Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:55

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:35

wat een prachtige jas :wow: :~

opstijgen langs rechts doe ik je niet na, dan slaan mijn hersenen helemaal tilt denk ik :+
maar rijden zonder hoofdstel heb ik dit weekend met mijn oude ruin voor het eerst gedaan.
het stuur mag nog wat verfijnder, maar gas en rem zitten er al perfect op.
zowel mijn paardje als ik vonden het héérlijk :D
nu nog een bijpassende outfit zoeken 8-)

die nieuwe laarzen mogen ook best op de foto O:)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:20

Huertecilla schreef:
Lord_Ik schreef:
Ik zou liever daar zitten dan in een 5sterrenhotel hoor :P al kan een béétje comfort wel aangenaam zijn :P

Geen stromend water en geen verwarming. Hout is daarboven schaars. Niet genoeg voor meer dan af en toe een warme maaltijd.
De site daarboven is volledig ongerept. We hebben scherven van een waterkruik gevonden exact zoals dat ding gevallen was een paar eeuwen terug. Heel bijzonder.

Voor een toeristische trip is het práchtig: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZCINUKD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OTSLYI3Q.jpg
Ik heb met zoonlief een nacht daarboven doorgebracht http://www.mijnalbum.nl/Foto-AXFZGK8G.jpg
en in een moderne slaapzak is het prima slapen uiteraard, maar die waren er niet en een deken of schapenvel tócht. Die leefden dag en nacht met tig laagjes kleren aan.

Die verwarming was een van de dingen die wel handig zijn :+ hout kan je gaan halen, water ook :P
ik heb het dus wel over nu :+ niet over hoe het toen geweest moet zijn :P maar het heeft zelfs in de situatie van toen wel wat ^^ toen was het op andere plaatsen ook veel minder dan het nu is ... :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:37

KDS schreef:
wow wederom zeer mooi in stijl (super mooie jas!) en... wat een omgeving! Ben ineens zelfs bijna klaar om te emigreren (hoewel ik zelf in duingebied woon; opzich had ik het slechter kunnen treffen):P

Ik ben helaas al weer thuis ondertussen :7 Maar zoals gewoonlijk goed uitgerust en veel gezien en gedaan :D Die bergen zijn echt prachtig, en je kan nog net overal boven komen zonder klimmateriaal. Mooi afgesleten toppen. En als wij er nu kunnen komen, kan je er wel van uit gaan dat er voorheen ook ooit al eens iemand was, archeologisch zeer interessant (mijn beroep, en ik kan het niet laten op vakantie ;) )

Verder ben ik wat over paarden trainen gaan bijleren bij hc, en dat geeft de gelegenheid om hier en daar een stijlvolle foto te nemen :D Ik zal er straks eens een paar neerzeten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:14

Vergeet de gelukshanger niet _O-

Jouw bezoek en verblijf zijn altijd ook stimulerend en leerzaam voor de leraar +:)+

Anoniem

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:29

Ziet er echt superleuk uit :D
Ik kijk niet echt naar wat ik aantrek; ik rij in wat ik die ochtend met mn stomme hoofd aantrek eigenlijk xD

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:43

Huertecilla schreef:
Vergeet de gelukshanger niet

Zo..
Stijlvol zadel, en Romeinse geluksbrenger-vliegenafschrikker 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:46

Ik zag dit topic al eens voorbijkomen en dacht aan een stalgenoot van me die hier echt wel een plaatsje verdient...Dus bij deze,vandaag gemaakt, Ehrenfried en Target:

Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 06:41

Dat is knap! Wat heeft hij bij aan de linkerkant? Een muziekinstrument?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:00

Prachtige outfit. Lijkt wel een paukenpaard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:42

Bandida schreef:
Dat is knap! Wat heeft hij bij aan de linkerkant? Een muziekinstrument?

