IndianLady schreef:zo zat even te lezen en het is al een aardige discussie geworden. Spiekte ook even in het profiel van Suzanna en moest wel even lachen. Ze heeft er iets ingeschreven over dit topic.
Ik kan even een quote niet meer vinden, maar ik heb niet een foto van mij en mn fjord in dit topic gezet om te goedkeuring te vragen. Liefste zou ik 20-25 kilo lichter willen zijn, maar ik zit lekker in mn vel, heb nergens last van. Heb een aardige conditie en kan goed meegaan met de beweging van mn paardje. Ik spring bewust niet hoog, niet hoger dan 40 cm ongeveer, omdat hij wel mij met hem mee moet slepen. Hij kan met vrijspringen best hoog gaan, maar ik houd liever alle 4 zijn voeten op de grond.
Vind het trouwens wel grappig dat eigenlijk niemand weet hoeveel gewicht een paard nou eigenlijk mag/kan dragen. Dan is het 20%, dan 30% ,dan weer 1/4 deel (dus 25%).
Ik blijf in ieder geval doorhobbelen op mn fjordje.
ik heb hier een boek liggen waarin Drs. Eric Laarakker zegt dat 20% een absoluut maximum is, dus ik denk dat dat wel een goed uitgangspunt is. zeker omdat hij toch wel een vrij geaccepteerde mening heeft voor een holistisch dierenarts in ons nuchtere landje...
@ pubelia: een ORUN-diploma zegt niet zoveel hoor! je kunt dan rijkunstig inzicht beoordelen, maar niet of een ruiter al dan niet te zwaar is voor zijn paard, zeker als je ruiter en paard altijd als combi hebt gezien, dus niet het paard onder een andere (lichtere) ruiter... ik wil hiermee niet zeggen dat je niet op je haf kan hoor...