Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:24

HC jouw post hierboven roept bij mij de herinnering wakker aan de 'victory run' die ik mee heb mogen maken bij Little Big Horn.

Indiaanse ruiters van de Sioux en Cheyenne volkeren houden daar elk jaar een 'victory run' om de slag bij de Little Big Horn te gedenken. Het zijn jongens en mannen van allerlei leeftijden op hun Indiaanse ponies. Ze galopperen de heuvel af om onderaad bij de vrouwen 'coup te tellen' voor de overwinning.

Niet alleen een prachtig gezicht, maar voor hen ook een manier om hun cultuur levendig te houden en hun culturele erfgoed te eren.

Ook een beetje 'LARP' dus, maar wel met een heel serieuze achtergrond.

Niet iedereen kan het zich veroorloven, maar ik heb wat prachtige traditionele uitrustingen gezien, bijvoorbeeld met familiewapens erop geschilderd.

Ik word er persoonlijk alleen nooit zo blij van als niet-natives dit zo nodig moeten gaan naspelen....Als Europeanen hebben we tenslotte genoeg eigen historie om mee vooruit te kunnen.

Grappig dat je de rode hakjes aanhaalt, daar begon Bent ook al eens over op één van zijn clinics. Zie dat toch niet zo snel geLARPT worden, haha.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:38

Ik denk dat er nu een beetje onduidelijkheid ontstaat over wat LARP is.
Wat ik hier genoemd zie worden is levende geschiedenis en reenactment.

Reenactment =
Reënactment is strikt gesproken het naspelen of uitbeelden van historische gebeurtenissen, meestal op de plaats waar deze oorspronkelijk plaats vonden, door deelnemers in historisch kostuum. De authenticiteit van aankleding van de deelnemers (kostuums en gebruiksvoorwerpen) is niet altijd even strikt als bij levende geschiedenis, doordat de demonstraties vaak behalve educatief vaak ook recreatief bedoeld zijn.

Levende geschiedenis =
Levende Geschiedenis is het uitbeelden van historische gebeurtenissen en/of tijdvakken door middel van demonstraties van het dagelijks leven in gereconstrueerde historische kostuums met gebruik van eveneens gereconstrueerde historische gebruiksvoorwerpen, op een bepaalde plaats (historisch of niet) voor educatieve doeleinden.

Zowel de kostuums als de gebruiksvoorwerpen zijn zo authentiek mogelijk nagemaakt, hetzij met nog steeds beschikbare materialen hetzij met materialen die zoveel mogelijk op de oorspronkelijke lijken.

LARP =
Een Live Action Role Playing Game, afgekort tot LARP of LRP (van Live Role Playing) is een role playing game waaraan enkele tientallen tot honderden spelers tegelijkertijd in een verhaal meespelen. De spelers zijn allen bij het verhaal betrokken en de handelingen van de spelers zijn niet van tevoren vastgelegd. Elke speler heeft namelijk zelf een "personage" verzonnen en probeert naar de persoonlijkheid van dit personage te handelen. Spelers reageren op gebeurtenissen, waarbij bijna alle acties geïmproviseerd worden.

LARP is dus meer improvisatie, en eigenlijk haast nooit op de geschiedenis gebaseerd. Er zijn wel invloeden maar het grootste deel van de larps zijn fantasy en sci fiction gerelateerd.

Waar HC op doelt is vooral reenactment de geschiedenis word wel nagespeeld maar niet altijd geheel correct. Levende geschiedenis is daarentegen zo correct mogelijk. LARP is meer improviseer toneel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:48

BBreedveld schreef:
Grappig dat je de rode hakjes aanhaalt, daar begon Bent ook al eens over op één van zijn clinics. Zie dat toch niet zo snel geLARPT worden, haha.

Er zijn ook weinigen van koninklijke bloede die eraan meedoen ;)

Dat is een beetje als jouw opmerking over niet autochtonen indiaantje spelen. Ik zou er zelf niet over peínzen om rode hakken te dragen. Het is voor mij geen rollenspel maar dagelijkse rijkleding en dat kán dan gewoon niet.
Ik rij pincipieel, en vanwege het imago wat ik wil uitdragen hier, niet met sporen en dat voorkomt mooi het ´dilemma´ wel/geen vergulde sporen. Kost mij slechts 10 euro extra voor een set als ik dat zou willen, maar dat is gewoon niet correct want ik ben niet van adel.
Wel een ´un caballero, caballero; pero de verdád te digo hè...´ Dit even voor degenen die het typische andalusische spraakgebruik kennen ;)

