bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 09:00

kamsel schreef:
Ikima helemaal mee eens...
Ik ken ook alleen maar paarden die het lekker vinden om af en toe lekker rond te scheuren en een paar bokken te geven....
En tja dan maken ze ook nog wel eens een foutieve inschatting over de bodemgesteldheid..

waar scheurt ie rond? hmmz was zeker op de vlucht Tong uitsteken (hihi)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:32

Ja dat klopt, er zitten hele enge kaboutertjes tussen de grassprietjes Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:58

[IM] M'n topper aangereden door een vrachtwagen..

Afschuwelijk. Verdrietig
Geen idee of dit linkje was geplaatst, maar eht blijven dieren en ik hoop van harte dat deze chaffeur wordt aangepakt voor het doorrijden. Boos!

SChriktraining is prachtig, maar je kunt niet elke stap van een paard voor zijn. Onmogelijk. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:07

Verschrikkelijk verhaal, ik ken de stiefvader van het meiske en dat hij met betraande ogen het lot van de pony had aangehoord, zegt mij genoeg. Ik ken hem als een man die niet van zijn stuk is te brengen. Het moet dus vreselijk zijn geweest.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:10

Dat is toch vreselijk? En een dapper wijffie dat ze het dier meteen uit zijn lijden heeft verlost.

We kunnen allemaal wel leuk theoretisch gaan vertellen hoe met zoiets kan voorkomen maar in de praktijk slaat het dus op bepaalde stukken nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:12

Plus dat de vrachtauto zich op een weg bevond waar hij helemaal niet mocht komen!!!! Alle theorien gaan hiermee in rook op... en het arme meisje is haar superpony kwijt. Want het was een toppertje en je kunt niet zeggen dat deze dame haar pony niet kon handlen. ]
Dit zijn ongelukken, wrong time, wrong place alleen helaas wel met een schuldige, de chauffeur in dit geval.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:13

Poep gebeurt. Dat is een zekerheid. Het enige wat je niet weet is wát.

Zorg dus dat je op het onverwachte voorbereid bent met een goede basis. Een inherent veilige basis van vaardigheid en een op jou gericht paard. Dát is elementaire basisdressuur.

Om in de openbare ruimte te mógen rijden, wettelijk en moreel, ben je verplicht deze basis te hebben.

Een ander aspect is nog veel fundamenteler: Jíj bent de enige die de risicos bepaalt.
Risico = kans op een voorval x de potentiële gevolgen.
Jíj bent de enige die kan beïnvloeden hoe groot de kans is en hoe groot de gevolgen zijn.

Of een ander herrie maakt, niet oplet, onvoldoende rekeing houdt, een fout maakt, ligt buiten jouw invloedssfeer. Die ´ander´ hoort dat niet te doen, maar het is de realiteit en niet onzeker dat het wel gebeurt.
Anticipeer en bereid je voor met basisvaardigheid. JIJ hebt de mate en kwaliteit daarvan in eigen hand.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:14

En het zure is dat juist iemand die nb dieren ophaalt zo onnozel onverschillig handelt. Schiet mij maar lek.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:17

Huertecilla schreef:

Zorg dus dat je op het onverwachte voorbereid bent met een goede basis. Een inherent veilige basis van vaardigheid en een op jou gericht paard. Dát is elementaire basisdressuur.

Om in de openbare ruimte te mógen rijden, wettelijk en moreel, ben je verplicht deze basis te hebben.

Een ander aspect is nog veel fundamenteler: Jíj bent de enige die de risicos bepaalt.
Jíj bent de enige die kan beïnvloeden hoe groot de kans is en hoe groot de gevolgen zijn.

Of een ander herrie maakt, niet oplet, onvoldoende rekeing houdt, een fout maakt, ligt buiten jouw invloedssfeer. Die ´ander´ hoort dat niet te doen, maar het is de realiteit en niet onzeker dat het wel gebeurt.
Anticipeer en bereid je voor met basisvaardigheid. JIJ hebt de mate en kwaliteit daarvan in eigen hand.

hc

Theorie is in zo'n situatie mosterd na de maaltijd, HC. Ach gut
basisvaardigheid is kennelijk niet afdoende.
Waar mensen zijn wordt gefaald.
Ken een paard wat tijdens zijn buitenrit door een bull type hond werd gepakt aan zijn koker, paard aan de kletter, koker er af gescheurd. Waarom liep deze hond los? Clown

Het lijkt me eigenlijk logisch dat geen enkel mens de weg op gaat met een paard wat lniet verkeersmak is en waarbij de ruiter kan rijden.

maar goed, daar worden ook fouten gemaakt.
Kortom, een eenzijdige theorie kan het in de praktijk niet voorkomen, er spelen teveel facetten een rol.

