Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:29

GamblersCup schreef:
superwoman schreef:
ik vind ook dat je rekening moet houden met verkoop of verhuizen van het paard - dit kun je imo niet zomaar doen als je een betalende ruiter heb.

Wedden van wel? Als ik een betalende bijrijder heb en ik wil mijn paard verkopen, word ie gewoon verkocht hoor! Ze betalen zodat ze mogen rijden, niet om medezeggenschap over mijn paard te krijgen. Dan kopen ze zelf maar een paard.

Ik zou natuurlijk niet niets zeggen en het paard onverwachts onder haar kont vandaan verkopen. En als ik een betere stal zou vinden en ik wil mijn paard verhuizen, heeft ruiter ook hé-le-maal niets te zeggen hoor, mijn paard niet de hare. Dan mag ze zelf weten of ze meeverhuisd of een ander paard gaat zoeken. ;)

Ik zou hierin veel meer overleg over plegen iig. Natuurlijk beslist de eigenaar uiteindelijk en je blijft niet op een stal staan waar jij je niet prettig voelt en als hij verkocht moet worden dan moet dat ook... maar ik zou hierin wel rekening houden met mijn bijrijder en het iig ruim van te voren aangeven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:40

Dat zeg ik ook, ik zou niet "niets" zeggen en onverwachts verkopen. Als ik van plan zou zijn paardlief te verkopen, is bijrijdster de eerste die het weet natuurlijk. Alleen heeft ze er verder helemaal niets over te zeggen, dat wilde ik daarmee aangeven.

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:42

Inmiddels rijd ik al 12 jaar paarden voor anderen. Vaak rijd ik 'beter' dan de eigenaar, en verbeter dus hun paard. Ik betaal niet om op een paard te rijden, maar wel voor de lessen die ik wil volgen. Dit gaat altijd in overleg. In veel reacties hier mis ik dat een beetje. Het is niet zo zwart-wit te stellen of je wel of geen bijdrage vraagt. Heb je jonge bijrijdsters, dan zullen ze bv zwemmen idd voor laten gaan als het lekker warm weer is, maar dat heeft alles met leeftijd te maken, ze overzien die verantwoordelijkheid vaak gewoon niet, ook niet als ze betalen voor het rijden. Neem je bijrijders die ouder zijn en veel ervaring hebben dan kun in de regel er wel op aan dat ze komen volgens afspraak. Ik hoop op termijn een eigen paard te mogen hebben, en ja ook dan neem ik zelf een bijrijdster. Die hoeft er niet voor te betalen, alleen zijn/haar eigen lessen. Want dat vind ik wel een vereiste. Verder gaat alles in goed overleg en worden gemaakte afspraken e.d. vastgelegd. Verder wens ik ze veel plezier met het paard.

Ik zou (sommige) eigenaren alleen willen adviseren om als ze drastische beslissingen nemen, deze even vooraf te bespreken met de bijrijder. Dan geeft vaak al een hoop begrip en helderheid. Want bijrijders worden met regelmaat als voetveeg gebruikt, en dat verdienen ze niet!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:44

Tanald schreef:
Want bijrijders worden met regelmaat als voetveeg gebruikt, en dat verdienen ze niet!

Hier niet hoor, integendeel. Bijrijders horen er gewoon bij en zijn niets minder dan de paardeneigenaren hier! Weet niet of je dat zomaar in het algemeen kunt zeggen, misschien heb jij die ervaring toevallig opgedaan maar ik heb dat nog nooit meegemaakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:50

GamblersCup schreef:
Dat zeg ik ook, ik zou niet "niets" zeggen en onverwachts verkopen. Als ik van plan zou zijn paardlief te verkopen, is bijrijdster de eerste die het weet natuurlijk. Alleen heeft ze er verder helemaal niets over te zeggen, dat wilde ik daarmee aangeven.

Dan bedoelen we hetzelfde. :D
ik had het dus over "niet zomaar" en jij zou dus ook niet het paard "onverwachts" verkopen. ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:17

Vindt het echt te gek dat een bijrijder zou moeten betalen. Je bent er juist mee geholpen en diegene is blij dat ze rijden kan. Zo helpen beide partijen elkaar.