Zoonlief is nu een paar dagen verplicht thuis want hij heeft griep abc-ofzoiets. Als lekker campo-joch niet echt ziek dus alle tijd voor lekker buiten spelen in de gezonde berglucht.
Hij loopt nét aan zijn oma uit te leggen wat een fluitpijl is en hoe het werkt. Hoe verder, hoger, sneller des te fluit ie. Oma begrijpt het helemaal. Zeker weten dat ik straks op moet draven opdat hij een demo kan geven :D

Ik heb zelf ´vrij´ van een paar boerderijklussen omdat ik mijn hand onhandig heb opengehaald. Mooi excuus om straks te paard het dorp in te gaan. Wil met Arabella wat oefenen bij de dubbele zuilengallerij in het parkje naast de rivier. Is nu een echt mooie stek, nog groen overgroeid door de pergola erboven. Misschien wil opa een kiek maken.

@Martina:
het is allemaal rollenspel met verklede volwassen die leuk bezig zijn en het zijn zoals gebruikelijk sommige beoefenaars die het zelf in hokjes willen.....
Historisch correct is een illusie. Zoals een vroeg middeleeuwse geschiedschrijver zelf als kanttekening maakt is alle geschiedschrijving voor een lezerspubliek geschreven. Ook is geschiedenis een vorm van evolutie; niet netjes geordend sequentieel doch net als het leven zelforganiserend in de chaos. ´Historie´ is een opgeschreven subjectieve versie van een stúkje ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 12:16

martina1 schreef:
Waar HC op doelt is vooral reenactment de geschiedenis word wel nagespeeld maar niet altijd geheel correct. Levende geschiedenis is daarentegen zo correct mogelijk. LARP is meer improviseer toneel.

Waar HC op doelt is:
- elke vorm van soort van ´historisch´ verkleed leuk bezig zijn.

Los daarvan rij ik zelf in een bewust gekozen persoonlijke stijl als dágelijkse rijkleding. Niets rollenspel. Ben gewoon mezelf te paard :D
Met Bandida hier een avondje wezen stappen. Trek ik ook mijn stijl jasje over een versierd wit overhemd aan. Ik bén hier namelijk de Caballero de la Huerta....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:30

Huertecilla schreef:
Met Bandida hier een avondje wezen stappen. Trek ik ook mijn stijl jasje over een versierd wit overhemd aan. [/i]....

Soort van dorpsgek :P ;) Ik had het zelf pas in café nr 3 in de gaten, dus ja, het is je helemaal eigen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:47

Bandida schreef:
Ik had het zelf pas in café nr 3 in de gaten, dus ja, het is je helemaal eigen :D

Daar lag het er ook wel érg dik bovenop met de ´fans´ ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 17:45

Opa heeft *-:) gemaakt. Ziet er op het lcd-schermpje :wow: sjiek uit op het sierplaveisel tussen de pilarenrijen onder de pergola.
We krijgen het helaas niet op de pc noch op de laptop. Het plug gaat goed, maar het play niet :?
Ze zijn er nét en gaan over 7 weken weer naar NL dus het gaat nog éven duren voor ik er op de tv echt wat van kan zien en leren ;(

Vette bui onderweg terug. Geheel volgens Murphy is dat vast de enige dit etmaal :D want de rest van de dag is het strálend mooi.
Elluk nadeel hep ze eiguh voordeel; zo bleek de +:)+ van moderne waterafstotende meuk op leer ten opzichte van historisch correct brokaat.

Ok, de degen. Die ´wil´ ik dan met gezwarte fuller met zilver contrasterende guirlandes rond het logo equus vox et humanus cerebrum of zoiets 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:55

Beginnen bij het begin is het slimste :D

Leuk om een espadin te willen, doch ik wil zo´n ding kunnen dus mogen gebruíken... Stap 1. is dus uitzoeken wat mag.
Zoals uit de verwarring over wat rollenspel/larp is, is helder dat ´veilig´ subjectief is en door de betreffende clubs bepaald wordt.
Hier in Spanje is het behoorlijk variabel wát als een ´arma negra´ (tegengestelde van ´arma blanca´ = blank wapen = scherp staal) opgevat wordt.

Er is een schermzaal in Málaga en hoewel die voor modern schermen is, is een meester daar graag bereid klassiek les te geven.
Eerst hem maar eens gevraagd wat híj ´veilig´ vindt.
Stap 2. is dan een zwaardsmid die dit levert of kan maken.

