ruiters met overgewicht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mias

Re: ruiters met overgewicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:11

Mias schreef:
runningkawa schreef:
Ik kom nog net zo makkelijk op mijn paard als toen ik 52 kg woog??
En dat is geen smoesje

Ik kom nu, nu ik 75 kilo ben, ook heus niet makkelijker op het paard dan toen ik nog 85 kilo woog. Knipoog
En ook dat is geen smoesje Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:14

toen ik 20 kilo minder woog merkte ik ook niet echt verschil met opstappen moet ik zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:16

Ik merkte afgelopen maandag toen ik ineens op een paard van zeker 175 stapte dat ik daar wel moeite mee had

Maar dat had ik ook toen ik 52 woog en een tijd lang toevallig veel kleintjes reed Lachen
Altijd ff wennen
Overigens ook met afstappen, dan ben je de grond kwijt Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:27

maidyoga schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat de mensen tegen de modjes weer vreselijk aardig doen al woog [***] en tieneke en urielle 10 kg meer dan zou nog bijna iedereen zeggen

" Goh nee ziet er goed uit hoor"

Je mag best eerlijk tegen een mod zijn hoor Haha! als het maar een onderbouwde mening is Knipoog Maar ik ben naar jou mening dus wel te zwaar voor het paard? Why? (mijn dikste foto's staan dus in mijn onderschrift) Bloos

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:28

pubelia schreef:
Het enige wat ik er nog op wil zetten is, dat iedereen met een maatje meer in hun waarde moet laten. iemand van 120 kilo op een haflinger kan meestal beter gaan, dan iemand die net begint van 60 kilo op een haflinger. en mensen je kan niet oordelen vanaf een foto, de enige die kan oordelen zijn mensen die je persoonlijk van het rijden kennen.

Volgens mij vraag je de pony dan om zo'n 25% te dragen van zijn gewicht. (als die 500 kg weegt)
Dat zou zo'n 30 kg zijn voor de persoon van 120 kg....
Dan moet je dus aardig in conditie zijn én is de plaats van het gewicht ook nog belangrijk.
Ik denk niet dat het goed is voor z'n ruggetje Verdrietig
[/quote]

ik ben et met je eens. 120 kilo is niet goed voor een haflinger.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:47

@Maidyoga: ik doe ook gewoon tegen modjes net hetzelfde als tegen anderen hoor..
ik bedoel maar.. modjes zijn ook mensen hoor Nagelbijten / Gniffelen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:48

fiandor schreef:
ik ben het met je eens. 120 kilo is niet goed voor een haflinger.

denk jij nou echt dat ik 120 kilo weeg LOL.

Ik wil er alleen maar mee aanduiden dat mijn haflinger mij makkelijk kan dragen. ik hoor het van iedereen die mij heeft zien rijden, mijn instructrice (heeft orun diploma) zegt ook dat zij het nog prima vind gaan en dat mijn haflinger er absoluut geen probleem met mij heeft. Zolang dat soort mensen zeggen dat het nog makkelijk gaat, en zolang ik het maar goed haar gedrag in de gaten hou dan gaat het ook echt wel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:52

pubelia schreef:
fiandor schreef:

Ik wil er alleen maar mee aanduiden dat mijn haflinger mij makkelijk kan dragen. ik hoor het van iedereen die mij heeft zien rijden, mijn instructrice (heeft orun diploma) zegt ook dat zij het nog prima vind gaan en dat mijn haflinger er absoluut geen probleem met mij heeft. Zolang dat soort mensen zeggen dat het nog makkelijk gaat, en zolang ik het maar goed haar gedrag in de gaten hou dan gaat het ook echt wel.

Ik zie nergens staan dat zei denkt dat jij 120 kilo weegt.
Maar ik heb ook foto's gezien van jou op je haf en ik denk wel dat je te zwaar bent voor je haf. Ik denk dat een groter paard beter bij je past dan een kleine haf niet alleen kwa gewicht maar ook als combinatie. Maar dat is mijn mening:)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:54

een haf kan wel veel hebben hoor, ik heb ook al foto's gezien van haar op haar haf en het lijkt me echt wel dat hij haar kan hebben hoor Knipoog

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:56

IndianLady schreef:
zo zat even te lezen en het is al een aardige discussie geworden. Spiekte ook even in het profiel van Suzanna en moest wel even lachen. Ze heeft er iets ingeschreven over dit topic.
Ik kan even een quote niet meer vinden, maar ik heb niet een foto van mij en mn fjord in dit topic gezet om te goedkeuring te vragen. Liefste zou ik 20-25 kilo lichter willen zijn, maar ik zit lekker in mn vel, heb nergens last van. Heb een aardige conditie en kan goed meegaan met de beweging van mn paardje. Ik spring bewust niet hoog, niet hoger dan 40 cm ongeveer, omdat hij wel mij met hem mee moet slepen. Hij kan met vrijspringen best hoog gaan, maar ik houd liever alle 4 zijn voeten op de grond.
Vind het trouwens wel grappig dat eigenlijk niemand weet hoeveel gewicht een paard nou eigenlijk mag/kan dragen. Dan is het 20%, dan 30% ,dan weer 1/4 deel (dus 25%).
Ik blijf in ieder geval doorhobbelen op mn fjordje.

ik heb hier een boek liggen waarin Drs. Eric Laarakker zegt dat 20% een absoluut maximum is, dus ik denk dat dat wel een goed uitgangspunt is. zeker omdat hij toch wel een vrij geaccepteerde mening heeft voor een holistisch dierenarts in ons nuchtere landje...

