Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:25

Lowara schreef:
@ HalloDan: dat vind ik wel erg schunnig dan!
als het paard echt kreupel is voor een periode, dan zou ik als eigenaar niet eisen dat de bijrijder betaalt.

De eigenaar hoefde dat niet te eisen, dat vond ik zelf normaal en had het er voor over omdat ik er vanuit ging toekomst met dit paardje te hebben. Omdat de eigenaar ook het geld niet op haar rug had groeien, vond ik het niet erg bij te dragen ondanks dat ik niet kon rijden. Maar ik voelde me wél héél erg afgedankt toen ik na maanden zwoegen en doorzetten, tijd en liefde investeren, zonder pardon keihard aan de kant werd gezet: dan ben je ineens maar weer bijrijder. Terwijl ik 5 dagen per week voor hem zorgde....Natuurlijk blijft de eigenaar eigenaar en neemt die de beslissingen. Maar om dat nou via een banketstaaf sms-je te doen.......Ik heb staan huilen als een klein kind!

Ik wilde alleen met dit verhaal ook eens de andere kant laten zien. Ik neem het wel degelijk heel serieus en zorg voor mijn bijrijpaard alsof hij van mij is. Je geeft toch om zo'n dier??
Dus ik vind het jammer dat het hier voornamelijk gaat over bijrijders die de kantjes er vanaf lopen en onbetrouwbaar zijn!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:40

mijn bijrijdsters waren super meiden :D

1 is er verhuisd naar Duitsland naar een vrijstaand huis met veel land en heeft nu zelf paarden
tijd geleden schreef ze me dat ze nu pas weet hoeveel erbij een eigen paard komt kijken
en wat een zorgen allemaal
en ook wat een paard nu kost

en ook dat ze met plezier terug kijkt naar het bijrijden wat ze op Cheyenne jaren heeft gedaan
waar ze veel op en van geleerd heeft.

en dat gaf mij een heel fijn gevoel,dat je gewaardeerd word omdat je je paardje gedeeld hebt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:47

HalloDan schreef:
Ik voel mij toch een beetje aangesproken in dit topic als BETROUWBARE! bijrijder. Hebben jullie ook wel eens de andere kant van het verhaal bekeken?? Dat je als (betalende)bijrijder ook misschien wel eens heel slechte ervaringen kan hebben met eigenaren?

Vind het niet gek dat er ook genoeg slechte ervaringen zijn met eigenaren. Op een pensionstal vol met "eigenaren" zitten er ook altijd wel 1 of meerdere tussen die ik "raar" vind :=
Gelukkig heb ik zelf als verzorgster veel mazzel gehad, al werd de eerste eigenaar (boertje) "erg" oud en werd hierdoor ook nogal nukkig (zijn vrouw zei dat ook :(:) ) Dat maakte het wel eens lastig. Ik was ook niet "gewelig",want moest nog veel leren maar dat kwam ook door mijn leeftijd natuurlijk (9 tot 12 jaar). De volgende was écht top en daarna (ging verhuizen) heb ik zelf een grote pony gekocht.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:39

HalloDan schreef:
De eigenaar hoefde dat niet te eisen, dat vond ik zelf normaal en had het er voor over omdat ik er vanuit ging toekomst met dit paardje te hebben. Omdat de eigenaar ook het geld niet op haar rug had groeien, vond ik het niet erg bij te dragen ondanks dat ik niet kon rijden. Maar ik voelde me wél héél erg afgedankt toen ik na maanden zwoegen en doorzetten, tijd en liefde investeren, zonder pardon keihard aan de kant werd gezet: dan ben je ineens maar weer bijrijder. Terwijl ik 5 dagen per week voor hem zorgde....Natuurlijk blijft de eigenaar eigenaar en neemt die de beslissingen. Maar om dat nou via een banketstaaf sms-je te doen.......Ik heb staan huilen als een klein kind!

Ik wilde alleen met dit verhaal ook eens de andere kant laten zien. Ik neem het wel degelijk heel serieus en zorg voor mijn bijrijpaard alsof hij van mij is. Je geeft toch om zo'n dier??
Dus ik vind het jammer dat het hier voornamelijk gaat over bijrijders die de kantjes er vanaf lopen en onbetrouwbaar zijn!