Zijn links? Of vanaf de foto gezien? Vanaf de foto gezien, dat witte...eh, ik heb wel gevraagd waarvoor het was, maar ik ben het straal vergeten, zal het nog eens vragen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:57

Adil18 schreef:
Dus bij deze,vandaag gemaakt, Ehrenfried en Target:

Fraaie recreatie van een pre WO1 pruisische generaal +:)+
Daar heeft hij een forse inverstering in gedaan!

De witte ´zak´ is mogelijk de a-symetrische pistoolholster die men in deze periode soms toepaste. De pistolen (revolvers) waren toen al betrouwbaar meerschots en bovendien minder belangrijk, dus één was genoeg. Het pistool hing links van de schouder en in de zak rechts zat het materiaal om het te herladen. Deze constructie gaf ook evenwicht.

Voor de generaals was de bewapening met pistool en sabel uiteraard ceremonieel. In deze periode speelden ze zeer beslist geen actieve rol op het slagveld.

Opvallende en creatieve optoming trouwens. Een goede hackamore met daaraan de lariat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:20

Dromen mag. Toch?! Doen velen hier over kleding en accessoires.
Een accessoire voor mij is een degen van het type ´smallsword´, duelleerdegen, epee du court etc.

Paar voorbeelden:

Een massaproduct voor expositie en LARP (amerikaanse messenfabikant);

Afbeelding

Een massaproduct voor functioneel historisch schermen (oosterse fabrieksmederij);

Afbeelding

Een degen welke historisch correct gepersonaliseerd uniek gemaakt wordt (europese meester ambachtsman);

Afbeelding

Een 18de eeuws origineel;

Afbeelding

Allemaal waar naar het geld en allemaal silly money voor een feitelijk onnut accessoire. Maar ja, dat is een armband, halsketting tot en met metallic lak op je auto ook...
Ik droom verder.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:01

Huertecilla schreef:
Dromen mag. Toch?! Doen velen hier over kleding en accessoires.
Een accessoire voor mij is een degen van het type ´smallsword´, duelleerdegen, epee du court etc.

Paar voorbeelden:

Een massaproduct voor expositie en LARP (amerikaanse messenfabikant);

Afbeelding

Een massaproduct voor functioneel historisch schermen (oosterse fabrieksmederij);

Afbeelding

Een degen welke historisch correct gepersonaliseerd uniek gemaakt wordt (europese meester ambachtsman);

Afbeelding

Een 18de eeuws origineel;

Afbeelding

Allemaal waar naar het geld en allemaal silly money voor een feitelijk onnut accessoire. Maar ja, dat is een armband, halsketting tot en met metallic lak op je auto ook...
Ik droom verder.

Voor larp gebruiken ze geen echte zwaarden hoor :P (Gelukkig maar, want anders had ik hier niet meer gestaan)

Wat ik me afvroeg is in hoeverre je historisch correct bent in je spullen? Ben je daar erg mee bezig of is het alleen maar om de looks?
Ik zie namelijk heel veel dingen voorbij schuiven waarvan ik niet altijd zeker weet of ze wel correct zijn?
Stem je bijvoorbeeld je tuig, je kleding, wapens etc op elkaar af?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 19:56

martina1 schreef:
Wat ik me afvroeg is in hoeverre je historisch correct bent in je spullen?
Stem je bijvoorbeeld je tuig, je kleding, wapens etc op elkaar af?

Behoorlijk doch niet museum-fanatiek. Het moet wel bruikbaar blijven want ik ríj ermee anno nu.

Heb een bewuste keuze gemaakt voor stijl Europa pakweg de tweede helft 18de eeuw. Die generieke indruk van die stijl overkomt is de bedoeling.