Ga zo ff natural helpen bij het scheren van een jachtpatroon, fijne dag verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:22

Huertecilla schreef:

hc

Je gaat te ver in mijn beleving. Lees dat topic eens van dat meisje wiens pony moest worden ingeslapen! En dan kom jij aan met je basisdressuur, laat me niet lachen. Stiefvader van het kind is eigenaar van een rij- en mencentrum http://www.heechsan.nl/ en tevens al sinds jaar en dag hoefsmid, paardenman, instructeur en kenner bij uitstek. Stiefdochter reed met deze pony succesvol Z1-dressuur en deed ook aan andere evenementen mee. Als er iemand is die basisvaardigheid heeft, was het dit meisje wel.
Ik vind het bovendien een harteloze, gevoelloze en ijskoude reactie van je HC, ik kan het niet helpen maar ik vind het niet sjiek dat je, na een dode pony, aankomt met je eigen Spaanse wetboek.
Ik kan er wel om janken. En help je hiermee het meisje en haar familie?
Kijk maar even op de site en klik op onze paarden, daar staat ie nog, hun trots Marco.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:23

detour schreef:
Het lijkt me eigenlijk logisch dat geen enkel mens de weg op gaat met een paard wat lniet verkeersmak is en waarbij de ruiter kan rijden.

Daar ben ik het nu eens helemaal mee eens! Alleen denk ik dat we hier met de verschillende deelnemers aan de discussie andere ideeën hebben over wat verkeersmak en goed rijden is Knipoog

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:24

De reactie van HC vind ik ook te triest voor woorden.
Het wil er kennelijk maar niet in dat sommige dingen stom toeval zijn en al ben je de meest briljante ruiter van de aardbol, je kan niet alles voorkomen.

Harteloos, gevoelloos, ijskoud, maar eerlijk gezegd vind ik het ook nog eens onnozel om zo in je filosofie te blijven hangen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:25

Da's idd een subjectief begrip en daarom is het ook zo lastig discussieren.
Want eerlijk is eerlijk: Vind het examen voor het ruiterbewijs ook neit waterdicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:30

HC, ik heb een gewetensvraag aan je. Je zult wel weten dat de eigenaresse van de omgekomen pony ook op Bokt zit. Nu is mijn vraag de volgende, hoe denk je dat die arme meid zich voelt na het lezen van ons topic wat even over haar verloren pony gaat en dan jouw reactie tegenkomt?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:31

suleilitha schreef:
Ik vind het bovendien een harteloze, gevoelloze en ijskoude reactie van je HC, ik kan het niet helpen maar ik vind het niet sjiek dat je, na een dode pony, aankomt met je eigen Spaanse wetboek.
Ik kan er wel om janken. En help je hiermee het meisje en haar familie?
Kijk maar even op de site en klik op onze paarden, daar staat ie nog, hun trots Marco.

Hier wil ik toch wel even op reageren. Wat mij betreft is wat je in zin één schrijft iets wat zich volledig in jouw hoofd afspeelt. Waarom verbind je de emoties rond dat ongeluk aan dit topic? En waarom maak je je er vervolgens druk over als iemand er niet op in gaat, of niet reageert met 'oooh zo erg'. Wat draagt dat bij?

We komen echt niet verder als iedereen dramatische incidenten begint aan te halen. Als HC er niet op, of naast reageert heeft dat niks met emotie te maken, maar gewoon met het feit dat hij door gaat met de discussie op een zakelijke manier, los van individuele avonturen die hier in de tekst gegooid worden, en de mensen die daarmee verbonden zijn.
Ja het is heel erg voor dat meisje en haar familie, maar steunbetuigingen kunnen in dat ander topic.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:33

suleilitha schreef:
Nu is mijn vraag de volgende, hoe denk je dat die arme meid zich voelt na het lezen van ons topic wat even over haar verloren pony gaat en dan jouw reactie tegenkomt?

En wat gaat ze denken over jou, die haar ongeluk en jouw interpretatie daarvan ongevraagd gebruikt in een discussie die gaat over de verhoudingen tussen ruiters en andere bos-gebruikers. Misschien heeft ze er wel helemaal geen zin in om als dramatisch voorbeeld opgevoerd te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:36

Bandida, het heeft in de regio in alle kranten gestaan. Verder zie ik niet in waarom in een discussie alle emoties moeten worden uitgeschakeld. Emotie is ok, ego niet. En nee, het is niet in het bos gebeurd maar de auto was wel op een plaats waar hij niet mocht komen. Dus zo offtopic is het niet dat dit bericht in dit topic is gezet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-08 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:39

detour schreef:
Want eerlijk is eerlijk: Vind het examen voor het ruiterbewijs ook neit waterdicht.