Nu dat is zeker schandalig. Zo ga je uberhaupt niet met mensen om, laat staan iemand die veel voor jou en je paard gedaan heeft. En het is zeker niet zo dat alle bijrijders de kantjes eraf lopen. Integendeel die van mij verdiend echt vlag en wimpel. Maar wat je wel merkt (hier in de regio althans) is dat betalende bijrijders gewoon een tikkie serieuzer zijn. Waarom ? Geen idee, misschien omdat het meestal ook de wat oudere zijn, misschien omdat het niet zo vrijblijvend is.

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:56

Wat een discussies.
Zelf ben ik ook een betalende bijrijdster.
Voor 40 euro in de maand verzorg ik een paard voor 2x in de week.
Het is een toppony waar ik al heel veel op geleerd heb.
Ook heb ik les op haar.

Ik snap dat veel mensen het raar vinden om te betalen voor iemand die je juist helpt.
Zeker als je het vergelijkt met baby's. :+
Het verschilt denk ik erg of je rond de stad woont.
Op de pensionstal waar mijn vp staat betalen wel meer bijrijdsters voor zover ik weet.

Ik ben 2 jaar opzoek geweest naar een vp.
Nooit kon het, of die mensen reageerde niet meer.
Eindelijk had ik een superlief beestje gevonden en mijn ouders vonden het daarom ook niet heel erg om daar iets aan mee te betalen..

@ HalloDan
Dat is echt belachelijk!
Als jij zoveel moeite stopt om het paard van iemand anders te helpen mag die eigenaar zo niet met je omgaan!
Ik word er ook wel is aan herrinnerd dat ik maar de bijrijdster ben en het paard helemaal niet ken en blablabla.
Nou ik doe het altijd trouw en inderdaad je gaat om dat paard geven ook al is hij niet van jou.
Maarja.
Dan moet je geen bijrijdster nemen als eigenaar..!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:36

blond_queen schreef:
Ik snap dat veel mensen het raar vinden om te betalen voor iemand die je juist helpt.
Zeker als je het vergelijkt met baby's. :+

Maar hier gaat het om.
Niet elke eigenaar zoekt een verzorgster voor de hulp. Sommige hebben die "hulp" helemaal niet nodig. De vergelijking met baby's slaat imo al helemaal nergens op, omdat dat geen hobby is. Dat was ook niet jouw vergelijking ;)

Bij paarden aan huis moet de de verzorging toch doen en op sommige pensionstallen is de zorg ook zo goed dat je paard niks tekort komt. Rijden is immers geen noodzaak.
Bij veel eigenaren is het niveau van de verzorgsters die zich aanmelden onder het niveau van zichzelf en in dat geval heeft de eigenaar er vaak meer werk aan, om het paard weer te corrigeren.
Waarom dan toch een verzorgster?
De meeste zijn zelf ook begonnen als verzorgster én rijden hun paard niet elke dag. Men wil dus een ander helpen, máár wil er ook "iets van een vergoeding" voor terug. Voor niets gaat de zon op toch?.

Ik ben het met jou eens dat lokatie ook een grote rol speelt, want als er meer verzorgsters zich aanbieden dan er paarden zijn heeft de eigenaar meer keuze en kan hogere eisen stellen. Ook is het stalgeld op die lokaties (randstad) ook veel meer dan op andere lokaties.

Ik vind het een ander verhaal als de eigenaar de verzorging van zijn/haar paard niet aankan en hulp nodig heeft.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:40

betaling geen probleem.
maandje geleden ging ik ergens kijken 3 dagen in de week op een prut stalletje met prut buitenbakje en van de 3 dagen moest ik 1 a 2 dagen wandelen en 1 a 2 dagen rijden.
Wou ze 100 euro hebben nou aan die stal te zien betaalde ze mischien net aan 150 voor de stalling.
Ik betaalde daarvoor 60 euro 3a 4 dagen rijden 3 binnenbakken, 1 buitenbak, eigen ruiterpad naar het bos.

lilykashmir

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:48

Ik heb het heel erg getroffen :) . Ik betaal alleen de eigen lessen en straks de wedstrijdkosten. Ik ben de enige die de merrie rijd, wat ook wel erg fijn is. Soms help ik ook wel even mee op stal, of longeer ik hun andere paarden als ze weinig tijd hebben. Het scheelt denk ik wel dat de paarden bij hun aan huis staan en dus geen hoge stallingskosten hebben.

