Divoza leren rijlaarzen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:10

Janine1990 schreef:
Janine001 schreef:
Wel gezellig hier :o

Absoluut... Maar het zijn de facts...

Ik maak mijn laarzen regelmatig schoon met zadelzeep, vochtige spons dus.
Ik maak ze ook schoon met een vochtige doek.
Ik bagger met m'n nubbucks door de modder en geen kringetje te zien...
Ik heb zelfs zaterdag delen van m'n hoofdstel in het water ontdaan van viezigheid.

Ik doe niet anders...
En als die laarzen niet tegen een vochtige doek kunnen, kan je ze per definitie niet op een paard gebruiken, gezien het zweet van zowel ruiters als paard, dit wordt opgenomen door het leer en daar zit zout in, wat veel slechter is.

Ik ga geen adviezen geven die ik zelf ook niet zou gebruiken :)

En dan ben ik volhardend in mijn ideeën, ik onderbouw het wel, en ik heb geen goede tegenargumenten kunnen ontdekken. :o

Ik had me eigenlijk voorgenomen om niet meer op je reactie's te reageren aangezien ik denk dat je puur op je gelijk uit bent, maar nu kan ik het toch niet laten. :)

Geen goede tegenargumenten? Er zit een man op de bank naast me, mijn vader, wie al meer dan 35 jaar ervaring heeft met allerlei leersoorten (we hebben een winkel waar we onder andere lederen tassen verkopen). Ik mag toch aannemen dat hij voldoende weet heeft van hoe lederen producten onderhouden moeten worden. Zoals ik in een van mijn vorige posts al aangaf (blijkbaar lees je niet goed, want dat was wel degelijk een argument), dat vocht in leer trekt waardoor kringen kunnen ontstaan. Reden genoeg om voor mij niet met een vochtige doek over, niet sterk verontreinigde (over slechte argumenten gesproken .. ), te poetsen.

Reden dat jij geen kringen of ander door vocht toegebrachte schade op je laarzen hebt is waarschijnlijk dat je ze goed invet. Door het laagje vet dat op je lederen laarzen blijft zitten is het leer beschermt tegen het vocht waar het mee in aanraking komt. Maar wanneer jij je laarzen niet meer invet ontstaan er hoogstwaarschijnlijk na verloop van tijd wel kringen.

Daarnaast zie ik dat je in een reactie op Bizzybijtje stelt dat Divoza de laarzen waarschijnlijk niet zal weigeren met retouneren wanneer je ze met een vochtige doek hebt behandeld. Hier heb ik het echter nooit over gehad, ik had het over het feit dat wanneer ik ze in zou vetten ze de laarzen waarschijnlijk zouden weigeren retour te nemen.

Ik heb het idee dat jij uitspraken van mij verdraait om je gelijk te behalen (het behandelen met vochtige doek / vet voor het retouneren), en je te trots bent om toe te geven in je standpunt. Een instelling van een puber noem ik dat. :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:13

Ik en goed invetten is niet echt een combinatie hoor :P
Dat verslonst gigantisch bij mij.

Leren tassen zijn wel heel iets anders dan leren laarzen die gemaakt zijn op gebruik bij paarden, neem aan dat je dat ook in overweging neemt. Een leren tas ga ik doorgaans ook heel anders mee om, dan met leren laarzen.

Wel jammer dat je ineens persoonlijk wordt.

Ik blijf echter bij mijn standpunt, heb er in jaren nog nooit problemen mee gehad. Ondanks dat ik niet zo euh, netjes ben...

Edit: Geloof ook niet dat we er uit gaan komen, so maybe we'd better put this to rest...

Revanches

Re: Divoza leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:17

Moderatoropmerking:
Dames 1 verzoek,zullen we het hier vriendelijk houden? Het zou zonde wezen doordat er enkele persoonlijke aanvallen er voor gaan zorgen dat het topic opslot moet omdat op deze manier de totale sfeer bederft wordt. Dus persoonlijke aanvallen vecht je maar uit per PB indien nodig, en niet openbaar in topics. Dus vanaf nu af aan weer vriendelijk en respectvol reageren. En reageer alleen als je ook daadwerkelijk iets nuttigs toe te voegen hebt.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 06:51

Citaat:
je bedoeld dat als de rits dicht is dat hij dan weer opengaat ?
dat heb ik ook een tijd gehad met mijn laars . een paar x goed open en dicht gedaan en heb er nu helemaal geen last meer van :n

Marie111 schreef:
Waarschijnlijk is de "runner" (dat dingetje wat je omhoog trekt, om de ritsen bijelkaar te doen) wat uitgerekt. Je kunt met een tang dat ding weer wat dichtknijpen.
Als je dat eng vindt kun je dat ook door een schoenmaker laten doen (scheelt weer een rit naar de Divoza).

