Zonder cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:57

voor foto's zonder cap , en als het echt súper heet is en ik ga in de bak rijden soms zonder ( met toestemming van mams :D )

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:01

Ik rij op mijn oudere merrie nooit met cap..ook buiten niet :o Ik heb nog nooit met haar meegemaakt dat ze ergens van schrok of gek deed..ze is heel nuchter en koel en ik denk dat ik het daarom kan maken om zonder cap te rijden. Ik kan met haar lezen en schrijven...en idd het blijven dieren maar ze vertrouwd heel erg oip mij als ze wel wat eng vind en dat maakt dat ik haar wel volledig vertrouw..hebben al hijskranen,op ons af rennende honden, een trekker met aanhanger die op een meter naast me moest rijden etc gehad..en het doet haar niet veel..als ik zeg het is goed is het goed.

op jongere, vreemde paarden of mijn andere paarden rij ik NOOIT zonder cap simpelweg omdat ik die niet vertrouw.

Mijn kinderen moeten wel altijd hun cap op ook op mijn oudere merrie..heel dubbel ik weet het.

zovietje

Re: Zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:43

Bij mij op stal mogen we niet meer zonder cap rijden. Dit voor de veiligheid van de ruiters.
Ik reed altijd zonder en baalde best wel maar nu kan ik er niet meer wakker van liggen.
Het is ook nog eens een goed voorbeeld voor de kids.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:52

Ik reed mijn vorige paard de eerste 3 jaar met cap op. Eigenlijk op een gegeven moment zonder
gaan rijden omdat het werd geaccepteerd op stal.. enne.. dat was een beetje na aanleiding omdat
ik mijn cap al een aantal keer had laten vallen en ff geen geld had om een nieuwe te kopen..
Heb wel een nieuwe gekocht die ik gebruikte als ik ging springen of op buitenrit ging maar met de
dressuur eigenlijk nooit meer opgedaan.. op wedstrijd had ik toch een hoedje en dat is ook geen
bescherming....

Nu heb ik een nieuw paard en rijd ik weer met cap (op deze stal wordt zonder cap rijden ook niet
toegestaan tenzij je echt een uitzondering op de regel bent)

Het is gewoon lekker, je haar in de wind. Het wordt niet zo snel vet en je zweet minder snel.. en
je bent ook veel knapper zonder cap op (niet dat er bij mij op stal jongens waren maargoed)

Dat rijden zonder cap niet mag begrijp ik.. maar dan moetje wel met een cap vallen die niet gevallen
(en dus gebroken) is.. doe je dat wel en val je er wel mee heb je meer hersenschade dan je zonder
cap zou hebben gehad. En als je cap wel goed is.. dan beschermt hij wel je schedel.

Sommige mensen reageren hier wel heel apart over het rijden zonder cap. Je draagt er misschien wel 1 maar
heb je dan ook zelf een gebitsbeschermer, een neckbrace en kniebeschermers en enkelbeschermers en
elleboogbeschermers om te gaan rijden? Want ja.. als je valt is je hoofd wel beschermt maar daarom kun je
je nek wel breken? Of je pols.. of je rug.. of. of. of.

Nouja.. ik denk dat jullie hem wel snappen. Je hoofd is belangrijk maar zoveel meer lichaamsdelen zijn belangrijk
die bij het rijden ook niet beschermt worden. Als jullie echt zo op veiligheid zijn dan is alleen een cap echt niet
genoeg.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:52

Ik rijd altijd met cap, zelfs al vertrouw ik een paard blindelings ik wil het risico gewoon niet lopen.
Een paard is en blijft een dier, en zelfs het makste paard kan een keer schrikken en als je dan geen cap op hebt dan zal de schade nog groter zijn dan wanneer je een cap op hebt.
Maar het blijft de keuze van iemand, je mag zeggen wat je er van vind als iemand zonder cap rijd maar ik vind niet dat je daarmee het recht hebt om iemand te dwingen een cap op te zetten.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:07

ik heb op mijn d-pony 13 jaar gereden, de eerste 3 jaar met cap en die andere 11 jaar zonder cap. Ik heb vorig jaar 'n jong arabiertje gekocht, maar had toch maar weer 'n cap aangeschaft :P . Ik rij alleen maar recreatief buitenritten, maar 't is met cap ook wel handig om de takken in het bos die op hoofd-hoogte hangen, met je cap op te vangen :D . Maar als het straks weer lekker 25 graden zou worden, doe ik die zweetcap toch niet op hoor! Lekker, rijden zonder cap. De wind door je haren enzo :P

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:25

Ik rijd altijd met cap. Het is een gewoonte, ik denk er niet eens bij na. Ik ben 1 keer opgestapt zonder cap. Toen merkte ik dat ik iets miste. Ik ben mijn cap gaan halen en daarna verder gaan rijden.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:33

Ik reed altijd zonder cap ( ik rijd nu niet meer ).
Waarom?
Omdat ik een ongeluk heb gehad zonder cap, en geluk had dat ik me cap niet ophad anders had ik me nek gebroken gehad.
Sindsdien reed ik altijd zonder cap.

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:39

Bij mijn manege moet je een cap op ANDERS MAG JE NIET RIJDEN.
Die cap is niet voor niets hoor. Er zijn genoeg voorvallen, ongelukken bekend, ook van prof. ruiters waar de cap voor de nodige bescherming van het hoofd heeft gezorgd.
Je hebt maar één hoofd en hersenen, daar mag je best een beetje zuinig op zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:42

zovietje schreef:
Bij mij op stal mogen we niet meer zonder cap rijden. Dit voor de veiligheid van de ruiters.