Neela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:49

ik betaalde toen voor me bijrijpony 1 a 2 keer in de week 50 euro bij iedereen bijna en bij 1tje 3 keer in de week 80 euro
en nu heb ik niets |( ben op zoek

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:16

Ik heb ook altijd betaald voor mijn verzorgpaarden. dat was als rede dat hij slechte hoeven had, als ik wou rijden moest ik geld betalen omdat zij meer kosten kreeg.

buiten dat heb ik nu een eigen paard. er is maar 1 iemand die op hem mag rijden en ik 100% vetrouw dat ze goed met mijn spullen omgaat.

mocht ik in de toekomst nou een bijrijdster nodig hebben dan mag ze rijden. maar wat als ze mijn zadel kapot maakt ? of mijn hoofdstel? zulke dingen gebeuren maar wie betaald dat? ik natuurlijk. je kunt het zien als hulp, maar je kunt het ook zien als huurder. mensen verhuren hun huis toch ook niet gratis?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:22

Lowara schreef:
x_Marr schreef:
Daar sta je zelf helemaal bij als eigenaar als dat gebeurd. Maar dan heb je gewoon ook een slechte bijrijder te pakken en ik wil wedden dat er ook slechte bijrijders bestaan onder de betalende, zijn genoeg die genoeg geld hebben.

Ik zelf heb een paar weken voor mijn verzorgpaard gezorgd vorige zomervakantie, ja gratis!
En dat hield dus niet in dat ik niet heen ging, dan ben je gewoon een naar persoon en niet geschikt als bijrijder.

Je weet niet of deze bijrijders minder serieus waren als ze niet hoefden te betalen, dat ligt helemaal aan de persoon en echt niet aan het betalen.

voel me hier even aangesproken? :?

ik geef alleen mijn ervaringen aan, en het gaat hier ook om mensen die ik al heel lang kende en waarvan ik dacht dat ze WEL betrouwbaar waren. kan er zelfs als eigenaar wel "bijstaan"maar wat moet je dan? elke dag erheen met de auto, vragen of ze alsjeblieft willen komen?
er waren afspraken gemaakt, verzorgers kregen veel ( zeer leuke!) mogelijkheden en kansen, en die werden vervolgens niet nagekomen. dan houdt het na 6 maanden toch echt op bij mij.
ik heb thuis een bedrijf, en werk 70 uur per week.
mjah.. ik heb nu eenmaal wel mensen nodig waar ik op kan rekenen als ik sóchtends dingen plan.
Dit,zodat ik niet sávonds laat om 10 uur nog zelf noodgedwongen extra naar stal moet om stront te scheppen en alle paarden te verzorgen omdat de verzorger liever wil zwemmen nadat we hadden afgesproken dat ze savonds zou komen.
prima als iemand een keer niet kan, maar dan moet ik dit op tijd weten zodat ik er tijd voor kan inplannen. en gebeurt dit structureel elke week, of zelfs weken achter elkaar.. wat moet je dan? je kunt immers niets eisen/verwachten omdat het gratis is.
ikzelf vind namelijk WEL dat het betalen verschil maakt. men is zakelijker, je kunt dingen eisen, en beide partijen weten waar ze aan beginnen zonder dat het te vrijblijvend wordt.
er zullen vast en zeker ook wel betalende verzorgers zijn waar flink wat aan schort, maar sinds ik betalende heb, vind ik het wel een stuk beter, en zit er veeel meer structuur in de zorg en afspraken hier.
maar dit is een eigen ervaring, en daar gaat dit topic naar mijn mening toch naar uit :j

Bij jou gebeurde het dus structureel? Maar dan heb je toch na 2 weken al door dat dat niet klopt en niet werkt? 6 maanden daarin doorgaan vind ik behoorlijk lang :=

Ik betaal niet maar dat zegt toch niet dat ik dan zomaar niet ga komen omdat ik het dan vrijblijvend vind?
Als je zwemmen belangrijker vindt dan een paard verzorgen ben je gewoon niet geschikt voor een paard..
Denk jij dat die meiden die dat geflikt hebben wel alles zouden gedaan hebben als ze moesten betalen?