Kijk daar ben ik het ook helemaal mee eens. Ruiterbewijzen zijn echt een moeilijke zaak. Ik ben voor het mijne, wat nota-bene 'wandelbrevet' heet, geen meter op de straat geweest met een paard Rolleyes
Nu is dat 15 jaar geleden, misschien is er al wat veranderd, maar zo niet: wat heb je aan zoiets..niets eigenlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:41

detour schreef:
Waar mensen zijn wordt gefaald.

Die zekerheid heb je, dat schrijf ik.

Bereid je voor door een basis en anticipeer.
JIJ bent de énige die de grootte van de risicos voor jou en jouw paard kan beïnvloeden.

Ook ruiters maken fouten. Ik ben daarom zo blij met de eigen overlevingsagenda van mijn paarden. Als ik niet oplet in het terrein, kijken zij zélf wel of ze niet in een, al dan niet net gegraven gat, stappen.
Ik heb 23 jaar competitie gereden met motorfietsen. Hier in andalucia voor het kampioenschap enduro bv.. Ik rij (vrijwel) geen motor meer omdat paardrijden onvergelijkbaar veel veiliger is, ook met de loslopende agressieve erfhonden hier.
Ik weet dat het een gegeven is dat op het meest ongelegen moment op de meest ongelegen plek de meest agressieve opduikt. DUS bereid ik mijn paard erop voor opdat diens geconditioneerde reflex mij de gelegenheid geeft het roer over te nemen.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-11-08 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:43

suleilitha schreef:
Bandida, het heeft in de regio in alle kranten gestaan. Verder zie ik niet in waarom in een discussie alle emoties moeten worden uitgeschakeld. Emotie is ok, ego niet. En nee, het is niet in het bos gebeurd maar de auto was wel op een plaats waar hij niet mocht komen. Dus zo offtopic is het niet dat dit bericht in dit topic is gezet.

Dat van die kranten begrijp ik niet.
En in een discussie moeten niet alle emoties uitgeschakeld worden, maar wat mij betreft mag het wel wat minder in dit topic. Als iedereen zich op zijn emotie laat ronddrijven kan je niet normaal praten met mekaar. Zeker over een online-forum gaat dat niet werken, het is al behoorlijk artificieel dat we met een hele bende vreemden aan het praten zijn zonder mekaars uitdrukking te kunnen zien Knipoog

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:44

Dát ben ik wel absoluut met je eens HC, een paard kan geweldig goed en slim denken, veel beter afgestemd op zijn (in ons voordeel) om te buigen intuïtie.
Kunst is om als ruiter afgestemd te staan met je paard en v.v.
Op de grond leer ik dat keihard van mijn kanjers, laat staan straks in het zadel.

Maar dan nog, blijf ik erbij, je kan jezelf in de hand hebben, je paard, maar bad luck bestaat nu eenmaal.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:48

corine1981 schreef:
maar bad luck bestaat nu eenmaal.

Zo is dat Vork . Ik vind een van de belangrijkste dingen om te leren als ruiter dat je dat gegeven zonder angst in de ogen kan kijken. Ik bedoel dus, je zo goed mogelijk voorbereiden tegen alle soorten bad luck, en vervolgens volledig aanvaarden dat je in feite om het hoekje toch nog je nek kan breken (dat hoeft niet meteen letterlijk Knipoog ).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:54

corine1981 schreef:
maar bad luck bestaat nu eenmaal.

Dus?
Wat is dan effectiever? Investeren in je eigen invloedssfeer of roepen dat iedereen meer rekening met jouw moet houden?
Dát is de kern van dit topic.

Ík (en nog een paar) schrijf dat je als ruiter aangepast gedrag moet kunnen vertonen bij wat in de werkelijke wereld zál gebeuren.
Koning Duarte zag dat héél scherp met zijn opmerking: Het rijdier reageert volgens het programma ´paard´, de ruiter heeft de ratio Pling
In de werkelijke wereld van onverwachte gebeurtenissen hoor je het rijdier zó gedresseerd te hebben dat je als ruiter gecontroleerd situationeel afhankelijk kan reageren met jouw rijdier.

hc

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:59

detour schreef:

Aha.
En hoe worden die paarden verkeersmak dan?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:59

Dat is waar Bandida, en idd liever niet te letterlijk.
Wat betreft schrikreacties kan ik er ook voor 100% mee instemmen. Het liefst heb je er geen, je stemt daar een boel op af, maar ook een paard moet kunnen en mogen leren i.m.o.
En dat je die reactie moet kennen en zo gewenst kunt ondermijnen.
Maarrr, zoals in het geval van het gat in de weg... Volgens mij bestaat er al jaren zo'n baby-gedoetje (sorry voor de liefhebbers) zet een kleuter op je schoot en wiebel, grote paarden, kleine paarden, snelle paarden... gat in de weg Lips are sealed
Dus het gevaar is al langer bekend Knipoog