Dat is nl. in lijn met mijn dressuur ´a-la-brida´-plus en het afgeleide zadel.
Het sluit aan bij het boek van de laatste ecuyer Gaspard de Saunier. Ik heb daar een fascimile herdruk van en gebruik tekst en illustraties als leidraad, niet als wet.
Afbeelding

In deze periode draagt een heerruiter een duelleerdegen puur als accessoire. Duelleren is dan op zich al streng verboden. Gaspard de Saunier zelf moet er twee keer voor uit Frankrijk vluchten. De tweede keer zelfs definitief.
Hier een plaatje van de wapens waarmee in de rijhal geoefend werd: http://www.cervantesvirtual.com/servlet ... 0247_s.jpg

Voor LARP actie en historisch schermen is een ´veilig´ wapen essentieel. Een zwaard moet een blad met minimaal 3 mm. straal afronding hebben. Een degen heeft een kop op de punt http://kelly.dwarfworks.com/sca/Blades/ ... _small.jpg
Uiteraard mag je ook niet zonder meer met een functioneel scherp zwaard over straat.

Mbt. vuurwapens is laat vuursteenslot correct. Mijn karabijn met zadelring is helemaal +:)+ zowel militair als voor jacht (op zwijnen).
Met wapenvergunning de broertjes voor mijn karabijn:
http://www.ardesa.com/uploaded/Imagenes ... Pirate.jpg

Een straatlegale versie van de juiste pistolen is:
http://www.bandguns.com/in-stock/eng-04.html

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:19

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 21:09

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:56

Oke, maar wanneer je bijvoorbeeld je kleding of tuig koopt. Let je dan op de correctheid van de materialen en de manieren waarop ze behandeld / gemaakt zijn. Dus zo historisch correct mogelijk, of kijk je naar het plaatje in zijn geheel en hoeft het niet geheel historisch correct te zijn. Ik zie namelijk allerlei combinaties voorbij schuiven :P

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:02

Voor Larp gebruiken we toch echt wapens met een kern van fiberglas, gevormd van schuimrubber en omhuld met latex... er zitten zelfs heel wat regels aanvast. Zeker is wel dat je met een metalen wapen niet mee mag doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 23:31

Zoals ik schreef streef ik geen vermeende museum-correctheid na. Ik heb een concreet lange termijn doel met het imago van de dagelijkse verpakking.

Ik kies daarom de spullen zo dat het praktisch bruikbaar is.
Soms is dat vrij correct, meestal niet.
Voor een zondags pak is lastig reinigen geen onoverkomelijke hindernis. Voor een dagelijks setje wel.
Correct brokaat is vrijwel niet te reinigen, idem echte zijde. Modern viscose oogt heel acceptabel en is machinewasbaar.
Een sjabot en machetten zijn na één keer vies. Modern materiaal kan zó in de wasmachine.
Vroegah was het wassen óók een probleem; was de kleding niet zo schoon en stonk men een uur in de wind.
Liever een compromis met historische correctheid. Het gaat om de stijl.
Leer is een heel gebruiksvriendelijk materiaal voor een jasje. Zeker met moderne hulp waterafstotend gemaakt ;)
Anno nu praktisch met een bewust gekozen stijl voor het beoogde imago.

Beetje net als de nepwapens bij LARP, de incorrect schone oppervlakken (van grond tot tafels), de volledig historische-wereldvreemde sociale non-gelaagdheid/-verdeling en moderne voeding op evenementen.
Zelfs experimenten met levende archeologie hebben serieus ´incorrecte´ elementen die de ervaring vertekenen tot in het irrelevante.
Het is gewoon allemaal anno nu.

Mijn keuze is bewust de stijl van de laatste ecuyer want mijn dressuur is paardgericht renaissance art pour l´art in extrema.
Paardrijden volgens 21ste eeuwse bio-ethiek, stijlvol ogend als het hoogtepunt van de gouden tijd van arte ecuestre.
De gekozen stijl sluit als bonus perfect aan bij wat men hier associeert met paardrijkunst. Dat is een weg zonder drempels +:)+
Voor mezélf probeer ik het enigzins ´kloppend´ te houden. Geen percusie-geweer, geen breedzwaard, wel een selle a piquer, degen etc.