Het zoú ´leuk´ zijn als http://www.mimesdeazzaria.es/Fabricacio ... aleria.htm het kon uitvoeren.
Historisch correcter dan een ambachtelijke zwaardsmid uit Toledo is nauwelijks denkbaar ;)

Maar goed, eerst het antwoord van de maestro.

Britt20099

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:29

Wauw wat ziet dat er mooi uit die foto's van TS.
En die omgeving is natuurlijk nog een mooie aanvulling op de kleding/paard.
mooie plaatjes!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 16:02

Britt20099 schreef:
Wauw wat ziet dat er mooi uit die foto's van TS.
En die omgeving is natuurlijk nog een mooie aanvulling op de kleding/paard.
mooie plaatjes!

Dank je.

Daarom vind ik het jammer dat we niets van opa op de pc krijgen. Die overgroeide zuilengallerij is helemaal ´paleistuin Guérinière´ ;)

De mop voor míj is dan dat ik er over straat, door het verkeer, keurig voorsorterend en richting aangevend heen rij. Uiteraard stoppen voor de zebra, beleefd groeten; heer in het verkeer *D
Exáct hetzelfde in het verkeer als op zo´n renaissance-kiek.
Dit is alweer 4 jaar terug http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBDGZEBM.jpg Geeft wel een realistisch maar een minder ´móói´ beeld.
Idem de vrachtwagenfoto in mijn profiel. Eigenlijk een veel mooiere rijfoto dan een esthetisch oogstrelend plaatje. Eigenlijk is dát ook het ts.
Hmmm. Daar heb je de wijsheid van Johan Cruijff weer. Op die manier is het een voordeel dat de pc de camera niet herkent :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 09:52

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 09:13

Yeeeháááááá *\o/*

In de aanbieding....

Afbeelding

Het is dat ik geen sporen wil maar

Afbeelding

zouden er heel fraai op staan.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:07

wat een prachtige laarzen :wow:
die zou ik zelf ook wel willen O:)
maar gelukkig gebruik je geen sporen, want die erbij lijkt mij nét iets té :o

prachtige foto's met je nieuwe jas, hele mooie werkjes van je vriend Dariusz, en ik kijk vol spanning uit naar de foto's van de zuilengallerij *-:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 12:06

Bedankt voor de complimenten. Zal het ook Dariusz doorgeven.

Déze sporen zijn een beetje een speciaaltje.
Het is een aangepaste replica van een germaanse spoor uit de vroege ijzertijd. Ze zaten op de slappe laars vastgenaaid door de oogjes waar nu een ´pareltje´ op zit. Raymond heeft ze met een beugel voor riempjes voor modern schoeisel aangepast.
Wat míj bezig houdt mbt deze sporen is dat ze gebruikt werden vóór het zadel, bijna 1,5 duizend jaar voor de stijgbeugels in die regio.
Het heeft mijn speciale interesse omdat het een periode betreft waarin in het betreffende cultuurgebied een overgang is van strijders in een wagen naar krijgers te paard. Het valt samen met de ontwikkeling van een heel specifiek type zwaard (Mindelsheim) en idem zwaardschede.
Ik ben bezig met ´experimentele archeologie´ te paard hiermee en heb dáárvoor ook de sporen in bestelling.
Zwaardontwerp, schede en sporen zijn bedacht als afgeleide van de verandering in paardgebruik
en ik wil het hoe en waarom uitpluizen.
Waarom juist dáár en dán deze vier heel specifieke ontwikkelingen in een schijnbaar gecombineerde context?!

De sporen zal ik verder wellicht hooguit als stijlaccessoire bij uitgaan dragen *D
Dat is historisch volstrekt correct; er zijn zelfs verschillende niet-functionele spoorontwerpen die alleen bij een gala-tenue hoorden.
Of er mogelijk vreemd naar gekeken zal worden is relatief als je de lading metaal door de meest verrassende lichamsdelen om je heen of bijvoorbeeld de corset-piercing beschouwd ;)

humid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:37

Ik ben bijna altijd gekleed in een rijbroek, bodywarmer, laarzen en nog veel meer van Anky. Het zit lekker, het is mooi en van hele goede kwaliteit! :D

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:47

Nu we het toch over schoenen hebben. Ik ben opzoek naar een beetje betaalbare laars die over de knie reikt.

Beetje dit model Afbeelding

Ik vind die schoenen die je laat zien ook helemaal geweldig! Waar heb je ze vandaan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:04

humid schreef:
Ik ben bijna altijd gekleed in een rijbroek, bodywarmer, laarzen en nog veel meer van Anky. Het zit lekker, het is mooi en van hele goede kwaliteit! :D

..en geheel off-topic :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:05

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:04

Heel erg bedankt voor de link!