@ pubelia: een ORUN-diploma zegt niet zoveel hoor! je kunt dan rijkunstig inzicht beoordelen, maar niet of een ruiter al dan niet te zwaar is voor zijn paard, zeker als je ruiter en paard altijd als combi hebt gezien, dus niet het paard onder een andere (lichtere) ruiter... ik wil hiermee niet zeggen dat je niet op je haf kan hoor...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:58

Prinslover schreef:
Ik denk dat je niet kunt zeggen dat een ruiter met overgewicht maar moet stoppen met paardrijden.
Iemand die paardrijd houd zowieso al heel veel om deze dieren ( ik wel iig!) en wil óók het BESTE voor mn paardje! Iemand die zwaar is ( je kan met 65 kilo ook al zwaar zijn voor een iele A-pony) weet best wel wanneer het wél of niet meer kan!!

Mensen die komen met; jaa anders moet je maar een dieet gaan volgen, sporten what ever. Dat is een beetje makkelijk gedacht. Als afvallen zo makkelijk was, dan waren al die methodes er niet, en waren er niet zoveel mensen met over gewicht!! Ik vind dat je daarom best realistisch moet blijven tegenover dikkere mensen. En toch is het vaak zo (niet altijd!) dat mensen die niet te dik zijn, hier toch veel makkelijker over denken, omdat ze niet weten hoe het is!

Ik ben zelf ook te zwaar, maar rij op paarden die me kunnen hebben. Ik kijk ook naar het paard of die er plezier in heeft. En dat moet iedereen doen, of je nu 50 of 100 kg weegt! Dus ik vind dat een ander dat niet kan bepalen (sommige uitzonderingen daar gelaten). Dikkere mensen mogen ook lekker paardrijden met een paard wat bij hun past, zolang ze er alle twee maar plezier in hebben! Lachen

Ben ik het helemaal mee eens
Ik train 4 X per week +2 wedstrijden handbal op aardig niveau
en dunner wordt ik gewoon niet ik ben 170 en week 65 kg en t meeste is ook spier bij mij.
en ik hobbel ook weleens op een kleine pony ofzo en je kan zat andere dingen doen met een paard dan alleen rijden.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:59

even nog iets :

er was zo'n 3 maanden geleden een heel groot artikel in de telegraaf ..
erg groffe titel ..
het zei zo iets als: vetzakken en slechte paarden!!! zoiets echt heel grof

toch terwijl ik zelf een beetje beledigd was heb ik het artikel helemaal gelezen ...
er stond in dat het echt wetenschappelijk is bewezen dat paarden die meer gewicht moeten tillen veel peesproblemen en rugklachten hebben ..dus het is idd wel degelijk zo Haha!

EDIT:

ik heb net de smiley weg gehaalt ik was dit snel aan het typen en heb eigenlijk zonder denken de smiley achter zoiets echt heel grof geplaats !! nog maals ben zelf ook te zwaar !
Laatst bijgewerkt door doom op 04-04-07 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:00

pubelia schreef:
fiandor schreef:

Ik zeg ook niet dat ik denk dat jij 120 kilo weegt. Boos!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:19

doom schreef:
even nog iets :

erg groffe titel ..
het zei zo iets als: vetzakken en slechte paarden!!! zoiets echt heel grof Haha!

toch terwijl ik zelf een beetje beledigd was heb ik het artikel helemaal gelezen ...
er stond in dat het echt wetenschappelijk is bewezen dat paarden die meer gewicht moeten tillen veel peesproblemen en rugklachten hebben ..dus het is idd wel degelijk zo Haha!

Schijnbaar, aan je smileygebruik te zien vind je de titel wel grappig Nagelbijten / Gniffelen
Maargoed, dan denk ik dat er naar paarden gekeken is die op een intensieve manier gereden worden, of op hoog niveau.. Logisch dat je paard dan eerder slijt als het én een zware ruiter op zijn rug heeft én ook nog 13 hekjes van 1.40 (bijv) moet nemen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:19

Inderdaad pubelia niet direct op die kast gaan zitten, maar eerst eens rustig lezen, er wordt nergens gesuggereerd dat je zoveel weegt.

en inderdaad ik met mijn 88 kilo heb van broekmaat 44/46 niet om mijn benen maar om mijn buik want daar zit het hem in, gelukkig heb ik geen dikke benen.
paardrijbroek heb ik maat 46 en ik heb een 17,5 inch voor het ene paard en een 18 inch voor het andere paard, en ik pas in beiden prima. al vind ik de 18 inch fijner. maar dat licht niet aan de maat maar aan het zadel minder gedwongen zit.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:22

Even over de maten rijbroeken, ik heb meestal damesmaat 48 of herenmaat 50 of omdat die zo lekker laag in je taille zitten.