Is echt zo'n moede verschijnsel en als ik dan lees 10 euro per keer. :wow:

Is echt van de zotte. heb heel wat bijrijdpaarden gehad vroeger en nooit voor betaald. Heb er veel van geleerd en die mensen hebben er een hoop aangehad. Kreeg juist af en toe een vergoeding ervoor.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:36

Je zegt het zelf al }> "je heb er veel van geleerd"Dus ook jij heb er veel aan gehad. Je leerd pas echt paardrijden als je een paard tot je beschikking heb. He ik zeg maar zo als het je niet bevalt dan ga je toch verder op een manege. Echter is het vaak wel zo als je een verzorg paard heb dat je niet zomaar meer naar een manege terug gaat. Omdat het inderdaad wel lekker is dat je een stuk vrijer ben in je doen en laten. :D

Wilawander schreef:
Vindt het echt te gek dat een bijrijder zou moeten betalen. Je bent er juist mee geholpen en diegene is blij dat ze rijden kan. Zo helpen beide partijen elkaar.

Is echt van de zotte. heb heel wat bijrijdpaarden gehad vroeger en nooit voor betaald. Heb er veel van geleerd en die mensen hebben er een hoop aangehad. Kreeg juist af en toe een vergoeding ervoor.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:39

Shalot schreef:
Je zegt het zelf al }> "je heb er veel van geleerd"Dus ook jij heb er veel aan gehad. Je leerd pas echt paardrijden als je een paard tot je beschikking heb. He ik zeg maar zo als het je niet bevalt dan ga je toch verder op een manege. Echter is het vaak wel zo als je een verzorg paard heb dat je niet zomaar meer naar een manege terug gaat. Omdat het inderdaad wel lekker is dat je een stuk vrijer ben in je doen en laten. :D

Wilawander schreef:

Ja en de eigenaars hebben er ook veel aangehad want die paarden hebben een hoop geleerd en als hun op vakantie wilden of een dag weg dan was ik er. En zo help je elkaar en vindt ik dat daar niks tegenover hoort te staan. Zeker niet van bijrijder kant. Inmiddels heb ik eigen paarden en heb ook een tijdje een bijrijder gehad en die hoefde echt niks te betalen. Wilde ze wel en heb haar gevraagd of ze wel goed wijs was........... en heeft van mij nieuw rijkleiding gekregen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:43

Een tip voor mensen die een bijrijdpaard zoeken en niet te hoge eisen stellen. Kijk niet alleen op marktplaats bij "bijrijders gezocht" maar vraag n je omgeving of zet een advertentie in de plaatselijke huis-aan-huis. Dikke kans dat je de keuze krijgt uit gratis paarden waar je alles mee mag doen wat je wilt. Volwassen mensen met paarden 'over' gaan meestal echt geen advertentie zetten, die vinden het vaak wel best zoals het gaat.

En dat zijn als je het mij vraagt de leukste adressen; veel vrijheid, niet teveel eisen. En niet teveel betweterigheid.

Ik heb met mijn eigen pony in het verleden ook tig adressen gehad. Iedereen wist het zogenaamd beter dan ik mbt mijn paardjes. Ook nu heb ik gekozen voor een land van een 'boer'. Geen binnenbak, geen luxe maar alle vrijheid en verantwoordelijkheid over mijn paard... heerlijk!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:48

Ik ben wel zo'n betweterige eigenaar. Als mijn pony nog een keer een peesblessure krijgt is de kans zeer groot dat hij afgemaakt moet worden. Ik wil wel dat er naar mij geluisterd wordt en niet dat hij als proefkonijn wordt gebruikt. Als ie toch naar de kl*te gereden moet worden weet ik ook nog wel een manier......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:50

Wilawander schreef:
Ja en de eigenaars hebben er ook veel aangehad want die paarden hebben een hoop geleerd en als hun op vakantie wilden of een dag weg dan was ik er

Maar dat geld niet voor elke eigenaar! Op de goeie pensionstallen kun je rustig op vakantie gaan of een dag niet komen. Die zetten je paard buiten en halen hem weer binnen en kijken even ofhij nog heel is, ook kan hij zelfs in de stapmolen worden gezet. Rijden is echt geen noodzaak.
Meeste eigenaars leren trouwens niks van hun verzorgsters hoor. Meeste verzrgsters komen toch van de "manege" af en mensen met een eigen paard hebben vaak al wat ervaring.... ;)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:55

Ik vind t ook heel dubbel, zo'n bijdrage. ALS ik een eigen paard zou hebben, zou ik niets aan de bijrijder vragen.
Ik bedoel, je schaft zelf een paard aan en je weet dat een paard veel centjes kost..

Ik vind dat je al heel blij moet zijn als je echt een goede vind, die altijd komt en goed voor je paard is.

