Nibbit schreef:En hoe worden die paarden verkeersmak dan?
NIET door de gebruikers van de openbare ruimte in gevaar te brengen met een paard wat daar niet aan toe is.
hc
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nibbit schreef:En hoe worden die paarden verkeersmak dan?
Huertecilla schreef:Nibbit schreef:En hoe worden die paarden verkeersmak dan?
NIET door de gebruikers van de openbare ruimte in gevaar te brengen met een paard wat daar niet aan toe is.
hc
Nibbit schreef:De vraag is niet hoe niet, maar hoe WEL
Huertecilla schreef:corine1981 schreef:maar bad luck bestaat nu eenmaal.
Dus?
Wat is dan effectiever? Investeren in je eigen invloedssfeer of roepen dat iedereen meer rekening met jouw moet houden?
Dát is de kern van dit topic.
corine1981 schreef:En rekening houden doe je met elkaar heb ik altijd geleerd.
Dus ik niet alleen met een ander, een ander ook met mij
Ikima schreef:het lijkt wel of je er geld mee verdiend, zo vaak loop je er mee te koop.

Bandida schreef:corine1981 schreef:En rekening houden doe je met elkaar heb ik altijd geleerd.
Dus ik niet alleen met een ander, een ander ook met mij
Ja, en dat wil dan ook zeggen dat je geen eerbied van een ander zal moeten verwachten als die niet het idee heeft dat jij ook een inspanning doet.
Het is echt belangrijk voor de groep wandelruiters in het algemeen dat de doorsnee wandelaar of fietser daar een soort algemeen positief beeld over heeft (en omgekeerd dus).
Iedereen zijn best doen om meer te doen dan in de wet verplicht is dus
heerlijk met dit weer!
Nibbit schreef:Ik ga het bos zo eens even onveilig makenheerlijk met dit weer!
Huertecilla schreef:corine1981 schreef:En wanneer jij in volle galop door zo'n gat vliegt...
...dan zal het paard het evenwicht herstellen wanneer de ruiter dit niet onmogelijk maakt. Bijvoorbeeld door de nek te strekken als de ruiter daar niet aan trekt.
Bron: Caprilli en Müsseler.
hc
beantsje schreef:Aan het halsstrekken zal bijv het paard weinig hebben, als het het achterbeen is dat in het gat komt.

Maar zo denkt helaas niet iedereen, die wel willens en wetens (tegen de wet in
) aan het verkeer deelneemt. detour schreef:Anticipeer, rij pro-actief, pas je aan.
Deze in slaat op alle verkeersdeelnemers.
Huertecilla schreef:beantsje schreef:Aan het halsstrekken zal bijv het paard weinig hebben, als het het achterbeen is dat in het gat komt.
Met een achterbeen in een gat slaat het niet over de kop![]()
Hoe dan ook is het geen goed ruiterschap om te rijden op vertrouwen dat het pad er vandaag net zo bij ligt als gister.
De kern is helder:
Zorg dat jij en jouw paard voorbereid zijn op de werkelijkheid van ´anderen´ in de continue veranderende openbare ruimte. Anticipeer, rij pro-actief, pas je aan.
Wie daar niet aan wil, is geen goed visitekaartje voor de ruiterij en hoort moreel en WETTELIJK niet in die openbare ruimte.
hc
suleilitha schreef:Logica en geen wetenschap!
maar ik zie het nut niet in van al die herhalingen
hc
hc
[/quote]
Kymalin schreef:Huertecilla schreef:Het is de basis onder veilig rijden dat het natuurlijke gedrag van de ruiter betrouwbaar in veilige banen wordt geleid. Dát is nu net waar dresseren, dressuur om gaat.
Een 'onvoorspelbaar vlucht-of-aanval-dier' van 500+ kilo hoort niet in de openbare ruimte.
hc
Tjonge wat kort door de bocht! Al heb je je paard nog zo gedresseerd, dan kun je het toch nog niet beschermen tegen een geflipte roedel honden die plotseling om de bocht komt stormen en in de achterbenen van je paard gaan hangen?