Oh trouwens, lessen 'eisen' vind ik helemaal niet raar, maar ik wil zelf ook graag lessen en ik denk dat je dat als bijrijdster toch ook wel hebt.

Sophietje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:09

Hee ik had eerst een pony die ik verzorgde voor 2 dagen in de week en betaalde 50,-

ik weet niet hoe je paard is maar ik zou jonge meisjes ( jaar of 10,11,12,13,14 )
die niet al te veel trainen en lekker tutten die wel kunnen rijden en goed verzorgen

succes !! :D

xx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:14

x_Marr schreef:
Ik betaal niet maar dat zegt toch niet dat ik dan zomaar niet ga komen omdat ik het dan vrijblijvend vind?

Persoonlijk vind ik het logischer om juist dankbaar te zijn als je niet hoeft te betalen en dus ook afspraken na te komen.
Helaas is ook mijn ervaring dat ik serieuzere verzorgsters kreeg toen ik er geld voor vroeg.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:16

Ik heb zowel wél betaald en ook niet betaald voor het bijrijden van paarden.
In beiden gevallen maakt voor mij geen verschil in serieusheid of nemen van verantwoordelijkheid. Wél voel je je misschien iets 'meer' dan alleen 'hulp' als je ook meedeelt in de kosten. Als dat gevoel echter niet wederzijds is, dus de eigenaar jou wel mee laat betalen, maar je verder niets te vertellen hebt en overal verantwoording voor moet afleggen, is dat niet helemaal eerlijk in mijn ogen. Het kan toch niet zo zijn, dat je wél voor de helft van de kosten opdraait, maar verder niets in te brengen hebt en er van alles met het paard gebeurt waar jij het niet mee eens bent? Dat lijkt me nogal scheef en oneerlijk maar dat gebeurt wel. Bij mijn vorige bijrijpaardje zou zonder mijn betaling iedere maand het onmogelijk geweest voor haar een eigen paard te onderhouden, dus dat is dan andersom het bekostigen van iemands hobby zoals er over bijrijders in dit topic gesproken wordt, toch?!
Maar goed, ik wijk een beetje af van de vraag in dit topic, sorry! :o
Een bijdrage en/of verplicht les laten nemen vind ik in elk geval helemaal niet vreemd!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:28

25 euro plus af en toe een lesje nemen lijkt echt méér dan heel schappelijk! Dat is echt wel een minimale bijdrage voor slijtage van de spullen die gebruikt worden en voor als er eens iets kapot gaat.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:42

Ik zou het afhankelijk vinden van wat je bijrijder met je paard doet. Als je een bijrijder hebt die jouw paard naar een hoger niveau rijdt, of helpt met inrijden lijkt het me logisch om haar te betalen. Als je bijrijder met jouw paard lekker recreatief buitenritten maakt zou ik het niet gek vinden als ze er ook voor betaalt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:52

pinto_1 schreef:
Ik zou het afhankelijk vinden van wat je bijrijder met je paard doet. Als je een bijrijder hebt die jouw paard naar een hoger niveau rijdt, of helpt met inrijden lijkt het me logisch om haar te betalen. Als je bijrijder met jouw paard lekker recreatief buitenritten maakt zou ik het niet gek vinden als ze er ook voor betaalt.

