Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:30

Viviannen schreef:
Als je valt is het je eigen schuld. Had je maar een cap moeten dragen.

Hoezo? Was je dan niet gevallen?

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:31

Ik draag ook niet altijd een cap. Zeker in de zomer wil ik m wel eens aflaten.
In de winter heb ik 'm vaker op. :j

Hommage

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:33

ben gisteren gevallen en zit nu met een hersenschudding en god mag weten wat er anders was gebeurd..
ben blij dat ik een cap op had :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:33

Viviannen schreef:
Als je valt is het je eigen schuld. Had je maar een cap moeten dragen.

Het is in de wet opgenomen dat het dragen van een autogordel verplicht is, en kan dus worden bestraft als je dat niet doet. Het dragen van een cap is echter nergens te vinden in de wet, en dus niet strafbaar.

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:42

Ik heb een hekel aan dat ding op mijn kop, maar mijn paard een beetje kennende is het echt nodig... Klein draakje :P Dus ik heb hem altijd op!
En bovendien zou ik het mezelf nooit vergeven als ik net die ene keer zonder cap rij en er gebeurt wel wat (ernstigs)... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:44

Viviannen schreef:
Misschien niet strafbaar, maar niet zo slim. Goh.

Dat is heel iets anders. Of het slim is of niet moet iemand zelf afwegen, dat kan niemand anders voor jou bepalen (hoogstens je werkgever / eigenaar paard / instructeur wanneer in je zijn les rijd). Dat het niet slim is ben ik volkomen met je eens, maar dat het strafbaar is is volkomen onzin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:47

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:
En ik vraag me af waarom niet als men zo dramt op cap, ik zie er nl minstens zo veel beschadigingen aan de nekwervels op lopen als dat ze hun schedel breken.

Afgezien van je eigen ervaringen, heb je daar ook cijfers van?

(Schedel breken zal overigens niet de grootste oorzaak zijn - je kunt ook overlijden aan hoofdletsel terwijl je schedel nog intact is of hooguit een scheurtje bevat. Een cap is dan ook niet alleen om je schedel te beschermen, maar je hoofd in het algemeen.)

Neen, heb ik cijfers nodig van eigen ervaringen dan?
Ik heb het nergens over feiten dus... :?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:50

Ayasha schreef:
Neen, heb ik cijfers nodig van eigen ervaringen dan?

Wat mij betreft niet. Maar betrouwbare cijfers kunnen interessant zijn voor anderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:50

Dan moeten "anderen" die maar gaan zoeken. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:57

Mijn cap heeft mijn hoofd sowieso al 3x gered. Buiten de andere keren om dat ik ben gevallen heb ik al 3x een cap dwars door midden gehad.. :P Blij dat ik hem op had dus! Anders was het mijn schedel geweest!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:26

Chaos schreef:
Mijn cap heeft mijn hoofd sowieso al 3x gered. Buiten de andere keren om dat ik ben gevallen heb ik al 3x een cap dwars door midden gehad.. :P Blij dat ik hem op had dus! Anders was het mijn schedel geweest!

Val jij dan altijd zo rot of is je paard zo gevaarlijk dat je wordt gelanceerd?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:33

Ik had een levensgevaarlijke merrie, en daarvoor een ruin die nogal rodeo's kon weg geven. Ik was toen jonger nog hoor, maar ik viel wel altijd lelijk ja, haha! Net op de bakrand of tegen paal, recht midden over de hindernis heen, je kent het wel.. :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:37

Chaos schreef:
Ik had een levensgevaarlijke merrie, en daarvoor een ruin die nogal rodeo's kon weg geven. Ik was toen jonger nog hoor, maar ik viel wel altijd lelijk ja, haha! Net op de bakrand of tegen paal, recht midden over de hindernis heen, je kent het wel.. :P

aha, vond het al zo vreemd.
Nu weet ik wel dat sommige mensen gewoon "slecht" kunnen vallen (goed vallen kan je leren) Maar als je gelanceerd wordt, kun je natuurlijk niks veranderen aan de lokatie waar je terecht komt :=

Lin1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:04

Ik rijd altijd met cap op.
Een enkele keer niet, maar op mijn manege is het verplicht, dus als ik zonder rijd dan is het niet op de manege.
Als het ontzettend warm is, is het wel even fijn om zonder cap te rijden, maar veilig is het natuurlijk niet.

Ik vind het een ontzettend rare vergelijking met dat je dan ook een helm op zou moeten zetten in het vliegtuig. Zoals in het begin van dit topic gezegd werd. Daar kan het je leven niet redden, maar tijdens een val van een paard wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:23

Lin1990 schreef:
Ik vind het een ontzettend rare vergelijking met dat je dan ook een helm op zou moeten zetten in het vliegtuig. Zoals in het begin van dit topic gezegd werd. Daar kan het je leven niet redden, maar tijdens een val van een paard wel.

Hangt er vanaf hoe het vliegtuig neerkomt -O-

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:33

haha, tja, zijn vast wel mensen die de ramp overleven en dan alsnog een wrakstuk op hun hoofd krijgen :P.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:41

Gisteren eraf gegooid.. haha, daarom dus cap op :-)
Ben niet op mn hoofd gevallen, maar dan nog..

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:46

Ik heb ook al 's, jaaaaaren geleden trouwens, een cap doormidden gehad, gelanceerd en met mn kop tegen de bakrand (vanaf de braafste sloomste pony van de hele manege uiteraard 8)7 ). Op een gebroken pols en een stukke cap na .. .nix aan het handje ;)... dus altijd een cap hiero!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:56

bokkers met soortgelijke reacties schreef:
Mijn cap heeft mijn hoofd sowieso al 3x gered.

De cap die ik niet op heb heeft mijn hoofd nog nooit hoeven redden. Voor wie is het dan gevaarlijker om zonder cap te rijden, voor jullie of voor mij? Blijkbaar is de kans dat jullie (op je hoofd) vallen, groter! ;)
Dus hou hem vooral op! :D

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:03

Eerder droeg ik nooit een cap, ben wel eens van mijn paard gevallen en kwam altijd goed weg. Maar nadat ik het verhaal van Barmat heb gelezen ben ik om. Het scheeld misschien dat ik 42 ben en dan word je vaak ook wat voorzichtiger. Feit is... Een cap op kan je een hoop narigheid besparen, dus ik neem het risico niet meer.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:07

oliebol, ik klik gewoon het verkeerde aan.. hoe dom kun je zijn :')
Ik dacht dat er stond, rijd jij zonder cap (dankzij de titel ;) ) Dus ik heb ingevuld, nee, nooit! >;)
Maar ik rijd dus altijd met cap. Heb 1 keer onbewust zonder gedaan, ben toen goed geschrokken toen ik er achter kwam :=

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:08

thuis in de bak rij ik soms zonder cap maar als ik op de ruitervereniging rijd of buiten dan wel met cap.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:58

Ik rijd zelf altijd met cap.. Ik denk dat iedereen het voor zich moet weten of hij/zij met of zonder rijd.. Ik vraag me alleen af wat de reden is dat ruiters zonder cap rijden?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:01

ik rijd altijd met. ben één keer met m'n hoofd voluit tegen de bakrand (ijzeren buizen) gevlogen en sindsdien ben ik blij dat ik dat domme ding heb :=

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:05

ik rijd op 2 lieve paarden (ik weet zelf van het braafste paard kun je vallen) ik heb geen cap op als ik deze 2 rijd maa als ik op de andere rijd wel want die is alleen zadelmak en heel voorzichtig