De meeste stof gaat bij mij om m'n "Huigslootbenen" zitten, die zijn gewoon helemaal uit verhouding getrokken, 2 grote bulten (overigens nauwelijks vet) die uitsteken. Net alsof die uiteinden van m'n dijbenen (het bot dus) gewoon extreem uitsteken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:25

pubelia schreef:
fiandor schreef:

Zó kinderachtig zeg No Cheer
En je kan niet goed lezen.... Blond

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:26

Dioxide schreef:
doom schreef:
even nog iets :

erg groffe titel ..
het zei zo iets als: vetzakken en slechte paarden!!! zoiets echt heel grof Haha!

Schijnbaar, aan je smileygebruik te zien vind je de titel wel grappig Nagelbijten / Gniffelen
Maargoed, dan denk ik dat er naar paarden gekeken is die op een intensieve manier gereden worden, of op hoog niveau.. Logisch dat je paard dan eerder slijt als het én een zware ruiter op zijn rug heeft én ook nog 13 hekjes van 1.40 (bijv) moet nemen.

nu ik er naar kijk idd weet ik zelf niet eens waarom ik die smiley er achter heb geplaats !! Haha!

net zoals de tekst die er onder staat dat ik er enorm door gekwetst werd omdat het je toch aan het denken zet ....
dus weet niet waarom ik dat heb neergezet kan er niks over zeggen foutje ..

en nee dit was niet alleen topsport maar ook recreatie ..
en eerlijk gezegt heb ik nog nooit een fors iemand gezien in de topsport ...waar daar nou de reden voor is ..?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:32

Dieten? Sowizo mogen jockeys al niet eens 60kg wegen (of hoeveel was het nou?) en een springruiter op GP niveau kan natuurlijk ook geen 100kg wegen.. Kijk maar eens naar het wielrennen ook; Tom Boonen weegt 80kg bij een lengte van ongeveer 1.95. Sprinten kan hij als een van de beste, maar tegen een berg fietsen de kleinere mannen hem er toch af omdat hij al dat gewicht mee moet zeulen. Terwijl hij eigenlijk een prima gewicht heeft.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:42

pubelia, spring aub niet direct zo op de kast...er is niemand die heeft geroepen dat jij 120 kilo zou wegen en zo wel..wat dan nog?! ik heb eerdere foto's van jou en je ( toen net nieuwe) haf gezien en ik moet eerlijk zeggen dat het niet het paard is wat ik zou kiezen als ik jou geweest was, maar goed, dat zou weer een ander verhaal worden...

ik blijf nog altijd van mening dat je niet per ras een gewichtsgrens aan kan geven, de ene belg is de ander niet, net zoals de ene arabier een veel sterkere rug kan hebben als de andere

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:00

fiandor schreef:
maar jij weet heel goed wat ik bedoel

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:02

_rosita_ schreef:
pubelia, spring aub niet direct zo op de kast...er is niemand die heeft geroepen dat jij 120 kilo zou wegen en zo wel..wat dan nog?! ik heb eerdere foto's van jou en je ( toen net nieuwe) haf gezien en ik moet eerlijk zeggen dat het niet het paard is wat ik zou kiezen als ik jou geweest was, maar goed, dat zou weer een ander verhaal worden...

ik blijf nog altijd van mening dat je niet per ras een gewichtsgrens aan kan geven, de ene belg is de ander niet, net zoals de ene arabier een veel sterkere rug kan hebben als de andere

Sorry maar zij is mijn verzorgster geweest, daarom ben ik kwaad, jullie moesten eens weten waarom ik zo reageer als jullie weten wat de achter gron van haar is. Maar ik stuur haar vanavond of morgen wel een pm.

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:07

pubelia schreef:
fiandor schreef:
maar jij weet heel goed wat ik bedoel

Ik blijkbaar niet? Want die reactie van '120 kg is idd niet goed voor een Haflinger' was in het algemeen, niet persoonlijk gericht? Net zoals ik nu kan zeggen dan 80 kilo niet goed is voor een Shet? Mja, ik weet ook niet wat er verder speelt.

Edit: Sorry. Niet goed gelezen. Ze was jou toenmalige verzorgster begrijp ik uit jou bovenstaande bericht. Knipoog

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:11

pubelia schreef:
_rosita_ schreef:

Sorry maar zij is mijn verzorgster geweest, daarom ben ik kwaad, jullie moesten eens weten waarom ik zo reageer als jullie weten wat de achter gron van haar is. Maar ik stuur haar vanavond of morgen wel een pm.

dit heeft niks meer met t onderwerp te maken,toch??? Clown

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:12

pubelia schreef:
_rosita_ schreef:

onderlinge vetes moet je maar ergens anders uitvechten, haar reactie was niet slecht, en omdat jij denkt te weten wat haar achtergrond is, prima negeer het dan gewoon en stuur haar een pb. je zet alleen je zelf nu te kijk.

en ik heb iets van jullie vete meegekregen en ik vind niet dat jij helemaal onschuldig bent daarin, dus tja zoek dat verder lekker samen uit.