bedankt.
het was inderdaad de runner.
We zijn wel naar de schoenenmaker gegaan want divoza deed er niks mee. :n

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:05

Nog meer mensen die ervaringen hebben over de laarzen? Zit nog te twijfelen of ik voor lipica's ga (met een wachttijd van 4 maanden) of voor divoza laarsjes ga. Aangezien ik toch niet zulke speciale laarzen wil maar wel laarzen wil die lekker zitten. Heb nu petries (van die kachelpijpen) en vind die steun toch wel prettig. Ik ben dus op zoek naar tips :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:59

vibabu schreef:
Nog meer mensen die ervaringen hebben over de laarzen? Zit nog te twijfelen of ik voor lipica's ga (met een wachttijd van 4 maanden) of voor divoza laarsjes ga. Aangezien ik toch niet zulke speciale laarzen wil maar wel laarzen wil die lekker zitten. Heb nu petries (van die kachelpijpen) en vind die steun toch wel prettig. Ik ben dus op zoek naar tips :)

Voor mij was de overstap van schoenen (zonder chaps) naar laarzen gigantisch, ik heb er dus ook wel heel veel steun aan gehad.
Wegens budgettekort indertijd heb ik dus voor de mondoni's gekozen, die nu aan vervanging toe zijn. :P

Speciaal zijn ze zeker niet, maar voor de prijs een hele prima kwaliteit als je het mij vraagt! Persoonlijk zou ik dan met zo'n wachttijd niet voor lipica gaan, aangezien je niets speciaals wilt. Dan zou ik er boven gaan zitten qua prijs, of er onder zoals met de mondoni's.

Volgens mij maakt het model bij Petrie tegenwoordig ook nogal wat uit, hoe hard of zacht ze zijn?

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:26

klopt het nu dat ik ok het nieuwe boek een een lak versie zag staan van deze laarzen??

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:57

_Pien_ : ja dat klopt.. de Mondoni Blyth is dat geloof ik :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:43

Janine1990 schreef:
vibabu schreef:

Voor mij was de overstap van schoenen (zonder chaps) naar laarzen gigantisch, ik heb er dus ook wel heel veel steun aan gehad.
Wegens budgettekort indertijd heb ik dus voor de mondoni's gekozen, die nu aan vervanging toe zijn. :P

Speciaal zijn ze zeker niet, maar voor de prijs een hele prima kwaliteit als je het mij vraagt! Persoonlijk zou ik dan met zo'n wachttijd niet voor lipica gaan, aangezien je niets speciaals wilt. Dan zou ik er boven gaan zitten qua prijs, of er onder zoals met de mondoni's.

Volgens mij maakt het model bij Petrie tegenwoordig ook nogal wat uit, hoe hard of zacht ze zijn?

Ze hebben nu volgens mij ook kalfslederen laarzen ja. Ik heb gewoon die petrie perfect maar die beginnen nu toch wel heel erg stuk te gaan. (binnenkant bladdert af en bij m'n hiel begint het in te zakken) van mij hoeft het allemaal niet zo duur. Alls het maar lekker zit en knap er uit ziet. M'n petries wil ik houden voor crossen, strandritten etc

Hoe lang heb je met je mondoni's gedaan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:50

Kalfsleer hadden ze al heel lang, maar ook in verschillende soorten geloof ik.

Perfect, was dat niet ook de petrie die gecoat was?

Ik heb anderhalf jaar met mijn mondoni's gedaan, goed, ik rij er nog steeds mee. Maar ik moet even nieuwe laarzen en in de mondoni's gaat een nieuwe koperen rits (ipv kunststof) en dan kunnen ze nog mooi mee voor oud. :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:00

dat is nog best wel lang!
klopt, er zit een coating op op petries. Zit dat bij deze ook? hoorde dat de meningen er over verdeeld zijn. Zou de prijs/kwaliteit verhouding dan helemaal goed vinden in vergelijking tot petrie.

Ik ga toch binnenkort maar even een ritje naar zoetermeer plannen het zit namelijk niet naast de deur. (zo'n 120 km verderop is de dichtsbijzijnde)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:03

Ja op de mondoni zit inderdaad een coating, dat moet wel want het is derdelaags leer, zo heb ik eens in dit topic begrepen. Ik heb niet dat de coating gaat 'vervellen' zeg maar.

