel moeilijker

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:08

Mosh schreef:
Sorry maar ik vind het maar een slap excuus 'dat afvallen heel moeilijk is en je dat zelf maar moet weten'. Ik zeg niet dat iedereen slank moet zijn om te mogen paardrijden, maar ik vind het behoorlijk egoïstisch dat jij je paard moet gaan lastigvallen met jouw probleem. Even bot gezegt

Ja, heerlijk bot gezegd! Mijn complimenten! Rolleyes

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:17

Maar ik vraag me wel af in hoeverre ruiters zelf kunnen inschatten hoe goed hun paard ze nog kan dragen (met plezier). We rijden allemaal heel erg graag, en misschien overschaduwt de wens om te rijden wel eens het zuiver inzicht in het welzijn van het paard.

Ik zie wel eens ruiters/amazones waarvan ik denk, is dat nou echt nodig. Natuurlijk hebben ook zij alle recht op plezier te hebben, maar heeft het paard het dan ook nog?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:20

Maar wat is nou de grens dan? Wanneer kan het echt niet meer??

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:22

Slotje voor overleg.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:32

Moderatoropmerking:
Topic is besproken binnen het team, besloten is om het topic op slot te laten. Dit omdat er met regelmaat tems binnen kwamen. Er zijn meer dan genoeg kwetsende opmerkingen geplaatst. Hier is al vaker een topic over geweest en het draait altijd op het zelfde uit. Daarom dus een definitief slotje.