Nee, voor de verzekering. Minder kans op hoge uitkeren, minder premie.

Het resultaat is dat geld bepaalt dat jij niet mag beslissen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:49

Frits2008 schreef:
Je hebt maar één hoofd en hersenen, daar mag je best een beetje zuinig op zijn.

Dat is eigen verantwoordelijkheid :)*

Zo is nu de keuze: accepteer wat je opgelegd wordt of rij niet onder de vlag van een ander.

Verplichte bodyprotector speel al en voor je het weet rij je met een klapzak.

Maak je keuze zelf.
Het gevaar is dat door grensopschuiven van verplichting de keuzemógelijkheid in de toekomst steeds kleiner wordt.

Dat is het gevaar van de dictatuur van de meerderheid.
Die meerderheid is per definitie niet de top van de slimheidspiramide én heeft niet de minst gemanipuleerde mening.
Het verplichten van de grijze massa´mening´ is geen goede zaak.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:52

Ik rij altijd met cap :j

celia113072

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:11

als kind reed ik jaren zonder cap ,zadel en hoofdstel en maakte de gekste langste buitenritten alleen. halster en touw is best gevaarlijk maar dat besef je later pas
het paard waar ik op reed was lang niet te vertrouwen maarja ik ben ook eenbeetje een waaghals maar toen mn zus een ongeluk kreeg omdat ze heen cap ophad ben ik ook wat rustiger aangaandoen.. :o

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:13

Voor foto's of wat half-er-op-half-er-af ritjes zonder cap, verder gewoon met.

noad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:43

Ik heb nog nooit zonder cap gereden en zal dit ook nooit doen. :o

patrouska256

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:00

Ik rij ook gewoon zonder cap, behalve als ik spring of ga buitenrijden (is gewoonte en deze houdt altijd meer 'risico's' in) en op wedstrijd omdat het moet :)

ik vind het net als bij autorijden, er zijn ongelukken waar de gordel goed is en je mag blijzijn dat je leeft door je gordel, maar ik ken evengoed al veel mensen die mogen blijzijn dat ze hun gordel niet aanhadden.

Het is gewoon een persoonlijke keuze, want je kan ook denken dat je bv een bodyprotector moet aandoen, want als je je rug breekt kan je ook in een rolstoel terecht komen.

Het is allemaal een beetje dubbel te zien en ik ben niet gelovig, maar volgens mij 'als het zo moet zijn, is het zo' of je nu een cap ophebt of niet.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:07

ik rij altijd met cap!

bobbie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:15

Ik rijd western zonder cap, en gewoon normaal rijden enzo wel met cap. Anders word moeders boos. :)

siqojaskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:34

Ik rij wel altijd met cap, met dat hobbelpaardje van mij weet je het nooit :+

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:26

Ik rijd altijd met cap,en zal ook altijd een cap dragen tijdens het rijden.
Dit omdat je nooit weet wat je paardje gaat doen...

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:49

carr_friesje schreef:
*zucht*
hier zijn echt al zooooveel topics over :+

maar ik rij de meeste paardjes altijd met cap.

behalve ons oma'tje van 21, daar kan alleen nog maar mee gestapt worden en dan vind ik het niet echt nodig :)
en in de zomer al helemaal niet.
dan heb k meestal soort 'cowboyhoed' op

ja maar hij kan wel struikelen :Y)

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:49

patrouska256 schreef:
Ik rij ook gewoon zonder cap, behalve als ik spring of ga buitenrijden (is gewoonte en deze houdt altijd meer 'risico's' in) en op wedstrijd omdat het moet :)

ik vind het net als bij autorijden, er zijn ongelukken waar de gordel goed is en je mag blijzijn dat je leeft door je gordel, maar ik ken evengoed al veel mensen die mogen blijzijn dat ze hun gordel niet aanhadden.

Het is gewoon een persoonlijke keuze, want je kan ook denken dat je bv een bodyprotector moet aandoen, want als je je rug breekt kan je ook in een rolstoel terecht komen.

Het is allemaal een beetje dubbel te zien en ik ben niet gelovig, maar volgens mij 'als het zo moet zijn, is het zo' of je nu een cap ophebt of niet.

in welke situatie moet je dan blij zijn als je geen cap ophebt? :Y)

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:51

Vealosz schreef:
Ik reed altijd zonder cap ( ik rijd nu niet meer ).
Waarom?
Omdat ik een ongeluk heb gehad zonder cap, en geluk had dat ik me cap niet ophad anders had ik me nek gebroken gehad.
Sindsdien reed ik altijd zonder cap.

maar er zijn zoveel ongelukken die je fataal kunnen worden omdat je je cap niet ophad

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:55

Ik rijd ook altijd met cap. Van vroeger uit, en ben het maar blijven doen. ;) Hoe goed ik het paard ook vertrouw, een ongeluk zit in een klein hoekje. Een boddyprotector gebruik ik dan weer niet. Vroeger nooit gebruikt en vind het nu dus ook een beetje overdreven. Raar eigenlijk als ik er over na denk.
Heb ook een tijdje op een bedrijf gewerkt waar je zelfs een cap op moest als je naast het paard bezig was. Dat vond ik dus helemaal overdreven.

Roxanneexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:04

Ik rijdt altijd met cap is bij ons verplicht op stal dusja ;)