Dat is ook nog afhankelijk van de ambities van de eigenaar. ;)
Kan zijn dat de eigenaar hier niks aan heeft (zelf geen dressuurambities én geen plannen om het paard ooit te verkopen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:07

Ik heb zelf ook een superleuk vp en ook enorme mazzel met de eigenaar. Ik mag zo vaak komen als ik wil en eigenlijk alles met haar doen. Ook kan ik altijd de trailer mee krijgen en op buitenrit gaan en laatst mocht ik der zelfs mee nemen naar de veluwe toe voor een klein weekje. Ik betaal er verder niet aan maar betaal wel elke week mijn privéles en als ik in de ruitersportzaak ben kan ik het natuurlijk niet laten om wat leuks voor der te kopen (sjabrak,snoepjes, nieuwe borstels enz.).

Het is gewoon voor beiden voordelig, ik zorg voor het paard als de eigenaar niet kan en hou het paard op conditie dat zodra de eigenaar rijden wil kan hij gewoon op stappen en wegrijden. Ook help ik zo af en toe zijn dochter met haar pony. Mijn lessen zorgen er natuurlijk ook voor dat het paard er beter van wordt en ik hoop snel wedstrijden te kunnen starten met haar.

Ik weet wel dat mocht ik ooit weer een vp moeten zoeken ik hier niet meer voor wil betalen.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:34

Hallo allemaal. Nou heb deze toppic aardig doorgelezen. Ik heb zelf 15 jaar een verzorgpaard gehad waarvoor ik niet betaalde. Daarintegen werd er wel eens gevraag om te komen helpen op stal of met ritten. Nu heb ik sinds 2 jaar zelf een paard. Tevens heb ik ook een bijrijder +20(die overigens helemaal geweldig is :D ). Maar voor haar heb ik ook een bijrijder gehad die niet functioneerde. Kwam niet opdagen of reed niet zoals afgesproken noem maar op. Mijn bijrijder betaald een vast bedrag. De ene keer doet ze mijn paard 2x volgens afspraak. Maar als het bij de een uitkomt dan 1x of 3x. Tevens krijg ze van mij alle vrijheid ook om op wedstrijden te gaan bos en noem maar op. Zij betaald mee maar daarom overleg ik wel veel met haar bijv. als ik van stal gaat verhuizen of als er iets anders met mijn paard is. Als ze wedstrijden wil gaan rijden mag ook op de dagen dat ik normaal rijd. We overleggen samen maar uiteindelijk beslis ik.

Ik heb als bijrijdster ervaren als je niet hoeft te betalen dan heb je ook niets over het paard te zeggen. Mijn bijrijdster betaald en heb heel veel over rmijn paard te zeggen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:42

superwoman schreef:
pinto_1 schreef:

Dat is ook nog afhankelijk van de ambities van de eigenaar. ;)
Kan zijn dat de eigenaar hier niks aan heeft (zelf geen dressuurambities én geen plannen om het paard ooit te verkopen)

Ben ik het absoluut mee eens... Ik kreeg inderdaad ooit een verzoek om mijn paard te laten rijden voor springwedstrijden (ze springt gewoon supergraag), maar was niet mijn idee dus daar zou ik ook niet voor betaald hebben. Is ook niet doorgegaan omdat ik het niet zag zitten, alle romslomp eromheen. ;)
Maar heb nu dus een veulen wat ik over een paar jaar graag zadelmak zou willen hebben, en als ik iemand vind waar ik volledig op zou vertrouwen zou ik wel betalen.

Overigens heb ik voor mijn merrie nooit betaalde of betalende bijrijders gehad, no pay no obligations denk ik altijd maar... :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:52

pinto_1 schreef:
no pay no obligations denk ik altijd maar... :D

Ben ik het ook volledig mee eens. :j

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:04

Shalot schreef:
Ik heb als bijrijdster ervaren als je niet hoeft te betalen dan heb je ook niets over het paard te zeggen. Mijn bijrijdster betaald en heb heel veel over rmijn paard te zeggen.