Ik betaal zelf ook niets, maar behandel ze alsof ze van mezelf zijn.. Ik hou superveel van die beestjes, en koop ook vaak genoeg spullen voor ze. Dekjes, halsters, hoofdstellen, noem maar op. Dat vind ik gewoon leuk!
En zoals glucosamine die 1 van mn vz paardjes nu nodig heeft, das erg duur. En dan doen wij (de verzorgsters) af en toe wat geld in een potje.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:58

gr_roos schreef:
Ik ben wel zo'n betweterige eigenaar. Als mijn pony nog een keer een peesblessure krijgt is de kans zeer groot dat hij afgemaakt moet worden. Ik wil wel dat er naar mij geluisterd wordt en niet dat hij als proefkonijn wordt gebruikt. Als ie toch naar de kl*te gereden moet worden weet ik ook nog wel een manier......

Schijnbaar is je beeld dat elke bijrijder slechter rijdt of onverantwoordelijker is dan de eigenaar. Dat is niet het beeld dat ik in mijn hoofd heb. Als ik nog ooit een bijrijder wil zoek ik net zo lang tot ik er één gevonden heb die zo met mijn paard omgaat dat ik het verantwoordelijk vind. Als ik het vertrouwen heb dan geef ik dat ook. Mensen die ik niet kan vertrouwen laat ik ook niet aan mijn paard. En daarvoor hoef ik niet in zijn/haar portemonnee te kijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:00

de eeuwige discussie die nooit zal stoppen...
Ik vind dat je best geld mag vragen aan je bijrijder,en de wens dat ze les volgen met regelmaat bij een instructeur die in overleg met de eigenaar van het paard gekozen is.
Ik ben van mening dat als je een paard hebt en dat door iemand anders laat bijrijden en je vraagt er een bijdrage voor dat je dan ook wat mag bieden,nette spullen ,een gezond en niet kreupel paard dat netjes op de voeten staat en een goede afspraak over hoe vaak\lang en welke dag-en .iemand die ergens voor betaald zal eerder geneigd zijn om op te komen dagen want er is wel voor betaald..sorry het blijven ollanders he? :Y)
Ik zie het zo vaak dat mensen een bijrijder hebben die om de haverklap op het allerlaatste moment afzeggen door een smsje of dat de eigenaar er door andere stalgenoten achterkomt dat er dingen niet gaan zoals afgesproken..
daar heb ik gelukkig geen last van ik heb al zeker 5 jaar dezelfde bijrijders die betalen voor het rijden op mijn paarden en meer een soort van inboedel zijn nu hier :D

DeadxStar

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:06

Les volgend vind ik een ander verhaal! Dat is ook wel iets wat je kan vragen aangezien het jouw paard is, en ze er beide beter van zullen worden..

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:10

Denk in het kort gezegd dat het een Win win situatie is voor elke partij.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:13

Willawander

TOCH LEUK ZO EEN GEMEENSCHAPPELIJKE DISCUSSIE DAT HET ZO MAAR KAN :D

oke anders dan. :+ JIj rijd als bijrijder op mijn paard er gebeurd wat met het paard op dat moment zit jij als bijrijder er op en het paard moet worden afgemaakt betaal je mij dan ook een geldbedrag dat ik een nieuw paard kan kopen op zelfde niveau?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:18

Shalot schreef:
Willawander

TOCH LEUK ZO EEN GEMEENSCHAPPELIJKE DISCUSSIE DAT HET ZO MAAR KAN :D

oke anders dan. :+ JIj rijd als bijrijder op mijn paard er gebeurd wat met het paard op dat moment zit jij als bijrijder er op en het paard moet worden afgemaakt betaal je mij dan ook een geldbedrag dat ik een nieuw paard kan kopen op zelfde niveau?

Ik zal het je nog sterker vertellen. Als jouw bijrijder van jouw paard valt en er gebeurt iets ben jíj verantwoordelijk voor zijn letsel. Vandaar dat je ook goed verzekerd moet zijn, anders kun je de rest van je leven wel moeten afbetalen omdat je bijrijder bijvoorbeeld invalide is geraakt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:23

sallandval schreef:
gr_roos schreef:

Schijnbaar is je beeld dat elke bijrijder slechter rijdt of onverantwoordelijker is dan de eigenaar. Dat is niet het beeld dat ik in mijn hoofd heb. Als ik nog ooit een bijrijder wil zoek ik net zo lang tot ik er één gevonden heb die zo met mijn paard omgaat dat ik het verantwoordelijk vind. Als ik het vertrouwen heb dan geef ik dat ook. Mensen die ik niet kan vertrouwen laat ik ook niet aan mijn paard. En daarvoor hoef ik niet in zijn/haar portemonnee te kijken.