120 kilometer is wel echt heel ver... :wow:

Mijn laarzen zien er overigens nog hartstikke goed uit. :)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:09

Ik heb sinds juli 2010 de Mondoni Plains en aan de binnenkant van de laars verschijnt er een soort wit laagje, alsof het zwarte laagje eraf gaat :\. Reed er tot maart dit jaar vier keer in de week mee, maar nu maar één keer in de week. Hebben meer mensen dit?

Edit: Ik vergis me, ik heb er tot januari dit jaar vier keer per week mee gereden. Ik heb ze dus ong. een half jaar fanatiek gebruikt. Vanaf januari gebruik ik ze maar één keer per week.
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 22-04-11 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:12

MRIIIS schreef:
Ik heb sinds juli 2010 de Mondoni Plains en aan de binnenkant van de laars verschijnt er een soort wit laagje, alsof het zwarte laagje eraf gaat :\. Reed er tot maart dit jaar vier keer in de week mee, maar nu maar één keer in de week. Hebben meer mensen dit?

Bij mij is het meer grijs dan wit, maar dat was al vanaf dat ik er mee begon te rijden.
Maar echt wit? Heb je een foto?
Of is het misschien zout aanslag van je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:12

Denk idd zout aanslag van je paard... Dat zorgt er namelijk ook voor dat het wit wordt.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:25

Hmm dat zou kunnen, heb ik helemaal niet aan gedacht. Ik onderhoud ze verder wel goed met Petrie Bootcare.

Afbeelding Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:26

Oooh nee, dat is inderdaad slijtage :j Zo ziet het er bij mij ook uit inderdaad... En zeker als ik ze vies heb staan (wat dus meestal het geval is) ziet het er erg raar uit.
Maar het kan weinig kwaad geloof ik.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:32

Oke, dat dacht ik al. Zal dan vast wel komen doordat ik ze een tijdje fanatiek gebruikt heb. Maar ik vind dat toch best snel, al na een half jaar slijtage. Is dat bij meer mensen zo? :) Of zeur ik en mag ik blij zijn dat ze zo lang mee gaan gezien de prijs/kwaliteit verhouding? :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:34

Bij mij was dat al na een week of twee zo :P
En ik ben beetje van, nah, ik vind het wel best zo... Je ziet het toch niet als je op het paard zit.
Voor de prijs mag ik niet zeuren, want verder zien ze er nog uitstekend uit.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:33

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:56

MRIIIS schreef:

Edit: Ik vergis me, ik heb er tot januari dit jaar vier keer per week mee gereden. Ik heb ze dus ong. een half jaar fanatiek gebruikt. Vanaf januari gebruik ik ze maar één keer per week.

Dit had ik ook met mijn laarzen die ik in december had gekocht, en in januari begonnen ze al wit/grijs te worden. Toen reed ik nog niet fanatiek in verband met de sneeuw/ijs. In die tijd dat het beter weer werd ging ik terug met mijn Mondoni laarzen naar de Divoza, ze keken eerst of ik ze wel goed invetten. Maar dit wit/grijse kwam waarschijnlijk door mijn zadel. Ik heb van de Divoza andere nieuwe Mondoni's gekregen, en rijd er nu wat minder vaak mee. Maar het gaat wel goed en heb tot nu toe nog geen slijtage weer gehad, dit geen slijtage komt ook omdat ik aan een stillere beenligging heb gewerkt :j Mijn benen gingen eerst vaak langs het zadel.
Hopelijk is dit de informatie die je zocht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:46

Het is nu echt over met mijn laarzen... ;(
Stapte vanochtend van de fiets af en ik hoorde krak. oliebol... de rits gaat open... Aanknijpen werkt nu niet, aangezien de rits deels van de stof af is... :+

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:59

Janine1990 schreef:
Het is nu echt over met mijn laarzen... ;(
Stapte vanochtend van de fiets af en ik hoorde krak. oliebol... de rits gaat open... Aanknijpen werkt nu niet, aangezien de rits deels van de stof af is... :+

Oh balen zeg!

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:52

Hier nog Mondoni fields te koop. Maat 39 S. Helemaal nog nieuw in de doos. Mogen weg voor 90 euro. Bij interesse graag een pb´tje.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:51

Ik heb de field, zijn nu echt versleten, maar heb ze dan ook heel intensief gebruikt. Voor training kunnen ze nog wel gebruikt worden, maar ze zijn te erg ingezakt en ik heb ze aan de binnenkant gewoon letterlijk bijna door gereden.
Ook heb ik laats die nieuwe bruine aangeschaft, ze zitten vanaf dag 1 al erg fijn!

Wel heb ik dat de binnenkant helemaal glad en zwart wordt door mijn zadel, meer mensen hier last van?
En onderhouden jullie deze ook met lederbalsem of iets of word het leder dan lelijk?