Dagelijkse stijl (in praktische materialen) niet als museum-actie, maar voor optimaal effect ter bewustwording van een paardgerichte benadering van het paardrijden in mijn invloedssfeer. Het werkt :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 23:57

Malenka schreef:
Voor Larp gebruiken we toch echt wapens met een kern van fiberglas, gevormd van schuimrubber en omhuld met latex... er zitten zelfs heel wat regels aanvast. Zeker is wel dat je met een metalen wapen niet mee mag doen.

LARP is groter dan NL.
Ook is het een verzamelterm waar veel wel/niet onder valt.

Hier in Spanje bestaat het Levende Actie RollensPel al letterlijk een eeuw langer dan de term LARP die sinds vrij recent hiervoor gebruikt wordt. Er zijn al héél lang herdenkingen van locale slagen uit de reconquista in ´moros y christiano´-rollenspellen. Botte metalen wapens zijn daarbij normaal.
Voor het gebruik van werkende vuurwapens met ´losse flodders´ is speciale vergunning nodig en die wordt zeer spaarzaam en gericht afgegeven.

In de VS zijn bij re-enactments zelfs werkende vuurwapens toegestaan. Men schiet dan met ´losse flodders´.
Ook draagt men scherpe zwaarden als ornamenten die niet gebruikt mogen worden. Net als de vuurwapens die niet echt schieten eigenlijk.
Voor acties met blank staal zijn botte wapens verplicht, soort losse fodders dus.

Voor historisch schermen bestaan wereldwijd verschillende organisaties. De wapens moeten aan botheidsnormen voldoen en ook is beschermende kleding verplicht. Al doende leert men en de regels evoluren in de tijd en per land, zelfs per organisatie.
Niet elke organisatie neemt zichzelf daarbij te serieus. Een heel realistisch nuchtere is de Society for Creative Anachronism :D Daar zit héél veel ervaring en kennis. Ervaringskennis van waaruit realistische zaken wel/niet mogen.

Hiertussen liggen dan nog de demonstratie rollenspelen. Soms door groepen liefhebbers, soms door professionele stuntlieden. Deze gebruiken echte houten lansen en echte metalen (botte) zwaarden op echte paarden die echt in galop langs elkaar gaan met de bedoeling elkaar echt uit het zadel te wippen.
Deze jongens kiezen bewust voor het risico af en toe eens wat te breken of iets echt serieus te kunnen beschadigen.

De internationale wereld van ´historische´ hobby-actie is gelukkig heel divers.
De risico-beslissingen zijn daarbij net als met paardrijden; zo groot als je ze zelf wil nemen, doch als je er niet af wil vallen moet je er niet op klimmen...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 00:17

De meeste dingen die jij beschrijft vallen bij mij onder de noemer reenactment. Larp zoals ik het zie is zoals we hier in Nederland doen (en dus zonder metalen wapens). Bovendien doen landen als Engeland, Duitsland, Amerika, Canada en België het op vergelijkbare manier. Al is het materiaal dat men gebruikt voor kern en afwerking wel eens wat verschillend. Zo gebruiken ze in Amerika nog steeds gevulde pvcbuis als kern en plakken ze de boel af met ducttape. Echter de tussenlaag is ook bij hen van stevig schuimrubber. Maar niet alleen per land verschillen de regels ook per vereniging is er verschil. Ook dan is nog steeds de regel dat we geen 'echte' wapens toestaan maar slechts wapens van schuimrubber.

Er zijn ook verenigingen die gebruik maken van 'vuurwapens'. Zij gebruiken in de meeste gevallen aangepaste nerfguns (inderdaad, die dingen die ze nu bij zowat elke speelgoedwinkel verkopen).

Een van mijn fantasy georienteerde wapens in de maak (helaas is het geen handig ding te paard):
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:22

Reenactment en LARP zijn alleen anders als je er zelf een andere inhoud aan wil geven; het is beiden, net als de rest, allemaal rollenspel.