Ik heb een beetje het probleem dat ik erg lange benen heb en het dus best moeilijk is om ze hoog genoeg te krijgen. Tenzij ik ze op maat laat maken natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 19:27

martina1 schreef:
Ik heb een beetje het probleem dat ik erg lange benen heb ...

Ik heb vloer - knieholte van 47 bij schoenmaat 41.
Niet extreem maar schacht´hoogte´ is bij mij ook vaak relatief ;)
Kuit Slank met schacht ExtraLang past. De laarzen met deze maatvoering zijn echter van voor mij unobtanium gemaakt :D

Zoeken dus. Wie zoekt zal vinden. Ik kijk áltijd naar voor mij goede en betaalbare laarzen opdat ik ze heb als ik ze nodig mocht hebben.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:15

Huertecilla schreef:
..en geheel off-topic :)*

Gelukkige verjaardag caballero! *\o/*
Feestkostuum dit weekend?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:00

Gracias, con mucho gusto :):)

Bandida schreef:
Feestkostuum dit weekend?

Misschíen morgenavond voor een romantisch :D intermezzo.

Heb echter morgen een klus voor de Proteccion Civil en zondagmorgen ga ik de bergrug aan de óóstkant van de pas naar Alfarnate (de sterrenuitkijk) op voor een kleine dag stévig klauterwerk.
Vooral uniform en klimkleding dus ;)

Op die oostelijke rug zou geen hek staan en er moet ook een laguna zijn waar ´s winters water in staat.
Ik heb het met Capricho al eens stukken verkend bij beleersessies maar voor een bergrit moet ik te voet verkennen.
Alleen is dat te gevaarlijk en zondag ga ik met een ervaren klauteraar samen. Dat is ook een topcadeau +:)+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:43

Huertecilla schreef:
Larp of reenactment, beiden namen voor een rollenspel.
Dit is een rollenspel wat dateert van vér voor de amerikanen de term larp bedachten: http://www.youtube.com/watch?v=wHFHYboP ... xt_from=PL

Metalen zwaarden met botte randen, echte pijlen met botte punten.
Práchtige galoppades.
Ook meer en mooiere dressuur dan op de olympische spelen in china ;)

Dit is ook een mooie illustratie http://www.youtube.com/watch?v=FZi18NIx ... re=related
Signaalpijlen moét je snel, hoog, ver schieten. Je kan onmogelijk rollenspel met signaalpijlen doen zonder serieuze boog met échte signaalpijlen...
Gister met zoonlief op het land nog mee bezig geweest. Ik met mijn Grozer turkse laminaat* en hij met zijn scythen boog. Hij is maar 7 dus die van hem is maar 20# doch daar schiet hij wel letterlijk fluitend 50 meter in de door hem gewenste richting mee :D
Hier oefenen vanaf Sancha een paar jaar terug
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N4AHQWF4.jpg
Hij schiet betrouwbaar accuraat genoeg om zó een foto te kunnen maken
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FMYG3JAM.jpg

* de carbon pijlen bevallen me niets; ze zijn wel veel sneller dan de houten pijlen, doch ze zijn te flexibel voor het duim-lossen.

wist niet dat jij boogschieten ook leuk vindt

Heb jaren boog- geschoten :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 22:58

Arabesk schreef:
wist niet dat jij boogschieten ook leuk vindt

Alleen te paard en in dienst van beter leren paardrijden.
Ik wilde persé het parthenschot optomingsloos in galop door ruig terrein over beide zijden beheersen.
Te voet beoefen ik het om Bor basistechniek bij te brengen. Ook hij met doel dit te paard te doen. Hij schiet al drie jaar vanaf het paard maar alleen als stilstaand ´platform´.

Het archeologisch experiment met werpspies/speer was complexer en heeft me meer kneuzingen en hechtingen gekost :o
Dom Duarte heeft helemaal gelijk in wat hij daarover schrijft met een zelfzaam humoristische opmerking over ruiters die zich aan hun speer lijken te hechten en er achteraan gaan _O-
Het werpen (exáct volgens Xenophon inderdaad!) gaat nu.
De techniek van speervechten te paard beheers ik bij lange na nog niet. Er zijn slechts 10 basis´posities´ maar die vormen één geheel en het is een vaardigheidsdráma om een speer in soepel vloeiende beweging op een galoperend paard te manouvreren van de ene positie naar de andere zonder het paard te hinderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 09:48