Ja dat beeld heb ik wel. Als ik bij mij in de buurt kijk zie ik altijd pony's voorbij scheuren. Tig vriendinnen gaan erop en soms doen ze zich de eerste maanden netjes voor en dan begint het feest. Ik heb een hele drukke overactieve pony die je binnen een seconde gek kan maken. Het ziet er heel stoer uit, terwijl hij eigenlijk niets gemeen doet. Alleen is het wel funest voor zijn been.

Als je een gezond paard hebt is het misschien anders, maar voor hem is het over als mijn vertrouwen wordt misbruikt. Dat kan heel bokt belachelijk vinden, maar op dat moment ben ik degene die de beslissing moet nemen om hem te laten afmaken. Mijn huidige bijrijder vertrouw ik voor 100%, helaas heeft zij niet zoveel tijd en ik ben ziek dus er moet er eigenlijk iemand bij. Ik wil dan een kloon van mijn huidige bijrijder.

Ik ben gewoon bang als ik mensen de vrije hand geef het mis gaat en ik heb geen zin om voor de overmoedigheid van een bijrijder te betalen. Als eigenaar ben ik wel verantwoordelijk voor de bijrijders.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:23

Mijn paard en Ik zijn ook verzekerd.:)

Maar gaf een reden op waarom ik mijn bijrijder laat betalen. Tevens ben je nooit oververzekerd met paard. Dat was voor mij 1 van de redenen om te besluiten dat mijn bijrijder mee gaat betalen. Vele kunnen niet ook een verzekering betalen.

DIT IS EEN VOORBEELD
paard is bijv. verzekerd voor 5000,-- na ongeval word 5000,-- uitgekeerd. Toevallig ben ik vandaag z2 met 10wp i(in mijn dromen :D )s dus misschien wel 7000,-- waard. Of anders gezegd een paard op diezelfde niveau kost tegenwoordig 7000,--Wie betaald het verschil (ik natuurlijk want ik ben de eigenaar) DA eigenbijdrage enz enz enz zijn nu allemaal mijn kosten.

Ik laat haar vrij met deze consequinties voor mij.
Laatst bijgewerkt door Shalot op 10-06-10 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:25

DeadxStar schreef:
Les volgend vind ik een ander verhaal! Dat is ook wel iets wat je kan vragen aangezien het jouw paard is, en ze er beide beter van zullen worden..

Dat ben ik niet met je eens, ik wil dat mijn bijrijdster goed met het paard om gaat tijdens het rijden, maar ik geloof niet dat mijn paard er beter van wordt.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:00

En waarom zou je paard er niet beter van worden dan?
Je paard kan er nooit op achteruit gaan als je bijrijder beter leert rijden..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:01

DeadxStar schreef:
En waarom zou je paard er niet beter van worden dan?
Je paard kan er nooit op achteruit gaan als je bijrijder beter leert rijden..

Gaat er niet op achteruit, maar ook zeker niet op vooruit.
In mijn geval niet iig ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:06

Shalot schreef:

Maar gaf een reden op waarom ik mijn bijrijder laat betalen. Tevens ben je nooit oververzekerd met paard. Dat was voor mij 1 van de redenen om te besluiten dat mijn bijrijder mee gaat betalen. Vele kunnen niet ook een verzekering betalen.

Verzekering van het paard heeft er niks mee te maken maar,volgens mij ben je niet verzekerd als je je bijrijder laat betalen. Dan wordt het onderverhuur namelijk en daar gaat je verzekering niet in mee. Zolang de verzorgster geen ernstig lichamelijke gebreken krijgt bij het vallen, zal het allemaal wel los lopen, maar anders kun je wel problemen krijgen. Als eigenaar kan je wel aansprakelijk worden gesteld voor de gedragingen van je paard.
Zo heb ik het toen een paar jaar terug iig begrepen van mijn W.A verzekering.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:21

Dat was ook niet het discussie. De discussie is "hoeveel vraag je aanbijrijder en hoe denken andere er over" En ik gaf aan waarom ik dus een bedrag vraagt aan de bijrijder.

zie over verzekeringen ruiter het volgende

[BRT] Verzekerd buitenrijden op paard van ander?

superwoman schreef:
Shalot schreef:

Verzekering van het paard heeft er niks mee te maken maar,volgens mij ben je niet verzekerd als je je bijrijder laat betalen. Dan wordt het onderverhuur namelijk en daar gaat je verzekering niet in mee. Zolang de verzorgster geen ernstig lichamelijke gebreken krijgt bij het vallen, zal het allemaal wel los lopen, maar anders kun je wel problemen krijgen. Als eigenaar kan je wel aansprakelijk worden gesteld voor de gedragingen van je paard.
Zo heb ik het toen een paar jaar terug iig begrepen van mijn W.A verzekering.