Dat is nou precies wat ik dus niet wil. Ik heb het paard gekocht en ik ben baas!! Ik heb een prima bijrijdster en we kunnen goed met elkaar maar ik bepaal wat de regels zijn. Ze betaald geen geld om te rijden.
Het mooie van onze band is dat we elkaar begrijpen en ze weet wat ik wil dus laat ik haar vrij. Ze mest uit zichzelf de stallen als ze niet de druk is met opleiding. Enige wat ik vraag is dat ze haar kennis op peil houdt en dus les neemt. Dit mag op mijn paard en moet ze wel zelf betalen die instructie. Dat vind ik wel belanrijk in de training van mijn paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:11

moonvw schreef:
Ik heb het paard gekocht en ik ben baas!! Ik heb een prima bijrijdster en we kunnen goed met elkaar maar ik bepaal wat de regels zijn.

Maar dat veranderd ook niet - je zal altijd de baas blijven. Al vind ik dat een betalende verzorgster wel meer rechten heeft, is dat wel geregeld dmv afspraken en blijft de eigenaar de baas en eindverantwoordelijke.
Bij mij kregen ze "vaste" dagen en waren dat geen verplichtingen, ik vind ook dat je rekening moet houden met verkoop of verhuizen van het paard - dit kun je imo niet zomaar doen als je een betalende ruiter heb.
Kan me ook helemaal voorstellen dat jij geen betalende bijrijder wil...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:19

superwoman schreef:
ik vind ook dat je rekening moet houden met verkoop of verhuizen van het paard - dit kun je imo niet zomaar doen als je een betalende ruiter heb.

Wedden van wel? Als ik een betalende bijrijder heb en ik wil mijn paard verkopen, word ie gewoon verkocht hoor! Ze betalen zodat ze mogen rijden, niet om medezeggenschap over mijn paard te krijgen. Dan kopen ze zelf maar een paard.

Ik zou natuurlijk niet niets zeggen en het paard onverwachts onder haar kont vandaan verkopen. En als ik een betere stal zou vinden en ik wil mijn paard verhuizen, heeft ruiter ook hé-le-maal niets te zeggen hoor, mijn paard niet de hare. Dan mag ze zelf weten of ze meeverhuisd of een ander paard gaat zoeken. ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:28

GamblersCup schreef:
superwoman schreef:
ik vind ook dat je rekening moet houden met verkoop of verhuizen van het paard - dit kun je imo niet zomaar doen als je een betalende ruiter heb.

Wedden van wel? Als ik een betalende bijrijder heb en ik wil mijn paard verkopen, word ie gewoon verkocht hoor! Ze betalen zodat ze mogen rijden, niet om medezeggenschap over mijn paard te krijgen. Dan kopen ze zelf maar een paard.

Ik zou natuurlijk niet niets zeggen en het paard onverwachts onder haar kont vandaan verkopen. En als ik een betere stal zou vinden en ik wil mijn paard verhuizen, heeft ruiter ook hé-le-maal niets te zeggen hoor, mijn paard niet de hare. Dan mag ze zelf weten of ze meeverhuisd of een ander paard gaat zoeken. ;)

Dit is dus ook iets waarover ik destijds 'afspraken' heb gemaakt. Het zat er nl al een tijdje aan te komen dat er een van de paarden verkocht zou worden.
Ik heb toen met de eigenaar afgesproken dat als ze mijn verzorgpaard zouden verkopen, ze mij als eerste de mogelijkheid wilden geven haar over te nemen. Voor de andere 5 die er stonden gold dat overigens niet, omdat ik daar ook minder mee had.
Op een dag stond er dus ook een advertentie op marktplaats waarin 5 friezen werden aangeboden (ze hadden er 6) dus toen wist ik genoeg, alleen San was niet te koop, de rest wel.
Na wat mislukte pogingen om een van de andere paarden te verkopen, hebben ze uiteindelijk toch San aan mij verkocht. En ik ben er dolgelukkig mee.
Dit is iets wat ik in mijn geval ook zeker wel heel erg waardeerde, omdat ik 5 jaar lang als enigste haar had gereden en verzorgd en we echt een goede band hadden opgebouwd. Als ze dan ineens verkocht zou worden aan een ander, zonder dat ik die mogelijkheid had gekregen, geloof ik niet dat ik dat erg op prijs zou hebben gesteld.