Ik heb zelf al jaren een openstaande uitnodiging als eregast-ruiter van een amerikaanse organisatie welke renaissance oorlogsvoering re-creëert.
Echte pikes (met botte punten), echter musketten (met losse flodders), echter pistolen en echte rapiers (met blunts).
Als je het wil vergelijken is het paintball met met authentiek ogende beschermende kleding en botte metalen wapens.
Hier in het dorp is er ook een paintball-baan trouwens. De eigenaar is een vriend van ons. Hij wil vaak 1 op 1 met mij en we doen dat met alleen helm/masker op. Réken maar dat je dan écht goed je best doet ;)
Ook paintball is rollenspel, alleen niet in historisch ogend pakje. Sommigen nemen het anno nu serieus met hedendaags militair tenue.
Ik zal eens voorstelen of het een idee is om paintball en rollenspel verovering van het bandolero-nest te combineren :)*

Larp, reenactment, paintball = levende actie rollenspel, naspelen, verfbal = is allemaal rollenspel.

Kijk Malenka, hoe laagdrempeliger een hobby wordt, hoe lager het modale vaardigheidsniviveau en hoe belangrijker veiligheidsmaatregelen.
Bij rollenspel waar iedereen zonder wapentraining aan mee kan doen zijn inherent veilige ´wapens´ gezond verstand.
Het is te hopen dat rollenspelen (waaronder LARP) een anarchistische component blijven houden en organisaties niets te fanatiek beginnen met zichzelf ´officieel´ te erkennen.
Voor míj zou dat niets uitmaken want hier in Trabuco doen we toch wat we willen. Het is en blijft badoleroland hier ;)

Even terugkomend op de opmerking over ´rare naam voor een man´ mbt ´tacones´.
Tacon = hak. Tacones = hakken.
Het was een klein menneke en hij liep op nét iets hogere hakken.
Hakken zijn trouwens een historisch grappig onderwerp. Ergens in de renaissance ontstaat een gebruik dat de koning rode hakken onder het schoeisel heeft. Soort van overtreffende trap van zilveren en gouden sporen.
Dit rood is een peperdure kleurstof. Louis de XIV heeft er een ware obsessie over. Hij heeft als bijnaam de zonnekoning maar had ook tacones kunnen heten ;)
http://cybersybils.com/louisEqus.jpg

Terug naar het onderwerp een fraaie illustratie uit 1780 http://en.wikipedia.org/wiki/Portrait_o ... as_Potocki
Let op zijn rijbroek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:46

Malenka schreef:
Een van mijn fantasy georienteerde wapens in de maak (helaas is het geen handig ding te paard):

Als je de vleugels minder extreem maakt wordt het een strijdknots. Met de stijdhamer en het pistool het ruiterwapen bij uitstek.
Het was millennnia een standaard wapen wat de ruiter onder de rechter dij stak. Zelfs Rembrandt schildert het op De Poolse Ruiter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:12

Larp of reenactment, beiden namen voor een rollenspel.
Dit is een rollenspel wat dateert van vér voor de amerikanen de term larp bedachten: http://www.youtube.com/watch?v=wHFHYboP ... xt_from=PL

Metalen zwaarden met botte randen, echte pijlen met botte punten.
Práchtige galoppades.
Ook meer en mooiere dressuur dan op de olympische spelen in china ;)

Dit is ook een mooie illustratie http://www.youtube.com/watch?v=FZi18NIx ... re=related
Signaalpijlen moét je snel, hoog, ver schieten. Je kan onmogelijk rollenspel met signaalpijlen doen zonder serieuze boog met échte signaalpijlen...
Gister met zoonlief op het land nog mee bezig geweest. Ik met mijn Grozer turkse laminaat* en hij met zijn scythen boog. Hij is maar 7 dus die van hem is maar 20# doch daar schiet hij wel letterlijk fluitend 50 meter in de door hem gewenste richting mee :D
Hier oefenen vanaf Sancha een paar jaar terug
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N4AHQWF4.jpg
Hij schiet betrouwbaar accuraat genoeg om zó een foto te kunnen maken
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FMYG3JAM.jpg

* de carbon pijlen bevallen me niets; ze zijn wel veel sneller dan de houten pijlen, doch ze zijn te flexibel voor het duim-lossen.